חדשות האתר

אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני...
29 November 2025

חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**,...
27 November 2025

שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי....
26 November 2025

השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle...
23 November 2025

ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש...
23 November 2025

מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים...
16 November 2025

ההשפעה של רפורמות סחר בינלאומי על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות

    השפעת רפורמות הסחר על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות שוק היבוא־יצוא הישראלי עובר...
16 November 2025

מגמות השילוח הבינלאומי ב-2026

    2026 צפויה להיות שנת מפנה בשילוח הבינלאומי: האצה של AI[1] בשרשרת האספקה, שינויי נתיבי סחר...
09 November 2025

שירותי דלת־לדלת בישראל – איך לבחור ספק שילוח נכון

מבוא בעולם השילוח הבינלאומי, הביטוי שירות דלת־לדלת הפך לסמל של נוחות, יעילות וחיסכון בזמן. עבור יבואנים...
09 November 2025

מחשבון מסים ומכסים ליבוא לישראל

    מחשבון מסים ומכסים ליבוא לישראל ממלאים פרטי משלוח ומקבלים הערכה מהירה למכס, מס קנייה, מע״מ,...
09 November 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

פרמיות ביטוח המלחמה למשלוחים לישראל זינקו פי שלושה: השפעות, סיכונים ודרכי התמודדות

מבוא

המצב הביטחוני בישראל, שהתעצם בעקבות מבצע “עם כלביא” וההסלמה האזורית מול איראן, שינה את כללי המשחק בתחום הסחר הבינלאומי. חברות שילוח, סוכנויות ביטוח ויבואנים נדרשים כעת להתמודד עם עלויות בלתי צפויות – בראשן פרמיות ביטוח המלחמה שזינקו בפי שלושה בתוך שבועות ספורים. מצב זה יוצר אתגר משמעותי הן לתזרים המזומנים של עסקים קטנים והן לרווחיות של גופים יבואניים גדולים.

מהו ביטוח מלחמה ולמה נדרש?

ביטוח מלחמה (War Risk Insurance) הוא פוליסת ביטוח משלימה, הנרכשת בנוסף לביטוח מטען רגיל, שנועדה להגן על המשלוח מפני נזקים או אובדן שנגרמו עקב אירועים צבאיים, טרור, התקפות טילים, חבלה מכוונת ואירועים ביטחוניים חמורים. פוליסות אלו מופעלות בדרך כלל באזורים מוגדרים כ”סיכון גבוה” – לרוב על ידי ארגון Lloyd’s או גופי ביטוח ימי בינלאומיים.

מה גרם לעלייה בפרמיות?

  1. הכללה רשמית של נמלי ישראל ברשימות אזור סיכון על ידי Underwriting Agencies.

  2. תקיפות ישירות באזור אשדוד וחיפה, כולל דיווחים על ניסיון פגיעות בתשתיות נמליות.

  3. דריכות ביטחונית ימית בים האדום ובנתיבי הגישה לישראל (כולל תעלת סואץ).

  4. התרעות מה־Joint War Committee של לויד’ס, שהובילו את חברות הביטוח לשנות את תנאי הפוליסות ולהעלות תעריפים.

  5. חשש משיבוש בשרשרת האספקה עקב פגיעות תדירות בנתיבי היבוא הימי.

כיצד מתבטאת העלייה בפועל?

הנתונים שמספקות חברות שילוח וביטוח בינלאומיות מצביעים על:

  • עלייה בפרמיית ביטוח המלחמה למשלוח ימי לישראל מ־0.3% מערך המטען ל־0.9% ואף 1.2% בחלק מהמקרים.

  • דרישה לתשלום מראש של הפרמיה, גם לפני טעינה של המטען.

  • צמצום במספר החברות שמוכנות לבטח משלוחים לישראל – כלומר פחות תחרות, יותר עלות.

ההשפעה על היבואנים והיצואנים

עלויות שוטפות קופצות:

  • יבואנים קטנים מדווחים על תוספת של עשרות אלפי שקלים למשלוחים רגילים.

  • יצואנים נדרשים לעיתים לספק ביטוח לטובת הלקוחות – ולספוג את העלות.

  • עליית עלויות נלווית במחסנים, בשל דחיית פריקה או הסטת אוניות לנמלים חלופיים.

פגיעה בתחרותיות:

  • עסקים מקומיים מתקשים לשמור על רווחיות מול מקבילים באירופה או במזרח הרחוק.

  • עלייה במחיר הסופי לצרכן – בעיקר בתחומי המזון, חומרי גלם לתעשייה, וציוד רפואי.

עצירת עסקאות:

  • לקוחות בחו”ל מבטלים עסקאות עם ספקים ישראלים עקב הסיכון הביטוחי או עלויות משלוח לא אטרקטיביות.

  • חברות שילוח מבקשות ערבויות נוספות, ביטחונות, ולעיתים אינן מציעות כלל כיסוי מלחמה.

כיצד ניתן להתמודד?

ניהול משא ומתן מחודש עם מבטח

עסקים בעלי היקף פעילות משמעותי יכולים לפנות לסוכנות ביטוח בינלאומית ולדרוש חבילת ביטוח כוללת שתשקלל את כלל המשלוחים, תוך הפחתת הסיכון לכל משלוח בודד.

בחינת אפשרות לביטוח עצמי (Self-Insurance)

חלק מהחברות הגדולות בוחרות שלא לרכוש ביטוח מלחמה כלל, אלא לשמור רזרבה פנימית לשם כיסוי נזקים. פתרון זה מתאים לחברות יציבות בלבד, עם תזרים חזק ויכולת ספיגת הפסדים.

קונסולידציה עם לקוחות אחרים

יבואנים קטנים מתאגדים (לעיתים דרך לשכות מסחר או איגודים מקצועיים) ומשנעים סחורות באותו מכולה כדי לחלק את עלויות הביטוח והמשלוח.

מעבר למסלולי יבוא אלטרנטיביים

  • שימוש בנמלים חלופיים כמו נמל עקבה בירדן או נמלי יוון וקפריסין.

  • יבוא אווירי, למרות עלותו הגבוהה, מציע זמינות גבוהה וביטחון יחסי.

  • שימוש ב-Free Zones באירופה לצורך אחסון מוקדם עד הירגעות המצב.

מגמות צפויות לטווח הקרוב

  1. שימור רמות מחירים גבוהות של ביטוח המלחמה – כל עוד ימשכו האיומים.

  2. כניסת שחקנים ישראלים לתחום הביטוח הימי, במטרה להציע פתרונות מותאמים לשוק המקומי.

  3. גיבוש מדיניות ממשלתית לעידוד המשך פעילות סחר – כולל סבסוד ביטוחים לעסקים קטנים.

  4. חידוש חוזים עם סעיפי Force Majeure ספציפיים, שמבוססים על ההגדרות של מצב מלחמה בישראל.

מה כדאי לעסק לעשות עכשיו?

מיפוי הסיכונים

כל עסק יבוא חייב לבחון את רמות החשיפה הנוכחיות – מהיכן מגיעים המשלוחים, איזה נמל יעד, אילו סחורות מבוטחות ובאילו תנאים.

שדרוג חוזים וספקים

יש לכלול סעיפי אחריות ביטוחית, מנגנוני פיצוי, והגדרות ברורות לגבי פרמיית ביטוח המלחמה. חשוב לנהל מו”מ חוזי מתוחכם עם הספקים והלקוחות.

תכנון תזרים משופר

יש לכלול את עלויות הביטוח החדשות בתמחור, ולעיתים אף לגלגל את העלות על הלקוח הסופי – תוך שקיפות ותקשורת שיווקית חכמה.

טבלה: השוואת פרמיות ביטוח מלחמה לפני ואחרי מבצע “עם כלביא”

סוג משלוח פרמיה טרם המבצע פרמיה לאחר המבצע הערות
מכולה ימית 20FT 0.3% מערך המטען 0.9%–1.2% תלוי בנמל היעד
מטען כללי (Break Bulk) 0.5% 1.5% מסוכן יותר בשל חשיפה
ציוד רגיש (רפואי, טכנולוגי) 0.4% 1.4% דורש אישור ביטוח פרטני
יבוא אווירי 0.2% 0.5% יקר אך בטוח יותר

סיכום

העלייה החדה בפרמיות ביטוח המלחמה על משלוחים לישראל מציבה אתגר לא פשוט בפני קהילת הסחר המקומית. לצד התייקרות התובלה והביטוח, עומדים עסקים ישראליים בפני צורך דחוף להיערך מחדש, להתאים חוזים, לשקול מסלולים חלופיים ולבצע ניהול סיכונים חכם. המצב הנוכחי מדגיש את החשיבות של תגובה אסטרטגית מהירה – כדי להבטיח רציפות תפעולית ותחרותיות בשוק גלובלי משתנה. זו הזדמנות לעסקים ישראליים לגלות גמישות, יצירתיות וניהול מושכל של הסיכונים.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מארסק-והאפאג־לויד-עדיין-אין-צפי-לחידוש-ההפלגות-בים-האדום.png
אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני באזור עדיין אינו מאפשר חזרה לנתיב המקורי, והחברות ממשיכות להפליג דרך כף התקווה הטובה. התוצאה:...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/חיפה-אשדוד-והנמל-הפרטי-השוואת-ביצועים-לאחר-שינויים-ביטחוניים.png
חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**, אחד הפרמטרים המכריעים ביותר לשמירה על רציפות שרשרת אספקה הוא ביצועי הנמלים. בשנים האחרונות, ובעיקר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/שר-האוצר-מרחיב-את-הפטור-ממס-על-יבוא-אישי-לסכום-של-150.png
שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי. כיום הפטור חל על חבילות בשווי של עד 75 דולר, אך אם הצו ייצא לפועל — התקרה תעלה ל־150 דולר. “הצרכן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/השפעת-המסדרון-הכלכלי-India–Middle-East–Europe-Corridor-IMEC-על-היבוא-לישראל.png
השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor [1], או בקיצור IMEC, הפך לאחד הפרויקטים הגיאו-לוגיסטיים המשמעותיים ביותר הנבחנים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/0e6be1932431dcde3997db1f4322d9c4.webp
ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש גויאל, בישראל החזיר לשולחן את המשא ומתן על הסכם הסחר החופשי בין ישראל והודו, לאחר קיפאון של יותר מעשור....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מדריך-עדכני-ליבוא-מסין-לישראל-–-עלויות-סיכונים-וטיפים-חשובים.png
מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים יבוא מסין לישראל הפך לאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר עבור עסקים קטנים, חברות סחר,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/ההשפעה-של-רפורמות-סחר-בינלאומי-על-שוק-היבוא־יצוא-הישראלי-בשנים-הקרובות.png
ההשפעה של רפורמות סחר בינלאומי על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות

    השפעת רפורמות הסחר על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות שוק היבוא־יצוא הישראלי עובר בשנים האחרונות שינויים משמעותיים הנובעים מרפורמות סחר בינלאומי, לצד מגמות גלובליות ומקומיות שמשפיעות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מגמות-השילוח-הבינלאומי-ב-2026-–-איך-ישראלים-אמורים-להתכונן.png
מגמות השילוח הבינלאומי ב-2026

    2026 צפויה להיות שנת מפנה בשילוח הבינלאומי: האצה של AI[1] בשרשרת האספקה, שינויי נתיבי סחר גלובליים, והעמקת דרישות ESG[4]. במקביל, ישראל מתחזקת כצומת אזורי עם יתרונות מיקום, נמל ותעופה. המאמר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/5️⃣-שירותי-דלת-לדלת-בישראל.png
שירותי דלת־לדלת בישראל – איך לבחור ספק שילוח נכון

מבוא בעולם השילוח הבינלאומי, הביטוי שירות דלת־לדלת הפך לסמל של נוחות, יעילות וחיסכון בזמן. עבור יבואנים ויצואנים בישראל, השירות הזה מאפשר ניהול תהליך מלא – מהמפעל בחו”ל ועד הדלת של העסק המקומי –...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מחשבון-מסים-ומכסים-ליבוא-לישראל.png
מחשבון מסים ומכסים ליבוא לישראל

    מחשבון מסים ומכסים ליבוא לישראל ממלאים פרטי משלוח ומקבלים הערכה מהירה למכס, מס קנייה, מע״מ, אגרות וסה״כ עלות נוספת. ניתן לערוך אחוזים ואגרות ידנית במידת הצורך. הערכה להכוונה בלבד – החיוב...

1 2 3 63