חדשות האתר

יבוא מסין ב־2025: מה השתנה ומה חובה לדעת?

סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל, ומהווה מקור ליותר מ־35% מהסחורות המיובאות אל הארץ – החל מציוד...
18 May 2025

ניתוח עומסים בנמלים בישראל – מה זה אומר לעסקים קטנים?

מבוא נמלי ישראל מהווים שער הכניסה הראשי לרוב הסחורות המיובאות למדינה, והם מרכיב קריטי בתפקוד הכלכלה הישראלית....
18 May 2025

איך השינויים בשער הדולר משפיעים על עלויות השילוח?

עולם הסחר הבינלאומי פועל במטבע אחד מרכזי: הדולר האמריקאי. גם כאשר סחורה עוברת בין מדינות שאינן משתמשות...
18 May 2025

פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים....
11 May 2025

מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה...
11 May 2025

ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף...
11 May 2025

מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר...
04 May 2025

קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח...
04 May 2025

התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי...
27 April 2025

האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים...
27 April 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

שחררתם מוצר והמס שחל עליו בוטל – מה עושים?

לאחרונה עולם מסי היבוא חווה הפחתות של מכסים, כמו גם העלאה של מסי קנייה, ולאחר מכן הפחתה של מסי קנייה. התוצאה היא מקרים שבהם יבואנים שחררו מוצרים ושילמו עליהם מסי יבוא, וזמן קצר לאחר מכן הופחתו שיעורי המס. האם ניתן לבקש את השבת מסי היבוא מרשות המכס?

לאחרונה עולם מסי היבוא חווה הפחתות של מכסים, כמו גם העלאה של מסי קנייה, ולאחר מכן הפחתה של מסי קנייה. קיצורו של דבר – עולם דינמי ובלתי יציב. התוצאה הבלתי נמנעת של המצב הזה היא מקרים שבהם יבואנים שחררו מוצרים ושילמו עליהם מסי יבוא, וזמן קצר לאחר מכן הופחתו שיעורי המס, והיבואנים נתקעו עם מלאי יקר בשוק שמצפה למחירים נמוכים בעקבות הפחתת המס.

במקרה כזה ינסו היבואנים לבקש את השבת מסי היבוא מרשות המכס, והשאלה היא האם הדבר אפשרי.

על מנת לענות על השאלה הזאת יש להבין מהו מועד החיוב במס. בכל הנוגע למס קנייה, קובע חוק מס קנייה כי ביבוא טובין חל החיוב במס בשעת פדייתם מפיקוח רשות המכס (סעיף 5 ב). לכן נשאלת השאלה מהו מועד הפדייה מפיקוח רשות המכס. סעיף 14 לפקודת המכס מסביר מהו פיקוח רשות המכס. הסעיף קובע שטובין שיובאו יהיו נתונים לפיקוח רשות המכס משעת ייבואם ועד למסירתם לצריכה בארץ או עד ייצואם. ושעת היבוא היא זמן כניסתה של האנייה המביאה את הטובין לתחומי אותו נמל שבו יש למסור מצהר ולפרוק את הטובין (ביבוא ימי), או הזמן שבו חצו הטובין את הגבול (ביבוא שאינו ימי). בשורה התחתונה, בכל הנוגע למס קנייה – המועד הקובע הוא מועד המסירה לצריכה בישראל. זהו גם המצב בנוגע למע״מ ביבוא.

בכל הנוגע למכס, קובע סעיף 123ב לפקודת המכס שהמכס על טובין מיובאים שחלה חובה להגיש לגביהם הצהרת ייבוא.. ישולם בעת הגשת הצהרת הייבוא, וסעיף 124 לפקודת המכס קובע שמכס ישולם לפי השיעור החל במועד התשלום. מכאן עולה, שאם הצהרת היבוא הותרה על ידי המכס והיבואן העביר את הסחורה למחסניו, היבואן לא יוכל לבקש את השבת מסי היבוא, שכן אירוע המס כבר חל.

מקרה כזה אירע בעבר, בשנת 2017. בסוף חודש אפריל 2017 חתם שר האוצר על צו שנכנס לתוקף באופן מיידי, ואשר ביטל את מס הקנייה בשיעור 15% שהוטל על יבוא טלפונים סלולריים. במצב שנוצר בו המס התבטל באופן מיידי וללא התרעה מוקדמת, יבואנים ״נתקעו״ עם מלאי גדול של סחורות ששולם עליהם מס מבלי שניתנה תקופת מעבר. מחד, בשל ביטול המס, קמה ציפייה של הצרכנים להורדת מחירים ומכירת מכשירים ללא מס, ומאידך חשוב לזכור כי מדובר בסחורות שעליהם שולם מס, ולכן כל הפחתה של מחירי המכירה עשויה לשחוק את רווחי היבואנים.

בניסיון למצוא פתרון למצב שנוצר, ולאחר ביטול המס, הודיע מנהל המכס כי במקרה שבו יבואנים ישיבו לספקים בחו״ל את הטלפונים הסלולריים שיובאו, שולם עליהם מס, ואשר טרם נמכרו בישראל, תשיב רשות המכס ליבואנים 90% מסכום מס הקנייה ששולם, בהתאם לסעיף 156 לפקודת המכס.

עוד הודיעה רשות המכס כי התנאי לקבלת ההישבון, הוא שאותם מכשירים ספציפיים שיוחזרו לחו״ל, לא ישובו לישראל לאחר מכן, ולא יתבקש בגינם פטור ממס קנייה, ודרשה כי היבואנים יחתמו על התחייבות כזו.

כיום סעיף 156 לפקודת המכס תוקן וניתן לקבל השבה מלאה של מס הקנייה או של המכס. ואולם, רשות המכס תעמוד על כך שלא יהיה מדובר בדלת מסתובבת ושלא יהיה מצב שהטובין יוצאו מישראל, והמס לגביהם יושב ליבואן, ולאחר מכן ייבא היבואן שוב את אותם טובין לישראל ללא המכס או מס הקניה (שבוטלו). ומה קורה אם היבואן הגיש הצהרת יבוא והיא הותרה על ידי המכס, אבל הסחורה נותרה עדיין פיזית בנמל או במחסן ערובה?

אם מדובר במכס – ניתן לטעון שהמועד הקובע הוא מועד הגשת הצהרת היבוא או התרתה, שכן פקודת המכס קובעת שהמכס על טובין מיובאים שחלה חובה להגיש לגביהם הצהרת ייבוא…ישולם בעת הגשת הצהרת הייבוא, והוא ישולם לפי השיעור החל במועד התשלום״. ניתן לכן לטעון שהמועד הקבוע הוא מועד הגשת הצהרת היבוא או התרתה. אפשר לטעון שהדברים אינם ברורים דיים, ולכן המועד המאוחר ביותר שאפשר להציע אותו, בהיקש ממס קנייה, הוא מועד שחרור הטובין מפיקוח המכס, ובזה מיד נדון.

אם כן, בנוגע למס קנייה, ומה קורה אם היבואן הגיש הצהרת יבוא והיא הותרה על ידי המכס, אבל הסחורה נותרה עדין פיזית בנמל או במחסן ערובה? הנושא הזה נידון לאחרונה בפסק דינו של בית המשפט השלום בראשון לציון בת״א 48263-11-18 ניופאן בע״מ נ׳ מדינת ישראל – רשות המסים (אגף המכס והמע״מ), שניתן על ידי כבוד השופט רפי ארניה.

היבואן טען שמועד אירוע המס הינו המועד שבו יצאו הטובין משערי מחסן הרישוי (״מסירתם לצריכה״ – כמאמר סעיף 14 לפקודת המכס). לטענת היבואן, עד למועד זה הטובין מצויים למעשה תחת פיקוח רשות המכס, באמצעות ״מוט השליטה״ שלה – מחסן הרישוי. כל זמן שהטובין במחסן הרישוי, הם נתונים לזכות הבדיקה של רשות המכס (כפי סמכותה בסעיף 16 לפקודת המכס).

המכס טען, כי מועד אירוע המס הוא פדיית המוצרים מהמכס – היינו, קבלת התרה לצריכה או התרה לאחסון במחסני רישוי. היתרים אלה (למעשה – אחד משניהם) ניתנים רק כנגד תשלום מס הקנייה  מרגע שניתן אחד מהיתרים אלה ביחס לטובין, הטובין משוחררים הלכה למעשה מפיקוח המכס, והיבואן רשאי להוציאם ממחסן הרישוי כל אימת שיחפוץ בכך ולפי רצונו.

לטענת המכס ״אין הבדל מבחינת המכס בין מי שהוציא את הטובין למחסן פרטי שלו שאינו מחסן רשוי בפיקוח המכס לבין מי שבחר מסיבות תפעוליות או מסחריות שלו להותיר את הטובין במחסן הרשוי עד לשיווק הטובין (בכפוף למגבלת הזמנים הקבועה בדין). גם כך וגם כך הפיקוח של המכס על הטובין שהותרו הסתיים, והיבואן רשאי לעשות בהם, כאמור, כרצונו״.

בית המשפט קיבל את עמדת המכס. לפיכך, המסקנה היא שאם היבואן הגיש הצהרת יבוא והיא הותרה על ידי המכס, אבל הסחורה נותרה עדין פיזית בנמל או במחסן ערובה, לא ניתן יהיה לקבל השבה של המס.

הואיל וכך, ינסה היבואן המתוחכם ללכת בדרך עוקפת ולשאול האם ניתן יהיה לבטל את הצהרת היבוא, כלומר – ללכת אחורה בזמן ולהחזיר את הטובין לפיקוח המכס. התשובה היא שלילית כמובן. נהלי המכס קובעים (נוהל תהליך שחרור, סעיף 12) כי בכל מקרה אין לבטל הצהרת יבוא כאשר הביטול נועד לעקוף הוראה חוקית. המכס יטען (כפי שידוע לנו מאחד המקרים שבהם טיפלנו) שביטול הצהרת היבוא נועד לעקוף את הוראות החוק בעניין מועד החיוב במס, ולכן המכס יסרב לאשר את תיקון הצהרת היבוא. סיכומו של דבר, אם שחררתם מוצר והמס שחל עליו בוטל – אפשרויות הפעולה להשבת המס מועטות ביותר.

פורסם באתר port2port

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/3.png
יבוא מסין ב־2025: מה השתנה ומה חובה לדעת?

סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל, ומהווה מקור ליותר מ־35% מהסחורות המיובאות אל הארץ – החל מציוד אלקטרוני, דרך טקסטיל, מוצרי פלסטיק, מכונות, ועד חומרי בניין, צעצועים ומוצרי צריכה. יבוא מסין הפך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/2.png
ניתוח עומסים בנמלים בישראל – מה זה אומר לעסקים קטנים?

מבוא נמלי ישראל מהווים שער הכניסה הראשי לרוב הסחורות המיובאות למדינה, והם מרכיב קריטי בתפקוד הכלכלה הישראלית. עומסים בנמלים, עיכובים בפריקה, חוסר זמינות של רציפים, או האטה בפעילות – אינם בעיות לוגיסטיות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/1.png
איך השינויים בשער הדולר משפיעים על עלויות השילוח?

עולם הסחר הבינלאומי פועל במטבע אחד מרכזי: הדולר האמריקאי. גם כאשר סחורה עוברת בין מדינות שאינן משתמשות בדולר כמטבע רשמי, מרבית התמחור, החוזים, תעריפי השילוח, הביטוחים, ואף האשראים – כולם מתבצעים על בסיס...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/פקקי-ענק-בנמלי-אירופה.png
פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים. לפי נתוני חברות המעקב הלוגיסטי, כ-50% מהאניות המסחריות באזור ממתינות לעגינה, חלקן במשך ימים ארוכים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/מחיר-מלחמת-הסחר-אנייה-אחת-–-מכס-של-417-מיליון-דולר.png
מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה – סחורות בשווי של 564 מיליון דולר. לפי ניתוח שפורסם בבלומברג, כ־40% מהמטענים צפויים להידרש למכס...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/ממשלת-ישראל-אישרה-את-הסכם-ההובלה-הימית-עם-ממלכת-מרוקו.png
ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי שצפוי להעצים את הקשרים הכלכליים והלוגיסטיים בין המדינות, ולאפשר פיתוח ערוצי מסחר חדשים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/סיווג-משלוחים.png
מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר הוא סיווג נכון של הטובין. כל מוצר שמיובא לישראל מחויב להיכלל תחת קוד סיווג ייחודי (HS Code), אשר קובע...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/קישורים-שימושיים.png
קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ בע”מ התאחדות התעשיינים בישראל מכון היצוא הישראלי ארגון הגג של לשכות המסחר הדו לאומיות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/בקרת-שכר-2.png
התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי סחר המשפיעים על כל שחקני השוק. מדיניות חדשה הושקה בארה”ב ובאירופה, סנקציות הורחבו כלפי רוסיה,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/האיחוד-האירופי-מחייב-אניות-החולפות-במימיו-להציג-הוכחת-ביטוח.png
האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים של האיחוד האירופי להציע הוכחת ביטוח בתוקף. ההחלטה, שזכתה לשם ה-EU Maritime Insurance Directive,...

1 2 3 69