חדשות האתר

התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי...
27 April 2025

האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים...
27 April 2025

שילוח ימי: המדריך המלא לניווט באוקיינוס המסחרי

מבואשילוח ימי הוא אבן הפינה של המסחר הבינלאומי. בעוד ששיטות שילוח אחרות כמו אוויר ויבשה מספקות פתרונות...
20 April 2025

מערכת WebFOCUS לשינוע מטענים

מבואשירותי אחסנה ואריזה מהווים נדבך מרכזי במערך הלוגיסטי של כל עסק המנהל שינוע מטענים, בין אם מדובר ביבואנים,...
20 April 2025

המדריך ליבואן - ייבוא בינלאומי

מבואייבוא הוא אחד מעמודי התווך של כלכלות רבות בעולם, ומאפשר לעסקים קטנים וגדולים לגשת למגוון מוצרים,...
20 April 2025

שירותי אחסנה ואריזה – הדרכים הטובות ביותר לשמור על הסחורה שלך

מבוא בין אם אתה מפעיל עסק קטן הזקוק לשירותי אחסנה לטווח קצר ובין אם אתה מחפש פתרון לוגיסטי מורכב יותר,...
20 April 2025

טראמפ מקפיא ל-90 יום את המכסים הגבוהים – ומקפיץ אותם לסין: ניתוח המהלכים וההשלכות

הכרזת המכסים הדרמטית ב-10 באפריל 2025 הודיע נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על מהלך מפתיע בזירת הסחר הבינלאומי:...
10 April 2025

מדריך בנושא כללי מקור ואימות מקור בהסכם הסחר החופשי ישראל – ארה"ב

ההסכם, שנחתם בשנת 1985, הינו הסכם האס”ח הראשון שעליו חתמה ארה”ב והשני שעליו חתמה ישראל,  ומהווה...
10 April 2025

המכסים החדשים של ארה”ב - מטה מינהל סחר חוץ

נשיא ארה”ב דונלד טראמפ הכריז ב-2.4.25 על הטלת מכסים גלובליים על ייבוא סחורות לארה”ב מכל המדינות. טראמפ...
10 April 2025

מדיניות המכסים החדשה של ארה"ב - וובינר עם מומחי סחר חוץ בשיתוף מכון היצוא והתאחדות התעשיינים

תמצית הוובינר מבוסס על תלול בימים האחרונים הודיע ממשל טראמפ על הטלת מכס בגובה 17% על כלל היבוא מישראל...
10 April 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

על ספק ומפיץ – נקודת חשובות בהסכמי הפצה

על ספק ומפיץ – נקודת חשובות בהסכמי הפצה

בעת עריכת הסכם ההתקשרות בין ספק לבין מפיץ כדאי לתת את הדעת למספר היבטים ולערוך הסכם מפורט בכתב. עו״ד גיל נדל עם מספר טיפים בנוגע למכירת מוצרים בחו״ל באמצעות מפיץ מקומי.

כאשר ספק או יצרן מעונין למכור את מוצריו במדינה זרה, אחת מהנקודות הראשונות שתעמוד על הפרק תהיה כיצד לבצע את המכירה בחו״ל. האם לשווק את המוצרים בחו״ל דרך סוכן, דרך מפיץ או אולי לנסות ולמכור באופן ישיר. לסוגיה זו היבטים שיווקיים, לוגיסטיים, וגם – משפטיים, ועליהם נעמוד כעת.

מפיץ (distributor) מתאפיין בתכונות הבאות: המפיץ קונה את המוצרים מהספק, מחזיק אותם אצלו במלאי, ומוכר אותם ללקוחותיו. הרווח של המפיץ נובע מפער המחירים בין מחיר הרכישה מהספק לבין מחיר המכירה ללקוח.

להלן נסקור מספר היבטים שיש לתת עליהם על הדעת הבאים בעת עריכת הסכם ההתקשרות בין ספק לבין מפיץ. נבקש להדגיש כי מדובר בסקירה כללית בלבד, שאינה מהווה חוות דעת משפטית ו/או ייעוץ משפטי, אלא באה להעלות מספר נושאים על פני השטח, לצורך בחינה והעמקה. הסקירה אינה מכסה את כל הנושאים, ואינה ממצה את כל הפרטים בתוך נושא שנדון בה.

א. בלעדיות, דהיינו האם הספק מעניק למפיץ זכות בלעדית בהפצת המוצרים?

בלעדיות – אם תינתן (ואין חובה להעניק אותה)- כוללת כמה מרכיבי משנה: המרכיב ראשון – היקף המוצרים: לגבי אילו מוצרים תוענק זכות ההפצה הבלעדית. האם לכלל מוצרי הספק, או רק לרשימה מסוימת, ומה יקרה עם הכנסת מוצר חדש לקו המוצרים של הספק – האם הוא ייכלל אוטומטית במסגרת ההסכם. נקודה נוספת בעניין זה היא מוצרי PRIVATE LABEL – האם הספק יהיה רשאי להפיצם שלא באמצעות המפיץ או לא.

המרכיב השני – הטריטוריה שבה תוענק הבלעדיות: באילו מדינות / אזורים וכיו״ב תינתן למפיץ הבלעדיות בהפצת המוצרים.

המרכיב השלישי – תקופת הבלעדיות: לכמה זמן תוענק זכות הבלעדיות, ומה יקרה בתום התקופה.

המרכיב הרביעי – סימטריה: האם מדובר בבלעדיות הדדית, דהיינו: הספק יפיץ את המוצרים אך ורק באמצעות המפיץ, והמפיץ יפיץ את ורק את מוצרי הספק, ולא מוצרים אחרים. סוגיה זו צריכה להיבחן גם במשקפי דיני ההגבלים העסקיים.

ב. יעדי רכישה:

מתן זכות הפצה (בלעדית או לא בלעדית) אינה דבר קל ערך. בד״כ הדבר מותנה בכך שהמפיץ יעמוד ביעדי רכישה שנתיים. ניתן לקבוע כי אי עמידה באותם יעדים, תאפשר לספק לסיים את הסכם ההפצה, או לפנות למפיץ נוסף ועוד.

ג. הגדרת חובתו של המפיץ:

טריוויאלי שהמפיץ קונה את הסחורה ומוכר אותה במדינת היעד, אולם ייתכן ויהיו לו מטלות מסחריות נוספות: פעולות שיווק במדינת היעד, קמפיינים פרסומיים, הקמת מערך תמיכה, אחריות, וכו׳.

ד. תנאי המכר והתשלום:

אין לשכוח שהסכם הפצה כולל בתוכו הסכם לרכישת טובין, ועל כן יש לסכם את תנאי המכר (אינקוטרמס), שיטת התשלום, חריגים (סעיף שימור בעלות ועוד).

ה. פגמים, ליקויים וכיו״ב:

יש לקבוע כללים ברורים על אופן הדיווח על ליקוי במוצר בעת הגעתו (העברת תמונות, מקרים של הזמנת שמאי), לקבוע מדיניות החזרות/החלפת מוצר/תיקון מוצר וכיו״ב.

ו. חבות מוצר (PRODUCT LIABILITY) ואחריות (WARRANTY):

אין לבלבל בין המושגים: חבות מוצר הינה אחריות היצרן (וגורמים אחרים בשרשרת) לנזקי גוף שנגרמו בעקבות השימוש במוצר (במדינות מסוימות החבות מורחבת גם לנזקים אחרים). ככלל, סעיפים הפוטרים מאחריות לא יהיו תקפים, אולם ניתן לגבש מנגנון שיפוי (לדוגמא: אם המפיץ יחויב בפיצוי בגין נזק, יתחייב הספק לשפותו), וכן לדרוש קיומה של פוליסת ביטוח למקרה של חבות מוצר. אחריות – הינה התחייבות של נותן האחריות לספק שירותי תיקון, החלפה וכו׳ עבור המוצר. במקרים רבים, במיוחד במקרים שבהם אין מדובר במוצר צרכני (מוצר המיועד למשתמש סופי ביתי, לא עסקי), אין חובה חוקית לספק תעודת אחריות, והדבר ניתן משיקולים מסחריים. עדיין, כמובן, עומדות לרשות הקונה הסופי האפשרויות לביטול העסקה הקבועות בחוק.

ז. הגבלת אחריות וגובה פיצוי:

הפרה של החוזה מצד אחד הצדדים עלולה לגרום נזקים חמורים לצד השני, לרבות נזקים עקיפים ותוצאתיים. על כן, במקרים רבים מתווספים לחוזה סעיפים של הגבלת האחריות וגובה הפיצוי. יחד עם זאת, יש מקרים שבהם הגבלות אלו לא יחולו – למשל במקרה של חבות המוצר.

ח. זכויות קניין רוחני במוצר:

בדרך כלל הספק שומר לעצמו את כל זכויות הקניין הרוחני במוצר (סימן מסחרי, מדגם – עיצוב המוצר, זכות היוצרים, וכו׳). בהתאם לכך, על פי הפסיקה הישראלית, יבואן בלעדי אינו יכול למנוע יבוא מקביל של מוצרים אותנטיים (לא מזויפים) אף שהם כלולים בהסכם הבלעדיות (קיימים בעניין זה ניואנסים שונים, וכן חריגים, שיובהרו בהזדמנות אחרת).

ט. סיום ההתקשרות:

משך ההתקשרות: מקובל לקצוב את ההסכם בזמן. ניתן להציע שני מנגנוני הארכה: פסיבי = ההסכם מתארך לתקופה נוספת של X שנים, אא״כ אחד הצדדים הודיע, זמן מוסכם מראש, על אי הארכה; אקטיבי = החוזה מסתיים בזמן שנקבע, אלא אם כן הצדדים הסכימו להאריכו.

הפרה: יש לקבוע מנגנון פעולה במקרה של הפרה. ניתן לקבוע כי במקרה של הפרה של תנאים מהותיים (ומוגדרים) ניתן יהיה לסיים את ההסכם לאחר מתן הודעה של X ימים. ניתן לקבוע מנגנון של ריפוי ההפרה (מתן הזדמנות נוספת למפר). סיום מוקדם ללא הפרה:

מקובל לציין שורה של מקרים שבהתקיימם ניתן לסיים את החוזה לאלתר – כניסת אחד הצדדים לכינוס נכסים, פשיטת רגל, הרשעה בפלילים של אחד מהצדדים, ועוד.

י. מנגנון יישוב סכסוכים:

מקובל (ומומלץ!) לקבוע מנגנון ליישוב סכסוכים: הדבר יכול להיות באמצעות קביעת בית משפט במדינה מסוימת שלו תהיה הסמכות הבלעדית לדון בעניין, על פי דין אותה מדינה (או דין אחר – גם על זה אפשר להסכים מראש), או באמצעות קביעת מנגנון בוררות.

יא. פיצוי ושיפוי במקרה של סיום ההסכם:

ככלל, הפרת הסכם מעניקה לנפגע זכות לפיצויים בגין ההפרה, אולם אם החוזה הסתיים כדין (בתום התקופה, או עקב הפרה מצד המפיץ) לא יהיה זכאי המפיץ לפיצויים. יחד עם זאת, כאשר הסכם הסתיים ב״מוות טבעי״ (תקופת החוזה לא הוארכה) – יטען המפיץ כי הוא השקיע רבות בהחדרת המוצר לשוק ובכבישת נתח השוק, ומשנסתיים החוזה – לא נותר לו דבר. על כן, לעיתים דורשים המפיצים שיוענק להם שיפוי עם סיום ההסכם בגין השקעתם בקידום המוצרים. בד״כ מדובר בתשלום הנגזר ממשך ההתקשרות ומהרווח שהפיק המפיץ. ברירת המחדל, ברוב המוחלט של המדינות, היא שהחוק אינו מעניק זכות זאת, ועל כן, אם המפיץ מעוניין בסעיף שיפוי – עליו לעמוד על כך שסעיף כזה יופיע בהסכם באופן מפורש [במאמר מוסגר נעיר כי בישראל, כמו גם באיחוד האירופי קיימת הוראת חוק כזאת החלה לגבי סוכנים (ולא מפיצים) בנוגע לסחר בתוך האיחוד].

זה המקום להתייחס לחוזה שלא נקבע מועד לסיומו. הפסיקה הישראלית קבעה כי זכות ההפצה הינה זכות חוזית, ועל כן חוזה הפצה שלא נקבע מועד לסיומו ניתן לביטול ע״י מתן הודעה תוך תקופת זמן סבירה. אם הספק ״חתך״ ללא מתן הודעה מוקדמת הוא יהיה צריך לפצות את המפיץ בגין אי מתן הודעה מוקדמת.

יב. האם בכלל צריך לערוך הסכם?

לאחר קריאת האמור לעיל – מובן כי נחיצותו של הסכם הינה ברורה. חשוב לציין בעניין זה שתי נקודות: ההיבט הראייתי: אם סיכמנו משהו אך לא כתבנו אותו ולא חתמנו עליו – עלול, ביום מן הימים, לקום אחד מהצדדים ולומר – לא זה מה שסיכמנו. כדי למנוע מצב זה מומלץ לערוך הסכם מפורט בכתב. ההיבט המהותי: מערכת יחסים עסקית בין צדדים לא נמצאת בוואקום משפטי. קיימת חקיקה שהינה ברירת מחדל במקרים רבים (לדוגמא: אמנת האו״ם בדבר מכר טובין בינלאומי, שעוגנה בחוק הישראלי), ואשר עשויה לחול אם הצדדים לא סיכמו משהו אחר ביניהם. בהחלט ייתכן שברירת המחדל של האמנה אינה טובה לאחד הצדדים. במקרה כזה, אם אותו צד לא ייעשה מעשה פוזיטיבי ויקבע את ההסדר הרצוי לו – הוא ייפול לזרועותיה של ברירת המחדל. הנה שתי דוגמאות: ברירת המחדל של האמנה הינה שעסקה נסגרת בתנאי FCA. במקרה כזה, אם לא יסוכם אחרת, יישא המפיץ בסיכון החל מהעברת הסחורה לידי המוביל במדינת המוצא. דוגמא שנייה: האמנה אינה מגבילה את הפיצוי לנזק ישיר דווקא. אם לא יסוכם אחרת, ספק שאיחר באספקת הסחורה עלול לחוב בתשלום פיצויים גבוהים למפיץ בגין נזקים עקיפים.

* * *

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו”ד גיל נדל – ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים. בדוא”ל  Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089979.

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

יחדיו עמילות מכס
עורך ראשי

עמילות מכס ומחלוקות משפטיות – ניתוח מקרים מבית המשפט

הקדמה: תפקידם של עמילי המכס והאתגרים המשפטיים עמילי המכס בישראל ממלאים תפקיד קריטי בתיווך בין יבואנים/יצואנים לרשויות המכס, תוך הבטחת עמידה בהוראות חוקי הסחר והמכס. עם זאת, פעילותם כרוכה בסיכונים משפטיים, הנובעים מטעויות בסיווג טובין, אי-דיוק בהערכת שווי, או הפרת נהלים רגולטוריים. מאמר זה ינתח

קרא עוד »
חדשות האתר
עורך ראשי

חוקיות יבוא טובין לישראל

בדף זה תוכלו למצוא קישורים למידע הנוגע לחוקיות יבוא טובין לישראל באתרים אחרים .דף זה נועד להקל על העוסקים ביבוא אך אינו כולל את כל החקיקה, הנהלים והמידע הנדרשים לצורך יבוא טובין לישראל.המידע המופיע בפרסומים השונים המובאים כאן הינו באחריות המפרסמים בלבד.אין רשות המסים בישראל

קרא עוד »
מדור משפטי
עורך ראשי

סקירה: מבול של רפורמות במיסוי עקיף

הטלת מס קניה על כלים חד פעמיים מפלסטיק: מדובר בנושא חדש לגמרי, ובאמצעות הטלת מס קניה מבקש משרד האוצר להפחית את השימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק. המס המוצע יעמוד על 11 ₪ לק”ג, והוא יחול על כלים חד פעמיים מפלסטיק עד לרף עובי מסוים [שמעליו

קרא עוד »
מדור משפטי
עורך ראשי

על ספק ומפיץ – נקודת חשובות בהסכמי הפצה

בעת עריכת הסכם ההתקשרות בין ספק לבין מפיץ כדאי לתת את הדעת למספר היבטים ולערוך הסכם מפורט בכתב. עו״ד גיל נדל עם מספר טיפים בנוגע למכירת מוצרים בחו״ל באמצעות מפיץ מקומי. כאשר ספק או יצרן מעונין למכור את מוצריו במדינה זרה, אחת מהנקודות הראשונות שתעמוד

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/בקרת-שכר-2.png
התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי סחר המשפיעים על כל שחקני השוק. מדיניות חדשה הושקה בארה”ב ובאירופה, סנקציות הורחבו כלפי רוסיה,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/האיחוד-האירופי-מחייב-אניות-החולפות-במימיו-להציג-הוכחת-ביטוח.png
האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים של האיחוד האירופי להציע הוכחת ביטוח בתוקף. ההחלטה, שזכתה לשם ה-EU Maritime Insurance Directive,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/שילוח-ימי.png
שילוח ימי: המדריך המלא לניווט באוקיינוס המסחרי

מבואשילוח ימי הוא אבן הפינה של המסחר הבינלאומי. בעוד ששיטות שילוח אחרות כמו אוויר ויבשה מספקות פתרונות מהירים או ממוקדים יותר, השילוח הימי הוא עדיין הדרך המועדפת להעברת כמויות עצומות של סחורה בין מדינות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/מערכת-WebFOCUS-לשינוע-מטענים.png
מערכת WebFOCUS לשינוע מטענים

מבואשירותי אחסנה ואריזה מהווים נדבך מרכזי במערך הלוגיסטי של כל עסק המנהל שינוע מטענים, בין אם מדובר ביבואנים, יצואנים או ספקי שירותי לוגיסטיקה. שילוב טכנולוגיות מתקדמות מאפשר שיפור ביעילות, הפחתת עלויות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2020/08/המדריך-ליבואן-scaled.jpg
המדריך ליבואן - ייבוא בינלאומי

מבואייבוא הוא אחד מעמודי התווך של כלכלות רבות בעולם, ומאפשר לעסקים קטנים וגדולים לגשת למגוון מוצרים, חומרי גלם וטכנולוגיות ממדינות שונות. למרות היתרונות הברורים של הייבוא, התהליך עצמו כרוך באתגרים מורכבים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2023/08/מכס.png
שירותי אחסנה ואריזה – הדרכים הטובות ביותר לשמור על הסחורה שלך

מבוא בין אם אתה מפעיל עסק קטן הזקוק לשירותי אחסנה לטווח קצר ובין אם אתה מחפש פתרון לוגיסטי מורכב יותר, שירותי אחסנה ואריזה הם חלק בלתי נפרד משרשרת האספקה המודרנית. בימינו, ישנה חשיבות גוברת לא רק לשמירה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/כללי-מקור-ואימות-מקור-בהסכם-הסחר-החופשי-ישראל-–-ארהב-1.png
טראמפ מקפיא ל-90 יום את המכסים הגבוהים – ומקפיץ אותם לסין: ניתוח המהלכים וההשלכות

הכרזת המכסים הדרמטית ב-10 באפריל 2025 הודיע נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על מהלך מפתיע בזירת הסחר הבינלאומי: הקפאה זמנית של 90 יום למכס בגובה 35% שהוטל בחודשים האחרונים על יבוא מסחורות מ-86 מדינות, ביניהן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/כללי-מקור-ואימות-מקור-בהסכם-הסחר-החופשי-ישראל-–-ארהב.png
מדריך בנושא כללי מקור ואימות מקור בהסכם הסחר החופשי ישראל – ארה"ב

ההסכם, שנחתם בשנת 1985, הינו הסכם האס”ח הראשון שעליו חתמה ארה”ב והשני שעליו חתמה ישראל,  ומהווה גם כיום את עיקר התשתית לסחר בין המדינות. מרכיב מרכזי בהסכם הוא האפשרות לייצא מוצרים מישראל לארה”ב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/עיצוב-ללא-שם-8.png
המכסים החדשים של ארה”ב - מטה מינהל סחר חוץ

נשיא ארה”ב דונלד טראמפ הכריז ב-2.4.25 על הטלת מכסים גלובליים על ייבוא סחורות לארה”ב מכל המדינות. טראמפ הגדיר את המכסים כמכסים הדדיים (Reciprocal Tariffs), והסביר שמטרתם המרכזית היא לאזן את גרעון הסחר של...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/עיצוב-ללא-שם-7.png
מדיניות המכסים החדשה של ארה"ב - וובינר עם מומחי סחר חוץ בשיתוף מכון היצוא והתאחדות התעשיינים

תמצית הוובינר מבוסס על תלול בימים האחרונים הודיע ממשל טראמפ על הטלת מכס בגובה 17% על כלל היבוא מישראל לארה”ב. מדובר במשבר בעל השלכות משמעותיות על היצוא הישראלי, שנאמד בכ-10 מיליארד דולר בשנה. הצעד...

1 2 3 80