חדשות האתר

יבוא מסין ב־2025: מה השתנה ומה חובה לדעת?

סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל, ומהווה מקור ליותר מ־35% מהסחורות המיובאות אל הארץ – החל מציוד...
18 May 2025

ניתוח עומסים בנמלים בישראל – מה זה אומר לעסקים קטנים?

מבוא נמלי ישראל מהווים שער הכניסה הראשי לרוב הסחורות המיובאות למדינה, והם מרכיב קריטי בתפקוד הכלכלה הישראלית....
18 May 2025

איך השינויים בשער הדולר משפיעים על עלויות השילוח?

עולם הסחר הבינלאומי פועל במטבע אחד מרכזי: הדולר האמריקאי. גם כאשר סחורה עוברת בין מדינות שאינן משתמשות...
18 May 2025

פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים....
11 May 2025

מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה...
11 May 2025

ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף...
11 May 2025

מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר...
04 May 2025

קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח...
04 May 2025

התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי...
27 April 2025

האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים...
27 April 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

מחליטים לשנות סיווג – בית המשפט מטיל עליכם אחריות מוגברת

היבואן לא פירט בפני בית המשפט מיהו סוכן המכס עימו התייעץ, ולא הביא את סוכן המכס לעדות. כמו כן, בית המשפט סבר כי היבואן לא הסביר באופן ראוי מדוע, ככל שסבר שהסיווג הקודם היו שגוי, לא פנה בתביעה להחזר המסים ששולמו על ידו ביתר

לפני כשבועיים פורסם פסק דינו של בית משפט השלום בהרצליה, בת.א 24427-04-18 אלפנר סחר יבוא ושיווק 1991 נ׳ רשות המסים, אשר דן בתביעה אשר הוגשה על ידי יבואן נייר כנגד רשות המיסים, להחזר מכסים בסך של 1.5 מיליון שקל אשר לטענת היבואן שולמו ביתר כתוצאה מעמדת סיווג שגויה ביחס ליבוא של משלוחי נייר בשנים 2017-2018. שני הצדדים הסכימו כי יש לסווג את הנייר בפרט מכס 48.02, כאשר היבואן סבר כי יש לסווג את הנייר המיובא בפרט משנה פטור (48.02-6000), ואילו המכס סבר כי יש לסווג את הנייר בפרט משנה חייב (48.02-5000).

המחלוקת הסיווגית בין הצדדים סבה סביב אופי ההליך בו יוצרו סיבי הנייר (כימי, מכני או כימי-מכני), ובפרט מה משקל הסיבים שיוצרו בתהליך ״מכני״ או ״כימי מכני״ – האם הם למעלה מ-10% ממשקל הנייר או לאו, כאשר בית המשפט ניתח, בהרחבה, את עמדות הצדדים, אשר גובו בחוות דעת מומחים, ולבסוף בחר לקבל את עמדת המכס.

מאמר זה לא דן במחלוקת הסיווגית, אלא דווקא בדיון אשר בית המשפט ביצע בהקשר לשינוי סיווג אשר בוצע על ידי היבואן. כך, מפסק הדין עולה כי עד סוף שנת 2014 סיווג היבואן את הנייר בסיווג לו טען אגף המכס, קרי, בפרט המכס החייב. החל משנת 2015 שינה היבואן את הסיווג, לפרט הפטור, עד שהדבר נתגלה על ידי המכס בשנת 2018 ביחס למשלוחים נשוא התביעה. בהקשר זה טען היבואן כי לאחר שנוכח לגלות כי הוא אינו מצליח להשיא רווח ביבוא הנייר, הוא פנה לסוכן מכס בכדי לבדוק האם הסיווג שלו נכון, וסוכן המכס ייעץ לו, לאחר קבלת מסמכים שונים מהיצרנים, כי עליו לשנות את הסיווג לסיווג הפטור, וכי הוא פעל לפי עצתו.

היבואן לא פירט בפני בית המשפט מיהו סוכן המכס עימו התייעץ, ולא הביא את סוכן המכס לעדות. כמו כן, בית המשפט סבר כי היבואן לא הסביר באופן ראוי מדוע, ככל שסבר שהסיווג הקודם היו שגוי, לא פנה בתביעה להחזר המסים ששולמו על ידו ביתר. בית המשפט קבע כי היבואן לא הציג תשתית הולמת לחיזוק טענותיו לעניין הבסיס לשינוי הסיווג, כאשר החלטת היבואן לשנות את הסיווג, מפטור לחייב, היוותה חלק מנימוקי בית המשפט להעדפת עמדת הסיווג של המכס.

היבואן העלה טענה חלופית לפיה, לפי הוראות חוק מסים עקיפים, יש לבטל את החיוב במס. נזכיר, כי חוק מסים עקיפים מאפשר לבטל חיוב במס, גם מקום בו הוא מוצדק, במידה והיבואן יוכיח כי הוא לא מסר ידיעה לא נכונה למכס, הוא לא ידע, ולא צריך היה לדעת, שתשלום המכס שלו לא היה נכון (ובענייננו, שהסיווג בו נקט היה שגוי), וכן, כי הוא לא ״גלגל״ את המס על לקוחותיו. בית המשפט קבע כי היבואן לא הוכיח שהוא לא ידע, ולא צריך היתה לדעת, כי הסיווג שגוי, וזאת לאור שינוי הסיווג מחייב לפטור, אי הבאת ראיות לביסוס טענותיו לעניין הבסיס לשינוי הסיווג, וכן החלטת היבואן שלא לתבוע החזרי מס, לאחר ששינה את הסיווג. 

פסק הדין מניף תמרור אזהרה ליבואנים אשר בוחרים לשנות סיווג של מוצר, מסיווג חייב, לסיווג פטור, תוך שהוא מטיל חובה מוגברת על יבואנים אלו להוכיח כי שינוי סיווג זה אכן בוצע בהתבסס על עמדה מיסויית מוצדקת. 

אז מה אנו ממליצים? ככלל, מקום בו מבוצע שינוי סיווג, מפרט פטור לפרט חייב, הדבר עלול להביא לחיובים רטרואקטיביים במס, ובמקרים מסוימים, אף לחקירות מצד רשות המסים. לאור האמור, החלטה שכזו חייבת להיות מגובה בעמדה מקצועית של איש מקצוע מתחום המכס, וחיוני כי עמדה שכזו תהיה מנומקת, ובכתב, ותפרט את הנימוקים אשר שימשו בסיס להחלטה האמורה, כך שניתן יהיה להציגה בעתיד לרשות המסים, או לבתי המשפט, ככל שרשות המסים תסבור כי ההחלטה לשינוי הסיווג היתה שגויה.

פרוסם באתר port2port

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/3.png
יבוא מסין ב־2025: מה השתנה ומה חובה לדעת?

סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל, ומהווה מקור ליותר מ־35% מהסחורות המיובאות אל הארץ – החל מציוד אלקטרוני, דרך טקסטיל, מוצרי פלסטיק, מכונות, ועד חומרי בניין, צעצועים ומוצרי צריכה. יבוא מסין הפך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/2.png
ניתוח עומסים בנמלים בישראל – מה זה אומר לעסקים קטנים?

מבוא נמלי ישראל מהווים שער הכניסה הראשי לרוב הסחורות המיובאות למדינה, והם מרכיב קריטי בתפקוד הכלכלה הישראלית. עומסים בנמלים, עיכובים בפריקה, חוסר זמינות של רציפים, או האטה בפעילות – אינם בעיות לוגיסטיות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/1.png
איך השינויים בשער הדולר משפיעים על עלויות השילוח?

עולם הסחר הבינלאומי פועל במטבע אחד מרכזי: הדולר האמריקאי. גם כאשר סחורה עוברת בין מדינות שאינן משתמשות בדולר כמטבע רשמי, מרבית התמחור, החוזים, תעריפי השילוח, הביטוחים, ואף האשראים – כולם מתבצעים על בסיס...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/פקקי-ענק-בנמלי-אירופה.png
פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים. לפי נתוני חברות המעקב הלוגיסטי, כ-50% מהאניות המסחריות באזור ממתינות לעגינה, חלקן במשך ימים ארוכים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/מחיר-מלחמת-הסחר-אנייה-אחת-–-מכס-של-417-מיליון-דולר.png
מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה – סחורות בשווי של 564 מיליון דולר. לפי ניתוח שפורסם בבלומברג, כ־40% מהמטענים צפויים להידרש למכס...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/ממשלת-ישראל-אישרה-את-הסכם-ההובלה-הימית-עם-ממלכת-מרוקו.png
ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי שצפוי להעצים את הקשרים הכלכליים והלוגיסטיים בין המדינות, ולאפשר פיתוח ערוצי מסחר חדשים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/סיווג-משלוחים.png
מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר הוא סיווג נכון של הטובין. כל מוצר שמיובא לישראל מחויב להיכלל תחת קוד סיווג ייחודי (HS Code), אשר קובע...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/קישורים-שימושיים.png
קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ בע”מ התאחדות התעשיינים בישראל מכון היצוא הישראלי ארגון הגג של לשכות המסחר הדו לאומיות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/בקרת-שכר-2.png
התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי סחר המשפיעים על כל שחקני השוק. מדיניות חדשה הושקה בארה”ב ובאירופה, סנקציות הורחבו כלפי רוסיה,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/האיחוד-האירופי-מחייב-אניות-החולפות-במימיו-להציג-הוכחת-ביטוח.png
האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים של האיחוד האירופי להציע הוכחת ביטוח בתוקף. ההחלטה, שזכתה לשם ה-EU Maritime Insurance Directive,...

1 2 3 69