חדשות האתר

פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים....
11 May 2025

מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה...
11 May 2025

ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף...
11 May 2025

מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר...
04 May 2025

קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח...
04 May 2025

התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי...
27 April 2025

האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים...
27 April 2025

שילוח ימי: המדריך המלא לניווט באוקיינוס המסחרי

מבואשילוח ימי הוא אבן הפינה של המסחר הבינלאומי. בעוד ששיטות שילוח אחרות כמו אוויר ויבשה מספקות פתרונות...
20 April 2025

מערכת WebFOCUS לשינוע מטענים

מבואשירותי אחסנה ואריזה מהווים נדבך מרכזי במערך הלוגיסטי של כל עסק המנהל שינוע מטענים, בין אם מדובר ביבואנים,...
20 April 2025

המדריך ליבואן - ייבוא בינלאומי

מבואייבוא הוא אחד מעמודי התווך של כלכלות רבות בעולם, ומאפשר לעסקים קטנים וגדולים לגשת למגוון מוצרים,...
20 April 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא

האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים של האיחוד האירופי להציע הוכחת ביטוח בתוקף. ההחלטה, שזכתה לשם ה-EU Maritime Insurance Directive, נולדה מתוך צורך להגן על הסביבה הימית, לפצות נזקים במהירות ולשפר את ביטחון השיט.

האם מדובר במהפכה ימית אמיתית או בסתם עוד ניירת ביורוקרטית? תלוי את מי שואלים.

מה כולל דרישת הביטוח החדשה?

האיחוד דורש מהאניות פוליסת ביטוח בתוקף המכסה:

  • אחריות לסם ימי

  • נזקי רכישה לצדדים שלישיים

  • תאונות פיזיות הנגרמות עקב פעילות הספינה

  • התחייבויות פיננסיות לפי אמנות בינלאומיות כמו CLC (תביעות דלק) ו-Bunkers Convention

הפוליסה צריכה להיות מאושרת על ידי גופים מוכרים כולל כיסוי כספי מינימלי לפי גודל הספינה וסיווג המטען.

אם יש להראות הוכחת ביטוח?

  • ספינות משא

  • מיכליות

  • אוניות נוסעים

  • כלי שיט קטנים העוברים בין נמלים במדינות האיחוד

גם אם ספינה רק “חולפת” במי הבלעדי לעגון, להגיש את האישור לפי בקשתך.

איך יתבצע הפיקוח?

האכיפה תתבצע בשלושה אופנים:

  • בדיקות אקראיות בנמלים

  • חובת דיווח לפני כניסה למימי האיחוד

  • סנקציות מיידיות: עיכוב הספינה, קנסות כבדים או גירוש מהמים הטריטוריאליים

האיחוד מבטיח כי האכיפה תהיה אחידה ושקופה , כדי למנוע הפליה בין מדינות שונות.

מה מטרת החקיקה?

  • הגנה על הסביבה הימית מפני נזקי זיהום

  • הגברת תחושת הביטחון בקרב מדינות החוף והציבור

  • קידום סטנדרטים גלובליים אחידים בתחום הביטוח הימי

  • מניעת הפקרת אחריות על נזקים כלכליים ואקולוגיים

איך תשפיע הרגולציה על חברות הספנות?

במילה אחת: פעולה.

  • עלויות נוספות לרכישת ביטוחים

  • בעבודה עם סוכנויות ביטוח ייעודיות ומורשות

  • סיכון לעיכובים תפעוליים אם לא תוצג הוכחת ביטוח בזמן

  • התאמת נהלים מול נמלים וספקים ברחבי אירופה

ההערכה היא בשוק כי עלות הביטוח תזנק ב-5%-10% בשנה הקרובה, בעיקר עבור ספינות קטנות ומדינות לא-אירופיות.

חריגים ואפשרויות פטור

  • ספינות ממשלתיות (צבאיות או חקר מדעי) לא יחויבו בהצגת ביטוח

  • מדינות עם אמנות ביטוח הדדיות מול האיחוד יכול ליהנות מהקלות מסוימות

  • מקרים חריגים כמו מצב חירום ימי יקבלו טיפול פרטני

ביקורת ותמיכה

חלק מגופי הספנות הבינלאומיים בירכו על היוזמה, בטענה שהיא מקדמת סטנדרטים אחידים ומונעת “מרוץ לתחתית” בביטוחים. לעומת זאת, גורמים אחרים מזהירים שהרגולציה תכביד במיוחד על ספינות ממדינות מתפתחות, ותפגע במסחר החופשי.

מה אפשר?

האיחוד האירופי כבר רומז כי זו רק אירית הפתיחה. בין הצעדים העתידיים:

  • חיוב דיווח פומבי על פוליסות ביטוח

  • הקמת מאגר מרכזי לאימות פוליסות אונליין

  • חיבור דרישת הביטוח ליוזמות סביבתיות, כמו ספינות ירוקות

טבלה מסכמת: סוגי ספינות, כיסויים נדרשים, סנקציות אפשריות

סוג הספינהכיסוי ביטוח חובהסנקציה על אי-הצגת ביטוח
ספינות משאזיהום ימי, נזקי רכושעיכוב, קנס, גירוש
מיכליותדליפות דלק, אחריות צד ג’קנס מיידי, עיכוב
אוניות נוסעיםאחריות תאונות, חבות נוסעיםעיכוב ואיסור כניסה לנמל
כלי שיט קטניםנזקים צד שלישי, זיהום מקומיאזהרה ולאחר מכן קנס
ספינות ממשלתיות (פטור)אין חובת כיסויאין סנקציות

סיכום

הרגולציה החדשה של האיחוד האירופי מסמל עידן חדש בתחום השיטה הבינלאומית: עידן שבו אחריות סביבתית וכלכלית אינן רק סיסמאות אלא תנאי תוספת. אמנם יידרש זמן להסתגל, אך בטווח הארוך צפויה עלייה באמון הציבור, בשקיפות ובהגנה על הסביבה הימית.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/פקקי-ענק-בנמלי-אירופה.png
פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים. לפי נתוני חברות המעקב הלוגיסטי, כ-50% מהאניות המסחריות באזור ממתינות לעגינה, חלקן במשך ימים ארוכים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/מחיר-מלחמת-הסחר-אנייה-אחת-–-מכס-של-417-מיליון-דולר.png
מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה – סחורות בשווי של 564 מיליון דולר. לפי ניתוח שפורסם בבלומברג, כ־40% מהמטענים צפויים להידרש למכס...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/ממשלת-ישראל-אישרה-את-הסכם-ההובלה-הימית-עם-ממלכת-מרוקו.png
ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי שצפוי להעצים את הקשרים הכלכליים והלוגיסטיים בין המדינות, ולאפשר פיתוח ערוצי מסחר חדשים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/סיווג-משלוחים.png
מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר הוא סיווג נכון של הטובין. כל מוצר שמיובא לישראל מחויב להיכלל תחת קוד סיווג ייחודי (HS Code), אשר קובע...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/קישורים-שימושיים.png
קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ בע”מ התאחדות התעשיינים בישראל מכון היצוא הישראלי ארגון הגג של לשכות המסחר הדו לאומיות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/בקרת-שכר-2.png
התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי סחר המשפיעים על כל שחקני השוק. מדיניות חדשה הושקה בארה”ב ובאירופה, סנקציות הורחבו כלפי רוסיה,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/שילוח-ימי.png
שילוח ימי: המדריך המלא לניווט באוקיינוס המסחרי

מבואשילוח ימי הוא אבן הפינה של המסחר הבינלאומי. בעוד ששיטות שילוח אחרות כמו אוויר ויבשה מספקות פתרונות מהירים או ממוקדים יותר, השילוח הימי הוא עדיין הדרך המועדפת להעברת כמויות עצומות של סחורה בין מדינות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/מערכת-WebFOCUS-לשינוע-מטענים.png
מערכת WebFOCUS לשינוע מטענים

מבואשירותי אחסנה ואריזה מהווים נדבך מרכזי במערך הלוגיסטי של כל עסק המנהל שינוע מטענים, בין אם מדובר ביבואנים, יצואנים או ספקי שירותי לוגיסטיקה. שילוב טכנולוגיות מתקדמות מאפשר שיפור ביעילות, הפחתת עלויות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2020/08/המדריך-ליבואן-scaled.jpg
המדריך ליבואן - ייבוא בינלאומי

מבואייבוא הוא אחד מעמודי התווך של כלכלות רבות בעולם, ומאפשר לעסקים קטנים וגדולים לגשת למגוון מוצרים, חומרי גלם וטכנולוגיות ממדינות שונות. למרות היתרונות הברורים של הייבוא, התהליך עצמו כרוך באתגרים מורכבים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2023/08/מכס.png
שירותי אחסנה ואריזה – הדרכים הטובות ביותר לשמור על הסחורה שלך

מבוא בין אם אתה מפעיל עסק קטן הזקוק לשירותי אחסנה לטווח קצר ובין אם אתה מחפש פתרון לוגיסטי מורכב יותר, שירותי אחסנה ואריזה הם חלק בלתי נפרד משרשרת האספקה המודרנית. בימינו, ישנה חשיבות גוברת לא רק לשמירה...

1 2 3 80