מאמרים חדשים
ארכיון
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

האם הייבוא המקביל מחטיא את מטרתו?

האם הייבוא המקביל מחטיא את מטרתו?

אין ספק כי ייבוא מקביל עשוי להיות אמצעי לקידום התחרות וזירוזה, והפחתת המחיר לצרכן הסופי היא צעד חשוב וראשון במעלה.

עם זאת, בפועל, הייבוא המקביל מחטיא את מטרתו, תורם בעיקר לפופוליזם וצעדים תדמיתיים ועשוי לחשוף את הצרכן הסופי למגוון סיכונים ובעיות.

בעלות על סימן מסחרי לא מגנה מפני ייבוא מקביל – כך עולה מפסיקה תקדימית של בית המשפט המחוזי בלוד שניתנה לאחרונה. הפסיקה ניתנה במסגרת סכסוך משפטי בין חברת בן שלוש, שטענה כי בכוונתה לייבא משקאות של המותג שוופס אותם רכשה מבעל סימן המסחר באוקראינה לבין חברת יפאורה תבורי – בעלת סימן המסחר בישראל שדרשה למנוע זאת. לטענת יפאורה, לא ניתן לייבא לארץ מוצרים עם הסימן שלה ולכן הייבוא אינו חוקי.

בית המשפט קיבל את עמדתה של בן שלוש וקבע כי החברה תוכל לייבא ולשווק את המוצרים בישראל. על פי פסק הדין, יפאורה רכשה את הבעלות בסימן בידיעה שיצרנים אחרים בעולם מחזיקים אף הם בבעלות זהה. לשיטת בית המשפט, ייבוא מקביל הוא חלק מהסיכונים אותם נדרשה יפאורה להביא בחשבון כאשר רכשה את הזכויות. אלא שבמקביל, יצר בית המשפט תקדים: אם גורם כלשהו רושם סימן מסחר שזהה לסימן מסחר מפורסם אחר במדינה אחרת, הרי שיבואן מקביל רשאי לייבא מאותו גורם סחורה שונה שטיבה אינה ידוע, תחת אותו מותג בדיוק. גם אם סימן מולאם במדינה לא דמוקרטית, לפי פסה״ד, ייבוא של סחורה מאותה מדינה ללא הרשאת בעל הסימן הוא יבוא מקביל. בעל הסימן לא יכול למנוע את כניסתה לארץ ע״פ פסה״ד. עד פסה״ד זה לא היה כך. למעשה, בתרחיש שכזה, נוצר ערוץ ייבוא חדש שאיננו מקביל – כי אם מעין ״ייבוא עוקף״.

זו ככל הנראה הסיבה שבגללה פסק דין ממשיך להתסיס את שוק הקמעונאות בישראל. מדובר במהלומה נוספת עמה נדרשים להתמודד בעלי סימני מסחר ויבואנים רשמיים, לאחר שבשנים האחרונות צצו עוד ועוד תקדימים משפטיים ומגוון של פרצות בחוק (ולעיתים באופן שבו האיזון בין הזכויות נוטה יתר על המידה כנגדם). במקביל, הרגולציה פועלת גם היא לעידוד הייבוא המקביל, כביכול לעידוד התחרות והפחתת המחיר לצרכן הסופי, אלא שבפועל, ירידת המחירים עבור הצרכן הסופי איננה מתרחשת. בטח לא באופן מהותי כפי שבית המשפט והרגולטור היו מצפים. מבט חטוף בחשבונית מהסופר, חנות הפארם או כמעט כל עסק יוכיח לנו זאת במהרה.

על פניו, קל לתקוף ולקרוא תיגר כנגד בעל סימני המסחר והיבואנים הרשמיים. מדובר לרוב בחברות גדולות שמחזיקות בכוח מיקוח מול רשתות השיווק. אלא שבאותה נשימה הם אלו שנדרשים להתמודד עם רגולציה ארוכת שנים שמשתנה ללא הרף, פיקוח קפדני ותדמית שלילית ודורסנית שרחוקה מהמצב בפועל. הם גם מי שבנו מותג מאפס ומי שרכשו סימני מסחר במיליוני שקלים. כעת, הם מתמודדים שוב עם פסיקה שאינה מתיישבת עם מדיניות הפסיקה בישראל.

בנוסף, הניסיון והידע שצברו היבואנים הרשמיים מול משווקים וחברות בינלאומיות מבטיחים כי הצרכן הסופי ייהנה מאיכות גבוהה של המוצר, שירות הולם לאחר הקנייה ותמורה גבוהה ונאותה יותר לכספו. יבואנים מקבילים אולי חשופים גם הם לפיקוח כזה או אחר, אך ודאי לא הדוק וחשדני כמו זה שהיבואנים הרשמיים רגילים לו. גם כאשר צצות בעיות עם מוצר כלשהו הצרכן הסופי פונה ליבואן הרשמי ולא למקביל.

אין ספק כי ייבוא מקביל עשוי להיות אמצעי לקידום התחרות וזירוזה, והפחתת המחיר לצרכן הסופי היא צעד חשוב וראשון במעלה. עם זאת, באופן שבו הוא נעשה כעת, וכפי שקורה בפועל, הייבוא המקביל מחטיא את מטרתו, תורם בעיקר לפופוליזם וצעדים תדמיתיים ועשוי לחשוף את הצרכן הסופי למגוון סיכונים ובעיות.

אפשר ורצוי לעודד ייבוא מקביל אך קודם יש לבדוק שאכן מדובר ביבוא מקביל אמיתי. אחר כך אפשר לעבור לבחינת כל השיקולים הרלוונטיים, תוך התייחסות לרגולציה שקיימת כלפי היבואן הרשמי, היבואן המקביל, מאפייני הסקטור בו הם פועלים וגיבוש מדיניות עקבית, סדורה ומקיפה.

הכותב הוא שותף בכיר במשרד עוה”ד זליגסון גבריאלי ושות’ מקבוצת זליגסון גבריאלי ומומחה לסימני מסחר

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

עוד בנושא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/6056ac6c66fd538694ecbb0a4351fe0a.webp
ראש ממשלת ירדן: אין ״גשר יבשתי״ דרך הממלכה לישראל

רה״מ ירדן אמר כי האירועים בים האדום גרמו לעלייה של 200% בעלויות השילוח ממזרח אסיה וב-60% מאמריקה ואירופה. לדבריו ״אין גשר יבשתי מירדן. מערכת התחבורה בירדן לא השתנתה כבר יותר מ-25 שנה״ ראש ממשלת ירדן בישר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/האיחוד-האירופי-פתח-במבצע-ימי-בים-סוף.png
האיחוד האירופי פתח במבצע ימי בים סוף

מבצע ASPIDES יפעל בתיאום הדוק עם EUNAVFOR ATALANTA, מבצע האנטי – פיראטיות המתמשך של האיחוד האירופי מול קרן אפריקה ומערב האוקיינוס ההודי, כדי לשפר את הביטחון הימי במערב האוקיינוס ההודי ובים האדום. המועצה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/סקירה.png
סקירת מצב המשק 11.2.24 – מלחמת חרבות ברזל

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את תמונת מצב המשק נכון לתאריך 11.02.2024. משרד הכלכלה והתעשייה אמון על שמירת הרציפות התפקודית של המשק בשעת חירום, בתוך כך שוק התעסוקה, אספקת המזון השוטפת ומוצרי בסיס, פעילות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/13bb7e14d4db62a71c4bc84f6c6c1f31.webp
סקר פרייטוס: 80% מאנשי מקצוע לוגיסטיים חושבים שהגרוע ביותר מאחורינו בים האדום

תעריפי ההובלה הימית מאסיה לצפון אירופה והים התיכון צנחו שניהם בכ-7% בשבוע שעבר והם נמוכים ב-15% מהשיאים של סוף ינואר כאשר התנאים משתפרים והביקוש פוחת. הצפי: גם אם ההסטות מהם האדום יימשכו התעריפים יירדו...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/עמילות-מכס.png
עמילות מכס

שחרור ממכס הוא שלב מכריע בתהליך היבוא והיצוא. זה כרוך בעמידה בחוקים, תקנות ודרישות תיעוד שונות שנקבעו על ידי סוכנויות ממשלתיות כדי להבטיח זרימה חלקה של סחורות מעבר לגבולות בינלאומיים. הבנת החשיבות של שחרור...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/יבוא-יצוא.png
ייצוא יבוא בינלאומי: מדריך מקיף

לפני שצוללים לתוך עולם היבוא והיצוא הבינלאומיים, חשוב שתהיה הבנה מוצקה של היסודות. סחר בינלאומי כרוך בחילופי סחורות ושירותים בין מדינות, המאפשר לעסקים להרחיב את טווח ההגעה שלהם מעבר לשווקים המקומיים. יבוא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/0a0941ba4b2b12d21b7d611feca72044.webp
חברת Poste Air Cargo חוזרת לפעילות בישראל

חברת התעופה האיטלקית למטענים הודיעה כי תפעיל החל מה-4 בפברואר טיסת מטען שבועית אחת בקו מילאנו – ת״א – מילאנו במטוס מטען בואינג 737 ותספק טיסות המשך ליעדים באיטליה ובמזרח אירופה. חברת התעופה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/איום-החותים.png
הערכה: הסיכון הביטחוני בים האדום גובר

חברת אמברי הידועה כחברת אבטחה ימית מובילה ציינה בדו״ח האחרון שלה כי האיומים בים האדום, במפרץ עדן, בים הערבי, במפרץ עומאן ובאוקיינוס ההודי הולכים וגדלים בצורה משמעותית. החברה ממליצה לשקול נקודות מעבר בהן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/תמצית-תהליך-הסחר-הימי.png
נמל אשדוד - תמצית תהליך הסחר הימי

תהליך היבוא למדינת ישראל יבואן בארץ יוצר קשר עם יצואן מחו”ל ממנו הוא מעוניין לרכוש סחורה, ונכרת ביניהם חוזה הכולל את פרטי הסחורה, תנאי המכר ותנאי התשלום. היצואן בחו”ל או היבואן בארץ (תלוי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/מחשבונים-נמל-חיפה.png
נמל חיפה - כל המחשבונים – תעריפי 2023

לשירותכם מגוון מחשבונים   מחשבון מכולות מחשבון מטעני יבוא במסירה ישירה מחשבון מטעני יצוא במסירה ישירה מחשבון מטען במעבר מחשבון אגרות כלי שייט מחשבון מטעני יבוא במסירה עקיפה מחשבון מטעני יצוא...

1 2 3 4 5 6 63