מאמרים חדשים
ארכיון
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

האם הייבוא המקביל מחטיא את מטרתו?

האם הייבוא המקביל מחטיא את מטרתו?

אין ספק כי ייבוא מקביל עשוי להיות אמצעי לקידום התחרות וזירוזה, והפחתת המחיר לצרכן הסופי היא צעד חשוב וראשון במעלה.

עם זאת, בפועל, הייבוא המקביל מחטיא את מטרתו, תורם בעיקר לפופוליזם וצעדים תדמיתיים ועשוי לחשוף את הצרכן הסופי למגוון סיכונים ובעיות.

בעלות על סימן מסחרי לא מגנה מפני ייבוא מקביל – כך עולה מפסיקה תקדימית של בית המשפט המחוזי בלוד שניתנה לאחרונה. הפסיקה ניתנה במסגרת סכסוך משפטי בין חברת בן שלוש, שטענה כי בכוונתה לייבא משקאות של המותג שוופס אותם רכשה מבעל סימן המסחר באוקראינה לבין חברת יפאורה תבורי – בעלת סימן המסחר בישראל שדרשה למנוע זאת. לטענת יפאורה, לא ניתן לייבא לארץ מוצרים עם הסימן שלה ולכן הייבוא אינו חוקי.

בית המשפט קיבל את עמדתה של בן שלוש וקבע כי החברה תוכל לייבא ולשווק את המוצרים בישראל. על פי פסק הדין, יפאורה רכשה את הבעלות בסימן בידיעה שיצרנים אחרים בעולם מחזיקים אף הם בבעלות זהה. לשיטת בית המשפט, ייבוא מקביל הוא חלק מהסיכונים אותם נדרשה יפאורה להביא בחשבון כאשר רכשה את הזכויות. אלא שבמקביל, יצר בית המשפט תקדים: אם גורם כלשהו רושם סימן מסחר שזהה לסימן מסחר מפורסם אחר במדינה אחרת, הרי שיבואן מקביל רשאי לייבא מאותו גורם סחורה שונה שטיבה אינה ידוע, תחת אותו מותג בדיוק. גם אם סימן מולאם במדינה לא דמוקרטית, לפי פסה״ד, ייבוא של סחורה מאותה מדינה ללא הרשאת בעל הסימן הוא יבוא מקביל. בעל הסימן לא יכול למנוע את כניסתה לארץ ע״פ פסה״ד. עד פסה״ד זה לא היה כך. למעשה, בתרחיש שכזה, נוצר ערוץ ייבוא חדש שאיננו מקביל – כי אם מעין ״ייבוא עוקף״.

זו ככל הנראה הסיבה שבגללה פסק דין ממשיך להתסיס את שוק הקמעונאות בישראל. מדובר במהלומה נוספת עמה נדרשים להתמודד בעלי סימני מסחר ויבואנים רשמיים, לאחר שבשנים האחרונות צצו עוד ועוד תקדימים משפטיים ומגוון של פרצות בחוק (ולעיתים באופן שבו האיזון בין הזכויות נוטה יתר על המידה כנגדם). במקביל, הרגולציה פועלת גם היא לעידוד הייבוא המקביל, כביכול לעידוד התחרות והפחתת המחיר לצרכן הסופי, אלא שבפועל, ירידת המחירים עבור הצרכן הסופי איננה מתרחשת. בטח לא באופן מהותי כפי שבית המשפט והרגולטור היו מצפים. מבט חטוף בחשבונית מהסופר, חנות הפארם או כמעט כל עסק יוכיח לנו זאת במהרה.

על פניו, קל לתקוף ולקרוא תיגר כנגד בעל סימני המסחר והיבואנים הרשמיים. מדובר לרוב בחברות גדולות שמחזיקות בכוח מיקוח מול רשתות השיווק. אלא שבאותה נשימה הם אלו שנדרשים להתמודד עם רגולציה ארוכת שנים שמשתנה ללא הרף, פיקוח קפדני ותדמית שלילית ודורסנית שרחוקה מהמצב בפועל. הם גם מי שבנו מותג מאפס ומי שרכשו סימני מסחר במיליוני שקלים. כעת, הם מתמודדים שוב עם פסיקה שאינה מתיישבת עם מדיניות הפסיקה בישראל.

בנוסף, הניסיון והידע שצברו היבואנים הרשמיים מול משווקים וחברות בינלאומיות מבטיחים כי הצרכן הסופי ייהנה מאיכות גבוהה של המוצר, שירות הולם לאחר הקנייה ותמורה גבוהה ונאותה יותר לכספו. יבואנים מקבילים אולי חשופים גם הם לפיקוח כזה או אחר, אך ודאי לא הדוק וחשדני כמו זה שהיבואנים הרשמיים רגילים לו. גם כאשר צצות בעיות עם מוצר כלשהו הצרכן הסופי פונה ליבואן הרשמי ולא למקביל.

אין ספק כי ייבוא מקביל עשוי להיות אמצעי לקידום התחרות וזירוזה, והפחתת המחיר לצרכן הסופי היא צעד חשוב וראשון במעלה. עם זאת, באופן שבו הוא נעשה כעת, וכפי שקורה בפועל, הייבוא המקביל מחטיא את מטרתו, תורם בעיקר לפופוליזם וצעדים תדמיתיים ועשוי לחשוף את הצרכן הסופי למגוון סיכונים ובעיות.

אפשר ורצוי לעודד ייבוא מקביל אך קודם יש לבדוק שאכן מדובר ביבוא מקביל אמיתי. אחר כך אפשר לעבור לבחינת כל השיקולים הרלוונטיים, תוך התייחסות לרגולציה שקיימת כלפי היבואן הרשמי, היבואן המקביל, מאפייני הסקטור בו הם פועלים וגיבוש מדיניות עקבית, סדורה ומקיפה.

הכותב הוא שותף בכיר במשרד עוה”ד זליגסון גבריאלי ושות’ מקבוצת זליגסון גבריאלי ומומחה לסימני מסחר

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

בלוג
עורך ראשי

מדיניות היבוא

מטרת המדיניות היא הקלה משמעותית בתהליכי היבוא והפחתת עלויות היבוא בפרט, ויוקר המחיה ככלל.

קרא עוד »

עוד בנושא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/e42ae12da10c7d4eeaf7c547282cefa2.webp
מועצת המובילים: הבנות עם משטרת התנועה בנושא שינוע מטען חורג

המשטרה ביטלה את הנוהל שהוציאה לשינוע מטען חורג ופרסמה נוהל חדש התואם את תקנות התעבורה. גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים: ״מודה למשטרת התנועה על ההבנה. כולי תקווה כי יימשך שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/03ca9e03e898b6cf331e5cad616ccf23.webp
דיווח: עלות שינוע דלק דרך אפריקה - תוספת של 1 מיליון דולר לחשבון

דוח שנערך לאחרונה על ידי LSEG Shipping Research חשף כי ניתוב מחדש של מכלית מסוג Aframax מאסיה לצפון מערב אירופה, דרך כף התקווה הטובה, גורם לעלות מצטברת של כ-932,905 דולר למסע ותוספת של בין 16 ל-32 ימים. ניתוב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/522af4f8ae9d3b1feb886c5007634e07.webp
אניות בים האדום משדרות דרך ה-AIS: ״אין קשר לישראל״

אניות סוחר משדרות דרך מערכת ה-AIS שהן אינן קשורות לישראל במאמץ להימנע מתקיפות חות׳ים עליהן כשהן במעבר באזור ים סוף דוגמאות לשידורי אניות בעת מעברן בים האדום אניות סוחר משדרות דרך מערכת ה-AIS...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/01/Blue-Modern-Gradient-Corporate-Business-Agency-Postcard-1.png
מיהם המורדים החות'ים ומה הם רוצים? כל מה שצריך לדעת - פורסם במקור ראשון

המצור שהטילו החות’ים בתימן על נתיבי השיט בים האדום – בין העמוסים ביותר בעולם – הובילו להכרזה על מבצע צבאי של ארה”ב ובעלות בריתה במערב שעד כה כלל שמונה מתקפות משולבות על בסיסי הארגון. מאז הכרזת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/01/הסכמי-סחר-בינלאומיים.png
הסכמי סחר בינלאומיים

הסכמי סחר בינלאומיים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעולם הגלובלי שלנו, ומעצבים את האופן שבו מדינות מתקשרות והכלכלות משגשגות. הסכמים אלה אינם רק מסמכים הכוללים ז’רגון משפטי מורכב; יש להם את הכוח לשבור מחסומים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/01/עמיל-מכס.png
מהו עמיל מכס ומה תפקידו?

בעולם הגלובלי של היום, שבו הסחר הבינלאומי נמצא בשיאו, תפקידו של עמיל מכס נותר חידה מרתקת עבור רבים. האם אי פעם מצאתם את עצמכם תוהים מה בדיוק עושה עמיל מכס? כיצד הם ממלאים תפקיד מרכזי בתנועת סחורות מעבר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/01/3050c20e2c095a18b997ed92e5251305.webp
מארסק: שינויים בקווי השירות עקב המצב בים האדום

חברת הספנות הדנית הודיעה על שינויים והתאמות שהיא מבצעת בנתיבי הסחר של אסיה – אירופה וכן בסחר הטרנס-פסיפי, וזאת בשל המצב הביטחוני ההפכפך בים האדום ובמפרץ עדן. חברת מארסק הודיעה היום ללקוחותיה על שינויים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2023/09/article_106228_large.jpg
מועצת המובילים הגיעה להבנות עם משטרת התנועה בנושא שינוע מטען חורג - עדכונים

המשטרה ביטלה את הנוהל שהוציאה לשינוע מטען חורג ופרסמה נוהל חדש התואם את תקנות התעבורה. בעקבות לחצים של  מועצת המובילים, משטרת התנועה ביטלה את הנוהל לשינוע מטען חורג שהוציאה ביולי 23 והוציאה תחתיו נוהל...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2020/02/שילוח-אווירי-בין-לאומי-scaled.jpg
שילוח אווירי בין לאומי

בעידן הנוכחי, שילוח אווירי מהווה את הדרך הטובה ביותר לצורך תהליך של ייבוא או ייצוא. כיצד תוכלו להבטיח את כדאיות התהליך? על כך ועוד – במאמר הבא. שילוח אווירי בין לאומי: קיצור התהליך של ייבוא או ייצוא באופן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/01/נתיבי-סחר-ים-האדום.png
טרור על הכיס: "האיום החות'י ייקר מוצרים מיובאים בלפחות 3.5%" - פורסם בישראל היום

חזית כלכלית: בישראל מעריכים כי פעולות ארגון הטרור יובילו לעיכובים משמעותיים במשלוחים, וכפועל יוצא לעליית מחירים • התחומים שייפגעו: מוצרי מזון, ביגוד, אלקטרוניקה ורכב • “בתקופה הקרובה יהיו חוסרים...

1 3 4 5 6 7 63