חדשות האתר

10 שאלות שכדאי לשאול את חברת השילוח לפני שבוחרים

מבוא בחירת חברת שילוח בינלאומי היא החלטה עסקית קריטית, גם אם לעיתים היא נתפסת כעניין תפעולי בלבד. בפועל,...
15 December 2025

זכויות המיסים בישראל - מדריך מקיף ליבואנים

ייבוא סחורה לישראל כרוך במערכת מורכבת של זכויות מיסים, מכסים והטבות שונות. הבנת מערכת זכויות המיסים היא...
14 December 2025

מדד העיכובים של UnitedXP – מה מצב הנמלים בישראל?

תוכן עניינים מבוא: למה בכלל צריך מדד עיכובים? עולם השילוח הבינלאומי משתנה במהירות. התלות של ישראל ביבוא...
07 December 2025

מדד העיכובים בנמלי ישראל: חודש דצמבר 2025

תוכן עניינים תחזית עומסים לחודש דצמבר 2025 התחזית מתבססת על נתוני: זמני הפלגה צפויים מספר אוניות בקו...
07 December 2025

אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני...
29 November 2025

חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**,...
27 November 2025

שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי....
26 November 2025

השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle...
23 November 2025

ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש...
23 November 2025

מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים...
16 November 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

הפסקת פעילות אונר״א והשלכותיה על סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים

על המשלחים הבינלאומיים להימנע מטיפול ביבוא טובין על ידי אונר״א, משום שלא יתאפשר שחרורם של טובין אלו, על פי הוראות שני חוקים חדשים שהתקבלו בכנסת לאחרונה ואשר ייכנסו לתוקף בינואר 2025.

ביום 28.10.24 התקבלו בכנסת שני חוקים, המשלימים זה את זה, החוק להפסקת פעילות אונר״א בשטח מדינת ישראל, התשפ״ה-2024 והחוק להפסקת פעילות אונר״א, התשפ״ה-2024. תחילתם של חוקים אלו היא בתוך שלושה חודשים מיום פרסומם, קרי, החל מסוף חודש ינואר 2025.

שני החוקים נחקקו על רקע דיווחים בתקשורת שלפיהם פעילותה של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו״ם לפליטי פלסטין במזרח הקרוב אונר״א UNRWA – United Nations Relief and Works Agency)) (להלן: ״אונר״א״) משמשת לעיתים כיסוי לפעולות טרור. על פי דברי ההסבר להצעת החוק, בחודשים שלאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל נחשפו תחקירים בעניין מעורבותם של עובדי אונר״א ברצועת עזה במתקפת הטרור הרצחנית שהחלה ב- 7.10.23, כגון השתתפות במעשי טבח והעמדת כלי רכב ואמצעים לצורך ביצוע ההתקפה. עוד פורסמו דיווחים בעניין חברותם של עובדי אונר״א בארגוני חמאס והג׳יהאד האיסלמי.

על רקע זה קובעים שני החוקים הוראות שנועדו לאסור ולמנוע את פעילות אונר״א בישראל. שתי ההוראות העיקריות העשויות להיות רלבנטיות לסוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים בישראל, הן אלו:

״אונר״א לא תפעיל נציגות, לא תספק כל שירות ולא תקיים כל פעילות, במישרין או בעקיפין, בשטחה הריבוני של מדינת ישראל״, וכן, ״רשות מרשויות המדינה, לרבות גופים ואנשים אחרים הממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין, לא תקיים כל מגע עם אונר״א או עם מי מטעמה״.

הוראות אלו אוסרות למעשה על ביצועה של כל פעילות של אונר״א בישראל, ובכלל זה, גם פעילות של יבוא ויצוא שמקיימת אונר”א, כולל יבוא של אמצעי סיוע לתושבי יהודה ושומרון ורצועת עזה.

על רשויות המדינה, לרבות מנהל המכס וכל יתר משרדי הממשלה העוסקים ברגולציה על פעילות היבוא לישראל, נאסר לקיים מגע עם אונר״א או מי מטעמה. איסור זה כולל גם טיפול בהצהרות יבוא של אונר״א בהתייחס לטובין המיובאים על ידה.

התעלמות מהוראות אלו עלולה לגרום נזקים והפסדים, כולל עלויות אחסנה והשהיית מכולות, והמשלחים הבינלאומיים/סוכני המכס אשר יתעלמו מהוראות אלו ויטפלו ביבוא הטובין לישראל, עלולים להיות חשופים הן לתביעות אזרחיות בגין נזקים והפסדים אלו והן להליכים פליליים

המשלחים הבינלאומיים וסוכני המכס אמנם אינם רשויות מדינה, אך יתכן שגם לגביהם ניתן לומר כי הם ממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין, בהיותם כפופים לחובות המוטלות עליהם על פי חוק סוכני המכס וחוקים נוספים המסדירים את פעילותם.

מכל מקום, גם אם המשלחים הבינלאומיים/סוכני המכס אינם ממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין, עליהם להיות ערים לכך כי החל מתחילת חודש ינואר 2025, לא יטפלו רשויות המדינה בשחרור טובין המיובאים על ידי אונר״א.

כפועל יוצא, על המשלחים הבינלאומיים להימנע מטיפול ביבוא  טובין על ידי אונר״א, משום שלא יתאפשר שחרורם של טובין אלו, על פי הוראות שני החוקים. האמור לעיל מתייחס גם לפעילות אונר״א כשהיא מוסווית באמצעות צד שלישי, ככל שיש למשלח הבינלאומי/סוכן המכס יסוד לחשוד כי מדובר בפעילות של אונר״א.

התעלמות מהוראות אלו עלולה לגרום נזקים והפסדים, כולל עלויות אחסנה והשהיית מכולות, והמשלחים הבינלאומיים/סוכני המכס אשר יתעלמו מהוראות אלו ויטפלו ביבוא הטובין לישראל, עלולים להיות חשופים הן לתביעות אזרחיות בגין נזקים והפסדים אלו והן להליכים פליליים.

לשון החוק

ביטול ההסכם בין מדינת ישראל לאונר״א 

בהנחיית שר החוץ ישראל כ״ץ: משרד החוץ הודיע לאו״ם על ביטול ההסכם בין מדינת ישראל לאונר״א 

בהתאם להוראות סעיף 1(ב) לחוק להפסקת פעילות אונר״א, התשפ״ה-2024, שר החוץ ישראל כ״ץ הורה למנכ״ל משרד החוץ יעקב בליטשטיין להודיע היום לאו״ם על ביטול ההסכם בין ישראל ואונר״א משנת 1967. הסכם זה היווה את הבסיס המשפטי ליחסים בין מדינת ישראל לאונר״א.

שר החוץ ישראל כ״ץ:
״אונר״א – הארגון שעובדיו השתתפו בטבח ה-7 באוקטובר ושרבים מעובדיו הם פעילי חמאס – הוא חלק מהבעיה ברצועת עזה ולא חלק מהפתרון. לאו״ם הוצגו אינספור ראיות אודות פעילי חמאס העובדים באונר״א ואודות שימוש במתקני אונר״א למטרות ודבר לא נעשה בעניין. יתרה מזאת, גם את ההמלצות של האו״ם עצמו, שנכתבו בדו״ח קולונה, אונר״א בחר לא ליישם.
אל תאמינו למי שאומר לכם שאין תחליף לאונר״א: כבר עכשיו הרוב המכריע של הסיוע ההומניטרי מועבר דרך ארגונים אחרים, ורק 13 אחוזים ממנו מועבר דרך אונר״א. מדינת ישראל מחויבת לדין הבינ״ל ותמשיך לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה באופן שלא יפגע בביטחון אזרחי ישראל״.

בהרחבה:

  1. ארגון אונר”א חדור באופן עמוק בידי ארגון הטרור חמאס. עובדי אונר״א היו מעורבים בטבח ה-7.10. רבים נוספים מקרב עובדי אונר״א הם פעילי טרור מארגוני חמאס וגא״פ. חדשות לבקרים מתגלים מקרים חדשים של מעורבות עובדי אונר”א בטרור.
  2. ישראל העבירה לידי האו”ם חומרים רבים  בנושא, כגון רשימה של 100 פעילי חמאס מהזרוע הצבאית העובדים באונר”א כבר ביולי האחרון, אבל אונר”א לא נקט שום פעולה מולם. רק לפני עשרה ימים פורסם אודות עובד אונר״א שהופיע ברשימה זו אשר השתתף בטבח במיגונית בכפר רעים (מחמד אלעטיווי). אונר”א לא נקטה נגדו צעדים למרות שהועבר המידע לגביו. פעיל החמאס הנ״ל אלעטיווי נהרג בפעולת צה״ל אך למרבה הזעזוע מזכ״ל האו״ם גוטרש בחר להביע צער על מותו. בנוסף, פעולות טרור רבות במלחמה התבצעו מתוך מתקני אונר”א, אך אונר”א לא הודיע אפילו פעם אחת לישראל במהלך המלחמה על השימוש הפסול שנעשה במתקניה על ידי ארגון טרור, דבר שעומד בניגוד למחויבויותיה לשמור נייטרליות. 
  3. אונר”א אף לא נקט בצעדים המינימליים שנדרשו ממנו בדו”ח של האו״ם עצמו – דו״ח קולונה: לא פוטרו עובדים שהם גורמי חמאס וגהאד אסלאמי, לא נעשה דבר בעניין הפרת הנייטרליות של המתקנים של אונר״א, והארגון לא שינה את ספרי הלימוד הנלמדים והתכנים המסיתים בבתי הספר של  אונר״א. זאת  למרות ההתחייבויות של אונר״א למדינות תורמות ולישראל להסיר חומרים אלה מיידית.  
  4. לסיכום יובהר כי אונר״א הוא חלק מהבעיה ברצועת עזה ולא חלק מהפתרון. 
  5. אין אמת בטענה שאין תחליף לאונר״א. כבר עכשיו הרוב המכריע של הסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה ברצועת עזה מועבר דרך ארגונים אחרים, ורק 13 אחוזים ממנו מועבר דרך אונר״א. מדינת ישראל מחויבת לדין הבינ״ל ותמשיך לשתף פעולה עם ארגוני או״ם וארגונים בינ״ל שאינם נגועים בטרור לטובת הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה, באופן שלא יפגע בבטחון אזרחי ישראל.
  6. בהתאם ללשון החוק, החקיקה בנושא אונר״א תיכנס לתוקפה בעוד כשלושה חודשים, שבמהלכם תורחב הפעילות העניפה ממילא מול ארגונים בינ״ל אחרים שאינם נגועים בטרור, ותתבצע היערכות להפסקת הקשר עם אונר״א ולביסוס האלטרנטיבות לאונר״א, והכל בהתאם לדין הבינ״ל.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/12/10-שאלות-שכדאי-לשאול-את-חברת-השילוח-לפני-שבוחרים.png
10 שאלות שכדאי לשאול את חברת השילוח לפני שבוחרים

מבוא בחירת חברת שילוח בינלאומי היא החלטה עסקית קריטית, גם אם לעיתים היא נתפסת כעניין תפעולי בלבד. בפועל, חברת השילוח משפיעה ישירות על זמני אספקה, עלויות, עמידה ברגולציה, תזרים מזומנים ואפילו על אמינות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/12/זכויות-המיסים-בישראל-מדריך-מקיף-ליבואנים.png
זכויות המיסים בישראל - מדריך מקיף ליבואנים

ייבוא סחורה לישראל כרוך במערכת מורכבת של זכויות מיסים, מכסים והטבות שונות. הבנת מערכת זכויות המיסים היא קריטית להצלחת עסקי הייבוא ולתמחור נכון של המוצרים. מערכת המיסים בישראל כוללת מספר רכיבים עיקריים:...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/12/מדד-העיכובים-בנמלי-ישראל.png
מדד העיכובים של UnitedXP – מה מצב הנמלים בישראל?

תוכן עניינים מבוא: למה בכלל צריך מדד עיכובים? עולם השילוח הבינלאומי משתנה במהירות. התלות של ישראל ביבוא הופכת את זמני העיכוב בנמלים לגורם קריטי המשפיע על עלויות, זמינות מוצרים ויכולת תכנון של מנהלי רכש,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/12/מדד-העיכובים-בנמלי-ישראל-_-חודש-דצמבר-2025.png
מדד העיכובים בנמלי ישראל: חודש דצמבר 2025

תוכן עניינים תחזית עומסים לחודש דצמבר 2025 התחזית מתבססת על נתוני: זמני הפלגה צפויים מספר אוניות בקו נתוני ביטחון אזוריים עומסים רגולטוריים נמל חיפה – מגמת התייצבות התחזית מצביעה על עיכובים ממוצעים של...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מארסק-והאפאג־לויד-עדיין-אין-צפי-לחידוש-ההפלגות-בים-האדום.png
אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני באזור עדיין אינו מאפשר חזרה לנתיב המקורי, והחברות ממשיכות להפליג דרך כף התקווה הטובה. התוצאה:...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/חיפה-אשדוד-והנמל-הפרטי-השוואת-ביצועים-לאחר-שינויים-ביטחוניים.png
חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**, אחד הפרמטרים המכריעים ביותר לשמירה על רציפות שרשרת אספקה הוא ביצועי הנמלים. בשנים האחרונות, ובעיקר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/שר-האוצר-מרחיב-את-הפטור-ממס-על-יבוא-אישי-לסכום-של-150.png
שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי. כיום הפטור חל על חבילות בשווי של עד 75 דולר, אך אם הצו ייצא לפועל — התקרה תעלה ל־150 דולר. “הצרכן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/השפעת-המסדרון-הכלכלי-India–Middle-East–Europe-Corridor-IMEC-על-היבוא-לישראל.png
השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor [1], או בקיצור IMEC, הפך לאחד הפרויקטים הגיאו-לוגיסטיים המשמעותיים ביותר הנבחנים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/0e6be1932431dcde3997db1f4322d9c4.webp
ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש גויאל, בישראל החזיר לשולחן את המשא ומתן על הסכם הסחר החופשי בין ישראל והודו, לאחר קיפאון של יותר מעשור....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מדריך-עדכני-ליבוא-מסין-לישראל-–-עלויות-סיכונים-וטיפים-חשובים.png
מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים יבוא מסין לישראל הפך לאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר עבור עסקים קטנים, חברות סחר,...

1 2 3 64