חדשות האתר

יבוא מסין ב־2025: מה השתנה ומה חובה לדעת?

סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל, ומהווה מקור ליותר מ־35% מהסחורות המיובאות אל הארץ – החל מציוד...
18 May 2025

ניתוח עומסים בנמלים בישראל – מה זה אומר לעסקים קטנים?

מבוא נמלי ישראל מהווים שער הכניסה הראשי לרוב הסחורות המיובאות למדינה, והם מרכיב קריטי בתפקוד הכלכלה הישראלית....
18 May 2025

איך השינויים בשער הדולר משפיעים על עלויות השילוח?

עולם הסחר הבינלאומי פועל במטבע אחד מרכזי: הדולר האמריקאי. גם כאשר סחורה עוברת בין מדינות שאינן משתמשות...
18 May 2025

פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים....
11 May 2025

מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה...
11 May 2025

ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף...
11 May 2025

מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר...
04 May 2025

קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח...
04 May 2025

התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי...
27 April 2025

האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים...
27 April 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

השפעת הגודש בנמלי ישראל על ייבוא וייצוא

מבוא 

נמלי הים של ישראל הם שער מרכזי לייבוא וייצוא סחורות למדינה ומהווים חלק בלתי נפרד מהכלכלה המקומית והאזורית. עם זאת, גודש בנמלים הפך לבעיה משמעותית הפוגעת ביעילות שרשרת האספקה, מעלה עלויות ומשפיעה על זמני האספקה של סחורות.

מאמר זה בוחן את ההשפעה של גודש זה על פעילות הייבוא והייצוא, משווה את זמני ההמתנה בנמלי ישראל לנמלים אחרים באזור, ובוחן מגמות משנת 2023 ועד 2025, תוך הצעת פתרונות לצמצום זמני ההמתנה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות ואוטומציה. 

ניתוח סטטיסטי של זמני עיכוב בנמלי ישראל (2023-2024)

תמונת מצב בנמלים הגדולים בישראל

  1. נמל חיפה:

    • בשנת 2023 זמן ההמתנה הממוצע לפריקת מכולות עמד על כ-50 שעות, עלייה של 5% לעומת 2022.

    • בשנת 2024, בעקבות שיפורים חלקיים בתשתיות, זמן ההמתנה ירד ל-45 שעות, אך בעונות השיא עדיין נרשמו עיכובים משמעותיים.

  2. נמל אשדוד:

    • זמן ההמתנה בשנת 2023 עמד על 55 שעות בממוצע, עם עליות חדות בעונות שיא.

    • בשנת 2024 נרשמה ירידה קלה ל-52 שעות, הודות להכנסת מערכות ניהול חדשות, אך סכסוכי עבודה פגעו בהשפעת השיפורים.

  3. נמל אילת:

    • זמן ההמתנה בנמל אילת נשאר יציב יחסית בשנים 2023 ו-2024, סביב 36 שעות, אך נדרש שדרוג תשתיות להתמודדות עם עלייה מתמשכת בביקוש.

השוואה לנמלים אזוריים

נמלזמן עיכוב ממוצע 2023 (שעות)זמן עיכוב ממוצע 2024 (שעות)הערות
נמל חיפה5045שיפורים חלקיים בתשתיות.
נמל אשדוד5552השפעות סכסוכי עבודה והכנסת טכנולוגיות חדשות.
נמל אילת3636ללא שינוי, צורך בשדרוג תשתיות.
נמל פורט סעיד2422נמל מרכזי במצרים עם שדרוג תשתיות מתמיד.
נמל פיראוס, יוון1817השקעה מתמשכת באוטומציה.

מגמות צפויות לשנת 2025

  1. עלייה בביקושים:

    • המשך הצמיחה במסחר האלקטרוני יוביל לגידול בביקוש לנמלי ישראל.

    • עלייה בפעילות הסחר עם מדינות המפרץ בעקבות הסכמי אברהם.

  2. שדרוגים טכנולוגיים:

    • הכנסת מערכות אוטומציה חדשות לנמלים, בעיקר בחיפה ובאשדוד.

    • הטמעת כלים לניהול עומסים בזמן אמת במטרה לצמצם זמני המתנה.

  3. שיפור תשתיות:

    • הרחבת קיבולת בנמל אילת כדי להתמודד עם עלייה במסחר בין אסיה לאפריקה.

    • השלמת פרויקטים תחבורתיים כמו הרחבת מסילות רכבת לנמלים.

  4. אתגרים מתמשכים:

    • סכסוכי עבודה שעלולים לעכב את יישום השיפורים.

    • השפעות גיאופוליטיות, כולל האיומים הביטחוניים באזור.

השפעות הגודש על ייבוא וייצוא

  1. השלכות כלכליות:

    • עלייה בעלויות השילוח, שהוערכה בכ-12 מיליון ש”ח ליום במונחי תוצר בשנת 2023, צפויה להתייצב ב-2025 אם יושלמו הפרויקטים המוצעים.

  2. פגיעה בשרשרת האספקה:

    • בשנת 2024 נרשמה ירידה של 30% באמינות זמני האספקה לעומת 2022, בעיקר בתחומי המזון והתרופות.

  3. מגמות לשיפור:

    • עד 2025, צפוי שיפור קל באמינות זמני האספקה עם יישום הטכנולוגיות החדשות.

פתרונות לצמצום זמני ההמתנה

יישום טכנולוגיות מתקדמות

  1. אוטומציה בנמלים:

    • מערכות רובוטיות מתקדמות לפריקה וטעינה צפויות להיות פעילות בנמלי חיפה ואשדוד עד סוף 2025.

  2. מערכות ניהול חכמות:

    • בשנת 2024 החל פיילוט לניהול עומסים מבוסס AI בנמל אשדוד. המערכת צפויה להרחבה בשאר הנמלים ב-2025.

שדרוג תשתיות

  1. הרחבת קיבולת הנמלים:

    • פרויקטים להגדלת מסופי המטענים בנמלי חיפה ואשדוד מתוכננים להסתיים ב-2025.

  2. שיפור חיבורים תחבורתיים:

    • פרויקט “רכבת לנמל” המיועד לחבר את נמל חיפה למרכז הארץ יושלם עד 2025.

שיפור כוח האדם

  1. הכשרה מקצועית:

    • תוכניות הכשרה מתקדמות החלו ב-2024 וצפויות לגדול ב-2025.

  2. שיפור תנאי עבודה:

    • שיפור יחסי העבודה בנמלים עשוי להפחית שביתות ב-2025.

סיכום

בשנים 2023-2024 התמודדו נמלי ישראל עם גודש משמעותי שפגע ביעילות ובתחרותיות שלהם. עם זאת, מגמות לשנת 2025 מצביעות על שיפור צפוי בעקבות שדרוגי תשתיות, אוטומציה ושיפור בתנאי העבודה. השקעה אסטרטגית ושיתופי פעולה בין הממשלה, הנמלים והמשתמשים יהפכו את ישראל למרכז לוגיסטי חזק ואמין יותר באזור.

תיאור זמן ההמתנה בנמלי הים וניתוח ההשלכות הכלכליות

מחקר – תיאור זמן ההמתנה בנמלי הים וניתוח ההשלכות הכלכליות

במרץ 2023 פרסם מרכז המחקר והמידע של כנסת ישראל מחקר מעמיק שבחן את זמני ההמתנה בנמלי הים המרכזיים של ישראל והשפעתם הכלכלית על המשק. המחקר התמקד בנמלי חיפה, אשדוד ואילת, תוך הצגת השוואה עם נמלים אזוריים כמו פורט סעיד ופיראוס.

ממצאים עיקריים:

  1. זמני ההמתנה:

    • זמני ההמתנה הממוצעים בנמלי חיפה ואשדוד בשנת 2022-2023 נעים בין 45 ל-55 שעות, גבוהים משמעותית לעומת נמלים אזוריים מתקדמים.
    • בנמל אילת נרשמו זמני המתנה ממוצעים של 36 שעות, אך תשתיות מוגבלות מקשות על ייעול הפעילות.
  2. השלכות כלכליות:

    • עלויות הנגרמות מעיכובים מוערכות בכ-12 מיליון ש”ח ליום במונחי פגיעה בתוצר הלאומי.
    • עסקים קטנים ובינוניים סובלים במיוחד מהעיכובים, שכן עלויות השילוח ושרשרת האספקה עולות באופן משמעותי.
  3. השפעה על המסחר הבינלאומי:

    • עיכובים אלה מפחיתים את תחרותיות הנמלים הישראליים בזירה הבינלאומית, במיוחד מול נמלים כמו פיראוס ופורט סעיד, המשקיעים בטכנולוגיה ובאוטומציה.
    • תנועת מטענים מסוימת מופנית לנמלים אזוריים אחרים, מה שפוגע בהכנסות המדינה.
  4. פתרונות מוצעים:

    • השקעה בטכנולוגיות אוטומציה בניהול הנמלים.
    • שיפור החיבורים התחבורתיים בין הנמלים למרכזים לוגיסטיים בארץ.
    • הטמעת מערכות לניהול עומסים בזמן אמת.

מסקנות:

המחקר מדגיש את הצורך הדחוף בייעול פעילות הנמלים בישראל כדי להפחית את זמני ההמתנה, להקטין עלויות ולהגביר את תחרותיותם בזירה הגלובלית. צעדים כגון שדרוג תשתיות והשקעה בטכנולוגיות מתקדמות יכולים להביא לשיפור משמעותי ביעילות ובתפוקת הנמלים.

המחקר המלא מצורף למסמך זה.

קבצים להורדה

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/3.png
יבוא מסין ב־2025: מה השתנה ומה חובה לדעת?

סין היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל, ומהווה מקור ליותר מ־35% מהסחורות המיובאות אל הארץ – החל מציוד אלקטרוני, דרך טקסטיל, מוצרי פלסטיק, מכונות, ועד חומרי בניין, צעצועים ומוצרי צריכה. יבוא מסין הפך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/2.png
ניתוח עומסים בנמלים בישראל – מה זה אומר לעסקים קטנים?

מבוא נמלי ישראל מהווים שער הכניסה הראשי לרוב הסחורות המיובאות למדינה, והם מרכיב קריטי בתפקוד הכלכלה הישראלית. עומסים בנמלים, עיכובים בפריקה, חוסר זמינות של רציפים, או האטה בפעילות – אינם בעיות לוגיסטיות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/1.png
איך השינויים בשער הדולר משפיעים על עלויות השילוח?

עולם הסחר הבינלאומי פועל במטבע אחד מרכזי: הדולר האמריקאי. גם כאשר סחורה עוברת בין מדינות שאינן משתמשות בדולר כמטבע רשמי, מרבית התמחור, החוזים, תעריפי השילוח, הביטוחים, ואף האשראים – כולם מתבצעים על בסיס...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/פקקי-ענק-בנמלי-אירופה.png
פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים. לפי נתוני חברות המעקב הלוגיסטי, כ-50% מהאניות המסחריות באזור ממתינות לעגינה, חלקן במשך ימים ארוכים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/מחיר-מלחמת-הסחר-אנייה-אחת-–-מכס-של-417-מיליון-דולר.png
מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה – סחורות בשווי של 564 מיליון דולר. לפי ניתוח שפורסם בבלומברג, כ־40% מהמטענים צפויים להידרש למכס...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/ממשלת-ישראל-אישרה-את-הסכם-ההובלה-הימית-עם-ממלכת-מרוקו.png
ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי שצפוי להעצים את הקשרים הכלכליים והלוגיסטיים בין המדינות, ולאפשר פיתוח ערוצי מסחר חדשים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/סיווג-משלוחים.png
מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר הוא סיווג נכון של הטובין. כל מוצר שמיובא לישראל מחויב להיכלל תחת קוד סיווג ייחודי (HS Code), אשר קובע...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/קישורים-שימושיים.png
קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ בע”מ התאחדות התעשיינים בישראל מכון היצוא הישראלי ארגון הגג של לשכות המסחר הדו לאומיות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/בקרת-שכר-2.png
התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי סחר המשפיעים על כל שחקני השוק. מדיניות חדשה הושקה בארה”ב ובאירופה, סנקציות הורחבו כלפי רוסיה,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/האיחוד-האירופי-מחייב-אניות-החולפות-במימיו-להציג-הוכחת-ביטוח.png
האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים של האיחוד האירופי להציע הוכחת ביטוח בתוקף. ההחלטה, שזכתה לשם ה-EU Maritime Insurance Directive,...

1 2 3 69