חדשות האתר

פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים....
11 May 2025

מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה...
11 May 2025

ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף...
11 May 2025

מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר...
04 May 2025

קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח...
04 May 2025

התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי...
27 April 2025

האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים...
27 April 2025

שילוח ימי: המדריך המלא לניווט באוקיינוס המסחרי

מבואשילוח ימי הוא אבן הפינה של המסחר הבינלאומי. בעוד ששיטות שילוח אחרות כמו אוויר ויבשה מספקות פתרונות...
20 April 2025

מערכת WebFOCUS לשינוע מטענים

מבואשירותי אחסנה ואריזה מהווים נדבך מרכזי במערך הלוגיסטי של כל עסק המנהל שינוע מטענים, בין אם מדובר ביבואנים,...
20 April 2025

המדריך ליבואן - ייבוא בינלאומי

מבואייבוא הוא אחד מעמודי התווך של כלכלות רבות בעולם, ומאפשר לעסקים קטנים וגדולים לגשת למגוון מוצרים,...
20 April 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

הפסקת פעילות אונר״א והשלכותיה על סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים

על המשלחים הבינלאומיים להימנע מטיפול ביבוא טובין על ידי אונר״א, משום שלא יתאפשר שחרורם של טובין אלו, על פי הוראות שני חוקים חדשים שהתקבלו בכנסת לאחרונה ואשר ייכנסו לתוקף בינואר 2025.

ביום 28.10.24 התקבלו בכנסת שני חוקים, המשלימים זה את זה, החוק להפסקת פעילות אונר״א בשטח מדינת ישראל, התשפ״ה-2024 והחוק להפסקת פעילות אונר״א, התשפ״ה-2024. תחילתם של חוקים אלו היא בתוך שלושה חודשים מיום פרסומם, קרי, החל מסוף חודש ינואר 2025.

שני החוקים נחקקו על רקע דיווחים בתקשורת שלפיהם פעילותה של סוכנות הסעד והתעסוקה של האו״ם לפליטי פלסטין במזרח הקרוב אונר״א UNRWA – United Nations Relief and Works Agency)) (להלן: ״אונר״א״) משמשת לעיתים כיסוי לפעולות טרור. על פי דברי ההסבר להצעת החוק, בחודשים שלאחר פרוץ מלחמת חרבות ברזל נחשפו תחקירים בעניין מעורבותם של עובדי אונר״א ברצועת עזה במתקפת הטרור הרצחנית שהחלה ב- 7.10.23, כגון השתתפות במעשי טבח והעמדת כלי רכב ואמצעים לצורך ביצוע ההתקפה. עוד פורסמו דיווחים בעניין חברותם של עובדי אונר״א בארגוני חמאס והג׳יהאד האיסלמי.

על רקע זה קובעים שני החוקים הוראות שנועדו לאסור ולמנוע את פעילות אונר״א בישראל. שתי ההוראות העיקריות העשויות להיות רלבנטיות לסוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים בישראל, הן אלו:

״אונר״א לא תפעיל נציגות, לא תספק כל שירות ולא תקיים כל פעילות, במישרין או בעקיפין, בשטחה הריבוני של מדינת ישראל״, וכן, ״רשות מרשויות המדינה, לרבות גופים ואנשים אחרים הממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין, לא תקיים כל מגע עם אונר״א או עם מי מטעמה״.

הוראות אלו אוסרות למעשה על ביצועה של כל פעילות של אונר״א בישראל, ובכלל זה, גם פעילות של יבוא ויצוא שמקיימת אונר”א, כולל יבוא של אמצעי סיוע לתושבי יהודה ושומרון ורצועת עזה.

על רשויות המדינה, לרבות מנהל המכס וכל יתר משרדי הממשלה העוסקים ברגולציה על פעילות היבוא לישראל, נאסר לקיים מגע עם אונר״א או מי מטעמה. איסור זה כולל גם טיפול בהצהרות יבוא של אונר״א בהתייחס לטובין המיובאים על ידה.

התעלמות מהוראות אלו עלולה לגרום נזקים והפסדים, כולל עלויות אחסנה והשהיית מכולות, והמשלחים הבינלאומיים/סוכני המכס אשר יתעלמו מהוראות אלו ויטפלו ביבוא הטובין לישראל, עלולים להיות חשופים הן לתביעות אזרחיות בגין נזקים והפסדים אלו והן להליכים פליליים

המשלחים הבינלאומיים וסוכני המכס אמנם אינם רשויות מדינה, אך יתכן שגם לגביהם ניתן לומר כי הם ממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין, בהיותם כפופים לחובות המוטלות עליהם על פי חוק סוכני המכס וחוקים נוספים המסדירים את פעילותם.

מכל מקום, גם אם המשלחים הבינלאומיים/סוכני המכס אינם ממלאים תפקידים ציבוריים על פי דין, עליהם להיות ערים לכך כי החל מתחילת חודש ינואר 2025, לא יטפלו רשויות המדינה בשחרור טובין המיובאים על ידי אונר״א.

כפועל יוצא, על המשלחים הבינלאומיים להימנע מטיפול ביבוא  טובין על ידי אונר״א, משום שלא יתאפשר שחרורם של טובין אלו, על פי הוראות שני החוקים. האמור לעיל מתייחס גם לפעילות אונר״א כשהיא מוסווית באמצעות צד שלישי, ככל שיש למשלח הבינלאומי/סוכן המכס יסוד לחשוד כי מדובר בפעילות של אונר״א.

התעלמות מהוראות אלו עלולה לגרום נזקים והפסדים, כולל עלויות אחסנה והשהיית מכולות, והמשלחים הבינלאומיים/סוכני המכס אשר יתעלמו מהוראות אלו ויטפלו ביבוא הטובין לישראל, עלולים להיות חשופים הן לתביעות אזרחיות בגין נזקים והפסדים אלו והן להליכים פליליים.

לשון החוק

ביטול ההסכם בין מדינת ישראל לאונר״א 

בהנחיית שר החוץ ישראל כ״ץ: משרד החוץ הודיע לאו״ם על ביטול ההסכם בין מדינת ישראל לאונר״א 

בהתאם להוראות סעיף 1(ב) לחוק להפסקת פעילות אונר״א, התשפ״ה-2024, שר החוץ ישראל כ״ץ הורה למנכ״ל משרד החוץ יעקב בליטשטיין להודיע היום לאו״ם על ביטול ההסכם בין ישראל ואונר״א משנת 1967. הסכם זה היווה את הבסיס המשפטי ליחסים בין מדינת ישראל לאונר״א.

שר החוץ ישראל כ״ץ:
״אונר״א – הארגון שעובדיו השתתפו בטבח ה-7 באוקטובר ושרבים מעובדיו הם פעילי חמאס – הוא חלק מהבעיה ברצועת עזה ולא חלק מהפתרון. לאו״ם הוצגו אינספור ראיות אודות פעילי חמאס העובדים באונר״א ואודות שימוש במתקני אונר״א למטרות ודבר לא נעשה בעניין. יתרה מזאת, גם את ההמלצות של האו״ם עצמו, שנכתבו בדו״ח קולונה, אונר״א בחר לא ליישם.
אל תאמינו למי שאומר לכם שאין תחליף לאונר״א: כבר עכשיו הרוב המכריע של הסיוע ההומניטרי מועבר דרך ארגונים אחרים, ורק 13 אחוזים ממנו מועבר דרך אונר״א. מדינת ישראל מחויבת לדין הבינ״ל ותמשיך לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה באופן שלא יפגע בביטחון אזרחי ישראל״.

בהרחבה:

  1. ארגון אונר”א חדור באופן עמוק בידי ארגון הטרור חמאס. עובדי אונר״א היו מעורבים בטבח ה-7.10. רבים נוספים מקרב עובדי אונר״א הם פעילי טרור מארגוני חמאס וגא״פ. חדשות לבקרים מתגלים מקרים חדשים של מעורבות עובדי אונר”א בטרור.
  2. ישראל העבירה לידי האו”ם חומרים רבים  בנושא, כגון רשימה של 100 פעילי חמאס מהזרוע הצבאית העובדים באונר”א כבר ביולי האחרון, אבל אונר”א לא נקט שום פעולה מולם. רק לפני עשרה ימים פורסם אודות עובד אונר״א שהופיע ברשימה זו אשר השתתף בטבח במיגונית בכפר רעים (מחמד אלעטיווי). אונר”א לא נקטה נגדו צעדים למרות שהועבר המידע לגביו. פעיל החמאס הנ״ל אלעטיווי נהרג בפעולת צה״ל אך למרבה הזעזוע מזכ״ל האו״ם גוטרש בחר להביע צער על מותו. בנוסף, פעולות טרור רבות במלחמה התבצעו מתוך מתקני אונר”א, אך אונר”א לא הודיע אפילו פעם אחת לישראל במהלך המלחמה על השימוש הפסול שנעשה במתקניה על ידי ארגון טרור, דבר שעומד בניגוד למחויבויותיה לשמור נייטרליות. 
  3. אונר”א אף לא נקט בצעדים המינימליים שנדרשו ממנו בדו”ח של האו״ם עצמו – דו״ח קולונה: לא פוטרו עובדים שהם גורמי חמאס וגהאד אסלאמי, לא נעשה דבר בעניין הפרת הנייטרליות של המתקנים של אונר״א, והארגון לא שינה את ספרי הלימוד הנלמדים והתכנים המסיתים בבתי הספר של  אונר״א. זאת  למרות ההתחייבויות של אונר״א למדינות תורמות ולישראל להסיר חומרים אלה מיידית.  
  4. לסיכום יובהר כי אונר״א הוא חלק מהבעיה ברצועת עזה ולא חלק מהפתרון. 
  5. אין אמת בטענה שאין תחליף לאונר״א. כבר עכשיו הרוב המכריע של הסיוע ההומניטרי לאוכלוסייה ברצועת עזה מועבר דרך ארגונים אחרים, ורק 13 אחוזים ממנו מועבר דרך אונר״א. מדינת ישראל מחויבת לדין הבינ״ל ותמשיך לשתף פעולה עם ארגוני או״ם וארגונים בינ״ל שאינם נגועים בטרור לטובת הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה, באופן שלא יפגע בבטחון אזרחי ישראל.
  6. בהתאם ללשון החוק, החקיקה בנושא אונר״א תיכנס לתוקפה בעוד כשלושה חודשים, שבמהלכם תורחב הפעילות העניפה ממילא מול ארגונים בינ״ל אחרים שאינם נגועים בטרור, ותתבצע היערכות להפסקת הקשר עם אונר״א ולביסוס האלטרנטיבות לאונר״א, והכל בהתאם לדין הבינ״ל.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/פקקי-ענק-בנמלי-אירופה.png
פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים. לפי נתוני חברות המעקב הלוגיסטי, כ-50% מהאניות המסחריות באזור ממתינות לעגינה, חלקן במשך ימים ארוכים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/מחיר-מלחמת-הסחר-אנייה-אחת-–-מכס-של-417-מיליון-דולר.png
מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה – סחורות בשווי של 564 מיליון דולר. לפי ניתוח שפורסם בבלומברג, כ־40% מהמטענים צפויים להידרש למכס...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/ממשלת-ישראל-אישרה-את-הסכם-ההובלה-הימית-עם-ממלכת-מרוקו.png
ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי שצפוי להעצים את הקשרים הכלכליים והלוגיסטיים בין המדינות, ולאפשר פיתוח ערוצי מסחר חדשים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/סיווג-משלוחים.png
מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר הוא סיווג נכון של הטובין. כל מוצר שמיובא לישראל מחויב להיכלל תחת קוד סיווג ייחודי (HS Code), אשר קובע...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/קישורים-שימושיים.png
קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ בע”מ התאחדות התעשיינים בישראל מכון היצוא הישראלי ארגון הגג של לשכות המסחר הדו לאומיות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/בקרת-שכר-2.png
התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי סחר המשפיעים על כל שחקני השוק. מדיניות חדשה הושקה בארה”ב ובאירופה, סנקציות הורחבו כלפי רוסיה,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/האיחוד-האירופי-מחייב-אניות-החולפות-במימיו-להציג-הוכחת-ביטוח.png
האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים של האיחוד האירופי להציע הוכחת ביטוח בתוקף. ההחלטה, שזכתה לשם ה-EU Maritime Insurance Directive,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/שילוח-ימי.png
שילוח ימי: המדריך המלא לניווט באוקיינוס המסחרי

מבואשילוח ימי הוא אבן הפינה של המסחר הבינלאומי. בעוד ששיטות שילוח אחרות כמו אוויר ויבשה מספקות פתרונות מהירים או ממוקדים יותר, השילוח הימי הוא עדיין הדרך המועדפת להעברת כמויות עצומות של סחורה בין מדינות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/מערכת-WebFOCUS-לשינוע-מטענים.png
מערכת WebFOCUS לשינוע מטענים

מבואשירותי אחסנה ואריזה מהווים נדבך מרכזי במערך הלוגיסטי של כל עסק המנהל שינוע מטענים, בין אם מדובר ביבואנים, יצואנים או ספקי שירותי לוגיסטיקה. שילוב טכנולוגיות מתקדמות מאפשר שיפור ביעילות, הפחתת עלויות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2020/08/המדריך-ליבואן-scaled.jpg
המדריך ליבואן - ייבוא בינלאומי

מבואייבוא הוא אחד מעמודי התווך של כלכלות רבות בעולם, ומאפשר לעסקים קטנים וגדולים לגשת למגוון מוצרים, חומרי גלם וטכנולוגיות ממדינות שונות. למרות היתרונות הברורים של הייבוא, התהליך עצמו כרוך באתגרים מורכבים...

1 2 3 80