מאמרים חדשים
ארכיון
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

משבר הקורונה: עושה גלים גם בעולם השילוח

משבר הקורונה: עושה גלים גם בעולם השילוח

המשבר נותן את אותותיו וגורם לשיבושים כבדים בכל שרשרת האספקה. שיבושים אלה מובילים לזינוק במחירי השילוח, לעיכובים בזמני האספקה, לשינויים בנתיבי השילוח, לביטול חוזים ו״לפריחתם״ של סעיפים שונים בהסכמים בין חברות השילוח ללקוחות.

שנת 2020 כבר מאחורינו אך עליית המחירים וחוסר היציבות בעולם השילוח עדיין מורגשת וצפויה להישאר כך לפחות עד אביב 2021. מאז תחילת המגפה העולמית עולם השילוח האווירי והימי נמצא בטלטלה, המשבר נותן את אותותיו וגורם לשיבושים כבדים בכל שרשרת האספקה. שיבושים אלה מובילים לזינוק במחירי השילוח, לעיכובים בזמני האספקה, לשינויים בנתיבי השילוח, לביטול חוזים ו״לפריחתם״ של סעיפים שונים בהסכמים בין חברות השילוח ללקוחות.

עלייה במחירי השילוח

מחירי המשלוח עלו מתחילת משבר הקורונה בעשרות ועד מאות אחוזים.

העלייה הדרמטית נרשמה בעיקר בשילוח האווירי אך גם בשילוח הימי יש התייקרות משמעותית.

על מנת לסבר את האוזן, במחירי ההובלה הימית בקווים מסין לישראל חלה עלייה של מאות אחוזים וממחיר ממוצע של כ-1,500 דולר למכולה הגיעו המחירים ל-7,000 דולר.

במחירי ההובלה האווירית השינויים עוד יותר דרמטיים ותנודתיים, עלייה של מאות ואפילו אלפי אחוזים בחלק מהחודשים, השיא היה בחודשים אפריל- יוני שבהם הוטס הרבה מאוד ציוד רפואי.

בשילוח הימי המים סוערים. משבר הקורונה טלטל את הספינה וגרם לבעיות לא פשוטות בתפעול בנמלים ובכל שרשרת האספקה, בשינוי ואף ביטול נתיבים, התנודתיות בביקושים יצרה מחסור במכולות ובאוניות אשר חלקן עומדות מושבתות.

הסכמים קודמים מבוטלים ואגרות חדשות כמו אגרת השהייה החלו לצוץ. היבואנים או היצואנים אשר מחכים למטענים שחיוני שיגיעו בזמן לא יכולים לקחת סיכון שהמטען יתעכב ומוכנים לשלם את הסכומים שהמובילים דורשים.

ככל שהעולם עדיין פועל תחת מגבלות תנועה, סגרים ותקופות בידוד, יש פחות כוח עבודה זמין מבעבר ומשלוחים מתעכבים. פחות עובדים משמעו עיכוב בהעמסה, בשילוח ובפריקה, ובעולם הלוגיסטיקה שבו יעילות היא שם המשחק, עיכוב משמעו עלויות נוספות לשחקנים הפועלים לקבל פיצוי בגין עלויות אלה ע״י גלגולן ללקוחות.

בשילוח האווירי העליות חדות אף יותר ונובעות ממספר סיבות:

צמצום היצע המקום למטען בעקבות ירידה דרסטית בכמות הטיסות המסחריות, מאז פרוץ המשבר חלה ירידה של כ 80% בהיקף הטיסות.

ברוב הטיסות המסחריות מובילים מטען בבטן המטוס ולכן כאשר מספר הטיסות יורד נוצר מחסור חמור בהיצע של מקומות האחסון במטוסים.

היינו מניחים כי חברות התעופה ימהרו ויסבו את מטוסי הנוסעים שעומדים ללא שימוש למטוסי תובלה כדי ליהנות מההזדמנות שנוצרה בשוק, אולם הסבה כזו טעונה השקעה משמעותית שתוחזר רק לאורך זמן, ובתנאי אי הוודאות הנוכחיים וההנחה כי מדובר בשינוי בתנאי השוק לזמן קצוב בלבד, החברות מהססות להשקיע לטווח הארוך.

שינויים בשווקים: ציוד רפואי ומוצרים חיוניים אחרים מקבלים עדיפות על פני מוצרים אחרים.

גם מוצרים  שלא קשורים לציוד רפואי אלא לשינוי בהתנהגות הצרכנים כתוצאה מהמשבר הפכו ל״מוצרים חיוניים״. על מוצרים כאלה (לדוגמא פאזלים ומשחקים לילדים שהפכו למוצרים מבוקשים)  ניתן היה לגבות מחירי שילוח יקרים יותר כי הציבור היה מוכן לספוג את ההתייקרות. שילוח של מוצרים אלה שהביקוש אליהם גבר גזל חלק נוסף מנפחי ההובלה הפנויים והפחית את הנפח הפנוי למוצרים אחרים.

בנוסף, כתוצאה משינויי התנהגות הצרכנים קווי תעופה שונו או בוטלו ברגע האחרון לפי הביקושים באותו רגע. שינויים אלה גרמו למשלחים לשנות את המחירים אשר התחייבו עליהם ולהוסיף אגרות והיטלים בשמות שונים (היטל צפיפות או GRI).

מה ההשפעה על שוק היבוא והיצוא?

כאמור השוק מתנהל בחוסר יציבות של ביקושים, היצעים, מחירים וזמני אספקה.

היבואנים והיצואנים אשר מכניסים את עלות ההובלה לתמחור המוצר ניצבים בפני מציאות משתנה כאשר מגיע זמן ההובלה ולהפתעתם המובילים משנים את המחיר אד הוק.

כל צד מנסה לגלגל את העלות העודפת לכיוון הצד השני כאשר ברוב המקרים מי שנושא בעלות הוא הצרכן הסופי.

ספקים שבימים כתיקונם מוכנים לנקוב במחירים בתנאי CIF לסחורה, כלומר לכלול במחיר העסקה את עלות ההובלה הימית והביטוח, נמנעים מלעשות זאת בשל היעדר יציבות המחירים, ולגלגל את האחריות הוצאות ההובלה ללקוח (היבואן).

ההתייקרות במחירי ההובלה האווירית הובילה חלק מהיבואנים, אשר מתקשים להעלות את מחיריהם בהתאם, להעדיף שילוח ימי, ובכך לדחוף עוד כלפי מעלה את מחירי ההובלה הימית.

למעבר למשלוח בים ולעיכובים בזמני השילוח יש משמעויות של קיטון בהון החוזר וגידול באשראי הבנקאי. עליה בהוצאות השילוח והלוגיסטיקה גוררות עליה בהוצאות השוטפות של העסקים ולצורך בתוספת למימון וכל זאת תוך שמירה על נפח פעילות שלא גדל.

האם שער הדולר/שקל מאזן את השפעת המחירים?

ובכן זה תלוי, השפעת עלויות השילוח משמעותית כאשר מדובר במוצרים זולים ונפחיים אשר לגביהם השינוי בעלות השילוח ליחידה היא גבוהה באופן יחסי לעלות המוצר ואילו ההשפעה של שער החליפין נמוכה יותר (לדוגמא, מוצרי קומודיטיז שעלותם זולה יחסית ואילו עלות השילוח גבוהה).

ככל שעלות המוצר המשונע גבוהה יותר ונפחו קטן יותר כך קטנה ההשפעה של עליית מחירי ההובלה על עלותו הסופית ואילו ההשפעה של שער החליפין גבוהה יותר. יהלומים  ואבני חן למשל, תופסים מעט מאוד נפח ולכן השינוי בעלות ההובלה זניח ביחס לעלותם. שינוי הדולר עשוי להיות דרמטי בתמחיר מוצרים כאלה

מה ניתן לעשות עד שהדברים יחזרו לשגרה?

מומלץ לקבע מחירים עם חברות ההובלה שמוכנות לכך.

להשאיר גמישות של עלות ההובלה ומי נושא בה בהסכמים המסחריים.

לתאם פגישה בבנק על מנת לדון בצרכי העסק תחת תנאי השוק הקיימים, להכין תחזית מעודכנת ולבקש הגדלת מסגרות ז״ק/מסגרות למימון יבוא במידת האפשר.

בצורה מחושבת יש לשקול הגדלת כמות הסחורה המיובאת בכל משלוח ואפילו הגדלה מסוימת במלאי הזמין המאוחסן במחסנים מקומיים שכן מחירי האחסנה המקומית עדיין לא הועלו בתקופה זו. כך יוכל היבואן למצות את האפשרויות שלו במו״מ מול המשלחים על מחירי השילוח ולהתמודד טוב יותר עם עיכובים בזמני המשלוח.

אם אין לכם ניסיון בעולם הזה, לא להתפתות לעסקאות במיוחד בתקופה הזו. זהו עולם מורכב ויש הרבה אנשים מתוחכמים שמנסים לנסות את חוסר הניסיון שלכם בתחום.

מאת: מיה כהן, מנהלת מדור מימון וסחר בבנק מזרחי טפחות

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

עוד בנושא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/אחסון-ואריזה.png
שירותי אחסנה ואריזה

האם אתה מוכן לקחת את משחק הלוגיסטיקה שלך לשלב הבא? בואו לצלול לתוך העולם הטרנספורמטיבי של שירותי אחסון ואריזה של סחורות בשילוב עם משלוח בינלאומי ושחרור ממכס. אשר עסקים שואפים לעמוד בדרישות הצרכנים המתפתחות,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/חרבות-ברזל.png
יומן עדכונים מלחמת חרבות ברזל

עדכונים שוטפים תאריך העדכון 26.02.2024 עלה לאוויר הקלות ברשות המיסים למשרתי מילואים במלחמת חרבות ברזל 30.01.2024 עלה לאוויר מענק למשרת מילואים במלחמת חרבות ברזל שהוא הורה לילד עם צרכים מיוחדים 30.01.2024 עלה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/עותק-של-עותק-של-עותק-של-עותק-של-קול-המס-2200-x-700-פיקסל-2200-x-700-פיקסל.png
אמנת טיר (TIR)

“אמנת טיר” היא אמנת מכס בינלאומית המאפשרת הובלת מטענים דרך מדינה אחת או יותר.הגשת מסמכי יבוא (אמנת Transit Internationaux Routiers – TIR) רעיון ה- TIR הועלה לראשונה זמן קצר לאחר סיום...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/6056ac6c66fd538694ecbb0a4351fe0a.webp
ראש ממשלת ירדן: אין ״גשר יבשתי״ דרך הממלכה לישראל

רה״מ ירדן אמר כי האירועים בים האדום גרמו לעלייה של 200% בעלויות השילוח ממזרח אסיה וב-60% מאמריקה ואירופה. לדבריו ״אין גשר יבשתי מירדן. מערכת התחבורה בירדן לא השתנתה כבר יותר מ-25 שנה״ ראש ממשלת ירדן בישר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/האיחוד-האירופי-פתח-במבצע-ימי-בים-סוף.png
האיחוד האירופי פתח במבצע ימי בים סוף

מבצע ASPIDES יפעל בתיאום הדוק עם EUNAVFOR ATALANTA, מבצע האנטי – פיראטיות המתמשך של האיחוד האירופי מול קרן אפריקה ומערב האוקיינוס ההודי, כדי לשפר את הביטחון הימי במערב האוקיינוס ההודי ובים האדום. המועצה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/סקירה.png
סקירת מצב המשק 11.2.24 – מלחמת חרבות ברזל

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את תמונת מצב המשק נכון לתאריך 11.02.2024. משרד הכלכלה והתעשייה אמון על שמירת הרציפות התפקודית של המשק בשעת חירום, בתוך כך שוק התעסוקה, אספקת המזון השוטפת ומוצרי בסיס, פעילות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/13bb7e14d4db62a71c4bc84f6c6c1f31.webp
סקר פרייטוס: 80% מאנשי מקצוע לוגיסטיים חושבים שהגרוע ביותר מאחורינו בים האדום

תעריפי ההובלה הימית מאסיה לצפון אירופה והים התיכון צנחו שניהם בכ-7% בשבוע שעבר והם נמוכים ב-15% מהשיאים של סוף ינואר כאשר התנאים משתפרים והביקוש פוחת. הצפי: גם אם ההסטות מהם האדום יימשכו התעריפים יירדו...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/עמילות-מכס.png
עמילות מכס

שחרור ממכס הוא שלב מכריע בתהליך היבוא והיצוא. זה כרוך בעמידה בחוקים, תקנות ודרישות תיעוד שונות שנקבעו על ידי סוכנויות ממשלתיות כדי להבטיח זרימה חלקה של סחורות מעבר לגבולות בינלאומיים. הבנת החשיבות של שחרור...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/יבוא-יצוא.png
ייצוא יבוא בינלאומי: מדריך מקיף

לפני שצוללים לתוך עולם היבוא והיצוא הבינלאומיים, חשוב שתהיה הבנה מוצקה של היסודות. סחר בינלאומי כרוך בחילופי סחורות ושירותים בין מדינות, המאפשר לעסקים להרחיב את טווח ההגעה שלהם מעבר לשווקים המקומיים. יבוא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/0a0941ba4b2b12d21b7d611feca72044.webp
חברת Poste Air Cargo חוזרת לפעילות בישראל

חברת התעופה האיטלקית למטענים הודיעה כי תפעיל החל מה-4 בפברואר טיסת מטען שבועית אחת בקו מילאנו – ת״א – מילאנו במטוס מטען בואינג 737 ותספק טיסות המשך ליעדים באיטליה ובמזרח אירופה. חברת התעופה...

1 2 3 4 5 6 63