מבוא
בעולם שבו שיקולים סביבתיים הופכים לחלק בלתי נפרד ממדיניות ממשלות, התייעלות עסקית ומוניטין תאגידי – גם עולם השילוח משנה כיוון. שילוח ירוק, או ליתר דיוק שילוח בעל טביעת פחמן מופחתת, אינו עוד מושג תיאורטי אלא דרישה מעשית. חברות שילוח ויבואנים בישראל מתחילים להבין שלא מדובר רק באחריות אקלימית – אלא ביתרון תחרותי עסקי ממשי.
התקנים הסביבתיים החדשים, ובראשם דירוג ה־CII של ארגון הספנות הבינלאומי, כופים על מפעילי אוניות ואווירונים להקטין את פליטות הפחמן שלהם או לשאת בקנסות ותשלומים נוספים. כל שרשרת האספקה – מהמכל ועד המשאית – מתבקשת לעבור שינוי תפיסתי.
למה שילוח ירוק הפך לדרישה מסחרית בישראל?
בישראל, חברות יצוא ויבוא רבות תלויות בשווקים אירופיים ודרום-אסיאתיים, שם הדרישות הסביבתיות מחמירות משנה לשנה. המגמה ניכרת בעיקר בתחומים הבאים:
-
יבוא של ציוד רפואי או אלקטרוני ממדינות האיחוד האירופי – דורש הצהרות סביבתיות ותיעוד פליטות
-
משלוחים ללקוחות עסקיים באירופה – כוללים שאלון ESG כחלק מתהליך הרכש
-
דרישה מוגברת מצד משקיעים לעמידה בתקני סביבה גם בתהליכי הלוגיסטיקה
כלומר, עבור חברות ישראליות, המעבר ל־שילוח סביבתי הוא לא רק “יפה” – הוא חובה תפעולית במכרזים והזמנות רכש בינלאומיות.
התקנים הסביבתיים העולמיים – היכרות עם דירוג ה־CII
ה־Carbon Intensity Indicator – CII הוא תקן שהוטמע על ידי ארגון IMO (הארגון הימי הבינלאומי), המודד את פליטת גזי החממה של אוניות ביחס לנפח המטען שהן מובילות.
החל מינואר 2023, אוניות נדרשות להחזיק בדירוג שנתי מ־A (הטוב ביותר) ועד E (הגרוע ביותר). אוניות שמקבלות דירוג D או E במשך שנתיים – נדרשות להציג תוכנית שיפור או להפסיק לפעול.
המשמעות המעשית עבור חברות שילוח:
-
תעדוף שימוש באוניות עם דירוג A–C בלבד
-
בחינה של תעודת הדירוג הסביבתית בעת בחירת ספקי שילוח ימי
-
שילוח יבשתי כתוספת או תחליף לשילוח ימי מזהם
גם בתחום השילוח האווירי, חברות תעופה נדרשות לדווח על פליטות ולהשתלב בתוכניות קיזוז פחמן כמו CORSIA. המשמעות: שינוי מחירים לפי מידת הזיהום.
טכנולוגיות להפחתת פליטות בשילוח ימי ואווירי
מנועים וציוד ירוקים
-
שימוש במנועים מתקדמים מבוססי LNG או דלק ביולוגי
-
החלפת מחוללי דיזל בדיזל סינתטי או חשמל
-
ציוד חשמלי לפריקה והעמסה בנמלים (RTG cranes, eReachStackers)
חישוב ומעקב פליטות בזמן אמת
-
מערכות דיגיטליות לזיהוי צריכת אנרגיה לפי מכל
-
שימוש בחיישנים המנטרים את פליטת ה־CO₂ במהלך המסע
-
אפליקציות לאופטימיזציית מסלול, מהירות וצריכת דלק
פתרונות קיזוז והצהרות פחמן
-
מודלים של “קיזוז פליטות” באמצעות נטיעת עצים או תמיכה בפרויקטי אנרגיה מתחדשת
-
שימוש בתעודות Carbon-Neutral Freight
-
הצהרות ESG בליווי משלוחים רגישים (כגון תרופות)
מדיניות לוגיסטית ירוקה – מה חברות צריכות לעשות?
עדכון הסכמי השילוח
יש להוסיף סעיף המחייב את הספק לשימוש בכלי שינוע בעלי דירוג סביבתי תקף, ולהציג הוכחות בעת הצורך.
בחירת ספקי שילוח בעלי תעודת ESG
חברות שילוח רבות מחזיקות היום בדוחות ESG – יש לדרוש אותם כחלק מהתהליך.
חישוב טביעת פחמן לפי משלוח
חישוב טביעת פחמן לפי ק״ג קוד או לפי CBM (נפח) במשלוחים ימיים. נתונים אלה מסייעים גם לדיווח לרגולטור וללקוחות.
שימוש במרכזי הפצה ידידותיים לסביבה
מחסנים המשתמשים באנרגיה סולארית, תהליכי קירור חסכוניים ומערכות בקרה חכמות מאפשרים הקטנת הפליטות בשלבי ההפצה והאחסון.
טבלה: השוואה בין שיטות שילוח ירוקות
| סוג השילוח | טכנולוגיה ירוקה | חיסכון בפליטות | חסרון מרכזי |
|---|---|---|---|
| שילוח ימי LNG | מנוע גז טבעי | עד 25% | זמינות אוניות מוגבלת |
| שילוח יבשתי חשמלי | משאיות חשמליות | עד 40% | טווח מוגבל וטעינה איטית |
| שילוח אווירי עם קיזוז | דלק ביולוגי ותוכניות CORSIA | משתנה לפי יעד | עלות גבוהה ומשקל מוגבל |
סיכום
שילוח ירוק אינו טרנד – אלא כורח המציאות. הרגולציה הבינלאומית, הציפיות מהלקוחות, והחיסכון הכלכלי האפשרי הופכים את השינוי לא רק למתחייב – אלא לאפשרי. חברות ישראליות שמבצעות שילוח סביבתי מושכל משפרות את סיכוייהן להיכנס למכרזים, לעמוד בדרישות ESG, ולהפחית עלויות עתידיות הנובעות מקנסות, היטלים או ביקורות.
בעולם שבו כל מכל נמדד גם לפי טביעת הרגל האקלימית שלו – הבחירה לנהל לוגיסטיקה ירוקה היא השקעה במוניטין, באיכות, ובעתיד העסק.





