חדשות האתר

מדד העיכובים של UnitedXP – מה מצב הנמלים בישראל?

תוכן עניינים מבוא: למה בכלל צריך מדד עיכובים? עולם השילוח הבינלאומי משתנה במהירות. התלות של ישראל ביבוא...
07 December 2025

מדד העיכובים בנמלי ישראל: חודש דצמבר 2025

תוכן עניינים תחזית עומסים לחודש דצמבר 2025 התחזית מתבססת על נתוני: זמני הפלגה צפויים מספר אוניות בקו...
07 December 2025

אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני...
29 November 2025

חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**,...
27 November 2025

שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי....
26 November 2025

השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle...
23 November 2025

ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש...
23 November 2025

מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים...
16 November 2025

ההשפעה של רפורמות סחר בינלאומי על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות

    השפעת רפורמות הסחר על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות שוק היבוא־יצוא הישראלי עובר...
16 November 2025

מגמות השילוח הבינלאומי ב-2026

    2026 צפויה להיות שנת מפנה בשילוח הבינלאומי: האצה של AI[1] בשרשרת האספקה, שינויי נתיבי סחר...
09 November 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

שילוח ירוק – התקנים, השיטות וההזדמנות הלוגיסטית החדשה

מבוא

בעולם שבו שיקולים סביבתיים הופכים לחלק בלתי נפרד ממדיניות ממשלות, התייעלות עסקית ומוניטין תאגידי – גם עולם השילוח משנה כיוון. שילוח ירוק, או ליתר דיוק שילוח בעל טביעת פחמן מופחתת, אינו עוד מושג תיאורטי אלא דרישה מעשית. חברות שילוח ויבואנים בישראל מתחילים להבין שלא מדובר רק באחריות אקלימית – אלא ביתרון תחרותי עסקי ממשי.

התקנים הסביבתיים החדשים, ובראשם דירוג ה־CII של ארגון הספנות הבינלאומי, כופים על מפעילי אוניות ואווירונים להקטין את פליטות הפחמן שלהם או לשאת בקנסות ותשלומים נוספים. כל שרשרת האספקה – מהמכל ועד המשאית – מתבקשת לעבור שינוי תפיסתי.

למה שילוח ירוק הפך לדרישה מסחרית בישראל?

בישראל, חברות יצוא ויבוא רבות תלויות בשווקים אירופיים ודרום-אסיאתיים, שם הדרישות הסביבתיות מחמירות משנה לשנה. המגמה ניכרת בעיקר בתחומים הבאים:

  • יבוא של ציוד רפואי או אלקטרוני ממדינות האיחוד האירופי – דורש הצהרות סביבתיות ותיעוד פליטות

  • משלוחים ללקוחות עסקיים באירופה – כוללים שאלון ESG כחלק מתהליך הרכש

  • דרישה מוגברת מצד משקיעים לעמידה בתקני סביבה גם בתהליכי הלוגיסטיקה

כלומר, עבור חברות ישראליות, המעבר ל־שילוח סביבתי הוא לא רק “יפה” – הוא חובה תפעולית במכרזים והזמנות רכש בינלאומיות.

התקנים הסביבתיים העולמיים – היכרות עם דירוג ה־CII

ה־Carbon Intensity Indicator – CII הוא תקן שהוטמע על ידי ארגון IMO (הארגון הימי הבינלאומי), המודד את פליטת גזי החממה של אוניות ביחס לנפח המטען שהן מובילות.

החל מינואר 2023, אוניות נדרשות להחזיק בדירוג שנתי מ־A (הטוב ביותר) ועד E (הגרוע ביותר). אוניות שמקבלות דירוג D או E במשך שנתיים – נדרשות להציג תוכנית שיפור או להפסיק לפעול.

המשמעות המעשית עבור חברות שילוח:

  • תעדוף שימוש באוניות עם דירוג A–C בלבד

  • בחינה של תעודת הדירוג הסביבתית בעת בחירת ספקי שילוח ימי

  • שילוח יבשתי כתוספת או תחליף לשילוח ימי מזהם

גם בתחום השילוח האווירי, חברות תעופה נדרשות לדווח על פליטות ולהשתלב בתוכניות קיזוז פחמן כמו CORSIA. המשמעות: שינוי מחירים לפי מידת הזיהום.

טכנולוגיות להפחתת פליטות בשילוח ימי ואווירי

מנועים וציוד ירוקים

  • שימוש במנועים מתקדמים מבוססי LNG או דלק ביולוגי

  • החלפת מחוללי דיזל בדיזל סינתטי או חשמל

  • ציוד חשמלי לפריקה והעמסה בנמלים (RTG cranes, eReachStackers)

חישוב ומעקב פליטות בזמן אמת

  • מערכות דיגיטליות לזיהוי צריכת אנרגיה לפי מכל

  • שימוש בחיישנים המנטרים את פליטת ה־CO₂ במהלך המסע

  • אפליקציות לאופטימיזציית מסלול, מהירות וצריכת דלק

פתרונות קיזוז והצהרות פחמן

  • מודלים של “קיזוז פליטות” באמצעות נטיעת עצים או תמיכה בפרויקטי אנרגיה מתחדשת

  • שימוש בתעודות Carbon-Neutral Freight

  • הצהרות ESG בליווי משלוחים רגישים (כגון תרופות)

מדיניות לוגיסטית ירוקה – מה חברות צריכות לעשות?

עדכון הסכמי השילוח

יש להוסיף סעיף המחייב את הספק לשימוש בכלי שינוע בעלי דירוג סביבתי תקף, ולהציג הוכחות בעת הצורך.

בחירת ספקי שילוח בעלי תעודת ESG

חברות שילוח רבות מחזיקות היום בדוחות ESG – יש לדרוש אותם כחלק מהתהליך.

חישוב טביעת פחמן לפי משלוח

חישוב טביעת פחמן לפי ק״ג קוד או לפי CBM (נפח) במשלוחים ימיים. נתונים אלה מסייעים גם לדיווח לרגולטור וללקוחות.

שימוש במרכזי הפצה ידידותיים לסביבה

מחסנים המשתמשים באנרגיה סולארית, תהליכי קירור חסכוניים ומערכות בקרה חכמות מאפשרים הקטנת הפליטות בשלבי ההפצה והאחסון.

טבלה: השוואה בין שיטות שילוח ירוקות

סוג השילוח טכנולוגיה ירוקה חיסכון בפליטות חסרון מרכזי
שילוח ימי LNG מנוע גז טבעי עד 25% זמינות אוניות מוגבלת
שילוח יבשתי חשמלי משאיות חשמליות עד 40% טווח מוגבל וטעינה איטית
שילוח אווירי עם קיזוז דלק ביולוגי ותוכניות CORSIA משתנה לפי יעד עלות גבוהה ומשקל מוגבל

סיכום

שילוח ירוק אינו טרנד – אלא כורח המציאות. הרגולציה הבינלאומית, הציפיות מהלקוחות, והחיסכון הכלכלי האפשרי הופכים את השינוי לא רק למתחייב – אלא לאפשרי. חברות ישראליות שמבצעות שילוח סביבתי מושכל משפרות את סיכוייהן להיכנס למכרזים, לעמוד בדרישות ESG, ולהפחית עלויות עתידיות הנובעות מקנסות, היטלים או ביקורות.

בעולם שבו כל מכל נמדד גם לפי טביעת הרגל האקלימית שלו – הבחירה לנהל לוגיסטיקה ירוקה היא השקעה במוניטין, באיכות, ובעתיד העסק.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/12/מדד-העיכובים-בנמלי-ישראל.png
מדד העיכובים של UnitedXP – מה מצב הנמלים בישראל?

תוכן עניינים מבוא: למה בכלל צריך מדד עיכובים? עולם השילוח הבינלאומי משתנה במהירות. התלות של ישראל ביבוא הופכת את זמני העיכוב בנמלים לגורם קריטי המשפיע על עלויות, זמינות מוצרים ויכולת תכנון של מנהלי רכש,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/12/מדד-העיכובים-בנמלי-ישראל-_-חודש-דצמבר-2025.png
מדד העיכובים בנמלי ישראל: חודש דצמבר 2025

תוכן עניינים תחזית עומסים לחודש דצמבר 2025 התחזית מתבססת על נתוני: זמני הפלגה צפויים מספר אוניות בקו נתוני ביטחון אזוריים עומסים רגולטוריים נמל חיפה – מגמת התייצבות התחזית מצביעה על עיכובים ממוצעים של...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מארסק-והאפאג־לויד-עדיין-אין-צפי-לחידוש-ההפלגות-בים-האדום.png
אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני באזור עדיין אינו מאפשר חזרה לנתיב המקורי, והחברות ממשיכות להפליג דרך כף התקווה הטובה. התוצאה:...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/חיפה-אשדוד-והנמל-הפרטי-השוואת-ביצועים-לאחר-שינויים-ביטחוניים.png
חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**, אחד הפרמטרים המכריעים ביותר לשמירה על רציפות שרשרת אספקה הוא ביצועי הנמלים. בשנים האחרונות, ובעיקר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/שר-האוצר-מרחיב-את-הפטור-ממס-על-יבוא-אישי-לסכום-של-150.png
שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי. כיום הפטור חל על חבילות בשווי של עד 75 דולר, אך אם הצו ייצא לפועל — התקרה תעלה ל־150 דולר. “הצרכן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/השפעת-המסדרון-הכלכלי-India–Middle-East–Europe-Corridor-IMEC-על-היבוא-לישראל.png
השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor [1], או בקיצור IMEC, הפך לאחד הפרויקטים הגיאו-לוגיסטיים המשמעותיים ביותר הנבחנים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/0e6be1932431dcde3997db1f4322d9c4.webp
ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש גויאל, בישראל החזיר לשולחן את המשא ומתן על הסכם הסחר החופשי בין ישראל והודו, לאחר קיפאון של יותר מעשור....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מדריך-עדכני-ליבוא-מסין-לישראל-–-עלויות-סיכונים-וטיפים-חשובים.png
מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים יבוא מסין לישראל הפך לאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר עבור עסקים קטנים, חברות סחר,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/ההשפעה-של-רפורמות-סחר-בינלאומי-על-שוק-היבוא־יצוא-הישראלי-בשנים-הקרובות.png
ההשפעה של רפורמות סחר בינלאומי על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות

    השפעת רפורמות הסחר על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות שוק היבוא־יצוא הישראלי עובר בשנים האחרונות שינויים משמעותיים הנובעים מרפורמות סחר בינלאומי, לצד מגמות גלובליות ומקומיות שמשפיעות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מגמות-השילוח-הבינלאומי-ב-2026-–-איך-ישראלים-אמורים-להתכונן.png
מגמות השילוח הבינלאומי ב-2026

    2026 צפויה להיות שנת מפנה בשילוח הבינלאומי: האצה של AI[1] בשרשרת האספקה, שינויי נתיבי סחר גלובליים, והעמקת דרישות ESG[4]. במקביל, ישראל מתחזקת כצומת אזורי עם יתרונות מיקום, נמל ותעופה. המאמר...

1 2 3 63