חדשות האתר

10 שאלות שכדאי לשאול את חברת השילוח לפני שבוחרים

מבוא בחירת חברת שילוח בינלאומי היא החלטה עסקית קריטית, גם אם לעיתים היא נתפסת כעניין תפעולי בלבד. בפועל,...
15 December 2025

זכויות המיסים בישראל - מדריך מקיף ליבואנים

ייבוא סחורה לישראל כרוך במערכת מורכבת של זכויות מיסים, מכסים והטבות שונות. הבנת מערכת זכויות המיסים היא...
14 December 2025

מדד העיכובים של UnitedXP – מה מצב הנמלים בישראל?

תוכן עניינים מבוא: למה בכלל צריך מדד עיכובים? עולם השילוח הבינלאומי משתנה במהירות. התלות של ישראל ביבוא...
07 December 2025

מדד העיכובים בנמלי ישראל: חודש דצמבר 2025

תוכן עניינים תחזית עומסים לחודש דצמבר 2025 התחזית מתבססת על נתוני: זמני הפלגה צפויים מספר אוניות בקו...
07 December 2025

אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני...
29 November 2025

חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**,...
27 November 2025

שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי....
26 November 2025

השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle...
23 November 2025

ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש...
23 November 2025

מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים...
16 November 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

התנערות המדינה מאחריותה לפרסום תעריף המכס

התנערות המדינה מאחריותה לפרסום תעריף המכס

פסק דין שניתן לאחרונה על ידי שופט בית משפט השלום בראשון לציון, השופט רפי ארניה, צריך להדיר שינה מעיני היבואנים וסוכני המכס.

בית המשפט דן באחריותה של המדינה לנזקים שנגרמו ליבואן עקב הסתמכותו על פרסום שיעורי המכס באתר האינטרנט של רשות המיסים, ומשהתברר כי המדינה פרסמה באותו אתר אינטרנט שיעורי מכס שגויים.

שני היבטים מדאיגים עולים מפסק הדין: ההיבט האחד הוא  ניסיונה של המדינה להתנער מאחריותה לפרסום שיעורי המכס באתר האינטרנט של רשות המסים. בית המשפט דחה ניסיון זה באופן נחרץ, אך עצם העובדה שהמדינה מסרבת לקבל אחריות על פרסומיה השגויים באתר האינטרנט שלה מקוממת ומעוררת דאגה. נזכיר, לדוגמא, כי לאחרונה, הוסדר נושא ה״פרה רולינג״ (חוות דעת מקדימה) המאפשרת ליבואן (או סוכן המכס מטעמו) לפנות ולקבל אישור מקדים בהתייחס לשיעורי המס ביבוא טובין. האם טיעונה של המדינה בהליך נשוא פסק הדין, יאפשר לה להתנער מאותו אישור מקדים שניתן על ידה, שבהסתמך עליו ביצע היבואן את יבוא הטובין, ולטעון כי ״טעתה״ באישור המקדים והיא זכאית לחייב את היבואן בשיעורי מס שונים?  

ההיבט השני הוא תוצאת  פסק הדין אשר מצד אחד הטיל על המדינה את האחריות לפרסום אך מצד שני דחה את תביעת היבואן ואישר את חיובו של היבואן בשיעורי מכס גבוהים מהשיעורים שפרסמה המדינה באתר האינטרנט שלה. בכך, למעשה, פטר בית המשפט את המדינה מאחריותה לתוצאות הפרסום השגוי, מעשה ידיה, וחייב את היבואן בשיעורי מכס שלא נצפו על ידו, היות והסתמך, כדין, על פרסום שיעורי המכס באתר רשות המסים.

היבואן, אגודה חקלאית העוסקת בייצור ושיווק יינות, פנה לסוכן המכס שלו לצורך בירור מסי היבוא החלים על יבוא מיץ ענבים מארגנטינה. סוכן המכס בדק את הנתונים באתר האינטרנט של רשות המסים ומסר ליבואן כי על פי נתוני אתר רשות המסים, יבוא מיץ הענבים מארגנטינה פטור מתשלום מכס. להפתעתו, עם הגשת רשימוני היבוא, חויב היבואן  בחיובי מכס אשר שיעורם הכולל הגיע לסך של כ-900,000 שקל. רשויות המכס טענו כי נפלה טעות בפטור שפורסם באתר רשות המסים וכי היבוא אינו פטור אלא חייב במכס בשיעור של 12%. היבואן  שילם את סכומי המכס שנדרשו ממנו תחת מחאה והגיש כנגד המדינה תביעה כספית בגין מצג שווא רשלני. המדינה לא חלקה על טעותה בפרסום הפטור באתר רשות המיסים אך טענה כי היבואן  לא היה צריך  להסתמך על אתר רשות המיסים אלא היה עליו  לעיין בקובץ הרשומות.

על פי הנטען, המדינה לא הייתה צריכה לצפות כי נישום, או מי שפועל מטעמו, יסתמך על שיעורי המכס המופיעים באתר האינטרנט, שכן עליו לבדוק את המצב החוקי בהתאם לפרסום ברשומות.

בית המשפט דוחה בנחרצות טענה זו ומנמק את דחיית הטענה: ״הטעם המרכזי לכך הינו העובדה שהמידע בדבר שיעור המכס החל על היבוא הנידון הגיע לתובעת מפי הגבורה ממש-אתר האינטרנט שכאמור הינו של רשות המיסים (והתוכנה הייעודית המחוברת למערכת המכוונת). אין המדובר באתר אינטרנט פרטי או של גוף או מוסד חיצוניים, אשר לגביהם ניתן, ואולי אף צריך, לחשוד שהמידע המוצג בהם אינו מהימן, שכן אינו ׳מכלי ראשון׳. המדובר באתר אינטרנט של רשות המסים עצמה, אגף מאגפי משרד האוצר, אשר העומד בראשו – שר האוצר – הוא מחוקק המשנה. הוא עצמו מתקין תקנות המק״ח הקובעות את שיעורי המכס השונים לטובין מיובאים״.

בהמשך, מוסיף בית המשפט וקובע כי: ״קביעת נורמה לפיה על סוכני המכס לבדוק בכל רשימון ורשימון את  הדין החל, בהתאם לקובץ התקנות, תחת ההסתמכות על אתר האינטרנט של רשות המיסים, או על התוצאה המונפקת משימוש בתוכנה המחוברת למערכת המקוונת, אינו מתיישב עם מציאות החיים במאה ה-21״. בהקשר זה מציין בית המשפט כי המדינה הפסיקה להדפיס קובץ קשיח של תעריף המכס, ובכך הסלילה את סוכני המכס להשתמש באתר האינטרנט.

על אף כל זאת, דחה בית המשפט את תביעת היבואן כנגד המדינה, ולמעשה, השאיר בידי המדינה את כספי המסים ששילם היבואן, תחת מחאה. לתוצאה זו הגיע בית המשפט על יסוד בחינת מרכיביה של עילת התביעה בה נקט היבואן כנגד המדינה: תביעת נזק בגין מצג שווא רשלני.

בית המשפט קבע כי אכן הוכחו מרבית מרכיביה של אותה עילת תביעה: מצג עובדתי רשלני ובלתי מהימן  של המדינה באתר רשות המסים, כשהמדינה צריכה הייתה לצפות את הסתמכות היבואן על אותו מצג שהציגה באתר רשות המסים, ואף יכולה הייתה לצפות כי עקב אותו מצג שווא רשלני ייגרם נזק ליבואן.

בכל זאת דוחה בית המשפט את תביעת היבואן  כנגד המדינה, וזאת על יסוד הקביעה כי היבואן לא הוכיח כי אילו היה יודע כי שיעור המכס האמיתי על היבוא הנדון הוא 12%, לא היה מתקשר בהסכם ליבוא מיץ הענבים. על יסוד חוות דעת מומחה, קובע בית המשפט כי היבואן היה מתקשר בהסכם ליבוא מיץ הענבים גם אם היה יודע את שיעור המכס האמיתי על עסקת היבוא. היבואן לא הוכיח כי היה נמנע כי היה נמנע מעסקת היבוא, אילו ידע מראש  על שיעור המכס של 12%, ולכן הוא לא זכאי  לפיצוי כלשהו, היות ולא נגרם לו, כביכול, כל נזק.

לדעתי, תוצאה זו איננה נכונה, איננה צודקת ואף איננה מתבקשת בנסיבות  פסק הדין.

ראשית, יש קושי בעצם הקביעה העובדתית כיצד היה היבואן נוהג אילו ידע מראש על עלויות מס נוספות, משמעותיות, בעסקת היבוא. השופט איננו בוחן כליות ולב ואין דרך אמיתית לדעת- תוך כדי חזרה אחורה ״במנהרת הזמן״ – כיצד היה היבואן נוהג אילו ידע על העלות הגבוהה הנוספת בעסקת היבוא.

אין ספק כי היבואן היה נערך בהתאם למידע החשוב על אותה עלות גבוהה נוספת; יתכן שהיה דורש  לקבל הנחה במחיר מהספק לאור עלות המס (או, לחילופין, דורש מהספק השתתפות בעלות זו), ייתכן שהיה מתמחר בדרך שונה את המוצר שמיץ הענבים שימש בו חומר גלם מרכזי (פסק הדין איננו מתייחס להוראות חוק מיסים עקיפים הפוטרות יבואנים, בתנאים מסוימים, מתשלום המס המלא עקב חוסר אפשרות לגלגל את המס על הרוכשים), יתכן שהיה מייעל את שרשרת האספקה ומקטין את הוצאותיו לאור העלות הנוספת, וקיימות בוודאי דרכים נוספות במסגרתן היה היבואן – כמו כל יבואן אחר בעולם העסקי – נערך אל מול העלות הגבוהה הנוספת בעסקת היבוא.

היערכות עסקית זו נמנעה ממנו על ידי המדינה אשר, ברשלנותה, העלימה ממנו את אותה עלות מס נוספת ובכך גרמה לו את הנזק, שלא היה נגרם – בוודאי לא בהיקפו המלא – אילולא הטעתה אותו המדינה במצג השווא שיצרה באתר רשות המסים.   

זאת ועוד, פסק הדין איננו מתייחס לחשיבותו של הביטחון העסקי על יסוד מצגי המדינה. אין זה סביר כי על יסוד מצגים של המדינה ובהסתמך עליהם, החליט יבואן להתקשר בעסקת יבוא כשהוא מחשב את רווחיו בשיעור (לדוגמא) של 20%, והנה באה המדינה ומודה כי בשל מצגיה הרשלניים ירדו רווחיו משיעור של 20% לשיעור של 10%.  

הדין הישראלי מכיר באינטרס ההסתמכות על מצגים עסקיים שהוצגו, גם אם הם הוצגו בטעות. לדוגמא, הוראות סעיפים 17א- 17ז לחוק הגנת הצרכן קובעות כי המחיר המחייב של מוצר הוא המחיר שהוצג עליו, גם אם נרשם בטעות. בעל חנות למוצרי חשמל, למשל,   אינו רשאי לטעון כלפי הצרכן כי היה קונה את מכשיר החשמל בכל מקרה גם אילו ידע על מחירו הגבוה מזה הרשום עליו. אם זו הנורמה לגבי בעל עסק, קל וחומר שכך מתחייב גם כלפי המדינה.

בית המשפט מדגיש את ״חשיבותו הציבורית והכלכלית של אתר האינטרנט… וההסתמכות עליו על ידי קהילת היבואנים, קהילת סוכני המכס ואזרחי המדינה״. הוא מדגיש גם את הזהות בין מי שקובע את שיעורי המכס השונים לבין מי שאחראי על האתר המפרסם שיעורי מכס אלו, ״המדובר באתר אינטרנט של רשות המסים עצמה, אגף מאגפי משרד האוצר, אשר העומד בראשו – שר האוצר – הוא מחוקק המשנה. הוא עצמו מתקין תקנות המק״ח הקובעות את שיעורי המכס השונים לטובין מיובאים״. זהות זו מחזקת את תחושת ההתקוממות כנגד ניסיון המדינה להתנער מאחריותה לפרסום השגוי.

לדעתי, שיעורי המס שפרסמה המדינה באתר רשות המסים, וכפועל יוצא, גם במערכת המקוונת, מחייבים את המדינה והיא מנועה מלטעון אחרת. יבואן שהסתמך, בתום לב, על  מידע זה לא ניתן יהיה לחייבו בשיעורי מס שונים ולשנות בדיעבד את מערכת שיקוליו העסקיים.  

האמור בסקירה זו איננו מהווה תחליף לייעוץ משפטי. לקבל מידע נוסף ניתן לפנות למשרדנו בדוא״ל:shmuel@gcglaw.co.il   או  בטלפון 03-7331599.

עו״ד שמואל גרוסמן, שותף במשרד גרוסמן קורדובה גלעד ושות׳, העוסק, בין היתר, במשפט הסחר הבינלאומי, ביטוח ימי, מכס, שילוח בינלאומי, מיסוי ורישוי היבוא, מסים עקיפים ודיני יבוא ויצוא. טל׳: 03-7331599 פקס׳: 03-7331598 דוא״ל: Shmuel@gcglaw.co.il  אתר אינטרנט: www.gcglaw.co.il

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים במדור משפטי...

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/ההשפעה-של-רפורמות-סחר-בינלאומי-על-שוק-היבוא־יצוא-הישראלי-בשנים-הקרובות.png
ההשפעה של רפורמות סחר בינלאומי על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות

    השפעת רפורמות הסחר על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות שוק היבוא־יצוא הישראלי עובר בשנים האחרונות שינויים משמעותיים הנובעים מרפורמות סחר בינלאומי, לצד מגמות גלובליות ומקומיות שמשפיעות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מגמות-השילוח-הבינלאומי-ב-2026-–-איך-ישראלים-אמורים-להתכונן.png
מגמות השילוח הבינלאומי ב-2026

    2026 צפויה להיות שנת מפנה בשילוח הבינלאומי: האצה של AI[1] בשרשרת האספקה, שינויי נתיבי סחר גלובליים, והעמקת דרישות ESG[4]. במקביל, ישראל מתחזקת כצומת אזורי עם יתרונות מיקום, נמל ותעופה. המאמר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/5️⃣-שירותי-דלת-לדלת-בישראל.png
שירותי דלת־לדלת בישראל – איך לבחור ספק שילוח נכון

מבוא בעולם השילוח הבינלאומי, הביטוי שירות דלת־לדלת הפך לסמל של נוחות, יעילות וחיסכון בזמן. עבור יבואנים ויצואנים בישראל, השירות הזה מאפשר ניהול תהליך מלא – מהמפעל בחו”ל ועד הדלת של העסק המקומי –...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מחשבון-מסים-ומכסים-ליבוא-לישראל.png
מחשבון מסים ומכסים ליבוא לישראל

    מחשבון מסים ומכסים ליבוא לישראל ממלאים פרטי משלוח ומקבלים הערכה מהירה למכס, מס קנייה, מע״מ, אגרות וסה״כ עלות נוספת. ניתן לערוך אחוזים ואגרות ידנית במידת הצורך. הערכה להכוונה בלבד – החיוב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/אנו-גאים-לשתף-אתכם-במצגת-המסכמת-את-פעילות-יחדיו-חברת-שילוח-ועמילות-מכס-מהמובילות-בתחום.png
מצגת המסכמת את פעילות יחדיו, חברת שילוח ועמילות מכס מהמובילות בתחום

אנו גאים לשתף אתכם במצגת המסכמת את פעילות יחדיו, חברת שילוח ועמילות מכס מהמובילות בתחום. המצגת מציגה את הערכים שמניעים אותנו:  אמינות מקצועיות שירות אישי  ואת כל מגוון הפתרונות הלוגיסטיים שאנחנו מספקים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/בדיקת-מסלולי-שילוח-אלטרנטיביים-באמצעות-AI-כך-מקבלים-החלטות-חכמות-יותר-ב-2025–2026.png
בדיקת מסלולי שילוח אלטרנטיביים באמצעות AI: כך מקבלים החלטות חכמות יותר ב-2025–2026

שנים האחרונות הדגישו עד כמה מסלולי השילוח העולמיים פגיעים לשינויים גאו-פוליטיים, עומסים בנמלים, תנודתיות במחירי דלק ימי ואווירי, ומזג אוויר קיצוני. עסקים שנשענו על מסלול אחד גילו שהסתמכות כזו עלולה להוביל...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/איך-AI-משנה-את-עולם-השילוח-הבינלאומי-ב-2025.png
איך AI שינה את עולם השילוח הבינלאומי ב-2025 — ומה זה אומר ליבואנים ב-2026

שנת 2025 הייתה השנה שבה תעשיית השילוח הבינלאומי חצתה את קו השינוי הטכנולוגי. בינה מלאכותית, שכבר חדרה לשיווק, פיננסים ו-HR, הפכה השנה ממילת באזז לכלי עבודה חובה בכל עסק שמייבא או מייצא סחורה. מערכות AI...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מילון-מושגים-ליבוא-ויצוא-כל-המונחים-שחייבים-לדעת-בעולם-השילוח-הבינלאומי.png
מילון מושגים ליבוא ויצוא: כל המונחים שחייבים לדעת בעולם השילוח הבינלאומי

עולם היבוא-יצוא מלא מונחים מקצועיים, ראשי תיבות ותנאים שמכתיבים עלויות, אחריות, מסמכים, זמני אספקה וסיכונים. גם יבואן מתחיל וגם ארגון ותיק עלולים לשלם ביוקר על חוסר הבנה של מושגים כמו HS Code, FOB, DDP,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/10/איך-לבחור-חברת-שילוח-בינלאומי-אמינה-–-מדריך-מקצועי-מבית-יחדיו.png
איך לבחור חברת שילוח בינלאומי אמינה – מדריך מקצועי מבית יחדיו

בחירת חברת שילוח בינלאומי היא אחת ההחלטות הקריטיות ביותר שכל יבואן או יצואן מקבל. מדובר בבחירה שמשפיעה ישירות על זמני האספקה, עלויות השילוח, שביעות רצון הלקוחות — ובמקרים רבים גם על רווחיות העסק כולו....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/10/איך-לבחור-עמיל-מכס-נכון-לעסק-שלך-–-מדריך-ליבואנים-ויצואנים-בישראל.png
איך לבחור עמיל מכס נכון לעסק שלך – מדריך ליבואנים ויצואנים בישראל

בעולם שבו כל מוצר כמעט יכול להגיע מכל מקום, תהליך היבוא לישראל דורש מומחיות, ניסיון והבנה מעמיקה של דיני המכס, התקינה והרגולציה המקומית. יבואנים רבים נתקלים במונח “עמיל מכס” אך לא תמיד מבינים...

1 2 3 4 64