פרט מכס וסיווג פרט מכס - "יחדיו" שילוח בינלאומי
מה זה "פרט מכס"
מס מכס על פריט - כיצד הוא נקבע?
מס מכס הינו מס המוטל על יבוא סחורות לישראל. מס המכס מהווה כלי לויסות מאזן התשלומים של המדינה וכן מגן על הייצור המקומי מפני תחרות, בכפיפות להסכמים בינלאומיים עליהם חתומה המדינה.
מס המכס משמש כבסיס להטלת מיסים נוספים כגון מע”מ ומס קנייה.
סעיף 1 לפקודת המכס: “מכס, מס קניה על יבוא כמשמעותו בחוק מס קניה טובין ושירותים (התשי”ב – 1952) מס ערך מוסף על יבוא כמשמעותו בחוק מס ערך מוסף, התשל”ו – 1975, וכן כל מס או היטל אחרים המוטלים על יבוא טובין, על פי כל דין.
- שיעור המכס – בישראל מתוקף היותה חברה בארגון ה מכס הבינלאומי, נהוג תעריף אחיד המבוסס על השיטה ההרמונית )HS )על פיה נקבע שיעור המכס.
- גובה התשלום – ישראל חתומה על הסכם גאט”ט הקובע כי חשבונית העסקה היא הבסיס לחישוב תשלום המכס.
- חישוב תעריף המכס – תעריפי המכס בישראל שיעור המס על טובין מסווגים לפי אופי הטובין על פי השיטה ההרמונית System Harmonized בשמה המלא: השיטה ההרמונית לתיאור מצרכים וקידודם אשר פותחה על ידי ארגון המכס העולמי (Organization Customs World – WCO) ופורסמה במסגרת אמנת בריסל בשנת 1983.
סיווג פרט מכס - השיטה ההרמונית
על פי נתוני ארגון המכס העולמי, כ – 180 מדינות וכלכלות מיישמות את השיטה ההרמונית, ו – %98 מכלל הסחר הבינלאומי בטובין משתמש בקודי הסיווג של השיטה ההרמונית.
השיטה הינה מערכת קטלוג ענפה, הבנויה לפי פרקים, סעיפים וסעיפי משנה, המאפשרת להקצות לכל מוצר קוד סיווג על פי כללי הסיווג – קוד פרט מכס .
לצידו של כל קוד סיווג (“פרט מכס“) מצויין שיעור המכס החל על טובין שמסווגים באותו פרט סיווג.
מידע על סיווג הטובין וקביעת פרט מכס קיים ב”צו תעריף המכס ומס קניה“. צו זה מפורסם ע”י אגף המכס כספר בתחילת כל שנה ומעודכן במהלך כל השנה.
הספר מחולק ל- 21 חלקים לפי נושאים שונים, וכל חלק מחולק למספר פרקים, סה”כ 97 פרקים.
לדוגמא: חלק ראשון – עוסק בבעלי חיים ומוצרים מבעלי חיים וכולל פרקים 5-1.
חלק שבעה עשר – עוסק כלי רכב כלי טייס, כלי שייט, וציוד הקשור להובלה, כולל פרקים 89-86.
הפרקים מחולקים לפרטים ופרטי משנה. בנוסף ל- 97 הפרקים המשמשים את כל המדינות המשתמשות בשיטה, יש בחלק האחרון תוספות הרלוונטיות לישראל בלבד, כגון: כללי יבוא לעולים , לתושבים חוזרים, לדיפלומטים וכן נתונים הנוגעים להסכמי הסחר שיש לישראל עם מדינות שונות .
פרט המקוטלג על פי סעיפים אלה נקרא פרט מכס מותנה. לכל חלק ופרק יש מונחים וכללים החלים לגביו.
בסיווג גלום גם מידע לגבי הצורך באישורי רשויות מוסמכות אחרות כגון: מכון התקנים ומשרדי הממשלה השונים: בריאות, תקשורת, חקלאות, איכות הסביבה ועוד.
עוד מאמרים

הוארכה תקנה הקובעת כי נהגי משאיות יוכלו לנהוג עד 14 שעות ביום
היו״ר ביטן מתח ביקורת על כך שמשרד התחבורה תיקן את התקנה שלוש פעמים ללא אישור הוועדה – וקרא לשמור על הפרדת הרשויות. גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים: ״כשאנו מבקשים להפוך את התקנה ל-14 שעות הכוונה לתוספת לשעות המנוחה ולא לשעות הנהיגה״. ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ דוד ביטן, אישרה אתמול הארכת הוראת השעה המאפשרת לנהגי משאיות ואוטובוסים לנהוג

לין: השפעות האיום החותי ניכרות היטב על היבוא לישראל
אוריאל לין: ״עקב הפעילות העוינת של החות’ים בים האדום נוצר משבר תובלה אמיתי שהשפעותיו ניכרות היטב על היבוא לישראל. מחירי התובלה קפצו במאות אחוזים ועלול להיווצר מחסור במוצרי יסוד בתעשיית המזון״ בעקבות משבר התובלה הימי התקבל באיגוד לשכות המסחר מידע רב מחברות בתחומים רבים, כגון: יבואני מזון ורשתות מזון, יבואני מוצרי חשמל, אופנה, חלפים לרכב, ציוד רפואי, צעצועים ומוצרים לתינוקות.

שילוח בינלאומי
שילוח בינלאומי תוכן עניינים שגשוג כלכלי פירושו גם פריחה בענפים שונים שמשיקים זה לזה ומשתלבים בפעילות מסועפת, כמו מסחר ותעשייה, אחסון ושילוח, תחבורה ולוגיסטיקה. כשהגלובליזציה היא כבר עובדה קיימת זה אומר גם שכל הפעילות הזאת מתקיימת בשיתוף פעולה של גופים וארגונים בכל רחבי העולם, ולכן יש צורך גם בגורמים שמקשרים ומתווכים ביניהם. השנתיים שבהן העולם היה נתון במשבר הקורונה הבהירו

הערכה: הסיכון הביטחוני בים האדום גובר
חברת אמברי הידועה כחברת אבטחה ימית מובילה ציינה בדו״ח האחרון שלה כי האיומים בים האדום, במפרץ עדן, בים הערבי, במפרץ עומאן ובאוקיינוס ההודי הולכים וגדלים בצורה משמעותית. החברה ממליצה לשקול נקודות מעבר בהן אנשי אבטחה חמושים יעלו לאבטח אניות. המצב הביטחוני הימי ממשיך להסלים בים האדום, במפרץ עדן, בים הערבי, במפרץ עומאן ובאוקיינוס ההודי, כשהאיומים הולכים וגדלים בצורה יותר משמעותית,