חדשות האתר

אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני...
29 November 2025

חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**,...
27 November 2025

שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי....
26 November 2025

השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle...
23 November 2025

ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש...
23 November 2025

מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים...
16 November 2025

ההשפעה של רפורמות סחר בינלאומי על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות

    השפעת רפורמות הסחר על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות שוק היבוא־יצוא הישראלי עובר...
16 November 2025

מגמות השילוח הבינלאומי ב-2026

    2026 צפויה להיות שנת מפנה בשילוח הבינלאומי: האצה של AI[1] בשרשרת האספקה, שינויי נתיבי סחר...
09 November 2025

שירותי דלת־לדלת בישראל – איך לבחור ספק שילוח נכון

מבוא בעולם השילוח הבינלאומי, הביטוי שירות דלת־לדלת הפך לסמל של נוחות, יעילות וחיסכון בזמן. עבור יבואנים...
09 November 2025

מחשבון מסים ומכסים ליבוא לישראל

    מחשבון מסים ומכסים ליבוא לישראל ממלאים פרטי משלוח ומקבלים הערכה מהירה למכס, מס קנייה, מע״מ,...
09 November 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא

במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים. לפי נתוני חברות המעקב הלוגיסטי, כ-50% מהאניות המסחריות באזור ממתינות לעגינה, חלקן במשך ימים ארוכים. המחסור בכוח אדם, תקלות טכנולוגיות, תנאי מזג אוויר קשים, ובעיקר הצטברות מטענים – הובילו להשבתה כמעט מלאה של רציפים מרכזיים בגרמניה, הולנד ובלגיה.

מה גורם לעומס?
  • מחסור בעובדי נמל מוסמכים, במיוחד במנופים ובתחזוקה

  • שיבושים מתמשכים בעקבות שביתות בדרום צרפת ובאיטליה

  • תקלות בתשתיות הדיגיטליות של ניהול לוגיסטי בזמן אמת

  • הצטברות מטענים לא משוחררים עקב עיכובים במכס ורגולציה

נמלים שנפגעו במיוחד
  1. נמל המבורג (גרמניה): עיכובים של עד 96 שעות

  2. נמל רוטרדם (הולנד): עומס של כ־200 אלף מכולות ממתינות

  3. נמל אנטוורפן (בלגיה): בעיות תיאום בין גורמי מכס ולוגיסטיקה

  4. נמל ברמן: קיבולת מלאה לחלוטין של מחסנים זמניים

השפעות מיידיות על הסחר הבינלאומי
  • עלייה חדה במחירי השינוע הימי בנתיבי האוקיינוס האטלנטי

  • חברות שילוח עוקפות את נמלי אירופה – ופונות לאזורים כמו פורט סעיד ואלכסנדריה

  • עלייה בזמני הובלה למטענים המיועדים לישראל, המזרח התיכון וצפון אפריקה

נזק ישיר ליבואנים ויצואנים
  • יבואנים בישראל מדווחים על עיכובים של 10–14 ימים בקבלת סחורות

  • יצואנים באירופה לא מצליחים לעמוד בלוחות זמנים – פוגעים בהסכמי אספקה

  • חברות ביטוח מעלות פרמיות בשל הסיכון הלוגיסטי הגובר

מענה אפשרי: מסלולים חלופיים
  • הסטת מטענים לנמלים קטנים יותר כמו ברוז’ או דנמרק

  • שילוב מסילות רכבת יבשתיות מהים הבלטי לנמלי דרום

  • שימוש בנמלי מזרח הים התיכון כתחנות ביניים – כולל נמל חיפה

האם המשבר זמני או מבני?

לפי מומחי תחבורה ימית, מדובר במשבר מערכתי ולא רגעי. הבעיות בניהול, הטכנולוגיה וההון האנושי לא צפויות להיפתר במהרה. יש צורך בהשקעות מסיביות, הסכמות בין מדינות האיחוד, ואימוץ חדשנות לוגיסטית, אחרת אירופה תתקשה להתמודד עם הביקושים של השנים הקרובות.

ההשפעה על ישראל
  • זמני יבוא מתארכים, בעיקר לסחורות מתועשות וציוד טכנולוגי

  • סוחרים פונים להובלה אווירית – בעלות כפולה ומכופלת

  • רשויות המכס בישראל נדרשות לגמישות בהיערכות לפריקת מטענים באיחור

  • יתרון תחרותי לחברות יבוא המחזיקות מלאי חירום או מתקנים חכמים לניהול סחורה

סיכום

פקקי הענק בנמלי צפון אירופה אינם רק בעיה לוגיסטית – אלא תמרור אזהרה לעולם כולו. הגלובליזציה פועלת בתנאים של תיאום, יעילות ומהירות. כשחוליה אחת נתקעת – כל שרשרת האספקה העולמית רועדת. עבור ישראלים, המשבר הזה מדגיש את הצורך בתכנון קדימה, גיוון מקורות, והיערכות לוגיסטית חכמה ומבוזרת.


טבלה: מצב בנמלים בצפון אירופה – מאי 2025

נמל זמן המתנה ממוצע מכולות ממתינות סיבה עיקרית לעיכוב
המבורג 96 שעות 160,000 מחסור בכוח אדם
רוטרדם 72 שעות 200,000 עומס חריג במעברים
אנטוורפן 60 שעות 130,000 תיאום לקוי עם רשויות מכס
ברמן 48 שעות 85,000 מחסור במחסנים זמניים

דיווח חדשותי כפי שפורסם באתר port2port

נמלי אנטוורפן, ברמרהבן, רוטרדם ונמלים מרכזיים בבריטניה סובלים מעומסים כבדים עקב גודש, הסטות אניות ועיכובים חריגים. לפי דוח של בקורק הספנות Braemar, המצב הנוכחי צפוי להימשך לפחות שלושה עד ארבעה חודשים.

נמלים ברחבי צפון אירופה מתמודדים כעת עם מה שברוקר הספנות Braemar מגדיר כ״עומס כבד במיוחד״. באנטוורפן דווח כי תפוסת השטח במסוף הגיעה ל-96% והתשתית לקליטת מכולות קירור חורגת מהמלאי המותר – עם תפוסה של 112%. כ-50% מהאניות המגיעות לנמל ממתינות לעגינה, כאשר 52 אניות נוספות נמצאות בדרכן.

גם נמל ברמרהבן שבגרמניה סובל מעיכובים דומים, כאשר כ-30% מהאניות מתעכבות. במקביל, נמלים מרכזיים נוספים, כמו רוטרדם, פליקסטאו, לונדון גייטוויי וסאות׳המפטון, סובלים אף הם מעומסים – תוצאה של הסטות אניות מנמלי אירופה העמוסים אל נמלי בריטניה.

על פי דוח חדש של Braemar, המצב הנוכחי צפוי להימשך לפחות שלושה עד ארבעה חודשים, עד להתאמות ברשתות הבריתות הימיות והתייצבות בנפחי המטענים.

״נמלי צפון אירופה סובלים כעת מהפרעות חמורות בפעילות. זמני ההמתנה ארוכים מדי, התפוסה בשטחי האחסון גבוהה מדי, ותור האניות לעגינה רק הולך ומתארך״, אמר פיטר סנד, אנליסט ראשי בפלטפורמת התעריפים Xeneta.

לדבריו, השיבושים נגרמים כתוצאה משביתות בצרפת ובלגיה, עבודות תחזוקה שבוצעו בעונת שפל מסורתית, ורמות שיא של יבוא מאסיה במהלך ינואר. ״מדובר בהתפתחות מדאיגה במיוחד״, הוסיף סנד. ״האניות שיובילו  את הסחורות הסיניות שנחסמו עקב מלחמת הסחר עם ארה״ב צפויות להגיע תוך 50–60 יום. אם העומס הנוכחי יימשך עד אז – התוצאה תהיה כאוס תפעולי״. 

הואה ג׳ו טאן, מייסד שותף בחברת הייעוץ Linerlytica, העריך שהמשבר הנוכחי בנמלים האירופיים יימשך לפחות עד סוף הקיץ. נתוני החברה מראים כי חברות הספנות הגיבו במהירות למצב בשוק האמריקאי בעקבות העלאות המכסים של הנשיא טראמפ, והסירו 8.6% מהקיבולת בקו אסיה-חוף מערבי של ארה״ב. מאז אפריל הוסרו 27 אניות בעלות קיבולת כוללת של 200 אלף TEU מהקו האמריקאי, ורובן הופנו לקווים שבין אסיה לאירופה ולים התיכון.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מארסק-והאפאג־לויד-עדיין-אין-צפי-לחידוש-ההפלגות-בים-האדום.png
אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני באזור עדיין אינו מאפשר חזרה לנתיב המקורי, והחברות ממשיכות להפליג דרך כף התקווה הטובה. התוצאה:...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/חיפה-אשדוד-והנמל-הפרטי-השוואת-ביצועים-לאחר-שינויים-ביטחוניים.png
חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**, אחד הפרמטרים המכריעים ביותר לשמירה על רציפות שרשרת אספקה הוא ביצועי הנמלים. בשנים האחרונות, ובעיקר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/שר-האוצר-מרחיב-את-הפטור-ממס-על-יבוא-אישי-לסכום-של-150.png
שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי. כיום הפטור חל על חבילות בשווי של עד 75 דולר, אך אם הצו ייצא לפועל — התקרה תעלה ל־150 דולר. “הצרכן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/השפעת-המסדרון-הכלכלי-India–Middle-East–Europe-Corridor-IMEC-על-היבוא-לישראל.png
השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor [1], או בקיצור IMEC, הפך לאחד הפרויקטים הגיאו-לוגיסטיים המשמעותיים ביותר הנבחנים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/0e6be1932431dcde3997db1f4322d9c4.webp
ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש גויאל, בישראל החזיר לשולחן את המשא ומתן על הסכם הסחר החופשי בין ישראל והודו, לאחר קיפאון של יותר מעשור....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מדריך-עדכני-ליבוא-מסין-לישראל-–-עלויות-סיכונים-וטיפים-חשובים.png
מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים יבוא מסין לישראל הפך לאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר עבור עסקים קטנים, חברות סחר,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/ההשפעה-של-רפורמות-סחר-בינלאומי-על-שוק-היבוא־יצוא-הישראלי-בשנים-הקרובות.png
ההשפעה של רפורמות סחר בינלאומי על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות

    השפעת רפורמות הסחר על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות שוק היבוא־יצוא הישראלי עובר בשנים האחרונות שינויים משמעותיים הנובעים מרפורמות סחר בינלאומי, לצד מגמות גלובליות ומקומיות שמשפיעות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מגמות-השילוח-הבינלאומי-ב-2026-–-איך-ישראלים-אמורים-להתכונן.png
מגמות השילוח הבינלאומי ב-2026

    2026 צפויה להיות שנת מפנה בשילוח הבינלאומי: האצה של AI[1] בשרשרת האספקה, שינויי נתיבי סחר גלובליים, והעמקת דרישות ESG[4]. במקביל, ישראל מתחזקת כצומת אזורי עם יתרונות מיקום, נמל ותעופה. המאמר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/5️⃣-שירותי-דלת-לדלת-בישראל.png
שירותי דלת־לדלת בישראל – איך לבחור ספק שילוח נכון

מבוא בעולם השילוח הבינלאומי, הביטוי שירות דלת־לדלת הפך לסמל של נוחות, יעילות וחיסכון בזמן. עבור יבואנים ויצואנים בישראל, השירות הזה מאפשר ניהול תהליך מלא – מהמפעל בחו”ל ועד הדלת של העסק המקומי –...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מחשבון-מסים-ומכסים-ליבוא-לישראל.png
מחשבון מסים ומכסים ליבוא לישראל

    מחשבון מסים ומכסים ליבוא לישראל ממלאים פרטי משלוח ומקבלים הערכה מהירה למכס, מס קנייה, מע״מ, אגרות וסה״כ עלות נוספת. ניתן לערוך אחוזים ואגרות ידנית במידת הצורך. הערכה להכוונה בלבד – החיוב...

1 2 3 63