חדשות האתר

מצב נמלי הים נכון ל־15 ביוני 2025

מבוא כאשר מדינת ישראל נתונה תחת לחימה או מבצע צבאי, אחת השאלות המרכזיות שעולות בקרב יבואנים, יצואנים,...
15 June 2025

מבצע "עם כלביא"

שר העבודה חתם על צו להחלת פרק ד’ לחוק שירות עבודה בשעת חירום בכל שטח המדינה במסגרת מבצע “עם...
15 June 2025

יבוא מאירופה לישראל – איך עמיל מכס מקצר את הזמן והמיסים?

מבוא יבוא מאירופה לישראל צובר תאוצה בזכות תקני איכות גבוהים, קרבה לוגיסטית והסכמי סחר נוחים. אך הדרך...
08 June 2025

טופס 138 – מה זה ואיך עמיל מכס ממלא אותו נכון?

מבוא במערכת “שער עולמי” של רשות המכס בישראל, אחד הטפסים החשובים ביותר בתהליך שחרור טובין...
08 June 2025

תקלות נפוצות בעבודה עם עמיל מכס – וכיצד להימנע מהן

מבוא שחרור סחורה מהמכס הוא שלב קריטי בתהליך הייבוא – וכל טעות בו עלולה לגרום לעיכובים, קנסות והוצאות...
08 June 2025

תעודת מקור (EUR.1) – איך עמיל המכס חוסך לך אלפי שקלים?

מבוא בעת יבוא טובין ממדינות עימן לישראל קיים הסכם סחר חופשי, ניתן לחסוך תשלומי מכס בגובה של אלפי שקלים...
08 June 2025

תעודת מקור (EUR.1) – כללים, דוגמאות וטיפים להנפקה נכונה

מבוא בעידן של הסכמי סחר חופשי בין ישראל למדינות רבות, אחד המסמכים המרכזיים שמאפשרים ליהנות מהטבות מס...
03 June 2025

פטור לפי סעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי – למי זה מתאים ואיך מקבלים אותו

מבוא ייבוא טובין לישראל מחייב עמידה בתקנות מחמירות, בדגש על דרישות תקינה, רגולציה, ותיאום עם גופים ממשלתיים....
03 June 2025

עמילות מכס בישראל: מה זה בדיוק ולמה אי אפשר בלעדיה?

מבוא העולם הגלובלי יצר שפע של הזדמנויות למסחר חוצה גבולות – אבל יחד עם ההזדמנויות הגיעו גם אתגרים רגולטוריים,...
03 June 2025

עלות מול תועלת – מתי משתלם לפעול מול ספקים ממזרח אסיה ולא מאירופה?

מבוא החלטה אסטרטגית היכן למקם את שרשרת האספקה שלך, משפיעה על כל ההיבטים של היבוא: עלות, איכות, זמינות,...
25 May 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

ניתוח עומסים בנמלים בישראל – מה זה אומר לעסקים קטנים?

מבוא

נמלי ישראל מהווים שער הכניסה הראשי לרוב הסחורות המיובאות למדינה, והם מרכיב קריטי בתפקוד הכלכלה הישראלית. עומסים בנמלים, עיכובים בפריקה, חוסר זמינות של רציפים, או האטה בפעילות – אינם בעיות לוגיסטיות בלבד. עבור עסקים קטנים ובינוניים, כל יום של עיכוב בנמל עלול לגרור עלויות נלוות, פגיעה במלאי, אובדן לקוחות ולעיתים אף הפסדים עסקיים ממשיים.
בעשור האחרון ובעיקר מאז מגפת הקורונה, עלתה בתדירות ובחומרה תופעת העומסים בנמלי ישראל – חיפה, אשדוד ונמל הדרום החדש. המצב מושפע ממגוון גורמים: עיכובים עונתיים, תקלות תפעוליות, שיבושים עולמיים בשרשרת האספקה, תנועות שביתה, וניהול לוגיסטי לקוי.
במאמר זה ננתח את הגורמים לעומסים, את השלכותיהם הישירות והעקיפות על עסקים קטנים, ונציג דרכי פעולה אופרטיביות להתמודדות חכמה עם המצב.

מהם עומסים בנמלים וכיצד הם נמדדים?

עומס בנמל הוא מצב שבו מספר האניות הממתינות לפריקה או הטענה גבוה מיכולת הקיבול של הנמל. עומסים נמדדים במספר פרמטרים:

  • זמן המתנה לאניה לעגינה (Berth Waiting Time)

  • זמן פריקה ממוצע (Turnaround Time)

  • כמות מכולות שתקועות בנמל

  • זמני שחרור מהמכס

  • עומס בתורים לשערים יבשתיים

  • זמינות ציוד פריקה והובלה (עגורנים, מלגזות, משאיות)

כאשר אחד מהמרכיבים משתבש – כל השרשרת נעצרת. במקרה של ישראל, העומס מקבל ביטוי גם בפערים בין היקפי העבודה של נמלים שונים, או בין טרמינלים בתוך אותו נמל.

נתונים עדכניים על עומסים בישראל

נכון לרבעון הראשון של 2025, נרשם ממוצע של 2.3 ימי המתנה לאניה לעגינה בנמל אשדוד, וכ-1.6 ימי המתנה בחיפה. בנמל הדרום (SPC) התמונה טובה יותר, אך גם שם נרשמה ירידה בתפוקה ב-14% בשל תקלות טכנולוגיות ושיבושים בכוח אדם.

לפי נתוני רשות הספנות והנמלים, זמן השחרור הממוצע של מכולה עומד כיום על כ-6.5 ימים – לעומת יעד של 2-3 ימים בלבד. מדובר בפער של 100% מהמטרה התפעולית, עם השפעה ישירה על כל עסק שממתין לסחורה.

מהם הגורמים המרכזיים לעומסים?

  1. קיבולת נמוכה לעומת ביקושנמל אשדוד למשל פועל לעיתים מעבר לקיבולת הפיזית שלו. כאשר הביקוש עונתי (למשל בתקופות חגים או לקראת פתיחת שנה), התשתית הקיימת אינה מספיקה.

  2. פערי אוטומציה ותשתית – ציוד מיושן, תקלות טכנולוגיות ועומס על מערכות מידע בנמל גורמות להאטה משמעותית.

  3. עיצומים ושביתות – גורם אנושי משמעותי. גם שביתות איטלקיות חלקיות יוצרות תורים.

  4. ניהול לקוי של סידור אניות – כשאין תיאום בין לוחות ההגעה של אניות, נוצר עומס זמני קשה לפיזור.

  5. פיזור עומסים לא שוויוני – אניות רבות מעדיפות לפרוק בחיפה על פני אשדוד, מה שגורם לחוסר איזון במערכת הארצית.

  6. עיכובים בשחרור מהמכס – גם כאשר הנמל זמין, עיכובים במסמכים, תקינה או תשלום מכס מעכבים הוצאת הסחורה.

מה זה אומר לעסקים קטנים?

עסקים קטנים ובינוניים (SMBs) הם הראשונים להיפגע מעומסים בנמלים. להבדיל מחברות גדולות שמחזיקות מלאי עודף, מרכזים לוגיסטיים, קשרים ישירים עם חברות הספנות ויכולת ניהול משברים – עסקים קטנים תלויים במשלוחים מדויקים, תזמון מדויק ותגובה מהירה לשוק.

השפעות ישירות כוללות:

  • עיכוב בזמינות סחורה למכירה – פגיעה במכירות, ביטול הזמנות.

  • עלויות אחסנה עודפות – כל יום נוסף בנמל = עלויות שינוע, אחסנה ודמי שהייה (Demurrage).

  • קנסות מצד לקוחות סופיים – במקרה של אספקה מאוחרת בהתחייבות חוזית.

  • פגיעה במוניטין – עיכוב באספקה פוגע באמון של לקוחות סופיים ומפיצים.

  • לחץ תזרימי – סחורה שעומדת בנמל לא נמכרת, לא מייצרת הכנסה, ויוצרת עלויות מימון מיותרות.

דוגמה מהשטח

עסק קטן לייבוא חומרי יצירה לילדים מייבא מכולה אחת בכל חודש מאירופה. זמן האספקה הצפוי מהנמל עד המחסן הוא 5 ימי עבודה. עקב עומסים בנמל חיפה, נוצר עיכוב של 8 ימים נוספים – מה שגרר עלות אחסנה בנמל, עלות ביטול אספקה למוסדות חינוך, ואובדן מכירה לקראת חג הפסח. הנזק הישיר היה 6,200 ₪. הנזק התדמיתי לא ניתן למדידה.

איך יכולים עסקים קטנים להתגונן?

1. שקיפות מול לקוחות

לתאם ציפיות. להסביר מראש שהשילוח תלוי בנמלים וייתכנו עיכובים. עסקים שמבצעים זאת נתפסים אמינים ואחראים.

2. עבודה עם עמיל מכס מקצועי

עמיל טוב מזהה עומסים מראש, עוקב אחרי זמני פריקה, מטפל במסמכים מבעוד מועד ומזרז תהליכים. בחירה נכונה של שותף לוגיסטי קריטית בזמני עומס.

3. שימוש באחסון חיצוני

במקום להסתמך על פריקה ישירה למחסן, ניתן לפעמים לפרוק למחסן לוגיסטי סמוך לנמל, ולהקטין את עלויות ההשהיה.

4. ביטוח מתאים

יש לוודא כי הביטוח הלוגיסטי מכסה איחורים, עיכובים, ואף אובדן עסקה כתוצאה מאיחור.

5. ניתוח עונתי

בניתוח רבעוני של זמני שילוח, ניתן לצפות תקופות עומס ולתכנן יבוא מקדים או מרווח זמן בטווח האספקה ללקוחות.

רגולציה ופיתוח עתידי

במהלך 2024–2025, משרד התחבורה, רשות הספנות וחברות הנמלים פעלו לקידום תוכנית לאומית להפחתת עומסים, הכוללת:

  • השקעה בתשתיות דיגיטליות

  • פיתוח מסופים יבשתיים קרובים

  • שילוב מערכות ניהול תנועה ימית מתקדמות

  • עידוד מעבר מטענים לנמל הדרום ולמסופים פרטיים

  • פרסום דוחות ביצועי נמל לציבור וליבואנים

במקביל, רשות המסים שוקלת להרחיב את פרויקט השחרור המהיר (Fast Lane), שיאפשר לעסקים קטנים עם רקע נקי לקבל שחרור מקוצר.

טבלה: השוואת זמני שחרור ממוצעים לפי נמל

נמל זמן ממוצע לשחרור (2025) קיבולת יומית מגבלות
נמל חיפה 6.8 ימים כ-5,000 מכולות עומס עונתי, ביקושים גבוהים
נמל אשדוד 7.2 ימים כ-4,200 מכולות ציוד ישן, פערי ניהול
נמל הדרום 4.1 ימים 6,000 מכולות זמינות גבוהה, אך חוסרים טכנולוגיים

סיכום

עומסים בנמלים אינם רק אתגר לוגיסטי – הם אתגר אסטרטגי שמשפיע ישירות על היכולת של עסקים קטנים לשרוד, לצמוח ולתת מענה ללקוחותיהם. חשוב להבין שעיכוב בשילוח אינו מקרי – הוא תוצאה של תכנון, תשתיות ומנגנוני שוק מורכבים. אבל גם לעסק קטן יש כלים להתמודד: עם שותפים נכונים, ניהול ציפיות, תכנון לוגיסטי ומודעות – אפשר לצמצם את הפגיעה, לנהל את הסיכון, ואפילו להפוך את הגמישות ליתרון תחרותי.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/06/3-1.png
מצב נמלי הים נכון ל־15 ביוני 2025

מבוא כאשר מדינת ישראל נתונה תחת לחימה או מבצע צבאי, אחת השאלות המרכזיות שעולות בקרב יבואנים, יצואנים, חברות שילוח ובעלי עסקים נוגעת ליכולת הפעולה של נמלי הים. אלו משמשים כעורק תחבורה מרכזי לאספקת מוצרים,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/06/פתרונות-אפקטיביים.png
מבצע "עם כלביא"

שר העבודה חתם על צו להחלת פרק ד’ לחוק שירות עבודה בשעת חירום בכל שטח המדינה במסגרת מבצע “עם כלביא”. משמעות הצו: עובדים במפעלים למתן שירותים קיומיים יכולים להמשיך ולעבוד בשטח שהוכרז ״במצב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/06/יחדיו-3.png
יבוא מאירופה לישראל – איך עמיל מכס מקצר את הזמן והמיסים?

מבוא יבוא מאירופה לישראל צובר תאוצה בזכות תקני איכות גבוהים, קרבה לוגיסטית והסכמי סחר נוחים. אך הדרך ממפעל באיטליה או גרמניה למחסן בישראל דורשת תהליך שחרור מהמכס. עמיל המכס אחראי לקיצור התהליך, להקטנת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/06/3.png
טופס 138 – מה זה ואיך עמיל מכס ממלא אותו נכון?

מבוא במערכת “שער עולמי” של רשות המכס בישראל, אחד הטפסים החשובים ביותר בתהליך שחרור טובין הוא טופס 138. טופס זה מהווה את הצהרת היבואן או עמיל המכס, הכוללת פרטים מדויקים על המטען, עלות, סוג סחורה,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/06/2.png
תקלות נפוצות בעבודה עם עמיל מכס – וכיצד להימנע מהן

מבוא שחרור סחורה מהמכס הוא שלב קריטי בתהליך הייבוא – וכל טעות בו עלולה לגרום לעיכובים, קנסות והוצאות מיותרות. לכן רוב היבואנים עובדים עם עמיל מכס, המתמחה בהכנת המסמכים, סיווג הטובין, והתנהלות מול רשויות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/06/1.png
תעודת מקור (EUR.1) – איך עמיל המכס חוסך לך אלפי שקלים?

מבוא בעת יבוא טובין ממדינות עימן לישראל קיים הסכם סחר חופשי, ניתן לחסוך תשלומי מכס בגובה של אלפי שקלים באמצעות מסמך אחד – תעודת מקור EUR 1. מסמך זה מוכיח כי המוצר יוצר במדינה שחתומה על הסכם הסחר, ובכך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/06/יחדיו-2.png
תעודת מקור (EUR.1) – כללים, דוגמאות וטיפים להנפקה נכונה

מבוא בעידן של הסכמי סחר חופשי בין ישראל למדינות רבות, אחד המסמכים המרכזיים שמאפשרים ליהנות מהטבות מס הוא תעודת מקור (EUR.1). תעודה זו מהווה אישור רשמי לכך שהמוצר שיוצא מישראל אכן מיוצר או עבר עיבוד משמעותי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/06/יחדיו-1.png
פטור לפי סעיף 2(ג)(2) לצו יבוא חופשי – למי זה מתאים ואיך מקבלים אותו

מבוא ייבוא טובין לישראל מחייב עמידה בתקנות מחמירות, בדגש על דרישות תקינה, רגולציה, ותיאום עם גופים ממשלתיים. עם זאת, קיימים חריגים בחוק שמאפשרים לייבא מוצרים מסוימים ללא הצורך בעמידה מלאה בדרישות התקינה....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/06/יחדיו.png
עמילות מכס בישראל: מה זה בדיוק ולמה אי אפשר בלעדיה?

מבוא העולם הגלובלי יצר שפע של הזדמנויות למסחר חוצה גבולות – אבל יחד עם ההזדמנויות הגיעו גם אתגרים רגולטוריים, בירוקרטיים ולוגיסטיים. כאן נכנסת לתמונה עמילות מכס – תחום שהוא הרבה מעבר ל”טפסים ושחרור...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/עלות-מול-תועלת-–-מתי-משתלם-לפעול-מול-ספקים-ממזרח-אסיה-ולא-מאירופה.png
עלות מול תועלת – מתי משתלם לפעול מול ספקים ממזרח אסיה ולא מאירופה?

מבוא החלטה אסטרטגית היכן למקם את שרשרת האספקה שלך, משפיעה על כל ההיבטים של היבוא: עלות, איכות, זמינות, סיכונים גיאופוליטיים, עמידה בתקינה ועוד.הבחירה בין ספקים ממזרח אסיה (סין, הודו, וייטנאם, אינדונזיה...

1 2 3 71