מועצת המובילים הגיעה להבנות עם משטרת התנועה בנושא שינוע מטען חורג – עדכונים

המשטרה ביטלה את הנוהל שהוציאה לשינוע מטען חורג ופרסמה נוהל חדש התואם את תקנות התעבורה.

בעקבות לחצים של  מועצת המובילים, משטרת התנועה ביטלה את הנוהל לשינוע מטען חורג שהוציאה ביולי 23 והוציאה תחתיו נוהל חדש שמבוסס על עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים שנעשתה בינואר 2020, עליה הסתמכו המסמכים שהציגה מועצת המובילים למשטרת התנועה.

כאמור, ביולי 2023, פרסמה משטרת התנועה נוהל חדש לנושא היתרים והגבלות לשינוע מטענים חורגים, הכולל מידות שונות מהותית מהמידות שהוגדרו בסיכום של המועצה עם משרד התחבורה ומהמידות המופיעות בתקנות התעבורה 85א’, וזאת ללא הליך של פרסום מוקדם או שימוע בנושא. הנוהל שהוצא שינה את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי לחלוטין הן בהיבט התהליך עצמו והן בהיבט הנתונים.

מועצת המובילים העריכה שבעקבות השינויים, כמות המטענים שעתידה לעבור לקטגורית ליווי משטרה תעמוד על עשרות מטענים ביום, ושהמשטרה – שכבר היום אינה מצליחה לספק כמות ליווי משטרה לצרכים הנדרשים בשוק, לא תעמוד בביקוש לליוויים וכך ייגרמו עיכובים עצומים באספקת המטענים. בנוסף, מועצת המובילים חששה שיחולו גם שינויים מרחיקי לכת בפרויקטים השונים שכבר תוכננו  או החלו בשלבי הביצוע בתחומים בהם נדרש ליווי מטען חורג. כמו כן, הנוהל החדש עלול היה לגרור עלויות גבוהות של ליווי משטרה למטענים חורגים (גבוה בהרבה מערך ההובלה עצמה) ועלויות אחסנה של פרוייקטים שממתינים לליווי, מה שיכביד על הקופה הציבורית וימשיך לפגוע ביוקר המחייה בישראל.

גבי בן הרוש, יו”ר מועצת המובילים: “הנוהל שפרסמה המשטרה דרש עוד כ- 1,500 ניידות במיידי וכ – 3,000 שוטרים, למשטרה אין מספיק כוח אדם להתעסק בבעיות פנים של המדינה במיוחד בתקופה זאת, אז איך הם חשבו להקדיש עוד כוח אדם לעניין הזה?

מועצת המובילים החלה לפעול כדי להגיע להבנות עם משטרת התנועה ולאפשר ליווי עצמי בהתאם ללשון תקנה 85א’ ולא כפי שדורש הנוהל שפרסמה המשטרה. ראשית, פנתה המועצה עם התאחדות התעשיינים לשלמה בן-אליהו, מנכ”ל המשרד לביטחון פנים דאז, ובהמשך בעקבות דרישה להעברת אלפי מיגוניות ומכונות חקלאיות כתוצאה מהמלחמה, פנתה לאבנר פלור סמנכ”ל תשתיות במשרד התחבורה. לבסוף, פנתה המועצה לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר ולמפכ”ל משטרת ישראל רנ”צ קובי שבתאי בצרוף חוות דעת של היועמ”ש של המועצה עו”ד דוד כחלון שקבעה כי פרסום הנוהל לא עומד בדרישות החוק.

לדברי בן-הרוש: “עפ”י חוות הדעת של היועמ”ש שלנו ועפ”י החלטת ממשלה מספר 2118 המחייבת כל רגולציה חדשה לעבור תהליך של הערכת השפעותיה על המשק, הנוהל של המשטרה איננו חוקי –  הוא לא הוצא לשימוע לפני הפצתו לגורמים הרלוונטיים כולל לחברות ההובלה, לא נעשה כל תהליך של הערכת השפעת הנוהל על הציבור והנוהל איננו ישים. בדיון שהתקיים בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים לפני כשבועיים שאלתי לפני הדיון את רנ”צ אמיר ג’יבלי, ראש אגף מבצעים במשטרת התנועה, איך המשטרה מוציאה נוהל כזה עם מחסור בכוח אדם והוא ענה לי שהנוהל בוטל ואכן במהלך  הדיון עצמו ציין ג’יבלי כי למשטרה יש  סה”כ 450 ניידות ושיש מחסור בניידות ושוטרים, מה שמוכיח את טענתנו.”

מועצת המובילים והתאחדות התעשיינים עמדו לפנות לבג”צ, אולם בינתיים בעקבות לחץ המועצה, התקיימה פגישה בין משרד התחבורה, משטרת התנועה והמשרד לביטחון פנים, ובעקבותיה המשטרה ביטלה את הנוהל והוציאה נוהל חדש. כאמור, הנוהל החדש מבוסס על עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים שנעשתה בינואר 2020, עליה הסתמכו המסמכים שהציגה מועצת המובילים למשטרת התנועה. ממועצת המובילים נמסר כי היא תפעל לביסוס הנוהל החדש באמצעות חקיקה. 

גבי בן הרוש יו”ר מועצת המובילים הודה למשטרת התנועה על ההבנה בתקופה לא פשוטה זאת והביע תקווה כי יימשך שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים לטובת כלל המשק בישראל.

פורסם בתאריך 23 יולי 23

טוענים: כבר היום המשטרה אינה מצליחה לספק ליווי משטרתי לצרכים הנדרשים בשוק. הגדלה של הצורך וכמות המטענים בליווי משטרה תגרור עיכוב עצום באספקת המטענים לאתרים השונים. מועצת המובילים: זוהי החלטה בלתי מקצועית שהמשטרה עצמה לא תוכל לעמוד בה מבחינה לוגיסטית״

במכתב עליו חתומים רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, וגבי בן הרוש, יו״ר מעצת המובילים, אל מנכ”ל המשרד לביטחון פנים – מר שלמה בן אליהו, נכתב כי משטרת ישראל שינתה נוהל עבודה מוסכם של משרד התחבורה לקביעת סמכות ליווי בתנועת רכב ציוד כבד  וקבעה נוהל חדש שפורסם מבלי שהוצג בפני גורמים חיצוניים בהם אגף הרכב במשרד התחבורה ומועצת המובילים. הנוהל החדש של המשטרה עוסק בהיתרים והגבלות לשינוע מטענים חורגים ומשנה את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי לחלוטין – הן בהיבט התהליך עצמו והן בהיבט הנתונים. המשמעות: קרוב ל-1,000 הובלות של מטענים חורגים המתבצעות מדי יום על פי הנוהל הישן המאפשר ליווי עצמי יצטרכו להיות מבוצעות כעת בליווי משטרתי.

ממועצת המובילים והתעשיינים נמסר כי: ״כבר היום המשטרה אינה מצליחה לספק ליווי משטרתי לצרכים הנדרשים בשוק. הגדלה של הצורך וכמות המטענים בליווי משטרה תגרור עיכוב עצום באספקת המטענים לאתרים השונים. זמני המתנה אשר הוגדרו על ידי גורמי משטרה עומדים על שבועיים ויותר. המשמעות הנוספת היא כי עלות המתנת המטענים לליווי של המשטרה בנמלים / באתרי הייצור תגרור עלות אחסנה עצומה לפרוייקטים השונים ועיכוב גדול ביכולת הייצור של אלמנטים חדשים בשל מגבלות אחסון.

עוד טוענים התעשיינים והמובילים כי המידות שהוגדרו בנוהל שונות מהותית מהמידות שהוגדרו בסיכום עם משרד התחבורה. למשל: על פי נוהל משרד התחבורה משנת 2020 מטען באורך של עד 32 מטר יכול להיות מובל בליווי עצמי, אך לפי נוהל המשטרה החדש אורך המטען יכול להיות עד 25 מטר. רוחבו של המטען החריג לפי הנוהל הישן – 4.5 מטרים ולפי נוהל המשטרה החדש – 4 מטרים. גובה המטען החריג על פי הנוהל הישן – 5.2 מטרים ולפי הנוהל החדש – 4.8 מטרים. עוד טוענים התעשיינים והמובילים כי הם – כגופים המקצועיים המבצעים את עבודות ההובלה וההרכבה בפועל – לא נדרשו להגיב או להתייחס לנוהל בצורה מקצועית טרם כתיבתו, וכאמור טרם פרסומו. במועצת המובילים מוסיפים כי בגלל מחירו היקר של הליווי המשטרתי, מדובר בתוספת עלות של פי 10 מעלות ההובלה עצמה.

ממועצת המובילים נמסר: ״משטרת התנועה החליטה להוציא בצורה לא מקצועית, חפוזה, בניגוד לחוק ולרוח הסיכומים בדיונים, נוהל חדש לשינוע מטען חורג, שמחמיר את הקריטריונים של האכיפה הקיימת ומנוגד להמלצות של משרד התחבורה לתיקון תקנה 85. לא ברור מהיכן שאבה משטרת התנועה את הסמכות הזאת וגם במידה ויש לה סמכות, זוהי החלטה בלתי מקצועית שהמשטרה עצמה לא תוכל לעמוד בה מבחינה לוגיסטית״.

כאמור, המובילים והתעשיינים ציינו במכתבם למנכ״ל המשרד לביטחון פנים כי הם מבקשים לכנס מיידית את נציגי משרד התחבורה, נציגי המשטרה, נציגי התעשיינים ונציגי חברות ההובלה על מנת לגבש נוהל מתאים ברוח הסיכום של משרד התחבורה משנת 2020.

פורסם באתר – port2port

 

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/לוגיסטיקה.png
לוגיסטיקה גלובלית בעידן של אתגרים משתנים: טכנולוגיה, קיימות ושינויים בשוק

לוגיסטיקה גלובלית: אתגרים בעולם משתנה מבוא לוגיסטיקה גלובלית היא אחד מהתחומים המרכזיים בכלכלה העולמית, והיא אחראית על תהליך השינוע והאספקה של סחורות ושירותים ברחבי העולם. בעולם גלובלי ומקושר, תהליכי לוגיסטיקה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/שגריר-בריטניה-וראש-מינהל-סחר-חוץ-בישראל-נפגשו-בירושלים-ודנו-בשדרוג-הסכם-הסחר-החופשי.png
שגריר בריטניה וראש מינהל סחר חוץ בישראל נפגשו בירושלים ודנו בשדרוג הסכם הסחר החופשי

שר הכלכלה, ניר ברקת: ״יחד עם ממשלת בריטניה אנחנו מקדמים הסכם סחר חדשני ופורץ דרך שיאפשר להדק ולהזניק את שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות – ודרכו לחזק עוד יותר את היחסים בינינו לבין הממלכה הבריטית....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/אודות-1.png
עליית הביקושים והעלאת תעריפי המטען בצ'אלנג' איירליינס

בעקבות עומס גובר בטיסות המטען וביקושים כבדים לטיסות מטען בקווים בין אירופה לתל אביב, הודיעה צ’אלנג’ איירליינס, חברת תעופה המתמחה בהובלת מטענים, על העלאת תעריפי הטסת המטען. ההחלטה תיכנס לתוקף...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/משלוח-מכולה.png
כיצד מבצעים משלוח מכולה? מדריך שלב אחר שלב

משלוח מכולות הוא חלק חשוב וחיוני בתחום הסחר הבינלאומי, ומהווה את הדרך הנפוצה ביותר להובלת סחורות בין מדינות. זהו תהליך מורכב שדורש הבנה של מגוון גורמים לוגיסטיים, טכניים ומשפטיים. במאמר זה נסקור את התהליך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/10/פעילות-בתי-המכס-והנמלים-בחגי-תשרי-2024.png
פעילות יחידות המכס בחגי תשרי

הריני להודיעכם כי, בערב ראש השנה ובערב כיפור שעות הפעילות של בתי המכס יהיו כדלקמן: מועדים בתי מכס ערב יום כיפור 11/10/24 בתי המכס יהיו סגורים, למעט בית המכס נתב”ג שיפעל בין השעות .11:00-08:00 במכס...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/09/שילוח-בינלאומי.png
משלוח בינלאומי: מדריך מקיף

המסחר הבינלאומי הפך למנוע חשוב של הכלכלה הגלובלית, והובלת סחורות בין מדינות היא חלק בלתי נפרד מהתהליך הזה. עסקים, ארגונים ולקוחות פרטיים נשענים על מערכות שילוח מורכבות כדי לייבא ולייצא מוצרים ושירותים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/09/שאלות-תשובות.png
עמילות מכס: מושגי יסוד

שאלות ותשובות בנושא עמילות מכס 1. מהי עמילות מכס? עמילות מכס היא השירות שמספקת חברה או סוכן מורשה, המסייעים בייבוא וייצוא סחורות דרך גבולות מדיניים, תוך ביצוע כל הפעולות הנדרשות מול רשויות המכס, כמו הגשת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/09/PORT2PORT.png
ועידת PORT2PORT 2024: סקירות

ועידת PORT2PORT: הטכנולוגיה פורצת דרכים חדשות האם בינה מלאכותית יכולה לשמש כפתרון להתמודדות עם אתגרי שרשרת האספקה? מהם החסמים בהטמעת טכנולוגיות חדשות? צפו בפאנל טכנולוגיה שהתקיים בכנס PORT2PORT 2024 במהלך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/09/מפה.png
פרויקט IMEC (India-Middle East-Europe Economic Corridor)

מבוא פרויקט ה-IMEC (India-Middle East-Europe Economic Corridor) הוא יוזמה כלכלית ושאפתנית שנועדה לשפר את הקישוריות הכלכלית והמסחרית בין אסיה, המפרץ הפרסי ואירופה. מטרתו העיקרית היא ליצור מסדרון תחבורה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/09/ניהול-סיכונים-בשילוח-בינלאומי.png
ניהול סיכונים בשילוח בינלאומי: כיצד להגן על המשלוחים שלך מפני נזקים ועיכובים

מבוא שילוח בינלאומי הוא חלק חיוני ובלתי נפרד מפעילותם של עסקים רבים, אך הוא גם טומן בחובו סיכונים רבים. החל מנזק פיזי למטען, דרך עיכובים בלתי צפויים בנמלים ועד לסיכונים משפטיים, שילוח בינלאומי דורש תכנון...

1 2 3 70