חדשות האתר

זכויות המיסים בישראל - מדריך מקיף ליבואנים

ייבוא סחורה לישראל כרוך במערכת מורכבת של זכויות מיסים, מכסים והטבות שונות. הבנת מערכת זכויות המיסים היא...
14 December 2025

מדד העיכובים של UnitedXP – מה מצב הנמלים בישראל?

תוכן עניינים מבוא: למה בכלל צריך מדד עיכובים? עולם השילוח הבינלאומי משתנה במהירות. התלות של ישראל ביבוא...
07 December 2025

מדד העיכובים בנמלי ישראל: חודש דצמבר 2025

תוכן עניינים תחזית עומסים לחודש דצמבר 2025 התחזית מתבססת על נתוני: זמני הפלגה צפויים מספר אוניות בקו...
07 December 2025

אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני...
29 November 2025

חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**,...
27 November 2025

שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי....
26 November 2025

השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle...
23 November 2025

ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש...
23 November 2025

מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים...
16 November 2025

ההשפעה של רפורמות סחר בינלאומי על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות

    השפעת רפורמות הסחר על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות שוק היבוא־יצוא הישראלי עובר...
16 November 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

המדריך המלא לשינוע מטענים חורגים: ציוד, אישורים ואתגרים

מבוא

בעולם הלוגיסטיקה קיימת קבוצה קטנה אך מאתגרת במיוחד של מטענים: מטענים חורגים – או בשם המקצועי Oversize Cargo. מדובר במטענים שאינם נכנסים לקטגוריה סטנדרטית בשל משקל, גובה, רוחב או אורך שחורגים מהמותר בחוק להובלה רגילה. ציוד תעשייתי כבד, טורבינות, קונסטרוקציות בנייה, מכלולים צבאיים – כל אלה מחייבים תכנון פרטני, ציוד ייעודי, ולעיתים אף ליווי משטרתי.

במאמר זה נעמוד על הגדרות רשמיות, נסקור את סוגי הרכב הדרושים, נבין את המסגרת הרגולטורית בישראל, נלמד מה הסיכונים הכרוכים בהובלה כזו, ונציג טיפים פרקטיים לתכנון שינוע חורג מוצלח.

מהו מטען חורג?

מטען חורג מוגדר כמטען שאינו עומד בתקנות משרד התחבורה בנוגע למידות ו/או למשקל מותר להובלה יבשתית.

לפי התקנות בישראל:

  • רוחב חורג – מעל 2.60 מטר

  • גובה חורג – מעל 4.10 מטר

  • אורך חורג – מעל 21 מטר כולל הרכב

  • משקל חורג – מעל 42 טון (כולל רכב וגרירה)

ככל שאחת או יותר מהמידות חורגות, יש צורך בהיתר תנועה מיוחד.

דוגמאות למטענים חורגים

  • חלקי גשרים, צינורות בטון

  • ציוד חקלאי (קומביינים, טרקטורים ענקיים)

  • מתקנים רפואיים או תעשייתיים (MRI, כבשנים)

  • עגורני נמל, מכלי דלק, דודי ענק

  • מבנים טרומיים או קירות בטון מוכנים

איזה ציוד ורכב דרוש?

פלטפורמה נמוכה (Lowbed)

רכב גרירה מיוחד בעל גובה נמוך במיוחד – להובלת מטענים גבוהים מבלי לחרוג ממגבלות הגובה.

נגרר טלסקופי

נגרר שמסוגל להתארך עד 30 מטר ויותר – מתאים להובלת חלקים ארוכים כמו עמודי חשמל או כנפי טורבינות רוח.

נגרר מרובה סרנים

מיועד למטענים חורגים במשקל, מאפשר פיזור עומסים לפי תקני משרד התחבורה ומפחית לחץ על הכביש.

ציוד עזר

כמו מנופי פריקה והעמסה, דוליות תומכות, ציוד קיבוע ייעודי, שילוט אזהרה ותאורה ניידת.

אילו היתרים נדרשים?

היתר תנועה מיוחד

מונפק ע”י משרד התחבורה, מחייב ציון סוג המטען, מסלול מדויק, תאריכים, ציוד ורכב.

ליווי משטרתי/בטחוני

במטענים שחורגים מעל מידות מסוימות – יידרש ליווי של ניידות משטרה, או במקרה רגיש גם ליווי ביטחוני.

תיאום עם רשויות דרך

במיוחד כשהמסלול כולל גשרים, תעלות, פניות חדות או אזורי מגבלות תנועה.

היתר ממינהל אזרחי (באזורים מסוימים)

במקרים של שינוע לשטחי יהודה ושומרון, או מעבר דרך אזורים צבאיים.

סיכונים ואתגרים בשינוע חריגים

נזק לתשתית

מטען חורג עלול לפגוע בגשרים, עמודים, גדרות או רכבים סמוכים. כל סטייה קלה עלולה להפוך לתקרית חמורה.

סיכון בטיחותי

בלמים, זוויות סיבוב, מהירות נמוכה – כל אלה הופכים את הרכב למסוכן יותר לנהיגה בכבישים סואנים.

אחריות משפטית מוגברת

בתקלות – האחריות נופלת על מוביל, הלקוח ולעיתים גם על המהנדס המתכנן את המסלול.

עלויות נסתרות

שעות לילה, רכב ליווי, אגרות דרך, תיאומים והמתנות – הכל מעלה את המחיר ויוצר תקלות תקציביות אם לא תכננו מראש.

זמינות מסלול

לא כל מסלול מתאים לשינוע חריג – כבישים צרים, פניות חדות או עבודות תשתית עשויים לחסום אפשרויות.

טבלה: שינוע חורג מול שינוע רגיל

פרמטר שינוע רגיל שינוע מטען חורג
צורך בהיתרים לא כן, ממשרד התחבורה
סוג רכב משאית סטנדרטית Lowbed / נגרר טלסקופי / רכב כבד
מהירות נסיעה רגילה איטית (לעיתים עד 30 קמ”ש)
צורך בליווי לא כן, לפי גודל ורגולציה
מגבלות מסלול כמעט אין תיאום מראש, בדיקת גשרים ותשתיות
עלויות נמוכות גבוהות (פי 3–6 ויותר)

טיפים לתכנון נכון של שינוע מטענים חורגים

  1. התחילו בתכנון הנדסי מדויק – מהנדס תחבורה מוסמך יבחן את המסלול, ימפה את נקודות הכשל ויבנה תוכנית תנועה מאושרת.

  2. עבדו רק עם מובילים בעלי רישוי מתאים – דרשו לראות רישיון להובלת חורג.

  3. בדקו ביטוח סחורה וביטוח צד ג’ מורחב – חובה לכסות נזקים תשתיתיים ותביעות צד שלישי.

  4. תאמו מול המשטרה והרשויות לפחות שבוע מראש – במיוחד כשמדובר במטען חריג ביותר.

  5. צלמו ותעדו את כל תהליך ההעמסה וההובלה – במידת הצורך, תיעוד זה ישמש להגנה משפטית או ביטוחית.

  6. העדיפו שינוע לילי – מסלולים פנויים יותר, פחות תנועה, סיכוי מופחת לעיכובים.

  7. בדקו אפשרות לשינוע משולב (ים-יבשה) – שילוב בין נמל לרכבת/כביש עשוי לקצר עלויות.

סיכום

שינוע מטענים חורגים הוא תחום מורכב, מקצועי ורגיש – אשר דורש שילוב בין ידע הנדסי, רגולציה, בטיחות ותיאום רב־מערכתי. כל שגיאה קטנה עלולה להסתיים בנזק אדיר, בעוד שתכנון נכון מוביל לשינוע חלק, בטוח ואפקטיבי.

ההצלחה טמונה בפרטים – ובבחירה בשותפים מנוסים, בעלי ציוד מתאים וניסיון בהובלה מורכבת. כשמדובר במטען חריג, אין מקום לאלתור – רק תכנון, תיאום וביצוע מקצועי.

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/12/זכויות-המיסים-בישראל-מדריך-מקיף-ליבואנים.png
זכויות המיסים בישראל - מדריך מקיף ליבואנים

ייבוא סחורה לישראל כרוך במערכת מורכבת של זכויות מיסים, מכסים והטבות שונות. הבנת מערכת זכויות המיסים היא קריטית להצלחת עסקי הייבוא ולתמחור נכון של המוצרים. מערכת המיסים בישראל כוללת מספר רכיבים עיקריים:...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/12/מדד-העיכובים-בנמלי-ישראל.png
מדד העיכובים של UnitedXP – מה מצב הנמלים בישראל?

תוכן עניינים מבוא: למה בכלל צריך מדד עיכובים? עולם השילוח הבינלאומי משתנה במהירות. התלות של ישראל ביבוא הופכת את זמני העיכוב בנמלים לגורם קריטי המשפיע על עלויות, זמינות מוצרים ויכולת תכנון של מנהלי רכש,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/12/מדד-העיכובים-בנמלי-ישראל-_-חודש-דצמבר-2025.png
מדד העיכובים בנמלי ישראל: חודש דצמבר 2025

תוכן עניינים תחזית עומסים לחודש דצמבר 2025 התחזית מתבססת על נתוני: זמני הפלגה צפויים מספר אוניות בקו נתוני ביטחון אזוריים עומסים רגולטוריים נמל חיפה – מגמת התייצבות התחזית מצביעה על עיכובים ממוצעים של...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מארסק-והאפאג־לויד-עדיין-אין-צפי-לחידוש-ההפלגות-בים-האדום.png
אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני באזור עדיין אינו מאפשר חזרה לנתיב המקורי, והחברות ממשיכות להפליג דרך כף התקווה הטובה. התוצאה:...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/חיפה-אשדוד-והנמל-הפרטי-השוואת-ביצועים-לאחר-שינויים-ביטחוניים.png
חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**, אחד הפרמטרים המכריעים ביותר לשמירה על רציפות שרשרת אספקה הוא ביצועי הנמלים. בשנים האחרונות, ובעיקר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/שר-האוצר-מרחיב-את-הפטור-ממס-על-יבוא-אישי-לסכום-של-150.png
שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי. כיום הפטור חל על חבילות בשווי של עד 75 דולר, אך אם הצו ייצא לפועל — התקרה תעלה ל־150 דולר. “הצרכן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/השפעת-המסדרון-הכלכלי-India–Middle-East–Europe-Corridor-IMEC-על-היבוא-לישראל.png
השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor [1], או בקיצור IMEC, הפך לאחד הפרויקטים הגיאו-לוגיסטיים המשמעותיים ביותר הנבחנים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/0e6be1932431dcde3997db1f4322d9c4.webp
ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש גויאל, בישראל החזיר לשולחן את המשא ומתן על הסכם הסחר החופשי בין ישראל והודו, לאחר קיפאון של יותר מעשור....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מדריך-עדכני-ליבוא-מסין-לישראל-–-עלויות-סיכונים-וטיפים-חשובים.png
מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים יבוא מסין לישראל הפך לאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר עבור עסקים קטנים, חברות סחר,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/ההשפעה-של-רפורמות-סחר-בינלאומי-על-שוק-היבוא־יצוא-הישראלי-בשנים-הקרובות.png
ההשפעה של רפורמות סחר בינלאומי על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות

    השפעת רפורמות הסחר על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות שוק היבוא־יצוא הישראלי עובר בשנים האחרונות שינויים משמעותיים הנובעים מרפורמות סחר בינלאומי, לצד מגמות גלובליות ומקומיות שמשפיעות...

1 2 3 64