מאמרים חדשים
ארכיון
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

משרד האוצר: העיכובים בנמלים מפחיתים את הפריון במשק

משרד האוצר: העיכובים בנמלים מפחיתים את הפריון במשק

בסקירה כלכלית שפרסם אגף הכלכלנית הראשית נכתב כי הפגיעה המוערכת ביצוא כתוצאה מירידת התפוקה בנמלים ברבעון הראשון של השנה עומדת על כ-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר.

התעשיינים בתגובה: ישראל במצור ימי שבולם את צמיחת המשק. נמל חיפה: הנתונים שנויים במחלוקת

אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר פרסמה הבוקר סקירה כלכלית אשר מתמקדת באומדן השפעות הגודש בנמלי ישראל על הפעילות הכלכלית במשק.

על פי עיקרי הדברים בסקירתה הכלכלית של שירה גרינברג: בחודשים האחרונים נרשמו זמני המתנה ארוכים בנמלי ישראל, המהווים את השער העיקרי ליבוא ויצוא סחורות. עומסים אלו נובעים מעלייה בביקושים אל מול מגמה של שחיקה מתמשכת ביעילות בפעילות הנמלים.

כתוצאה מהגודש בנמלי הים נגרם נזק ממשי למשק הישראלי, כאשר יבואנים ויצואנים מדווחים על עיכובים משמעותיים בשילוח סחורות, הנושאים בצדם עלויות. לצד העלויות הישירות קיימת גם פגיעה במוניטין ובמדדי תחרותיות של ישראל, שתלך ותחמיר ככל שיתארך מצב זה. בצד היבוא הצריכה הפרטית עלולה להיפגע, והמשק ניזוק גם מהעיכוב בהגעת תשומות לתעשייה ולחקלאות, המפחית את התפוקה ויוצר לחצים אינפלציוניים. לבסוף, ככל שתחמיר הפגיעה בפעילות הכלכלית זו עלולה להתגלגל גם לשוק העבודה שעודו מתאושש ממשבר הקורונה.

מנתוני נמלי ישראל עולה כי השהייה הממוצעת של אנייה בנמלי חיפה ואשדוד בשנת 2021 עלתה בכ-46 שעות בהשוואה לנתוני 2019. התפוקה הממוצעת לשעת צוות בנמלי חיפה ואשדוד ירדה בכ-11% בממוצע ב-2021 לעומת 2019, ואילו התפוקה הממוצעת לשעת שהייה ירדה בכ-40%.

עוד כותבת הכלכלנית הראשית כי ״העיכובים בנמלים, המהווים צוואר בקבוק לפעילות הכלכלית, מפחיתים את הפריון במשק. הפגיעה המוערכת ביצוא כתוצאה מירידת התפוקה בנמלים ברבעון הראשון של השנה עומדת על כ-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר.

הפגיעה ברכיב היבוא למוצרי השקעה במונחי תוצר מוערכת בכ-10 מיליון שקל ליום. הפגיעה ביבוא למוצרי צריכה מוערכת בכ-13 מיליון שקל ביום. ככל שתתארך הפגיעה ביצוא וביבוא, היא עלולה להשפיע גם על התעסוקה בענפים שמושפעים באופן ישיר מיבוא תשומות (תעשיה, מסחר, בנייה וחקלאות). העומס החריג בנמלים עלול להשפיע גם על יוקר המחייה. אם המשבר יימשך ולא יחול שיפור משמעותי בעיכובים בנמלים עד סוף השנה, הדבר יתרום לעליית מחירים נוספת בשיעור של כ-0.1% בהתבסס על עלות עיכוב אנייה ממוצעת של 20,000 דולר

נמל חיפה: נתונים שנויים במחלוקת ולא מעודכנים

מנמל חיפה נמסר בתגובה כי ״מבלי להביע דעה על נתונים בינלאומיים שנויים מאוד במחלוקת המוצגים בדו״ח המדובר, הרי שהדו״ח של משרד האוצר המתבסס על נתוני חברת נמלי ישראל יצא באמצע ספטמבר אולם הנתונים בו נכונים רק עד לסוף רבעון ראשון של שנה זו, כלומר לפני כחצי שנה. אז מדובר היה בשיאה של עלייה בביקושים שאיש בעולם ובישראל לא צפה, וזו הסיבה היחידה בגינה נוצר העומס.

״מאז ועד היום עושה נמל חיפה מאמצים כבירים להיענות לעומס החריג, בכלל זה גיוס עובדים והגדלה משמעותית של קיבולת הנמל בזמן שיא והמצב כבר שונה בתכלית. 

לכן, מצאנו לנכון לתת את אותם נתונים שפרסמו האוצר וחברת נמלי ישראל כפי שהם נכונים להיום. אגב, לו פנתה חברת נמלי ישראל אלינו היינו נותנים להם את הנתונים בשמחה. יתרה מכך, הנתונים מועברים באופן שוטף לחברת נמלי ישראל שבחרה מסיבותיה לעצור את המידע במרץ 2021.

ולנתונים: תפוקות מכולות:

המתנה ממוצעת של אוניית מכולה בנמל חיפה – בחודשים אוגוסט וספטמבר חזר נמל חיפה לרמה שקדמה למשבר – זמן ההמתנה בחודשים הגיע ל- 7.8 שעות בממוצע, זאת אל מול הנתון המוצג בדו״ח ברבעון הראשון של 2021 (21.1 שעות). הנתון נמצא במגמת ירידה ועוד צפוי להשתפר.

שינוע מכולות לשעת צוות – התפוקות החל מחודש מאי עלו בהדרגה וחזרו לרמה שטרם המשבר, קרי, למעלה מ-25 פעולות לשעה, וזאת בשונה מהנתון שהוצג בדו״ח בשיאו של המשבר.

תפוקות מטען כללי – בניגוד לנטען בדו״ח תפוקות והיקפי השינוע בנמל חיפה עלו החל מחודש מאי באופן ניכר: נמל חיפה הקצה 217 צוותי עבודה למוצרי מטען כללי באוגוסט. מדובר בעלייה של 51% ביחס ל-144 צוותים שהוקצו ביולי, ו-28 אחוז יותר מהממוצע של הצוותים בחודש ינואר-יולי שעמד על 170 צוותים. 
נמל חיפה שינע סך הכל 146 אלף טון מטען כללי באוגוסט. מדובר בעלייה של 39% לעומת יולי אז שונעו 105 אלף טון בלבד, ועלייה זהה גם ביחס לממוצע לחודש בחודשים ינואר-יולי שעמד על 105 אלף טון.

מחברת נמל חיפה נמסר עוד כי ״במאמר מוסגר יש לומר שדווקא מי שאינם עומדים כיום בקצב הראוי והתור אליהם הולך ומתארך אלה נמל המספנות ורציף דגון שאינם שייכים לא לנמל חיפה ולא לנמל אשדוד ולמעשה אינם מוזכרים כלל בדו״ח. מחוץ לנמל חיפה לא ממתינות כעת אוניות מכולה וממתינות 3 אוניות מטען כללי, נתון נמוך גם ביחס לשנים האחרונות. לעומת זאת תור ארוך מאוד משתרך מחוץ לנמל מספנות ורציף דגון. בימים אלה בודקים יבואנים אפשרות לשנות נמל יעד ולהעביר עוד מטענים ממספנות ודגון לפריקה בנמל חיפה. בנוסף, יבוא מכולה מהמזרח הרחוק קפץ מ-1,800 דולר לפני הקורונה ב-2019 ל-19,000 דולר כיום, וזה ודאי לא קשור לנמל חיפה״. 

התעשיינים: על משרד התחבורה להפוך כל אבן על מנת להביא להקלה

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, הגיב גם הוא לסקירת אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, ואמר: ״דוח הכלכלנית הראשית מאשר את מה שטענו במשך חצי השנה האחרונה – ישראל במצור ימי שבולם את התעשייה וצמיחת המשק. על משרד התחבורה להפוך כל אבן על מנת להביא להקלה שתמנע את המשך הפגיעה בשרשרת הלוגיסטית״.

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

עוד בנושא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/מקב-מטענים.png
אסטרטגיות מעקב אחר מטענים

בתעשיית הלוגיסטיקה המהירה של ימינו, טכנולוגיות מעקב בזמן אמת הפכו למשנה משחק עבור מעקב אחר מטענים. טכנולוגיות מתקדמות אלו מספקות נראות בזמן אמת לגבי המיקום והסטטוס של המשלוחים, ומאפשרות לחברות לוגיסטיקה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/ניהול-שרשרת-אספקה.png
ניהול שרשרת אספקה

ניהול שרשרת אספקה הוא עמוד השדרה של כל עסק מצליח. זה כרוך בתיאום ושילוב של פעילויות שונות, החל מרכישת חומרי גלם ועד אספקת מוצרים מוגמרים ללקוחות. בבסיסו, ניהול שרשרת האספקה שואף לייעל את היעילות, להפחית...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/עולם-שלם-של-סחר-לוגיסטיקה-ושרשרת-אספקה.png
סחר, לוגיסטיקה ושרשרת אספקה

סחר, לוגיסטיקה ומורכבות שרשרת אספקה מכתיבים את ההצלחה או הכישלון של עסקים בקנה מידה עולמי. מהמיצוב האסטרטגי של מרכזי הפצה ועד ההתקדמות הטכנולוגית שחולל מהפכה בניהול המלאי. היסודות של לוגיסטיקת סחר וניהול...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שילוח-אווירי.png
שילוח אווירי

בעולם הניזון ממהירות ויעילות, תעשיית הלוגיסטיקה עומדת בחזית החדשנות, ומתפתחת כל הזמן כדי לעמוד בדרישות של שוק גלובלי. דמיינו עתיד שבו השמיים הם כבר לא רק מרחב עצום מעלינו אלא כביש מהיר סואן של משלוחים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שילוח-ימי.png
שילוח ימי

בעולם שבו הגבולות מיטשטשים ונראה שהיבשות מתכווצות, פעימות הלב של הסחר העולמי פועמות במרחב העצום של האוקיינוסים שלנו. ברוכים הבאים לסיפון כשאנחנו מפליגים לתוך הרשת הסבוכה של הספנות הימית, ממלכה שבה כלי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/Rubymar.png
החות'ים מעלים הילוך. ידרשו אישור מעבר במים הטריטוריאליים

הביטחון העצמי של המורדים החות׳ים רק גובר עם שקיעתה במצולות של אניית הצובר Rubymar ומתעקשים כעת שכל האניות הנכנסות למים הטריטוריאליים שלהם ידרשו לקבל אישור. אניות ידרשו לקבל אישור מעבר מהרשות הימית שבשליטת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/תימן.png
שלושה ימאים נהרגו ממתקפת חות׳ים

אתמול ירו החות’ים טיל לעבר אניית הצובר True Confidence, שפגע ליד ירכתי הספינה. שלושה אנשי צוות – וייטנאמי ושני פיליפינים – מתו בהתקפת הטרור, ושניים נוספים נפצעו באורח קשה והם מאושפזים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שינוע-מטענים.png
שינוע מטענים - העתיד כבר כאן

בעולם שבו המהירות והיעילות שולטות, תחום הובלת המטען המסחרי נמצא על סף מהפכה פורצת דרך. דמיינו עתיד שבו הלוגיסטיקה משתלבת בצורה חלקה עם טכנולוגיה חדשנית, ומעצבת מחדש את האופן שבו סחורות מועברות למרחקים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שוויץ.png
שוויץ סקירה כלכלית ספטמבר 2023

שוויץ היא מהכלכלות היציבות בעולם. חוזקותיה העיקריות הן מדיניות מוניטרית ארוכת טווח, סודיות בנקאית משכך נהפכה למדינה מועדפת בתחום זה ובעלת זרם השקעות זרות קבוע, שיעורי אבטלה נמוכים, גרעון תקציבי נמוך ויציבות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/האיום-החותי.png
זה היה אחד האיומים של החות'ים, אמש הוא כנראה התממש לראשונה - פורסם בגלובס

לפי דיווח, ארבעה כבלי תקשורת תת-ימיים נפגעו ככל הנראה בים שבין ג’דה בסעודיה לבין ג’יבוטי במזרח אפריקה • מדובר בשיבוש חמור של התקשורת בין אירופה לבין אסיה, כאשר את עיקר הפגיעה יספגו בעיקר מפעילות...

1 2 3 4 5 63