משבר הקורונה: פנייה לשרי האוצר והתחבורה למתן ארכה לימי פטור מתשלום אחסנה בנמלים
אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה במכתב לשרי הממשלה החדשים במשרדי האוצר, התחבורה, הכלכלה והתעשייה, בנושא למתן ארכה לימי הפטור מתשלום אחסנה בנמלים, זאת עקב משבר הקורונה. המכתב, כאמור, נשלח לישראל כ״ץ, שר האוצר, מירי רגב, שרת התחבורה והתשתיות לאומיות, עמיר פרץ, שר הכלכלה והתעשייה ושאול מרידור, הממונה על התקציבים במשרד האוצר.
שני מציין במכתבו לשרים כי״ אחת הבעיות הקשות ביותר בהן נדרשת קהיליית היבואנים להתמודד בתקופה זו, היא מספר ימי הפטור הניתנים בנמלי ישראל, ביבוא מכולות מלאות״. שני מזכיר במכתבו כי פרק הזמן הפטור מחיובי אחסנה, עומד על פי צו הפיקוח על 4 ימים בלבד, כולל שבתות וחגים בהם העבודה היא חלקית, והוא אינו נותן מענה מלא לצרכי היבואנים והיצואנים.
לדבריו, ממשלת הודו הכריזה על משבר הקורונה כ״אסון טבע״ וכתוצאה מכך כל 12 נמלי המדינה ״נדרשו לפעול תוך ראייה של צורכי הכלכלה ולהעניק הקלות בחודשים אפריל מאי יוני. גם ממשלת סין הבינה כי חובתה למזער עלויות כדי לאפשר זרימה מהירה וזולה של הסחר. בנוסף גם חברות ספנות החלו לבחון דרכים כדי להקל את נטל האחסנות ולאתר דרכים כדי למזער את הנזקים ליבואנים״.
שני מציין כי גם רשויות תעלת פנמה ותעלת סואץ הודיעו על כוונתן להקל על אניות החוצות את מעברי המים הבינלאומיים.
שני מציין במכתבו כי ״ממשלות העולם הבינו כי חוסנה של שרשרת האספקה הימית וחוסנה של הכלכלה בכלל שזורות זו בזו, ולכן קיימת תמיכה מקיר לקיר בקיומו של מגזר נמלי חזק ויעיל אולם מאידך, נוכח העובדה שקיים קשר הדוק בין הסחר העולמי לנמלים, היינו מצפים כי גם נמלי ישראל יזמו פעולות כדי להקל על ולהוזיל את שרשרות האספקה״.
לדבריו, ״נמלי ישראל מהווים אומנם חוליה חשובה למשק הישראלי, אולם גם מרכיב עלות נכבד, ולכן על זרועות הממשל לתת את הדעת לכך שהוזלת אגרות הנמלים או הרחבת ימי הפטור תשפיע מיידית על מחירי המוצרים בחנויות בכלל ועל יוקר המחייה בפרט. לצערנו, עד כה, הנמלים לא אימצו במהלך החודשים האחרונים, כל גישה של ׳ללכת לקראת הלקוח׳״.
סגן נשיא איגוד לשכות המסחר מציין עוד במכתבו לשרים כי ״לאור האמור לעיל, נעשו ברוח זו פניות למנהלי הנמלים- אשדוד וחיפה- במטרה להרחיב את ימי הפטור מאחסנה אשר נענו לצערנו בשלילה. זאת ועוד, אם נסקור את פעולתם של שני הנמלים המהווים תשתית לוגיסטית של המדינה, לא נוכל לראות כי נעשתה כל חשיבה או פעולה מצד הנמלים כדי להקל, ולו במעט, על קהיליית הסחר״.
אמיר שני מסיים את מכתבו בפנייה לשרים וכותב ״כדי למזער את הנזקים ולאפשר יכולת התאוששות, אנו סבורים כי ממשלת ישראל חייבת להביא את הלחץ הנדרש על הנהלות הנמלים, כך שמניין ימי הפטור יוארך ל-12 ימים, כאשר במניין הימים לא יכללו ימי שבת וחגים״.
עוד מאמרים
המדריך האולטימטיבי: ביטוח מטענים ליצואנים ויבואנים
ביטוח מטען הוא סוג של ביטוח המכסה נזק או אובדן למטען במהלך ההובלה. היא מספקת הגנה פיננסית ליצואנים וליבואנים במקרה שהסחורה שלהם תיפגע, אובדת או נגנבת בזמן ההעברה. הבנת היסודות של ביטוח מטענים חיונית לכל מי שמעורב בסחר העולמי. כשמדובר בביטוח מטען, ישנם מספר מונחים ומושגים מרכזיים שכדאי להיות מודעים אליהם. הראשון הוא הערך המבוטח, המתייחס לערך הכולל של הסחורה המועברת. ערך זה משמש לקביעת
הובלות יבשתיות – שינוע מטענים
לפני שנצלול אל המורכבויות של הובלת מטענים יבשתית יעילה, חשוב להבין את היסודות של הובלה יבשתית. הובלה יבשתית מתייחסת לתנועת סחורות בכביש או ברכבת, בניגוד לאוויר או בים. זהו מרכיב מכריע בשרשרת האספקה העולמית, המחבר בין עסקים וצרכנים למרחקים עצומים. בהובלת מטענים יבשתית, ישנם שני אמצעי תחבורה עיקריים: משאיות ורכבות. משאיות מציעות גמישות ואפשרויות משלוח מדלת לדלת, מה שהופך אותן לאידיאליות עבור משלוחים למרחקים קצרים
טורקיה מכחישה הקלות באיסור סחר עם ישראל: “בדיוניות לחלוטין”
שר הסחר הטורקי דוחה טענות ישראליות על הקלה באיסור הסחר שהוטל על ישראל. לדבריו, האיסור יישאר בתוקף עד להפסקת אש קבועה בעזה. גורמים במשרד הסחר הטורקי מבהירים כי לחברות טורקיות עומדים שלושה חודשים להשלים הזמנות קיימות, אך הקלה על יצוא חדש “לא באה בחשבון” ביום חמישי, פורסמו בכלי תקשורת שונים טענות ישראליות על הקלה אפשרית באיסור הסחר שהטילה טורקיה על ישראל. שר החוץ ישראל כ״ץ
ישראל מתמודדת עם עצירת הסחר הטורקי: תוכניות חירום לייבוא חלופי וסיוע לעסקים
בעקבות עצירת הסחר מצד טורקיה, פונה משרד הכלכלה והתעשייה ליישום אסטרטגיות חלופיות לייבוא ויצוא ומגבש תמריצים וסיוע לעסקים ישראלים, במטרה לגוון את הקשרים העסקיים מול גורמים כלכליים בינ״ל. משרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף משרדי ממשלה נוספים וארגוני תעשייה ומסחר, פועל בימים האחרונים נמרצות למפות את האתגרים ולגבש פתרונות בעקבות עצירת הסחר מצד טורקיה. ההערכה במשרדי הממשלה היא שטורקיה ״ירתה לעצמה ברגל״ כתוצאה מההחלטה, שתגרום לה נזק