עדכונים חדשים
קטגוריות
עדכוני חקיקה ונהלים 
ארכיון
דצמבר 2025
א ב ג ד ה ו ש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

מועצת המובילים הגיעה להבנות עם משטרת התנועה בנושא שינוע מטען חורג – עדכונים

תקציר

המשטרה ביטלה את הנוהל שהוציאה לשינוע מטען חורג ופרסמה נוהל חדש התואם את תקנות התעבורה. בעקבות לחצים של מועצת המובילים, משטרת התנועה ביטלה את הנוהל

המשטרה ביטלה את הנוהל שהוציאה לשינוע מטען חורג ופרסמה נוהל חדש התואם את תקנות התעבורה.

בעקבות לחצים של  מועצת המובילים, משטרת התנועה ביטלה את הנוהל לשינוע מטען חורג שהוציאה ביולי 23 והוציאה תחתיו נוהל חדש שמבוסס על עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים שנעשתה בינואר 2020, עליה הסתמכו המסמכים שהציגה מועצת המובילים למשטרת התנועה.

כאמור, ביולי 2023, פרסמה משטרת התנועה נוהל חדש לנושא היתרים והגבלות לשינוע מטענים חורגים, הכולל מידות שונות מהותית מהמידות שהוגדרו בסיכום של המועצה עם משרד התחבורה ומהמידות המופיעות בתקנות התעבורה 85א’, וזאת ללא הליך של פרסום מוקדם או שימוע בנושא. הנוהל שהוצא שינה את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי לחלוטין הן בהיבט התהליך עצמו והן בהיבט הנתונים.

מועצת המובילים העריכה שבעקבות השינויים, כמות המטענים שעתידה לעבור לקטגורית ליווי משטרה תעמוד על עשרות מטענים ביום, ושהמשטרה – שכבר היום אינה מצליחה לספק כמות ליווי משטרה לצרכים הנדרשים בשוק, לא תעמוד בביקוש לליוויים וכך ייגרמו עיכובים עצומים באספקת המטענים. בנוסף, מועצת המובילים חששה שיחולו גם שינויים מרחיקי לכת בפרויקטים השונים שכבר תוכננו  או החלו בשלבי הביצוע בתחומים בהם נדרש ליווי מטען חורג. כמו כן, הנוהל החדש עלול היה לגרור עלויות גבוהות של ליווי משטרה למטענים חורגים (גבוה בהרבה מערך ההובלה עצמה) ועלויות אחסנה של פרוייקטים שממתינים לליווי, מה שיכביד על הקופה הציבורית וימשיך לפגוע ביוקר המחייה בישראל.

גבי בן הרוש, יו”ר מועצת המובילים: “הנוהל שפרסמה המשטרה דרש עוד כ- 1,500 ניידות במיידי וכ – 3,000 שוטרים, למשטרה אין מספיק כוח אדם להתעסק בבעיות פנים של המדינה במיוחד בתקופה זאת, אז איך הם חשבו להקדיש עוד כוח אדם לעניין הזה?

מועצת המובילים החלה לפעול כדי להגיע להבנות עם משטרת התנועה ולאפשר ליווי עצמי בהתאם ללשון תקנה 85א’ ולא כפי שדורש הנוהל שפרסמה המשטרה. ראשית, פנתה המועצה עם התאחדות התעשיינים לשלמה בן-אליהו, מנכ”ל המשרד לביטחון פנים דאז, ובהמשך בעקבות דרישה להעברת אלפי מיגוניות ומכונות חקלאיות כתוצאה מהמלחמה, פנתה לאבנר פלור סמנכ”ל תשתיות במשרד התחבורה. לבסוף, פנתה המועצה לשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר ולמפכ”ל משטרת ישראל רנ”צ קובי שבתאי בצרוף חוות דעת של היועמ”ש של המועצה עו”ד דוד כחלון שקבעה כי פרסום הנוהל לא עומד בדרישות החוק.

לדברי בן-הרוש: “עפ”י חוות הדעת של היועמ”ש שלנו ועפ”י החלטת ממשלה מספר 2118 המחייבת כל רגולציה חדשה לעבור תהליך של הערכת השפעותיה על המשק, הנוהל של המשטרה איננו חוקי –  הוא לא הוצא לשימוע לפני הפצתו לגורמים הרלוונטיים כולל לחברות ההובלה, לא נעשה כל תהליך של הערכת השפעת הנוהל על הציבור והנוהל איננו ישים. בדיון שהתקיים בוועדת המשנה לבטיחות בדרכים לפני כשבועיים שאלתי לפני הדיון את רנ”צ אמיר ג’יבלי, ראש אגף מבצעים במשטרת התנועה, איך המשטרה מוציאה נוהל כזה עם מחסור בכוח אדם והוא ענה לי שהנוהל בוטל ואכן במהלך  הדיון עצמו ציין ג’יבלי כי למשטרה יש  סה”כ 450 ניידות ושיש מחסור בניידות ושוטרים, מה שמוכיח את טענתנו.”

מועצת המובילים והתאחדות התעשיינים עמדו לפנות לבג”צ, אולם בינתיים בעקבות לחץ המועצה, התקיימה פגישה בין משרד התחבורה, משטרת התנועה והמשרד לביטחון פנים, ובעקבותיה המשטרה ביטלה את הנוהל והוציאה נוהל חדש. כאמור, הנוהל החדש מבוסס על עבודת מטה משותפת של משרד התחבורה, משטרת ישראל ומועצת המובילים שנעשתה בינואר 2020, עליה הסתמכו המסמכים שהציגה מועצת המובילים למשטרת התנועה. ממועצת המובילים נמסר כי היא תפעל לביסוס הנוהל החדש באמצעות חקיקה. 

גבי בן הרוש יו”ר מועצת המובילים הודה למשטרת התנועה על ההבנה בתקופה לא פשוטה זאת והביע תקווה כי יימשך שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים לטובת כלל המשק בישראל.

פורסם בתאריך 23 יולי 23

טוענים: כבר היום המשטרה אינה מצליחה לספק ליווי משטרתי לצרכים הנדרשים בשוק. הגדלה של הצורך וכמות המטענים בליווי משטרה תגרור עיכוב עצום באספקת המטענים לאתרים השונים. מועצת המובילים: זוהי החלטה בלתי מקצועית שהמשטרה עצמה לא תוכל לעמוד בה מבחינה לוגיסטית״

במכתב עליו חתומים רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, וגבי בן הרוש, יו״ר מעצת המובילים, אל מנכ”ל המשרד לביטחון פנים – מר שלמה בן אליהו, נכתב כי משטרת ישראל שינתה נוהל עבודה מוסכם של משרד התחבורה לקביעת סמכות ליווי בתנועת רכב ציוד כבד  וקבעה נוהל חדש שפורסם מבלי שהוצג בפני גורמים חיצוניים בהם אגף הרכב במשרד התחבורה ומועצת המובילים. הנוהל החדש של המשטרה עוסק בהיתרים והגבלות לשינוע מטענים חורגים ומשנה את כללי הובלת מטען חורג בליווי עצמי לחלוטין – הן בהיבט התהליך עצמו והן בהיבט הנתונים. המשמעות: קרוב ל-1,000 הובלות של מטענים חורגים המתבצעות מדי יום על פי הנוהל הישן המאפשר ליווי עצמי יצטרכו להיות מבוצעות כעת בליווי משטרתי.

ממועצת המובילים והתעשיינים נמסר כי: ״כבר היום המשטרה אינה מצליחה לספק ליווי משטרתי לצרכים הנדרשים בשוק. הגדלה של הצורך וכמות המטענים בליווי משטרה תגרור עיכוב עצום באספקת המטענים לאתרים השונים. זמני המתנה אשר הוגדרו על ידי גורמי משטרה עומדים על שבועיים ויותר. המשמעות הנוספת היא כי עלות המתנת המטענים לליווי של המשטרה בנמלים / באתרי הייצור תגרור עלות אחסנה עצומה לפרוייקטים השונים ועיכוב גדול ביכולת הייצור של אלמנטים חדשים בשל מגבלות אחסון.

עוד טוענים התעשיינים והמובילים כי המידות שהוגדרו בנוהל שונות מהותית מהמידות שהוגדרו בסיכום עם משרד התחבורה. למשל: על פי נוהל משרד התחבורה משנת 2020 מטען באורך של עד 32 מטר יכול להיות מובל בליווי עצמי, אך לפי נוהל המשטרה החדש אורך המטען יכול להיות עד 25 מטר. רוחבו של המטען החריג לפי הנוהל הישן – 4.5 מטרים ולפי נוהל המשטרה החדש – 4 מטרים. גובה המטען החריג על פי הנוהל הישן – 5.2 מטרים ולפי הנוהל החדש – 4.8 מטרים. עוד טוענים התעשיינים והמובילים כי הם – כגופים המקצועיים המבצעים את עבודות ההובלה וההרכבה בפועל – לא נדרשו להגיב או להתייחס לנוהל בצורה מקצועית טרם כתיבתו, וכאמור טרם פרסומו. במועצת המובילים מוסיפים כי בגלל מחירו היקר של הליווי המשטרתי, מדובר בתוספת עלות של פי 10 מעלות ההובלה עצמה.

ממועצת המובילים נמסר: ״משטרת התנועה החליטה להוציא בצורה לא מקצועית, חפוזה, בניגוד לחוק ולרוח הסיכומים בדיונים, נוהל חדש לשינוע מטען חורג, שמחמיר את הקריטריונים של האכיפה הקיימת ומנוגד להמלצות של משרד התחבורה לתיקון תקנה 85. לא ברור מהיכן שאבה משטרת התנועה את הסמכות הזאת וגם במידה ויש לה סמכות, זוהי החלטה בלתי מקצועית שהמשטרה עצמה לא תוכל לעמוד בה מבחינה לוגיסטית״.

כאמור, המובילים והתעשיינים ציינו במכתבם למנכ״ל המשרד לביטחון פנים כי הם מבקשים לכנס מיידית את נציגי משרד התחבורה, נציגי המשטרה, נציגי התעשיינים ונציגי חברות ההובלה על מנת לגבש נוהל מתאים ברוח הסיכום של משרד התחבורה משנת 2020.

פורסם באתר – port2port

 

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מארסק-והאפאג־לויד-עדיין-אין-צפי-לחידוש-ההפלגות-בים-האדום.png
אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ.

מצב השוק – בקצרה Maersk ו־Hapag-Lloyd מדווחות כי אין צפי לחידוש השיט דרך הים האדום ותעלת סואץ. המצב הביטחוני באזור עדיין אינו מאפשר חזרה לנתיב המקורי, והחברות ממשיכות להפליג דרך כף התקווה הטובה. התוצאה:...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/חיפה-אשדוד-והנמל-הפרטי-השוואת-ביצועים-לאחר-שינויים-ביטחוניים.png
חיפה, אשדוד והנמל הפרטי: השוואת ביצועים לאחר שינויים ביטחוניים

בדיקת כושר תחרות בין נמלי ישראל לאחר שינויים ביטחוניים מבין כלל **גורמי ההשפעה על תחום השילוח הבינלאומי**, אחד הפרמטרים המכריעים ביותר לשמירה על רציפות שרשרת אספקה הוא ביצועי הנמלים. בשנים האחרונות, ובעיקר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/שר-האוצר-מרחיב-את-הפטור-ממס-על-יבוא-אישי-לסכום-של-150.png
שר האוצר מרחיב את הפטור ממס על יבוא אישי ל־150 דולר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ הודיע כי הוא צפוי לחתום על צו חדש שירחיב את הפטור ממס בקניות ביבוא אישי. כיום הפטור חל על חבילות בשווי של עד 75 דולר, אך אם הצו ייצא לפועל — התקרה תעלה ל־150 דולר. “הצרכן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/השפעת-המסדרון-הכלכלי-India–Middle-East–Europe-Corridor-IMEC-על-היבוא-לישראל.png
השפעת המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor (IMEC) על היבוא לישראל

השפעת מסדרון IMEC על היבוא לישראל השפעת המסדרון הכלכלי IMEC על היבוא לישראל המסדרון הכלכלי India–Middle East–Europe Corridor [1], או בקיצור IMEC, הפך לאחד הפרויקטים הגיאו-לוגיסטיים המשמעותיים ביותר הנבחנים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/0e6be1932431dcde3997db1f4322d9c4.webp
ישראל והודו מחדשות את המשא-ומתן על ‎הסכם סחר חופשי

    ישראל והודו מחדשות את השיחות על הסכם סחר חופשי ביקורו של שר המסחר והתעשייה ההודי, פיוש גויאל, בישראל החזיר לשולחן את המשא ומתן על הסכם הסחר החופשי בין ישראל והודו, לאחר קיפאון של יותר מעשור....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מדריך-עדכני-ליבוא-מסין-לישראל-–-עלויות-סיכונים-וטיפים-חשובים.png
מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים

מדריך ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים מדריך עדכני ליבוא מסין לישראל – עלויות, סיכונים וטיפים חשובים יבוא מסין לישראל הפך לאחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים ביותר עבור עסקים קטנים, חברות סחר,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/ההשפעה-של-רפורמות-סחר-בינלאומי-על-שוק-היבוא־יצוא-הישראלי-בשנים-הקרובות.png
ההשפעה של רפורמות סחר בינלאומי על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות

    השפעת רפורמות הסחר על שוק היבוא־יצוא הישראלי בשנים הקרובות שוק היבוא־יצוא הישראלי עובר בשנים האחרונות שינויים משמעותיים הנובעים מרפורמות סחר בינלאומי, לצד מגמות גלובליות ומקומיות שמשפיעות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/מגמות-השילוח-הבינלאומי-ב-2026-–-איך-ישראלים-אמורים-להתכונן.png
מגמות השילוח הבינלאומי ב-2026

    2026 צפויה להיות שנת מפנה בשילוח הבינלאומי: האצה של AI[1] בשרשרת האספקה, שינויי נתיבי סחר גלובליים, והעמקת דרישות ESG[4]. במקביל, ישראל מתחזקת כצומת אזורי עם יתרונות מיקום, נמל ותעופה. המאמר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/5️⃣-שירותי-דלת-לדלת-בישראל.png
שירותי דלת־לדלת בישראל – איך לבחור ספק שילוח נכון

מבוא בעולם השילוח הבינלאומי, הביטוי שירות דלת־לדלת הפך לסמל של נוחות, יעילות וחיסכון בזמן. עבור יבואנים ויצואנים בישראל, השירות הזה מאפשר ניהול תהליך מלא – מהמפעל בחו”ל ועד הדלת של העסק המקומי –...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/11/אנו-גאים-לשתף-אתכם-במצגת-המסכמת-את-פעילות-יחדיו-חברת-שילוח-ועמילות-מכס-מהמובילות-בתחום.png
מצגת המסכמת את פעילות יחדיו, חברת שילוח ועמילות מכס מהמובילות בתחום

אנו גאים לשתף אתכם במצגת המסכמת את פעילות יחדיו, חברת שילוח ועמילות מכס מהמובילות בתחום. המצגת מציגה את הערכים שמניעים אותנו:  אמינות מקצועיות שירות אישי  ואת כל מגוון הפתרונות הלוגיסטיים שאנחנו מספקים...

1 2 3 62