בית הדין הכיר בעלייה החדה בזמני ההמתנה בין תחילת המשמרת לתחילת העבודה בפועל בנמל והורה לעובדים להפסיק מיידית את העיצומים.
בית הדין לעבודה: חזרה לעבודה סדירה באשדוד
חל זינוק מובהק וחד-משמעי בזמני ההמתנה בין תחילת המשמרת לתחילת העבודה בפועל, ובכך נגרמים נזקים חמורים לבעלי האניות, לסוכני האניות, לעובדי התפעול ולחברת נמל אשדוד עצמה.
בהמשך לצו הארעי שניתן להנהלת חברת נמל אשדוד בסוף מאי המורה להסתדרות לפעול להפסקה מיידית של כלל העיצומים בנמל אשדוד, קבע היום (ב׳) בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע כי הצו האוסר על השביתה האיטלקית של מנהלי העבודה ימשיך לעמוד על כנו.
נזכיר כי נמל אשדוד הגיש עתירה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, כנגד מה שהוא כינה ״צעדים הארגוניים הבלתי חוקיים הננקטים על ידי מנהלי העבודה במחלקת התפעול, וזאת מבלי שהוכרז סכסוך עבודה ומבלי שניתנה הודעה על נקיטת הצעדים וללא אישור מארגונם היציג״.
לטענת חברת נמל אשדוד במהלך מאי נרשמו שיבושי עבודה מצד עובדים המשתייכים למחלקת התפעול. לטענת החברה, מנהלי עבודה במחלקת תפעול עורכים עיצומים בדמות ״שביתת האטה״ או ״שביתת הקפדה״ שמשמעותה ״הכפלתו ואף שילושו של משך זמן ביצועו של תהליך הכנת המשמרת על ידי מנהלי העבודה תפעול, דבר הגורם לעיכובים ניכרים בתחילת הפריקה או הטעינה של האניות״.
מפניית הנמל לבית הדין האזורי לעבודה עולה כי מקור השביתה בהשעייתם של שני עובדים בכירים מתפקידם, שהיו מעורבים לכאורה בתאונה שנרשמה לפני כשלושה חודשים במסגרתה נהרג אחד העובדים כתוצאה ממטען שהתגלגל עליו. בנמל השעו את העובדים, ולפי התביעה, לאחר ההשעיה החלו העיצומים, שגוררים כאמור האטה ניכרת בעבודת התפעול ברציפים ושיבושים קשים בעבודה, ועד למציאות בה משמרת העבודה מתחילה באיחור של עד 42 דקות והפריקה לוקחת עד פי 3 זמן מהרגיל. על פי הערכת חברת הנמל, הנזק שנרשם לנמל עד כה כתוצאה מכך נאמד בכ-1.5 מיליון שקל.
בהמשך לטענות אלו כתבה השופטת רחל גרוס בהחלטתה כי ״חל זינוק מובהק וחד-משמעי בזמני ההמתנה בין תחילת המשמרת לתחילת העבודה בפועל, ובכך נגרמים נזקים חמורים לבעלי האניות, לסוכני האניות, לעובדי התפעול ולחברת נמל אשדוד עצמה״.
עוד כתבה השופטת בהחלטתה כי העובדים ישובו לעבודה תקינה בפיקוח ההסתדרות, אך במקביל יוזמן מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה לנמל. מנהל הבטיחות יבדוק את עמדות העובדים וההנהלה ויגיש לבית הדין עמדה מפורטת ביחס לזמן הדרוש לביצוע הנחיות ההנהלה בנוהל פתיחת משמרת על ידי מנהל עבודה בתפעול. שני הצדדים יפגשו שוב בבית הדין בקרוב על מנת לדון בהמלצת מנהל הבטיחות הארצי.
מסתמן כי עובדי נמל אשדוד מרוצים מההחלטה להכניס גורם חיצוני שיבדוק את נושא הבטיחות בנמל – נושא עליו הם מלינים תקופה ארוכה. לטענתם, רק גורם חיצוני יגלה את מחדלי הבטיחות הרבים בנמל. מצד שני, גם הנהלת חברת נמל אשדוד מרוצה בכך שבית הדין האזורי קיבל את עמדתה בנושא העיצומים וכי הצו האוסר על השביתה האיטלקית של מנהלי העבודה תפעול ימשיך לעמוד בתוקפו. חברת נמל אשדוד, מצדה, כך נמסר ״תמשיך להקפיד על עבודה בטיחותית ויעילה של עובדיה״.
פורסם באתר www.port2port.co.il
עוד מאמרים
מסי היבוא והחות׳ים – מה עושים עם עלויות ההובלה הנוספות?
לאחרונה הוציא מינהל המכס הבהרה נדרשת לגבי הסטת מטענים מהים האדום בהקשר למלחמת חרבות ברזל ופעילות השילוח הימי מהמזרח הרחוק דרך נתיבים אלטרנטיביים בעקבות האיום החות׳י בים האדום. על היבואנים להוכיח את קיומן של העלויות הנוספות. כידוע בעקבות מלחמת חרבות ברזל התעוררו קשיים לוגיסטיים משמעותיים בכל הנוגע להובלת מטענים לישראל. היו, ועדיין קיימים, מקרים של הכרזות תום מסע של קווי ספנות, שבסופו של דבר אינם
טורקיה עוצרת את כל קשרי הסחר עם ישראל
המתיחות בין המדינות עולה לשיא חדש עם ההחלטה של טורקיה לעצור את כל פעילות הסחר עם ישראל, ביבוא וביצוא. על כך הגיב הערב שר החוץ ישראל כץ: לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק. We Win, and They Lose יחסי ישראל-טורקיה בשפל חדש, לאחר שככל הנראה התקבלה החלטה דרמטית של ממשלת טורקיה לעצור החל מהיום (יום ה׳) את כל פעילות הסחר, ביצוא ויבוא, בין טורקיה וישראל,
מהם תחומי אחריותה של חברת עמילות מכס?
חברת עמילות מכס ממלאת תפקיד מכריע בהקלת הסחר הבינלאומי על ידי הבטחת שחרור הסחורות דרך המכס בצורה חלקה ויעילה. חברות אלו פועלות כמתווכים בין יבואנים, יצואנים ורשויות ממשלתיות, ומסייעות לעסקים לנווט בעולם המורכב של תקנות מכס וציות. על ידי הבנת האחריות והחובות של חברת עמילות מכס, עסקים יכולים להבטיח עסקאות חוצות גבולות חלקות תוך עמידה בכל הדרישות החוקיות. אחת מהתפקידים העיקריים של חברת עמילות מכס
שילוח בינלאומי – שאלות & תשובות
מהו הנוהל לגבי הפעלת ביטוח ימי או ביטוח אווירי של מטענים? הליך ההפעלה של ביטוח ימי או ביטוח אווירי של מטען הכרחי כדי להבטיח כיסוי למקרה של נזק, אובדן או גניבה במהלך ההובלה. לאחר רכישת פוליסת הביטוח והמטען מוכן למשלוח, המבוטח מודיע בדרך כלל לחברת הביטוח או למתווך על פרטי המשלוח. מידע זה כולל את סוג המטען, ערכו, אופן התחבורה (ימי או אווירי), היציאה ונמלי/שדות