מאמרים חדשים
ארכיון
מאי 2024
א ב ג ד ה ו ש
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

סוגיות במכר בינלאומי בימי קורונה

סקירתו של עו״ד רועי גלעד עוסקת בשלוש סוגיות: מי בעל הזכויות בטובין במועד שבו הלקוח ביקש לבטל את העסקה והאם יש קשר בין העברת הבעלות בטובין לתנאי המכר (Incoterms) של העסקה? מהו מעמדו של בנק הלקוח (היבואן) בעסקה מסוג CAD?מה התנאים לתיקון שטר מטען מקורי?

סוגיות במכר בינלאומי בימי קורונה

סקירתו של עו״ד רועי גלעד עוסקת בשלוש סוגיות: מי בעל הזכויות בטובין במועד שבו הלקוח ביקש לבטל את העסקה והאם יש קשר בין העברת הבעלות בטובין לתנאי המכר (Incoterms) של העסקה? מהו מעמדו של בנק הלקוח (היבואן) בעסקה מסוג CAD?מה התנאים לתיקון שטר מטען מקורי?

מעשה שהיה: במהלך חודש פברואר 2020 לקוח של משרדנו כרת עסקה לרכישת טובין מספק בחו”ל. הטובין נשלחו בהובלה ימית בתחילת מרץ והיו אמורים להגיע לחנויות של הלקוח בתחילת אפריל לצורך מכירתם לקראת הפסח.

העסקה בוצעה בתנאי מכר FOB ובתנאי תשלום Cash against Documents (CAD). בעקבות משבר הקורונה הלקוח נאלץ לסגור זמנית חלק מעסקיו ולא היה לו צורך בטובין שעשו את דרכם לישראל. העסקה בוטלה בהסכמה והצדדים מצאו פתרון מסחרי, אך המקרה מעלה סוגיות משפטיות שונות. אנו נתייחס בסקירה זו לשלוש סוגיות: מי בעל הזכויות בטובין במועד שבו הלקוח ביקש לבטל את העסקה והאם יש קשר בין העברת הבעלות בטובין לתנאי המכר (Incoterms) של העסקה? מהו מעמדו של בנק הלקוח (היבואן) בעסקה מסוג CAD?מה התנאים לתיקון שטר מטען מקורי במקרה של ביטול עסקה ומציאת קונה חדש לטובין?

סוגיה ראשונה: האם יש קשר בין העברת הבעלות בטובין לתנאי המכר (Incoterms) של העסקה?

תנאי המכר לפיהם נכרתות עסקאות מכר בינלאומיות, נקבעו על ידי לשכת המסחר הבינלאומית (ICC -International Chamber of Commerce) ומוכרים כמונחי ה״אינקוטרמס״ (International Commercial Terms). מונחים אלה נועדו לקבוע נהלי סחר גלובליים אחידים שמטרתם להגדיר נקודות קריטיות במערכת היחסים החוזית שבין מוכר לקונה בעסקת מכר בינלאומית. כך לדוגמא, תנאי המכר הבינלאומיים מגדירים את הנקודה שבה זיקת הביטוח והסיכון בטובין עוברים ממוכר לקונה בעסקת מכר בינלאומית (עד לאיזה שלב הסיכון בטובין חל על המוכר ומאיזה שלב עובר הסיכון לקונה), את הנקודה שבה נטל ההוצאות עובר מהמוכר לקונה, ואת חלוקת המטלות החיוניות לביצועה של עסקת המכר הבינלאומית (על מי חלה חובת השגת רישיונות יצוא ויבוא, ביצוע הליכי מכס, השגת אישורים וכדומה).

כלומר, תנאי המכר הבינלאומיים עוסקים בשאלת המחויבויות של כל אחד מן הצדדים לעסקה לפי תנאי המכר אותם קבעו הצדדים ובאיזה שלב של ההובלה הזיקה הביטוחית והסיכון בקשר לטובין עוברים מהמוכר לקונה.

תנאי המכר אינם עוסקים בסוגיית הבעלות בטובין או בשיטת התשלום עבור הטובין. העברת הבעלות בטובין נתונה לשיקולי הצדדים בעסקת המכר, שבאים בדרך כלל לידי ביטוי בתנאי התשלום שנקבעו על ידם.

כך לדוגמא, בעסקה המתוארת לעיל, תנאי המכר היו FOB – Free on Board ותנאי התשלום היו CAD -Cash against Documents. היינו, זיקת הביטוח, הסיכון ונטל ההוצאות בקשר לטובין עברו מהספק ליבואן עם חציית הטובין את דופן האנייה בנמל הטעינה בחו”ל בעוד שהבעלות בטובין לא עברה ליבואן בשלב זה ונותרת של הספק עד לתשלום עבור הטובין על ידי הבנק של הלקוח לאחר הגעת הדוקומנטים לידיו ובדיקתם.

סוגיה שנייה – מהו מעמדו של הבנק של הלקוח היבואן בעסקה מסוג CAD?

בעסקה בתנאי CAD התשלום לספק מתבצע באמצעות הבנק של היבואן. הספק מעביר לידי הבנק שלו סט מסמכים מסחריים המעידים על עמידה בדרישות שהכתיב היבואן, לרבות שטר מטען שנועד לאפשר את שחרור הטובין, ודרישת תשלום. הבנק של הספק מצרף למסמכים אלו הוראות גבייה ושולח אותם לבנק של היבואן – הבנק הגובה. עם הגעת המסמכים לבנק של היבואן, פועל הבנק כנאמן של הספק לצורך שמירה על המסמכים, מסירתם בתנאים שהוכתבו על ידי הספק וקבלת התמורה עבורם מהיבואן לצורך העברתה לספק. הבנק של היבואן יתבקש למסור את הדוקומנטים ליבואן רק לאחר שהיבואן ישלם את שווים של הטובין. החבויות של הגורמים הנוטלים חלק בעסקה זו נקבעו בכללים האחידים לדוקומנטים לגוביינא (URC – Uniform Rules for Collections). בשיטה זו, הבנק של היבואן משמש כנאמן של הספק. על הבנק חלה אחריות שלא למסור את הדוקומנטים ליבואן, או לגורם מטעמו, אלא לאחר שווידא כי מסירת המסמכים מתבצעת בהתאם להוראות שקיבל מהגורם שמסרם לו, היינו, הספק או הבנק של הספק.

בשיטת תשלום זו, לבנק היבואן, שמקבל את הדוקומנטים מהספק בנאמנות לצורך אבטחת התשלום על ידי היבואן, אין זכות עצמאית בטובין מעצם אחזקתו בשטר המטען. אחיזה זו בשטר המטען נעשית, כאמור, בנאמנות עבור הספק. גם הזכות של הבנק לקבל את הטובין לחזקתו מעצם ההחזקה בשטר המטען, מקנה לבנק זכות להחזיק בטובין בנאמנות עבור הספק ואינה מקנה לבנק זכות עצמאית בטובין. משמעות הדבר היא כי בשלב זה וכל עוד היבואן לא שילם עבור הטובין וקיבל את שטר המטען מהבנק, בעל הזכויות בקשר לטובין הוא הספק, ששטר המטען מוחזק עבורו על ידי בנק היבואן בנאמנות.

סוגיה שלישית- התנאים לתיקון שטר מטען מקורי

חברות הספנות מנפיקות בדרך כלל שטרי מטען מקוריים בסט הכולל שלושה שטרי מטען מקוריים (Original Bill of Lading). לכל אחד משטרי המטען המקוריים יש תוקף זהה והם משמשים לאותה מטרה ולכן עליהם להיות זהים לחלוטין. ענף הסחר הבינלאומי מכיר בעקרון מהותי המשולב במנגנון התפעול השוטף של מערך שטרי המטען, לפיו, כאשר אחד משטרי המטען המקוריים מוצג בפני חברת הספנות או נציגה לצורך קבלת הטובין, שני שטרי המטען המקוריים האחרים בקשר לאותם טובין בטלים – The other of the same are void. כלומר, אין לשטרי המטען האחרים כל תוקף ולא ניתן לתבוע מכוחם זכות בטובין.

כאשר הספק מבקש לשנות פרט זה או אחר בשטר המטען (כמו לדוגמא שינוי פרטי הנשגר- היבואן), יש הכרח לתקן את כל שטרי המטען המקוריים שהוצאו בגין הטובין. לצורך כך מוטלת על הספק החובה למסור למוביל הימי או לסוכנו את כל שטרי המטען המקוריים אשר הוצאו במקור ורק כנגד מסירתם לחברת הספנות או לסוכנה, הספק – שוגר הטובין– יהיה רשאי לקבל סט שטרי מטען מקורי מתוקן.

הסיבה לכך הגיונית: מאחר וניתן למסור את הטובין ליבואן כנגד הצגת שטר מטען מקורי אחד, על חברת הספנות או סוכנה לוודא כי לפני הנפקת סט מלא חדש של שטרי מטען מתוקנים, הם קיבלו את כל שטרי המטען המקוריים אשר הונפקו במסגרת הסט הישן שהוצא בגין אותם טובין. במידה ולא יפעלו לפי עקרון זה, עלול להיווצר מצב שבו יהיו שני שטרי מטען מקוריים לא זהים המתייחסים לאותם טובין, וייתכן מצב שבו שטר מטען מקורי, מהסט הראשון, שכאמור אינו בתוקף יותר, יוצג לצורך שחרור הטובין בעוד שהספק מחזיק עדיין בשטרי המטען המקוריים המתוקנים. כך לדוגמא, במקרה שבו הספק מבטל עסקה עם יבואן אחד ומתקשר עם יבואן אחר בקשר לאותם טובין, אם כל שטרי המטען המקוריים, לפיהם המטען נשלח ליבואן הראשון, לא יוחזרו לחברת הספנות בטרם תוציא שטרי מטען מתוקנים ליבואן השני, עלול להיווצר מצב שבו היבואן הראשון או מי מטעמו יציגו את שטר המטען המקורי הראשון ויקבלו את הטובין למרות שהעסקה עמו בוטלה, כאמור.

כל המידע המוצג על ידינו הנו מידע כללי בלבד ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית.. כל הזכויות שמורות. אין להעתיק או להפיץ ללא הפניה למקור ולמחבר.

פורסם באתר www.port2port.co.il

 

עוד מאמרים

יחדיו עמילות מכס

המדריך האולטימטיבי: ביטוח מטענים ליצואנים ויבואנים

ביטוח מטען הוא סוג של ביטוח המכסה נזק או אובדן למטען במהלך ההובלה. היא מספקת הגנה פיננסית ליצואנים וליבואנים במקרה שהסחורה שלהם תיפגע, אובדת או נגנבת בזמן ההעברה. הבנת היסודות של ביטוח מטענים חיונית לכל מי שמעורב בסחר העולמי. כשמדובר בביטוח מטען, ישנם מספר מונחים ומושגים מרכזיים שכדאי להיות מודעים אליהם. הראשון הוא הערך המבוטח, המתייחס לערך הכולל של הסחורה המועברת. ערך זה משמש לקביעת

קרא עוד »
יחדיו עמילות מכס

הובלות יבשתיות – שינוע מטענים

לפני שנצלול אל המורכבויות של הובלת מטענים יבשתית יעילה, חשוב להבין את היסודות של הובלה יבשתית. הובלה יבשתית מתייחסת לתנועת סחורות בכביש או ברכבת, בניגוד לאוויר או בים. זהו מרכיב מכריע בשרשרת האספקה העולמית, המחבר בין עסקים וצרכנים למרחקים עצומים. בהובלת מטענים יבשתית, ישנם שני אמצעי תחבורה עיקריים: משאיות ורכבות. משאיות מציעות גמישות ואפשרויות משלוח מדלת לדלת, מה שהופך אותן לאידיאליות עבור משלוחים למרחקים קצרים

קרא עוד »
חדשות האתר

טורקיה מכחישה הקלות באיסור סחר עם ישראל: “בדיוניות לחלוטין”

שר הסחר הטורקי דוחה טענות ישראליות על הקלה באיסור הסחר שהוטל על ישראל. לדבריו, האיסור יישאר בתוקף עד להפסקת אש קבועה בעזה. גורמים במשרד הסחר הטורקי מבהירים כי לחברות טורקיות עומדים שלושה חודשים להשלים הזמנות קיימות, אך הקלה על יצוא חדש “לא באה בחשבון” ביום חמישי, פורסמו בכלי תקשורת שונים טענות ישראליות על הקלה אפשרית באיסור הסחר שהטילה טורקיה על ישראל. שר החוץ ישראל כ״ץ

קרא עוד »
יחדיו עמילות מכס

ישראל מתמודדת עם עצירת הסחר הטורקי: תוכניות חירום לייבוא חלופי וסיוע לעסקים

בעקבות עצירת הסחר מצד טורקיה, פונה משרד הכלכלה והתעשייה ליישום אסטרטגיות חלופיות לייבוא ויצוא ומגבש תמריצים וסיוע לעסקים ישראלים, במטרה לגוון את הקשרים העסקיים מול גורמים כלכליים בינ״ל. משרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף משרדי ממשלה נוספים וארגוני תעשייה ומסחר, פועל בימים האחרונים נמרצות למפות את האתגרים ולגבש פתרונות בעקבות עצירת הסחר מצד טורקיה. ההערכה במשרדי הממשלה היא שטורקיה ״ירתה לעצמה ברגל״ כתוצאה מההחלטה, שתגרום לה נזק

קרא עוד »

עוד בנושא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/ביטוח-מטענים.png
המדריך האולטימטיבי: ביטוח מטענים ליצואנים ויבואנים

ביטוח מטען הוא סוג של ביטוח המכסה נזק או אובדן למטען במהלך ההובלה. היא מספקת הגנה פיננסית ליצואנים וליבואנים במקרה שהסחורה שלהם תיפגע, אובדת או נגנבת בזמן ההעברה. הבנת היסודות של ביטוח מטענים חיונית לכל...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/שינוע-מטענים.png
הובלות יבשתיות - שינוע מטענים

לפני שנצלול אל המורכבויות של הובלת מטענים יבשתית יעילה, חשוב להבין את היסודות של הובלה יבשתית. הובלה יבשתית מתייחסת לתנועת סחורות בכביש או ברכבת, בניגוד לאוויר או בים. זהו מרכיב מכריע בשרשרת האספקה העולמית,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/טורקיה-מכחישה-הקלות-באיסור-סחר.png
טורקיה מכחישה הקלות באיסור סחר עם ישראל: "בדיוניות לחלוטין"

שר הסחר הטורקי דוחה טענות ישראליות על הקלה באיסור הסחר שהוטל על ישראל. לדבריו, האיסור יישאר בתוקף עד להפסקת אש קבועה בעזה. גורמים במשרד הסחר הטורקי מבהירים כי לחברות טורקיות עומדים שלושה חודשים להשלים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/ישראל-מתמודדת-עם-עצירת-הסחר-הטורקי.png
ישראל מתמודדת עם עצירת הסחר הטורקי: תוכניות חירום לייבוא חלופי וסיוע לעסקים

בעקבות עצירת הסחר מצד טורקיה, פונה משרד הכלכלה והתעשייה ליישום אסטרטגיות חלופיות לייבוא ויצוא ומגבש תמריצים וסיוע לעסקים ישראלים, במטרה לגוון את הקשרים העסקיים מול גורמים כלכליים בינ״ל. משרד הכלכלה והתעשייה,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/מגמות-והזדמנויות.jpg
מגמות והזדמנויות בכלכלות סב סהרה אפריקה - אפריל 2024

למרות שהיצוא הישראלי לסב סהרה נמוך כיום, עם פחות מאחוז מסך היצוא הישראלי הכולל, התפתחות כלכלית, תהליכים דמוגרפים ותחזיות צמיחה מהגבוהות מבין כלכלות העולם לשנתיים הקרובות בכלכלות אפריקה, מייצרים הזדמנות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/מה-עושים-עם-עלויות-ההובלה-הנוספות.jpg
מסי היבוא והחות׳ים – מה עושים עם עלויות ההובלה הנוספות?

לאחרונה הוציא מינהל המכס הבהרה נדרשת לגבי הסטת מטענים מהים האדום בהקשר למלחמת חרבות ברזל ופעילות השילוח הימי מהמזרח הרחוק דרך נתיבים אלטרנטיביים בעקבות האיום החות׳י בים האדום. על היבואנים להוכיח את קיומן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/טורקיה-עוצרת-את-כל-קשרי-הסחר-עם-ישראל.jpg
טורקיה עוצרת את כל קשרי הסחר עם ישראל

המתיחות בין המדינות עולה לשיא חדש עם ההחלטה של טורקיה לעצור את כל פעילות הסחר עם ישראל, ביבוא וביצוא. על כך הגיב הערב שר החוץ ישראל כץ: לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק. We Win, and They Lose יחסי ישראל-טורקיה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/יחדיו-עמילות-מכס-2.png
מהם תחומי אחריותה של חברת עמילות מכס?

חברת עמילות מכס ממלאת תפקיד מכריע בהקלת הסחר הבינלאומי על ידי הבטחת שחרור הסחורות דרך המכס בצורה חלקה ויעילה. חברות אלו פועלות כמתווכים בין יבואנים, יצואנים ורשויות ממשלתיות, ומסייעות לעסקים לנווט בעולם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/יחדיו-עמילות-מכס-1.png
שילוח בינלאומי - שאלות & תשובות

מהו הנוהל לגבי הפעלת ביטוח ימי או ביטוח אווירי של מטענים? הליך ההפעלה של ביטוח ימי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/יחדיו-עמילות-מכס-3.png
למה "יחדיו" – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע"מ?

צאו למסע משלוחים גלובלי עם “יחדיו” – השותף הלוגיסטי המהימן שלכם! כשמדובר במשלוח בינלאומי ובעמילות מכס, למה להסתפק במשהו פחות ממצוינות? הכירו את “יחדיו” – שחקן ותיק בתעשייה...

1 2 3 64