משבר הקורונה חשף את נקודות התורפה של שרשראות האספקה הגלובליות. אלדר צ׳ירפוט מחברת SAP סוקר מחקר גלובלי שנערך טרם משבר הקורונה בקרב מנהלי שרשרת אספקה וחשף את התכונות המשותפות למובילים בתחום.
מזעור סיכונים ומקסום הזדמנויות לאורך שרשרת האספקה
מחקר שנערך בתחילת 2020, על ידי Oxford Economics ו-1,000 מנהלי שרשרת אספקה, טרום פרוץ מגפת הקורונה באירופה, ביקש לבחון אלו תכונות עושות מנהל למוביל בתחום שרשרת אספקה ואילו תכונות נמצאו משותפות למובילי התחום בכל ענפי הכלכלה והגאוגרפיות. לא בטוח שאפילו הם צפו עד כמה המחקר הזה יהיה רלוונטי ושימושי בעתיד הקרוב.
כך נראה הפתיח של המחקר: ״יצירת ארגון ממוקד-לקוח בשנת 2020 הוא שיעור בניהול בתנאים מורכבים, תוך שמירה על חוסן ויציבות בפעילות הארגון עם לקוחותיו. בתקופה הלא פשוטה הזו עסקים חייבים להיות מסוגלים לספק לשוק מוצרים באיכות גבוהה במהירות מקסימלית תוך עמידה ביעדים העסקיים, לבנות מערכות יחסים עם ספקים וספקי משנה, לחזות את הביקוש למוצרים ומשאבים, להפחית סיכונים ולאמץ במהרה טכנולוגיות חדשות מבלי לשבש את הפעילות העסקית השוטפת. פונקציות שרשרת האספקה מחויבות לעמוד בכל הדרישות הללו – אפילו מול מגיפה עולמית״.
המחקר מצא ש-12% מתוך 1,000 מנהלי שרשרת אספקה שענו על הסקר הם מובילים אמיתיים בתחום, ולהם יש שרשרות אספקה עמידות וגמישות, רמות גבוהות של חדשנות, שביעות רצון גבוהה בקרב הלקוחות והעובדים, ושיעורי צמיחה גבוהים יותר מאשר המתחרים. מה עושה אותם כאלה? הם ממוקדים בצרכי הלקוחות, פורסים טכנולוגיות מתקדמות, בעלי ראייה רחבה של כל התהליך (לרבות התחשבות בקיימות המועילה לטווח הרחוק, על פני רווח מהיר), ומקבלים החלטות בזמן אמת באמצעות predictive analytics ובינה מלאכותית. שילוב של ראיית התמונה הגדולה, ותשומת לב לפרטים.
עוד מצא המחקר כי 39% מהנשאלים חוו אירוע ׳מסוכן׳ בשלב מסוים בשרשרות האספקה שלהם בשלוש השנים האחרונות. שיעור דומה – 40% – אמר שחשיפתם לסיכוני שרשרת האספקה עלתה במהלך אותה תקופה. אף אחד לא ציפה כי מספר שבועות אחר כך המספר הזה יגיע ל-100%. מגפת הקורונה חשפה נקודות תורפה של שרשרות אספקה ואת השפעתן על הכלכלה העולמית, וחוסנן ועמידותן של שרשרות האספקה הפכו להיות פקטור בעל חשיבות עצומה. אמנם חוסן ועמידות לא היו המוקד העיקרי של המחקר, ועדיין מובילי תחום שרשרת האספקה הציעו כמה מהשיטות הכי מומלצות בנושא אלו. המחקר הראה שהמובילים בתחום דומים בכמה אופנים ברורים: 76% מהנשאלים מסכימים כי העובדים שלהם זריזים (אג׳ילים) ויכולים להגיב לאירועים בלתי צפויים (לעומת 52% מהאחרים), 75% כבר מקיימים שיתופי פעולה ברמה גבוהה עם פונקציות ניהול הסיכונים והתאימות שלהם (לעומת 63% מהאחרים), 66% הם בעלי ראייה רחבה מקצה לקצה, מתהליך התכנון ועד למסירה.
בן רייט, עורך משנה ב- Oxford Economics אמר בזמנו לריצ׳ארד האוול מ-SAP העולמית כי ״חברות עם אסטרטגיות חזקות יותר של מיקוד בלקוחות, שקיפות, יציבות, ויישום טכנולוגיות חכמות רואות שיפור באפקטיביות של שרשרת האספקה, בעמידותן ובסך הביצועים הפיננסיים״, והוסיף, ״למרות שכל רשתות האספקה חשופות לסיכונים בכלכלה עולמית – ביצועים עם יעדים אסטרטגיים ברורים, הנתמכים על ידי הכלים והטקטיקות הנכונות להפחתת הסיכון ולמזעור המורכבות – יהפכו אירועים כאלה לניתנים לשליטה וניהול״.
ואני אומר, אף ששום שרשרת אספקה לעולם לא יכולה להיות מוכנה ומוגנת לחלוטין מפני זעזועים עולמיים בסדר גודל שנוצר על ידי נגיף הקורונה, תרבות ארגונית התומכת בשיתוף פעולה ונראות טובה בכל תחומי שרשרת האספקה, כולל ספקים וספקי משנה, בונה חוסן ומגדילה זריזות (אג׳יליות) להפחתת ההשפעה של אירועי סיכון.
לסיכום, בזמנים של חוסר ודאות אופרטיבית בשווקים בעולם וגם בישראל, אין ספק שנדרשת אסטרטגיה ברורה ותגובה מהירה ממנהלי שרשרת האספקה. זריזות של הצוות, יכולת הסתגלות מהירה למצבים משתנים, אימוץ טכנולוגיות חדשות, ניהול סיכונים וראייה רחבה יוציאו אתכם מהמשבר כשידכם היא על העליונה.
אלדר צ׳יפרוט הינו מוביל תחום פתרונות ניהול שרשרת אספקה דיגיטלית ב-SAP ישראל
עוד מאמרים
מהם תחומי אחריותה של חברת עמילות מכס?
חברת עמילות מכס ממלאת תפקיד מכריע בהקלת הסחר הבינלאומי על ידי הבטחת שחרור הסחורות דרך המכס בצורה חלקה ויעילה. חברות אלו פועלות כמתווכים בין יבואנים, יצואנים ורשויות ממשלתיות, ומסייעות לעסקים לנווט בעולם המורכב של תקנות מכס וציות. על ידי הבנת האחריות והחובות של חברת עמילות מכס, עסקים יכולים להבטיח עסקאות חוצות גבולות חלקות תוך עמידה בכל הדרישות החוקיות. אחת מהתפקידים העיקריים של חברת עמילות מכס
שילוח בינלאומי – שאלות & תשובות
מהו הנוהל לגבי הפעלת ביטוח ימי או ביטוח אווירי של מטענים? הליך ההפעלה של ביטוח ימי או ביטוח אווירי של מטען הכרחי כדי להבטיח כיסוי למקרה של נזק, אובדן או גניבה במהלך ההובלה. לאחר רכישת פוליסת הביטוח והמטען מוכן למשלוח, המבוטח מודיע בדרך כלל לחברת הביטוח או למתווך על פרטי המשלוח. מידע זה כולל את סוג המטען, ערכו, אופן התחבורה (ימי או אווירי), היציאה ונמלי/שדות
למה “יחדיו” – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע”מ?
צאו למסע משלוחים גלובלי עם “יחדיו” – השותף הלוגיסטי המהימן שלכם! כשמדובר במשלוח בינלאומי ובעמילות מכס, למה להסתפק במשהו פחות ממצוינות? הכירו את “יחדיו” – שחקן ותיק בתעשייה עם למעלה משני עשורים של ניסיון שאין שני לו. למה לבחור ב-“יחדיו”? מומחיות: עם התמקדות מיוחדת במשלוח מטענים בינלאומי, עמילות מכס ופתרונות לוגיסטיים, “יחדיו” היא היעד האחד שלך לפעולות סחר גלובליות חלקות. שירותים מקיפים: מביטוח מטענים ועד
סוגי שילוח בינלאומי וההבדל בניהם
האבולוציה של שיטות משלוח בינלאומיות בעולם המקושר של ימינו, הלוגיסטיקה מאחורי השילוח הגלובלי התפתחה לרשת מורכבת ומרתקת של מתודולוגיות וטכנולוגיות. ככל שעסקים מרחיבים את טווח ההגעה שלהם מעבר לגבולות, הצורך להבין את הניואנסים של שיטות שילוח בינלאומיות הופך יותר ויותר מכריע. תארו לעצמכם עולם שבו סחורות נוסעות בצורה חלקה על פני יבשות, מנווטות בדרכי תחבורה שונות ותקנות מכס ללא מאמץ. מאמר זה בבלוג מתעמק בתחום