לין לרה״מ: יש להעביר חוק ספציפי לנמלי ישראל

על פי יוזמת החוק מוצע לאסור שביתה בנמלי הים בחוק, כאשר הכרעה בסכסוכי עבודה תוכרע על ידי ועדת בוררים.

לין לרה״מ: יש להעביר חוק ספציפי לנמלי ישראל

לטענת נשיא איגוד לשכות המסחר ״אין די בהנהגת בוררות חובה בשירותים החיוניים. על מנת להבטיח תפקוד מלא של נמלי ישראל ופיתוחם״. על פי יוזמת החוק מוצע לאסור שביתה בנמלי הים בחוק, כאשר הכרעה בסכסוכי עבודה תוכרע על ידי ועדת בוררים

לאור הדיונים בימים אלה על הטמעת הליך בוררות חובה בשירותים החיוניים במגזר הציבורי, ועל רקע השיבושים והעיכובים התכופים מהם סובלים היבואנים בשחרור מכולות ומוצרים מנמלי הים, שיגר עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצעת חוק מיוחדת לנמלי הים בישראל.

לדברי לין, כיום מתפתחת יוזמה מחודשת, באיחור ניכר, להנהגת בוררות חובה בשירותים החיוניים שבבעלות המדינה. צעד זה, על אף חשיבותו, לא יפתור את מלוא הבעיות בתפקוד נמלי הים של ישראל. על מנת להבטיח תפקוד מלא של נמלי ישראל ופיתוחם, יש להעביר חוק ספציפי המתייחס לנמלי ישראל.

החוק, פרי יוזמת לשכת המסחר, נועד להבטיח את תפקודם היעיל והבלתי מופרע של נמלי ישראל בהיותם שירות מונופוליסטי, שפעילות המשק כולו תלויה בפעילותם התקינה ולעגן את מעמדם של נמלי הים של מדינת ישראל כשירות חיוני ומשאב לאומי.

החוק, שנכתב כאמור ביוזמת איגוד לשכות המסחר, אמור לפתור 3 בעיות יסוד: שביתות, עיצומים והאטות עבודה, שלא במסגרת סכסוכי עבודה מוצהרים, הפרעות מכוונות בביצוע העבודה הפוגעות קשה בתפקוד. בעיות מרכזיות בתחום התכנון והבנייה העלולות להציב מחסומים בפיתוח הנמלים בשלב קריטי לאחר קבלת ההחלטות ולאחר ביצוע ההשקעות, כמו שמתרחש לדוגמה עכשיו בפיתוח נמל הצפון בחיפה.

לדברי לין, ״הפתרון עובר גם באמצעות החוק הפלילי, שכן אין מנוס משימוש בחוק הפלילי במקרים של הפרעות מכוונות בכל הקשור באספקת מוצרים. אין בכך חידוש. גישה זו מוצאת ביטוייה בסעיף 160 לחוק העונשין של מדינת ישראל, שלשם הפעלתו יש צורך בהכרזת הממשלה על מצב חירום לעניין סעיף זה״.

לדברי עו״ד שלומי לויה, סמנכ״ל משפט בלשכת המסחר, שהכין את הצעת החוק: ״נמלי הים של ישראל הם עורק החמצן הכלכלי של המדינה. 99.5% מהסחר של מדינת ישראל עובר דרך נמלי הים. כתוצאה ממצב מיוחד זה של הנמל והחשיבות העצומה שלו לכלכלת ישראל, מוצע לעגן בחוק מיוחד את מעמדם של נמלי הים של מדינת ישראל כשירות חיוני וכמשאב לאומי ולקבע את עבודתם הסדירה, המלאה, והבלתי מופרעת. נמלי הים מהווים מונופול ועבודתם התקינה קרדינאלית לכלכלת ולמשק ישראל״.

מדברי ההסבר להצעת החוק עולה כי אמנם השביתה היא זכות מוכרת במשפט הישראלי, אבל היא אמצעי בלבד ולא מטרה, וכאשר מדובר בשירות חיוני כמו נמלי הים, שביתה בנמל גורמת לנזקים עצומים למשק, למוניטין של מדינת ישראל ולפגיעה חמורה בסדרי החיים במדינה. על כן, מוצע לאסור שביתה בנמלי הים בחוק, כאשר הכרעה בסכסוכי עבודה תוכרע על ידי ועדת בוררים, שתוקם לפי חוק זה. יינתן מענה לסכסוך מבלי לגרור את המשק כולו לשביתות שחלקן יכול שיתברר שהם מיותרות לחלוטין. 

בנוסף, מוצע לקבוע, כי שביתה או עיצומים, או הנמכת תפוקות, או כל פעולה אחרת שיש בה כדי לשבש את פעילותם התקינה של נמלי הים היא שביתה בלתי מוגנת (פעילות אסורה), המהווה עוולה אזרחית וגוררת בעקבותיה גם סנקציה עונשית. כמו כן, על מנת למנוע אסקלציה של היחסים בנמלי הים, מוצע לתמרץ עובדים וכן נציגי ארגוני עובדים שלא לשדל עובדים אחרים לשבות באופן שעל עובדים שינקטו פעולות כאלו תוטל אחריות ישירה לנזקים הנגרמים לצדדים שלישיים כתוצאה מהשביתה. בנוסף, ההצעה מבקשת לעגן את האחריות של נציגי ארגון עובדים לשמירה על הוראות החוק ולחייב אותם, כארגון אחראי המבקש לציית לחוק ולשמור על יחסי עבודה תקינים, לפעול בשקידה ראויה על מנת להפסיק שביתה בלתי חוקית. לטעמנו, זהו תפקיד מתחייב של ארגון עובדים. הוא נושא גם בחובות מכוח מעמדו כאחד הקודקודים של מערך יחסי העבודה הקיבוציים בישראל. 

כמו כן, במקרה ונוצר צורך לאומי בפיתוח/שינוי של נמל ים, מוצע להעניק סמכות למליאת ממשלה לקבל החלטה לקידום מהלך על אף האמור בחוקי התכנון והבנייה. המטרה,  לאפשר לממשלה, משיקולים לאומיים, לקצר הליכים ולמנוע סרבול ואיבוד זמן כנגד הגשת עררים והתנגדויות אחרות מצד גורמים שונים, שיש בהם כדי לעכב פרויקט לאומי זה.

עוד מאמרים

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/2.png
כל פתרונות השילוח ושירותי עמילות המכס לעסק שלך

בעולם שבו גבולות אינם עוד מחסומים אלא שערים להזדמנויות אינסופיות, תחום השילוח הבינלאומי ושחרור ממכס עומד כאבן הפינה של המסחר העולמי. דמיינו את זה: העסק שלכם מרחיב את טווח ההגעה שלו אל מעבר לגבולות, מנווט...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/Blue-and-White-Modern-We-Are-Hiring-Banner.png
קיימות בניהול שרשראות אספקה

חברת DSV, חברת השילוח והלוגיסטיקה השלישית בגודלה בעולם, מתמקדת בהבטחת התנהלות עסקית אחראית ובת קיימא בכל מקום בו פועלים. בסקירה זו מדגישה החברה את שאיפות הקיימות של DSV והתחייבות להגיע ליעד של אפס פליטות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/1.png
התאחדות התעשיינים: ל-80% מהתעשיינים יש חלופות ליבוא מטורקיה

על פי סקר חדש של התאחדות התעשיינים ל-60% מהתעשיינים, שלפני המשבר מול ארדואן ייבאו חומרי גלם מטורקיה, יש מלאי חומרי גלם לעד שלושה חודשים קדימה. סין, קפריסין ויוון מצטיירות כחלופות בולטות כאשר המכנה המשותף...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/ביטוח-מטענים.png
המדריך האולטימטיבי: ביטוח מטענים ליצואנים ויבואנים

ביטוח מטען הוא סוג של ביטוח המכסה נזק או אובדן למטען במהלך ההובלה. היא מספקת הגנה פיננסית ליצואנים וליבואנים במקרה שהסחורה שלהם תיפגע, אובדת או נגנבת בזמן ההעברה. הבנת היסודות של ביטוח מטענים חיונית לכל...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/שינוע-מטענים.png
הובלות יבשתיות - שינוע מטענים

לפני שנצלול אל המורכבויות של הובלת מטענים יבשתית יעילה, חשוב להבין את היסודות של הובלה יבשתית. הובלה יבשתית מתייחסת לתנועת סחורות בכביש או ברכבת, בניגוד לאוויר או בים. זהו מרכיב מכריע בשרשרת האספקה העולמית,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/טורקיה-מכחישה-הקלות-באיסור-סחר.png
טורקיה מכחישה הקלות באיסור סחר עם ישראל: "בדיוניות לחלוטין"

שר הסחר הטורקי דוחה טענות ישראליות על הקלה באיסור הסחר שהוטל על ישראל. לדבריו, האיסור יישאר בתוקף עד להפסקת אש קבועה בעזה. גורמים במשרד הסחר הטורקי מבהירים כי לחברות טורקיות עומדים שלושה חודשים להשלים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/ישראל-מתמודדת-עם-עצירת-הסחר-הטורקי.png
ישראל מתמודדת עם עצירת הסחר הטורקי: תוכניות חירום לייבוא חלופי וסיוע לעסקים

בעקבות עצירת הסחר מצד טורקיה, פונה משרד הכלכלה והתעשייה ליישום אסטרטגיות חלופיות לייבוא ויצוא ומגבש תמריצים וסיוע לעסקים ישראלים, במטרה לגוון את הקשרים העסקיים מול גורמים כלכליים בינ״ל. משרד הכלכלה והתעשייה,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/מגמות-והזדמנויות.jpg
מגמות והזדמנויות בכלכלות סב סהרה אפריקה - אפריל 2024

למרות שהיצוא הישראלי לסב סהרה נמוך כיום, עם פחות מאחוז מסך היצוא הישראלי הכולל, התפתחות כלכלית, תהליכים דמוגרפים ותחזיות צמיחה מהגבוהות מבין כלכלות העולם לשנתיים הקרובות בכלכלות אפריקה, מייצרים הזדמנות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/מה-עושים-עם-עלויות-ההובלה-הנוספות.jpg
מסי היבוא והחות׳ים – מה עושים עם עלויות ההובלה הנוספות?

לאחרונה הוציא מינהל המכס הבהרה נדרשת לגבי הסטת מטענים מהים האדום בהקשר למלחמת חרבות ברזל ופעילות השילוח הימי מהמזרח הרחוק דרך נתיבים אלטרנטיביים בעקבות האיום החות׳י בים האדום. על היבואנים להוכיח את קיומן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/05/טורקיה-עוצרת-את-כל-קשרי-הסחר-עם-ישראל.jpg
טורקיה עוצרת את כל קשרי הסחר עם ישראל

המתיחות בין המדינות עולה לשיא חדש עם ההחלטה של טורקיה לעצור את כל פעילות הסחר עם ישראל, ביבוא וביצוא. על כך הגיב הערב שר החוץ ישראל כץ: לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק. We Win, and They Lose יחסי ישראל-טורקיה...

1 2 3 64