מאמרים חדשים
ארכיון
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

ההובלה עליך – וגם המכס

ההובלה עליך – וגם המכס

בשנה האחרונה, האמירו מחירי ההובלה הימית בצורה ניכרת, עלייה שכמוה לא זכורה שנים רבות.

על פי הפרסומים, הסיבות לעלייה משמעותית זו נובעות, בין היתר, בשל משבר הקורונה, מחסור עולמי באוניות, ירידת התחרות בתחום, ומחסור במכולות שלא מדביק את הביקוש. בנוסף, ישנה סיבה מתוצרת ישראל, שכן בשל העומס בנמלים בישראל, ישנן אוניות שמעדיפות שלא לעגון בישראל, ואז מספר האוניות שיכול לעגון בישראל, קטן עוד יותר.

מלבד התייקרות עלויות ההובלה, אשר צפויה להביא לגל התייקרויות של מכירת מוצרים בישראל, קיים פרמטר נוסף, אשר מעט נדחק לשוליים, והוא התייקרות ערך הסחורה לצורך המכס, בשל עליית מחירי ההובלה. התייקרות זו מביאה לגבייה נוספת של מכס, מס קניה ומסי יבוא, בשל עליית הערך.

כיצד נקבע ערך הסחורה לצרכי מכס ומסי יבוא, במדינת ישראל? סעיפים 132(א) ו- 133(א)(5)(א), (ב) לפקודת המכס [נוסח חדש], קובעים כי ערך העסקה הוא ״המחיר ששולם או שיש לשלמו בעד הטובין, בעת מכירתם לשם ייצוא לישראל.. בתוספת ההוצאות והסכומים המפורטים בסעיף 133…״, כאשר אחת התוספות היא עלות ההובלה והביטוח. כלומר, הערך למכס הוא ערך CIF

איך נקבע הערך למכס, ברחבי העולם? לצורך ההשוואה, בארה״ב, נהוגה שיטה אחרת מאשר במדינת ישראל, ובארה”ב מוטל המכס על הערך ללא ההובלה הימית. כך, הסעיף המקביל בדין האמריקאי לסעיף 132 לפקודת המכס בישראל, אשר עוסק ב״מחיר העסקה״, קובע בדין בארה״ב, כי:

“The transaction value of imported merchandise is the price actually paid or payable for the merchandise when sold for exportation to the United States..”

ולגבי עלויות ההובלה, ממשיך וקובע הדין האמריקאי, כי הערך למכס לא יכלול אותן:

“(3) The transaction value of imported merchandise does not include any of the following, if identified separately from the price actually paid or payable and from any cost or other item referred to in paragraph (1): (A) Any reasonable cost or charge that is incurred for—

 (ii) the transportation of the merchandise after such importation.”

מכאן, שנראה כי בארה״ב, עלייה של מחירי ההובלה, אינה מעלה את ערך הסחורה לצורך המכס.

לעומת זאת, בישראל, כל עלייה של ההובלה, מגלמת בתוכה גם את עליית ערך למכס, ובהתאמה, מגדילה את נטל המכס המוטל על היבואן.

כלומר, אם נניח לצורך הדוגמא, כי על חלקי חילוף לרכב מוטל מס קנייה של כ-20% מהערך למכס, הרי שכל עלייה של 1,000 דולר במחירי ההובלה, מגלמת בתוכה גביית מס קנייה נוספת של 200$ על ידי מדינת ישראל. מאחר ומדובר במס עקיף, הרי שמטבעו, בסופו של דבר, הוא יגולגל על הציבור כולו, בדמות עליית מחירים.  

כיצד מדינת ישראל התמודדה עם מצבים דומים כאלה בעבר? עליות מחירים בתחום ההובלה יכולות להיגרם ממגוון רחב של סיבות. בין היתר, גם מלחמות, סגרים, עיצומים, שביתות, ושלל סיבות נוספות, עשויות לייקר את מחירי ההובלה.

בעניין זה, סעיף 133(א)(5) לפקודת המכס, קובע כי במצבים חריגים, רשאי מנהל המכס שלא לכלול בערך למכס עלויות הובלה מסוג מסוים, שנגרמו עקב נסיבות מיוחדות שאין ליבואן שליטה עליהן.

יש לציין, כי רשות המכס עשתה שימוש בסמכות זו, ופטרה עלויות הובלה לעתים, בשל נסיבות מסוימות:  בתאריך 24.4.06, קבע המכס כי עלויות הובלה בגין מלחמת לבנון השנייה, לא ייכללו בערך למכס. בתאריך 16.6.08, קבע המכס כי דמי השהיית מכולה מעבר למוסכם, לא ייכללו בערך למכס. בתאריך 7.9.08, פטר המכס עלויות הובלה מסוימות בגין שביתות, מלהיכלל בערך למכס.

האם המדינה יכולה לסייע גם במצב הנוכחי? על פי הפרסומים, לשכת המסחר פנתה לאחרונה למנהל המכס בבקשה להפעיל את סמכותו, ולקבוע סוג של תקרה שעליה יוטל המכס, גם אם בפועל עלויות ההובלה כרגע יקרות יותר, ופנייה זו נדחתה על ידי המכס.

המכס קבע כי מדובר בבקשה להפחתת עלות ההובלה עצמה ששולמה בפועל- דבר שאינו אפשרי, וציין שכאשר היה מדובר בבקשה להפחתת תוספות לערך ההובלה, כמו למשל כלי שיט שהכריזו “תום מסע” בקפריסין ונמנעו מלהיכנס למדינת ישראל בשל משבר הקורונה, במצב זה התאפשר שלא לחייב במכס את עלות ההובלה הנוספת שנגרמה עקב מצב זה.

אם מלחמת לבנון השנייה היא אירוע בלתי צפוי שאין ליבואן שליטה עליו, וכמוה גם עיצומים או שביתות, אז ניתן היה להגמיש מעט את פרשנות הדין, ולקבוע כי גם משבר קורונה עולמי, מחסור באוניות, מכולות, ועליית מחירים שלא זכורה מספר שנים- יכולה להיחשב כנסיבות מיוחדות שאין ליבואן שליטה עליהן.

בתי המשפט כבר קבעו כי משבר הקורונה הוא אירוע בלתי צפוי:

״קשה להלום שאדם בר דעת היה יכול או צריך לצפות את מלוא השלכותיה מרחיקות הלכת של מגיפת הקורונה, בין השאר על הכלכלה וחיי המסחר, בישראל ובעולם כולו. עסקינן במגיפה שאין לה אח ורע במאה השנים האחרונות (לפחות מאז מגיפת השפעת הספרדית שהפילה חללים רבים ברחבי העולם בין השנים 1918 – 1920).

האם מישהו ברשות המכס סבור כי ליבואן הפשוט, הבודד, גם אם מדובר בחברה עסקית בעלת ממון- יש שליטה כלשהי על השינויים במחירי ההובלה העולמית? האם יבואן כלשהו יכול היה לצפות את משבר הקורונה?

בסופו של דבר, הפתרון המשפטי, להקלה על היבואנים בעניין המכס המוטל על ההובלה שהתייקרה- כבר קיים, לא נדרשת כאן ״המצאת הגלגל״. כעת נדרש רק רצון טוב, ומעט התגמשות בפרשנות החוק.

עו״ד וגנר עובד במחלקת מיסוי עקיף במשרד קסלמן וקסלמן, והוא עו״ד המתמחה בדיני מכס, מס קניה, מיסוי עקיף, יבוא, יצוא, רגולציה, היטלי סחר, סחר בינלאומי; האמור במאמר משקף את דעתו של הכותב בלבד, ואין לראות בו כמתן חוות-דעת משפטית.

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

 

עוד מאמרים בנושא...

בלוג
עורך ראשי

יתרונות היצוא

יצוא הינו מכירה והעברה של סחורות ו/או אספקה של שירותים ממדינה אחת (מדינת המקור – ישראל, במקרה שלנו) למדינה אחרת (מדינת היעד). היצוא הוא חלק

קרא עוד »
בלוג
עורך ראשי

מדיניות התקינה בישראל

מדיניות התקינה הלאומית כוללת קביעת עדיפויות בתקינה, יזום כתיבת תקנים חדשים ורביזיות בתקנים הקיימים, הכרזה על תקנים כרשמיים או הסרת רשמיותם, תיאום בין-משרדי בנושאי תקינה

קרא עוד »
בלוג
עורך ראשי

מהו יבוא אישי?

על-פי ההגדרה שבצו יבוא חופשי אם הוכח להנחת דעתו של מנהל רשות המיסים או סגנו שהטובין מיובאים לא באמצעות עוסק, לא לצרכי אספקה, ייצור או

קרא עוד »

עוד בנושא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/אחריות-חברת-עמילות-מכס.png
אחריות חברת עמילות מכס

בעולם הסבוך של הסחר הבינלאומי, שבו סחורות חוצות גבולות בדייקנות בירוקרטית, תפקידן של חברות שחרור ממכס עומד בבסיס ההבטחה לפעילות חלקה. תפקידן של חברות שחרור ממכס בסחר בינלאומי לחברות שחרור ממכס תפקיד מכריע...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/סין.png
שילוח ימי ויבוא מוצרים מסין

בנוף העצום של הסחר העולמי, מדינה אחת בולטת כמעצמה בכל הנוגע לייצור וייצוא סחורות – סין. הפיתוי של רכישת מוצרים מהמפעל העולמי כבש יזמים ועסקים כאחד, ומציע שפע של הזדמנויות למי שמוכן לנווט ברשת הסבוכה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/יבוא-יצוא-וסחר-בינלאומי.png
מגמות יבוא, ייצוא וסחר בינלאומי

ליבוא, לייצוא ולמסחר הבינלאומי יש היסטוריה עשירה שראשיתה מאות שנים. מדרך המשי העתיקה ועד לרשתות האספקה העולמיות המודרניות, העולם חווה התפתחות יוצאת דופן באופן שבו סחורות ושירותים מוחלפים בין מדינות. חלק...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/הסכמי-סחר.png
השפעת הסכמי הסחר על דינמיקת הסחר העולמית

הסכמי סחר הם אמנות דו-צדדיות או רב-צדדיות בין מדינות שמטרתן להקל על חילופי סחורות ושירותים מעבר לגבולות. הסכמים אלה קובעים מערכת כללים ותקנות המסדירים את הסחר בין המדינות המשתתפות, במטרה לצמצם חסמים ולקדם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/תפקיד-יצוא-המכולה-בסחר-העולמי.png
מידע חיוני על ייצוא מכולות

ייצוא מכולות ממלא תפקיד מכריע בסחר העולמי, המשמש את עמוד השדרה של המסחר הבינלאומי. מכולות משלוח סטנדרטיות אלו אחראיות על הובלת סחורות מעבר לגבולות, חיבור עסקים וצרכנים ברחבי העולם. על ידי הבנת המשמעות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שילוח-ימי-1.png
שילוח ימי

לפני שנצלול לתוך המורכבויות של אסטרטגיות שילוח ימי, חיוני שתהיה לך הבנה מוצקה של היסודות של לוגיסטיקת שילוח ימי. שילוח ימי הוא מרכיב חיוני בסחר העולמי, האחראי על הובלת מעל 80% מהסחורות בעולם. זה כרוך בהעברת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/תפקידו-של-עמיל-מכס.png
מדוע לבחור בסוכן מכס?

כשמדובר בסחר בינלאומי, אחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני עסקים הוא ניווט במורכבות של עסקאות חוצות גבולות. מהבנת תקנות היבוא והיצוא ועד הבטחת עמידה בדרישות המכס, התהליך יכול להיות מכריע. כאן נכנס לתמונה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/בינה-מלאכותית.png
כיצד בינה מלאכותית תסייע לשילוח הבינלאומי

תארו לעצמכם עולם שבו ספינות מנווטות בדיוק של מכונה משומנת היטב, שבו כל החלטה מותאמת ליעילות וקיימות. זה לא רק חלום אלא מציאות מוחשית על סף הגשמה, הכל הודות לשילוב פורץ הדרך של בינה מלאכותית בתחום השילוח...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/מקב-מטענים.png
אסטרטגיות מעקב אחר מטענים

בתעשיית הלוגיסטיקה המהירה של ימינו, טכנולוגיות מעקב בזמן אמת הפכו למשנה משחק עבור מעקב אחר מטענים. טכנולוגיות מתקדמות אלו מספקות נראות בזמן אמת לגבי המיקום והסטטוס של המשלוחים, ומאפשרות לחברות לוגיסטיקה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/ניהול-שרשרת-אספקה.png
ניהול שרשרת אספקה

ניהול שרשרת אספקה הוא עמוד השדרה של כל עסק מצליח. זה כרוך בתיאום ושילוב של פעילויות שונות, החל מרכישת חומרי גלם ועד אספקת מוצרים מוגמרים ללקוחות. בבסיסו, ניהול שרשרת האספקה שואף לייעל את היעילות, להפחית...

1 2 3 4 63