חדשות האתר

פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים....
11 May 2025

מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה...
11 May 2025

ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף...
11 May 2025

מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר...
04 May 2025

קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח...
04 May 2025

התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי...
27 April 2025

האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים...
27 April 2025

שילוח ימי: המדריך המלא לניווט באוקיינוס המסחרי

מבואשילוח ימי הוא אבן הפינה של המסחר הבינלאומי. בעוד ששיטות שילוח אחרות כמו אוויר ויבשה מספקות פתרונות...
20 April 2025

מערכת WebFOCUS לשינוע מטענים

מבואשירותי אחסנה ואריזה מהווים נדבך מרכזי במערך הלוגיסטי של כל עסק המנהל שינוע מטענים, בין אם מדובר ביבואנים,...
20 April 2025

המדריך ליבואן - ייבוא בינלאומי

מבואייבוא הוא אחד מעמודי התווך של כלכלות רבות בעולם, ומאפשר לעסקים קטנים וגדולים לגשת למגוון מוצרים,...
20 April 2025
מאמרים חדשים
קטגוריות

שדרוג מאמרים:
עדכון, חידוש ושיפור תוכן למאמרים קיימים

אין מטען ללא שטר מטען מקורי

בסקירה זו נתאר את החלטת בית משפט השלום בחיפה בבקשתה של היבואנית פ. א. ואי קום בע״מ, לעכב שחרור מטען ימי שהגיע לנמל חיפה, ולהורות על מתן צו לתפיסת מטען.

אין מטען ללא שטר מטען מקורי

בסקירה זו נתאר את החלטת בית משפט השלום בחיפה בבקשתה של היבואנית פ. א. ואי קום בע״מ, לעכב שחרור מטען ימי שהגיע לנמל חיפה, ולהורות על מתן צו לתפיסת מטען. כמו כן, ביקשה החברה כי בית המשפט יורה לבית המכס חיפה שלא לשחרר את המטען עד לבירור הסוגיה.

המחלוקת וטענות הצדדים: טענותיה של פ. א. ואי קום בע״מ היו, כי רכשה את המטען מהספקית, שילמה את מלוא התמורה והוצאו שטרי מטען לטובתה. לאחר הגעת המטען לנמל חיפה, התגלה כי בשטרי המטען מופיעה שמה של יבואנית אחרת (טאלא קמפני בע״מ וס.מ פחם בע״מ, להלן: ״טאלא״ ו״פחם הגליל״).

לטענת טאלא ופחם הגליל, הן בעלות הזכות לקבל את המטען, שכן הוא נרכש על ידן מהספקית במסגרת עסקאות שונות שבגינן הוצאו שטרי המטען המתייחסים למטען הרלוונטי.

לטענת סוכן האנייה, העתק שטר המטען שצורף לבקשתה של פ. א. ואי קום בע״מ לא הונפק על ידיו, איננו השטר המקורי והוא נחזה להיות מזויף. כמו כן, בשטר המטען המקורי, לא מופיעה חברת פ. א. ואי קום בע״מ כנשגרת.

עוד טען סוכן האנייה, כי שחרור המטען ללא הצגת שטר מטען מקורי עלול להעמידו כמפר של התחייבות חוזית כלפי מי שאוחז בשטר מטען המקורי וכמי שפועל בניגוד למקובל ולנוהג הסוחרים.

הדיון המשפטי: בבחינת קיומה לכאורה של עילת התביעה, בית המשפט קבע כי לאור הגרסאות העובדתיות המנוגדות שהתבררו במסגרת הבקשה, ולאור המצב המשפטי, ניתן לקבוע כי פ. א. ואי קום בע״מ לא הוכיחה את קיומה של עילת תביעה.

בית המשפט אזכר את החלטות בית המשפט בעניין טרנסכלל ובעניין פולסקא, במסגרתם נקבע עיקרון-העל, לפיו שחרורו של מטען שהגיע בהובלה ימית לנמל היעד נעשה על ידע מסירת פקודת מסירה מהמוביל הימי לידי סוכן המכס הפועל מטעם היבואן רק לאחר הצגת שטר מטען מקורי שהונפקו על ידי המוביל הימי.

במקרים מסוימים וחריגים, בית המשפט אישר חריגה מכלל זה, אולם במקרה דנן בית המשפט קבע כי אין הצדקה לסטייה מהכלל, שכן הסיכון שצד שלישי יתייצב וידרוש לקבל את המטען אשר פ. א. ואי קום בע״מ טוענת לזכותה לקבלו אינו תיאורטי, אלא מוחשי מאוד. 

בית המשפט בחן את מאזן הנוחות בין הצדדים וקבע כי שחרור המטען לידי פ. א. ואי קום בע״מ, ללא הצגת שטר מטען מקורי, עלול לחשוף את סוכן האנייה לתביעה נזיקית מצדדים שלישיים.

הואיל וכך בית המשפט דחה את הבקשה. במקרה הנדון, חברת פ. א. ואי קום בע״מ לא הוכיחה את קיומה של עילת תביעה כנגד סוכן האנייה, טאלא ופחם גליל. כמו כן, לא הצביעה על כך שנזקה יהיה גבוה מנזקיהם של האחרים במידה והבקשה לא תתקבל. הוחלט בעניין זה כי אין לסטות מההלכה שנקבעה בעניין טרנסכלל ובעניין פולסקא.

ת״א 67434-06-18 פ. א. ואי קום בע״מ נ׳ צים שירותי ספנות משולבים בע״מ ואח׳, ניתן ביום 9 ביולי 2018 על ידי כבוד השופט אורי גולדקורן.

 

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/פקקי-ענק-בנמלי-אירופה.png
פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים. לפי נתוני חברות המעקב הלוגיסטי, כ-50% מהאניות המסחריות באזור ממתינות לעגינה, חלקן במשך ימים ארוכים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/מחיר-מלחמת-הסחר-אנייה-אחת-–-מכס-של-417-מיליון-דולר.png
מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה – סחורות בשווי של 564 מיליון דולר. לפי ניתוח שפורסם בבלומברג, כ־40% מהמטענים צפויים להידרש למכס...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/ממשלת-ישראל-אישרה-את-הסכם-ההובלה-הימית-עם-ממלכת-מרוקו.png
ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי שצפוי להעצים את הקשרים הכלכליים והלוגיסטיים בין המדינות, ולאפשר פיתוח ערוצי מסחר חדשים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/סיווג-משלוחים.png
מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר הוא סיווג נכון של הטובין. כל מוצר שמיובא לישראל מחויב להיכלל תחת קוד סיווג ייחודי (HS Code), אשר קובע...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/קישורים-שימושיים.png
קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ בע”מ התאחדות התעשיינים בישראל מכון היצוא הישראלי ארגון הגג של לשכות המסחר הדו לאומיות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/בקרת-שכר-2.png
התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי סחר המשפיעים על כל שחקני השוק. מדיניות חדשה הושקה בארה”ב ובאירופה, סנקציות הורחבו כלפי רוסיה,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/האיחוד-האירופי-מחייב-אניות-החולפות-במימיו-להציג-הוכחת-ביטוח.png
האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים של האיחוד האירופי להציע הוכחת ביטוח בתוקף. ההחלטה, שזכתה לשם ה-EU Maritime Insurance Directive,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/שילוח-ימי.png
שילוח ימי: המדריך המלא לניווט באוקיינוס המסחרי

מבואשילוח ימי הוא אבן הפינה של המסחר הבינלאומי. בעוד ששיטות שילוח אחרות כמו אוויר ויבשה מספקות פתרונות מהירים או ממוקדים יותר, השילוח הימי הוא עדיין הדרך המועדפת להעברת כמויות עצומות של סחורה בין מדינות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/מערכת-WebFOCUS-לשינוע-מטענים.png
מערכת WebFOCUS לשינוע מטענים

מבואשירותי אחסנה ואריזה מהווים נדבך מרכזי במערך הלוגיסטי של כל עסק המנהל שינוע מטענים, בין אם מדובר ביבואנים, יצואנים או ספקי שירותי לוגיסטיקה. שילוב טכנולוגיות מתקדמות מאפשר שיפור ביעילות, הפחתת עלויות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2020/08/המדריך-ליבואן-scaled.jpg
המדריך ליבואן - ייבוא בינלאומי

מבואייבוא הוא אחד מעמודי התווך של כלכלות רבות בעולם, ומאפשר לעסקים קטנים וגדולים לגשת למגוון מוצרים, חומרי גלם וטכנולוגיות ממדינות שונות. למרות היתרונות הברורים של הייבוא, התהליך עצמו כרוך באתגרים מורכבים...

1 2 3 80