הלמ״ס: סין וארה״ב הן ארצות המקור העיקריות ביבוא לישראל
יבוא הסחורות לפי ארץ מקור מסין ומארה״ב הסתכם ב-28.6% מכלל היבוא ללא יהלומים בשנת 2018.
היבוא לפי ארץ מקור ממצרים עלה ב-207% לעומת עלייה של 10.7% בלבד לפי ארץ קנייה (ללא יהלומים). כ-61% מערך היבוא לפי ארץ מקור הגיע מ-8 ארצות בלבד.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה הודעה בנושא יבוא סחורות לפי ארץ מקור עבור שנת 2018. מההודעה עולה כי יבוא הסחורות לפי ארץ מקור מסין ומארה״ב הסתכם ב-28.6% מכלל היבוא ללא יהלומים. עוד עולה כי שוויץ (ללא יהלומים) היא הארץ עם הפער הגדול ביותר בין היבוא לפי ארץ מקור לבים היבוא לפי ארץ קנייה שהסתכם בפ5.9 מיליארד דולר (עלייה של 1.9 מיליארד דולר לעומת 2017). היבוא לפי ארץ מקור (ללא יהלומים) ממצרים עליה ב-207% לעומת עלייה של 10.7% בלבד לפי ארץ קנייה (ללא יהלומים). כ-61% מערך היבוא לפי ארץ מקור (ללא יהלומים) הגיע משמונה מדינות בלבד.
נתוני יבוא סחורות לפי ארץ מקור משלימים את הנתונים המתפרסמים מדי חודש על נתוני יבוא סחורות לפי ארץ קנייה. פרסום נתוני סחר לפי ארץ מקור בנוסף על נתוני סחר לפי ארץ הקנייה, מציגים את הקשר בין הארץ שבה מיוצרת הסחורה לבין הארץ הקונה. לקשר הזה חשיבות רבה לקביעת הסכמים ומדיניות בנושא סחר חוץ (לדוגמה: ארצות עם תנאי סחר מועדפים, מכסות והגבלות אחרות ביבוא וכו׳). הנתונים כוללים את הסחורות שעברו במכס אך אינם כוללים את נתוני הסחר בסחורות בין ישראל לרשות הפלסטינית, היבוא הביטחוני, ויבוא ויצוא שירותים.
בשנת 2018 יבוא סחורות (ללא יהלומים) לישראל הסתכם ב-70.1 מיליארד דולר (עלייה של 12.3% לעומת שנת 2017). היבוא מסין לפי ארץ מקור (ללא יהלומים) היווה 14.9% (10.4 מיליארד דולר), עלייה של כ-16.3% לעומת שנת 2017. באותה התקופה אחוז היבוא מארצות הברית לפי ארץ מקור (ללא יהלומים) היווה כ- 13.7% (9.6 מיליארד דולר), עלייה של 34.5% לעומת שנת 2017.
ארצות המקור העיקריות, עם יבוא של מעל ל-2 מיליארד דולר היו: סין (10.5 מיליארד דולר), ארה״ב (10.2 מיליארד דולר), טורקיה (6.2 מיליארד דולר), רוסיה (4.7 מיליארד דולר), גרמניה (4.7 מיליארד דולר), בלגיה (3.1 מיליארד דולר), איטליה (3.0 מיליארד דולר), יפן (2.7 מיליארד דולר) והממלכה המאוחדת (2.1 מיליארד דולר).
בשנת 2018 היבוא לפי ארצות המקור העיקריות ללא יהלומים (שהיבוא מאותה ארץ הסתכם ביותר מ-2 מיליארד דולר) היו: סין (10.4 מיליארד דולר), ארצות הברית (9.6 מיליארד דולר), טורקייה (6.2 מיליארד דולר), גרמניה (4.7 מיליארד דולר), רוסיה (4.1 מיליארד דולר), איטליה (3.0 מיליארד דולר), יפן (2.7 מיליארד דולר) והממלכה המאוחדת (2.1 מיליארד דולר). היבוא משמונה הארצות האלו מהווה 61.1% מסך יבוא הסחורות (ללא יהלומים).
ירידה גבוהה יחסית (מעל 25% לעומת שנת 2017 בארצות עם יבוא של 50 מיליון דולר לפחות) ביבוא לפי ארץ מקור הייתה ביבוא מפרגוואי (27.9%) ומפורטוגל (27.0%). מנגד, עלייה גדולה יחסית (מעל 25% עם יבוא של 50 מיליון דולר לפחות) הייתה ביבוא לפי ארץ מקור ממצרים (%207.0), ממרוקו (168.6%), מרוסיה (162.8%), מטורקיה (111.5%), מארגנטינה (59.3%), מבלרוס (47.0%), מרומניה (45.0%), מדרום אפריקה (44.9%), מסלובניה (44.4%), ממקסיקו (35.4%), מארצות הברית (34.5%), מסינגפור (32.2%), מצ׳ילה (30.6%) ומשווייץ (25.5%).
הפרשים בין היבוא שנקנה מארץ אחת והיבוא שמיוצר באותה ארץ הלכו וגדלו עם השנים כתוצאה מההתפתחות המואצת בסחר הסחורות העולמי, בתהליך הגלובליזציה, קנייה ומכירה של סחורות בבורסות וקיומן של חברות רב לאומיות. לעיתים השיקולים הינם שיקולי מס של החברות המשפיעים על ארץ הקנייה, תמורה לעבודה ועלות הובלת הסחורות. הארצות העיקריות מהן היבוא לפי ארץ קנייה היה גדול מהיבוא לפי ארץ מקור היו: שוויץ, הממלכה המאוחדת, הולנד, סינגפור, הונג קונג, גרמניה ובלגיה.
מאידך, הארצות העיקריות מהן היבוא לפי ארץ מקור היה גדול מהיבוא לפי ארץ קנייה היו: רוסיה, סין, טורקיה, יפן, אוקראינה, מצרים וארה״ב.
פורסם באתר www.port2port.co.il
עוד מאמרים
מהם תחומי אחריותה של חברת עמילות מכס?
חברת עמילות מכס ממלאת תפקיד מכריע בהקלת הסחר הבינלאומי על ידי הבטחת שחרור הסחורות דרך המכס בצורה חלקה ויעילה. חברות אלו פועלות כמתווכים בין יבואנים, יצואנים ורשויות ממשלתיות, ומסייעות לעסקים לנווט בעולם המורכב של תקנות מכס וציות. על ידי הבנת האחריות והחובות של חברת עמילות מכס, עסקים יכולים להבטיח עסקאות חוצות גבולות חלקות תוך עמידה בכל הדרישות החוקיות. אחת מהתפקידים העיקריים של חברת עמילות מכס
שילוח בינלאומי – שאלות & תשובות
מהו הנוהל לגבי הפעלת ביטוח ימי או ביטוח אווירי של מטענים? הליך ההפעלה של ביטוח ימי או ביטוח אווירי של מטען הכרחי כדי להבטיח כיסוי למקרה של נזק, אובדן או גניבה במהלך ההובלה. לאחר רכישת פוליסת הביטוח והמטען מוכן למשלוח, המבוטח מודיע בדרך כלל לחברת הביטוח או למתווך על פרטי המשלוח. מידע זה כולל את סוג המטען, ערכו, אופן התחבורה (ימי או אווירי), היציאה ונמלי/שדות
למה “יחדיו” – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע”מ?
צאו למסע משלוחים גלובלי עם “יחדיו” – השותף הלוגיסטי המהימן שלכם! כשמדובר במשלוח בינלאומי ובעמילות מכס, למה להסתפק במשהו פחות ממצוינות? הכירו את “יחדיו” – שחקן ותיק בתעשייה עם למעלה משני עשורים של ניסיון שאין שני לו. למה לבחור ב-“יחדיו”? מומחיות: עם התמקדות מיוחדת במשלוח מטענים בינלאומי, עמילות מכס ופתרונות לוגיסטיים, “יחדיו” היא היעד האחד שלך לפעולות סחר גלובליות חלקות. שירותים מקיפים: מביטוח מטענים ועד
סוגי שילוח בינלאומי וההבדל בניהם
האבולוציה של שיטות משלוח בינלאומיות בעולם המקושר של ימינו, הלוגיסטיקה מאחורי השילוח הגלובלי התפתחה לרשת מורכבת ומרתקת של מתודולוגיות וטכנולוגיות. ככל שעסקים מרחיבים את טווח ההגעה שלהם מעבר לגבולות, הצורך להבין את הניואנסים של שיטות שילוח בינלאומיות הופך יותר ויותר מכריע. תארו לעצמכם עולם שבו סחורות נוסעות בצורה חלקה על פני יבשות, מנווטות בדרכי תחבורה שונות ותקנות מכס ללא מאמץ. מאמר זה בבלוג מתעמק בתחום