מש׳ הכלכלה: עלייה של 7% בייצוא סחורות ושירותים במעל 110 מיליארד דולר
מהסקירה השנתית של מינהל הסחר עולה כי ארה״ב היא היעד המוביל ביצוא הישראלי, אחריה סין ובריטניה. גידול משמעותי ביצוא לאסיה ולאמריקה הלטינית.
מינהל סחר חוץ מפרסם בימים אלו את הסקירה השנתית והמקיפה אודות היצוא הישראלי. בשנת 2018 היצוא הישראלי שבר שיאים חדשים בהגיעו ל 110.6 מיליארד דולר, גידול של כשבעה אחוזים לעומת אשתקד. בהמשך למגמה בשנים האחרונות, היקף יצוא השירותים הציג בשנת 2018 צמיחה מהירה של כמעט 12% לעומת אשתקד, עם היקף של כ-50 מיליארד דולר. יצוא הסחורות ממשיך אף הוא בצמיחה שעמדה על 3.2% לעומת שנת 2017.
את עיקר הצמיחה ביצוא השירותים ניתן לזקוף ליצוא מהיר של שירותי ענפי ההייטק (גידול של למעלה מ-17%). את הגידול ביצוא הסחורות ניתן לזקוף לשני סקטורים עיקריים – מכונות ומיכון חשמלי והמכשור האופטי והרפואי.
מנהל מינהל סחר חוץ, מר אוהד כהן: ״שנת 2018 היתה שנה עמוסת הישגים עבור היצוא הישראלי, הן מבחינת היקפו אשר הגיע לשיא חדש של 110.6 מיליארד דולר והן מבחינת העשייה שלנו במינהל במסגרת הרחבת מערך הסכמי הסחר שלנו, הרחבת פריסת הנציגויות הכלכליות שלנו ותמיכה במאות חברות ויצואנים בהיקפים חסרי תקדים. הדו״ח אותו אנו מפרסמים היום מהווה עוד שירות ליצואנים המאפשר מבט מעמיק יותר על המגמות ביצוא הישראלי בשנה האחרונה, הן מבחינה גיאוגרפית והן מבחינה סקטוריאלית והתמקדות באזורים גיאוגרפים חשובים עבור היצואנים הישראלים. אנו נמשיך לפעול גם בשנת 2019 להגדלת היצוא במגוון הכלים שפיתחנו ונמשיך לעמוד לרשות קהילת היצואנים בישראל״.
מהסקירה והניתוח, שהוכנו על ידי המחלקה הכלכלית של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, עולה שהיצוא הישראלי עודנו ריכוזי למדי עם כ-50 חברות שמרכיבות כ-60% מיצוא הסחורות הכללי, כאשר עשרת השווקים המרכזיים ביצוא מרכיבים כ-64% מסך היצוא הישראלי. מבחינה סקטוריאלית, כ-22% מהיצוא הישראלי מורכב מיצוא מכונות ומיכון חשמלי (בהם גם מוליכים למחצה) ו-22% נוספים מורכבים מיצוא כימיקלים ומוצרי התעשיות הכימיות (לרבות מוצרים פרמצבטיים).
עוד מגלה הניתוח ש-52% מיצוא הסחורות הישראלי מקורו בחברות שמטותיהן נמצאים ביישובי הפריפריה (31% מאזור חיפה והצפון, 21% מאזור הדרום). 34% מיצוא הסחורות הישראליות מגיע ממחוז מרכז ו-11% ממחוז תל אביב, כאשר מחוז ירושלים עומד על כ-3% בלבד. הערים המובילות ביצוא הסחורות הישראלי הן פתח תקווה, חיפה, קריית גת ובאר שבע.
מבחינת יעדי היצוא הישראלי, שיעור זהה מיצוא הסחורות מגיע לצפון אמריקה ולאיחוד האירופי (28% לכל אזור) כאשר אסיה מרכיבה כ-25% מיעדי היצוא הישראלי ולאחריהן יתר מדינות אירופה ואירו-אסיה, אמריקה הלטינית, אפריקה ומדינות אוקיאניה.
ארה״ב עודנה היעד המוביל ביצוא הישראלי עם 10.9 מיליארד דולר (סחורות ללא יהלומים), לאחריה סין עם 4.7 מיליארד דולר ואת השלישייה הראשונה סוגרת בריטניה עם כ-4 מיליארד דולר.
עוד מאמרים
המדריך האולטימטיבי: ביטוח מטענים ליצואנים ויבואנים
ביטוח מטען הוא סוג של ביטוח המכסה נזק או אובדן למטען במהלך ההובלה. היא מספקת הגנה פיננסית ליצואנים וליבואנים במקרה שהסחורה שלהם תיפגע, אובדת או נגנבת בזמן ההעברה. הבנת היסודות של ביטוח מטענים חיונית לכל מי שמעורב בסחר העולמי. כשמדובר בביטוח מטען, ישנם מספר מונחים ומושגים מרכזיים שכדאי להיות מודעים אליהם. הראשון הוא הערך המבוטח, המתייחס לערך הכולל של הסחורה המועברת. ערך זה משמש לקביעת
הובלות יבשתיות – שינוע מטענים
לפני שנצלול אל המורכבויות של הובלת מטענים יבשתית יעילה, חשוב להבין את היסודות של הובלה יבשתית. הובלה יבשתית מתייחסת לתנועת סחורות בכביש או ברכבת, בניגוד לאוויר או בים. זהו מרכיב מכריע בשרשרת האספקה העולמית, המחבר בין עסקים וצרכנים למרחקים עצומים. בהובלת מטענים יבשתית, ישנם שני אמצעי תחבורה עיקריים: משאיות ורכבות. משאיות מציעות גמישות ואפשרויות משלוח מדלת לדלת, מה שהופך אותן לאידיאליות עבור משלוחים למרחקים קצרים
טורקיה מכחישה הקלות באיסור סחר עם ישראל: “בדיוניות לחלוטין”
שר הסחר הטורקי דוחה טענות ישראליות על הקלה באיסור הסחר שהוטל על ישראל. לדבריו, האיסור יישאר בתוקף עד להפסקת אש קבועה בעזה. גורמים במשרד הסחר הטורקי מבהירים כי לחברות טורקיות עומדים שלושה חודשים להשלים הזמנות קיימות, אך הקלה על יצוא חדש “לא באה בחשבון” ביום חמישי, פורסמו בכלי תקשורת שונים טענות ישראליות על הקלה אפשרית באיסור הסחר שהטילה טורקיה על ישראל. שר החוץ ישראל כ״ץ
ישראל מתמודדת עם עצירת הסחר הטורקי: תוכניות חירום לייבוא חלופי וסיוע לעסקים
בעקבות עצירת הסחר מצד טורקיה, פונה משרד הכלכלה והתעשייה ליישום אסטרטגיות חלופיות לייבוא ויצוא ומגבש תמריצים וסיוע לעסקים ישראלים, במטרה לגוון את הקשרים העסקיים מול גורמים כלכליים בינ״ל. משרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף משרדי ממשלה נוספים וארגוני תעשייה ומסחר, פועל בימים האחרונים נמרצות למפות את האתגרים ולגבש פתרונות בעקבות עצירת הסחר מצד טורקיה. ההערכה במשרדי הממשלה היא שטורקיה ״ירתה לעצמה ברגל״ כתוצאה מההחלטה, שתגרום לה נזק