אמיר שני: נמל אשדוד מערים קשיים על הסחר עם תורכיה

אמיר שני: נמל אשדוד מערים קשיים על הסחר עם תורכיה

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר למנכ״ל חברת נמל אשדוד: נמל אשדוד מערים קשיים על שרשרת האספקה המשרתת בין היתר את הסחר עם תורכיה, המחסור במכולות קריטי. נמל אשדוד: שוברים שיאי תפעול מדי שנה, וגם השנה.

מר אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה אתמול במכתב למנכ״ל חברת נמל אשדוד, מר שיקו זאנה, ובו הוא טוען כי נמל אשדוד מערים קשיים על שרשרת האספקה המשרתת בין היתר את הסחר עם תורכיה. לטענת שני, הדבר מביא להתייקרות ניכרת בתעריפי ההובלה ביבוא וגורם לעלייה ביוקר המחייה.

לטענת סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, מתקבלות בקרב האיגוד פניות רבות המביעות מורת רוח מכך שנמל אשדוד אינו תורם למניעת צווארי בקבוק ואינו רואה את טובת המשק לנגד עיניו.

לדברי שני, אניות הנכנסות לתור התפעולי אשר אינן נמצאות בהסדרי חלונות מול הנמל נדרשות לעמוד בהמתנה מחוץ לנמל כ-8 עד 9 ימים, וזאת בעלות כבדה המתגלגלת על בעל המטען. כמו כן, טוען שני כי נמל אשדוד מגביל את חברות הספנות במספר התנועות ובכך משפיע על יכולתן לפנות מכולות ריקות – מכולות אשר נדרשות על ידי היצואן התורכי להפלגה הבאה, וגם מגדילות את הוצאות האחסנה עבור מכולות בנמל – פעולה ממנה נהנית חברת הנמל.

נציין כי הסיבה להתמקדות בסחר התורכי במכתבו של שני היא חשיבותן הקריטית של המכולות לפעילותן של חברות קטנות שפועלות בייחוד בסחר מול תורכיה. לחברות כגון אלה המכולות נמצאות בישראל או בתורכיה ואם הן ״תקועות״ בישראל הרי שכתוצאה מכך הסחר כולו ״תקוע״ ואינו אפשרי.

שני אף טוען כי הדבר מוביל לשינוע כפול ומכופל של מכולות ריקות – מהנמל אל מסוף עורפי ומשם בחזרה לנמל – מהלך הגורם לייקור נוסף בהוצאות. לדברי שני, הנמל שינה את מדיניותו לאחרונה והוא מסרב לאחסן בשטחו מכולות ריקות כאשר היבואנים מחוייבים לאתר אלטרנטיבות לפריקה כפולה באתרים אחרים.

שני אף מציין במכתבו כי המחסור בידיים עובדות תורם אף הוא למצב האבסורדי בו ישנם גורמי ייצור יקרים כגון אנייה, רציף ומנוף אך אין בנמצא ״ידיים עובדות״ לבצע את העבודה השוטפת. לטענתו, תקלות רבות בציוד תורמות אף הן לתפוקות נמוכות ברציפים ומציין כי על פי הידוע לו ברציף 22 ישנו מנוף תקול כבר מעל לחודשיים.

ד״ר יורם זבה: בלי המכולות הריקות לאניות אין קיום 

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, התייחס אף הוא למכתבו של סגן נשיא איגוד לשכות המסחר למנכ״ל חברת נמל אשדוד ואמר: ״תוכן מכתבו של אמיר מתאר מצב שנמשך כבר יותר משנה. לאחרונה הגענו למצב שאפשר להגדירו כמצב חירום. לשכת הספנות פנתה למשרד התחבורה ולהנהלת נמל אשדוד מספר פעמים, הן בכתב והן בע״פ, בנושא כאוב זה. אנו לא מתפלאים שאיגוד לשכות המסחר מתריע על חוסר האפשרות לפנות את המכולות הריקות. בלעדיהן אין קיום לאניות. גם התאחדות התעשיינים ומועצת המובילים הביעו את דאגתם העמוקה לתוצאות השליליות, שתוארו אמנם הפעם לתורכיה, אבל הן שרירות וקיימות לכל נתיבי הסחר.

לאור חוסר האפשרות המוחלט להצטייד היום במכולות, כל עיכוב בפינוי שלהם הוא קריטי וקיים חשש כבד שהדבר ישפיע בקרוב מאוד על כמויות סחר החוץ הישראלי. ולא התכוונתי לכך רק לרמז״.

נמל אשדוד בתגובה: שוברים שיאי פעילות מדי שנה

חברת נמל אשדוד העבירה למערכת PORT2PORT את תגובתה, עליה חתום מנכ״ל חברת הנמל שיקו זאנה וכך היא כתבה:  ״לכבוד מר אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר. חברת הנמל פועלת בהתאם לנוהל התור התפעולי ומתמודדת עם ביקושים גדולים למכולות מלאות מול קיבולת נתונה של חלונות.

חברות הספנות גם לאור הביקושים החריגים ואילוצי שרשרת אספקה, מפעילות לעיתים את הקיבולת הנתונה להן בחלון לתעדוף הפעולות למכולות מלאות. משמעות הדבר שחלק מחברות הספנות פועלות מתוך ידיעה ברורה שייאלצו להוציא את המכולות הריקות במסגרת התור התפעולי .

חברת הנמל פועלת למקסם את הפעילות שלה ואת הקצאת הצוותים למכולות ככל יכולתה ובהתאם לקיבולת הקיימת.

חברת נמל אשדוד שוברת שיאי פעילות מדי שנה ואנו צופים שכך יהיה גם בשנת 2021.

אנו קשובים לצרכי הלקוחות ופועלים בכל הזדמנות לעודד את חברות הספנות גם באמצעות הבאת אוניות ייעודיות למבצעים להוצאת ריקות.

חשוב לציין שהצטברות הריקות מאפיינת את הרבעון הראשון של השנה כאשר מחצית השנייה של השנה מתקנת את הדברים עם התמתנות אילוצי מזג אוויר ושרשרת אספקה. בכבוד רב, שיקו זאנה״ .

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

בלוג
עורך ראשי

סחר בינלאומי בישראל

הסחר הבינלאומי ממלא תפקיד מרכזי בכלכלת ישראל, ומאפשר למדינה להתגבר על משאבי הטבע המוגבלים שלה ולהשתלב בשוק העולמי. כמדינה קטנה עם כלכלה מפותחת מאוד, ישראל

קרא עוד »
בלוג
עורך ראשי

אמנת טיר (TIR)

“אמנת טיר” היא אמנת מכס בינלאומית המאפשרת הובלת מטענים דרך מדינה אחת או יותר.הגשת מסמכי יבוא (אמנת Transit Internationaux Routiers – TIR) רעיון ה- TIR

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/תיוג.png
רשימת תיוג למשלוח בינלאומי

1. הכנות מוקדמות זיהוי קוד HS (Harmonized System Code) עבור הסחורה. בדיקת הגבלות ורגולציות במדינת היעד (למשל: איסור יבוא, דרישות תווי תקן, מגבלות על מוצרים מסוימים). אישורים ספציפיים למוצר (למשל:...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/HS-Code.png
"מה זה HS Code ולמה הוא קריטי לעמילות מכס?"

בעידן הסחר הבינלאומי, תהליך השינוע של סחורות בין מדינות כולל לא רק הובלה פיזית אלא גם התמודדות עם רגולציה בינלאומית ומקומית. אחת המערכות הבסיסיות והחשובות ביותר בסחר העולמי היא שיטת הסיווג הידועה בשם Harmonized...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/ארהב.png
רפורמת ״מה שטוב לאירופה״ מתרחבת לארה״ב

רפורמת “מה שטוב לאירופה טוב לישראל” אושרה בכנסת במטרה להקל על יבוא מוצרים לישראל באמצעות הכרה בתקינה האירופית, ובכך להגדיל את התחרות ולהפחית את יוקר המחיה. ​ לאחר אישור הרפורמה, גורמים אמריקאיים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/שילוח.png
שילוח בינלאומי: מדריך מקיף להובלת מטענים מסביב לעולם

מאז ומעולם, המסחר הבינלאומי היה מנוע צמיחה עוצמתי שהביא לקידמה כלכלית וחברתית. בעידן הגלובלי שבו אנו חיים, שילוח בינלאומי אינו מותרות reserved לתאגידי ענק בלבד, אלא כלי חיוני עבור עסקים בכל גודל – החל...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/שילוח-בינלאומי-יבוא.png
שילוח בינלאומי: מבוא מקיף, אפשרויות השילוח ודרכים להצלחה

כאשר עולם העסקים הופך לגלובלי יותר בכל יום שעובר, הצורך בהעברת סחורות וחומרי גלם בין מדינות ויבשות גדל בהתמדה. בין אם אתם מייבאים מוצרים לשוק המקומי או מייצאים אותם ללקוחות מעבר לים, תשתית של שילוח בינלאומי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/03/חדשות.png
סקירה מקיפה של תחום היבוא, היצוא ועמילות המכס בישראל ובעולם

תוכן עניינים מבוא המסחר הבינלאומי עבר בשנים האחרונות שינויים משמעותיים מבחינת תקנות, טכנולוגיה, רגולציה סביבתית ומגמות גיאופוליטיות. ענפי היבוא, היצוא ועמילות המכס, שבעבר היו נראים כבנויים על תהליכים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/02/שירותי-אחסנה-ואריזה.png
שירותי אחסנה ואריזה – מילון מושגים בסיסי

מבוא שירותי אחסנה ואריזה הם מרכיבים חיוניים בלוגיסטיקה ובשרשרת האספקה, המאפשרים שמירה, ניהול והכנת מוצרים לשינוע. אחסנה נכונה מבטיחה שמירה על תקינות הסחורה ומניעת נזקים, בעוד אריזה מתאימה מגנה על המטען...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/02/שינוע-מטענים.png
שינוע מטענים – מילון מושגים בסיסי

מבוא שינוע מטענים הוא חלק בלתי נפרד מהתעשייה הלוגיסטית והמסחר הבינלאומי, המאפשר הובלת סחורות ואספקה בין מדינות, אזורים ויבשות. תהליך זה כולל שילוב של אמצעי תחבורה שונים כגון אווירי, ימי, ורכבתי, ומחייב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/02/מגמות-2025.png
מגמות חדשות ביבוא, יצוא, עמילות מכס 2025

להלן סקירה עדכנית של המגמות והחדשות המשפיעות על תחומי היבוא, היצוא, עמילות מכס, ושילוח בינלאומי, עם מבט לעבר 2025: 1. שילוח בינלאומי: טכנולוגיה ובריאות סביבה דיגיטליזציה מואצת: שימוש גובר ב-בלוקצ’יין למעקב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/02/3-1.png
שילוח אווירי – מילון מושגים בסיסי

מבוא שילוח אווירי הוא תחום חשוב בעולם הלוגיסטיקה והסחר הבינלאומי, המתאפיין בזמני הובלה קצרים יחסית ובסטנדרטים מחמירים של בטיחות ועמידה בלוחות זמנים. השימוש בהובלה אווירית מיועד למוצרים יקרי ערך, חבילות...

1 2 3 78