סחורה בלתי נתבעת (סב”נים)

הגדרה

“סב”ן” – סחורה בלתי נתבעת, שמנהל המכס ומע”מ רשאי להורות על מכירתה בהתאם לסמכות שהוענקה לו עפ”י פקודת המכס (נוסח חדש) ותקנותיה , לרבות טובין שחולטו, שננטשו וכן טובין שמכל סיבה אחרת רשאי מנהל המכס ומע”מ למכרם.

כללי

עפ”י פקודת המכס מטענים שאינם נדרשים ע”י בעליהם או שנתפסו בעבירה על תקנות המכס, נחשבים לרכוש המדינה .

מינהל המכס, מתוקף תפקידו כאחראי על הטיפול במטענים היוצאים והנכנסים את הארץ, הגדיר נהלים מיוחדים לטיפול במטעני סב”ן. נהלים אלה מבטיחים כי כל מטען יטופל בדרך אשר תמנע סכנה לטובין עצמם או לסביבה, ותביא במידת האפשר לפיצוי הגורמים המעורבים באובדן ההכנסה ממיסים ודמי אחסנה. בשל כך מינהל המכס מעדיף למכור מטענים אלו, ובמקרים בהם תקנות המכס אוסרות מכירת הטובין הם מוצאים להשמדה. במקרים אחרים הם נמסרים למוסדות שונים ללא תמורה.

הטיפול בסב”נים (מכירה, השמדה, מסירה וכו’) נעשה ע”י ספק שרות שקיבל ממינהל המכס זיכיון  לטיפול בסב”נים,  תוך המשך פיקוח ובקרה של המכס אחר תהליכי הטיפול בטובין.

המעקב והבקרה של המכס אחר סב”נים נעשה ע”י יחידות המצהרים והמחסנים בבתי המכס. כל יחידה אחראית על המעקב והבקרה של המכס אחר סב”נים נעשה ע”י יחידות המצהרים והמחסנים בבתי המכס. כל יחידה אחראית על  פיקוח אחר סב”נים שנוצרו באתר האחסון (ממ”ן, מסוף  עורפי,  מחסן רישוי  וכו’) שנמצא תחת אחריותה .

יחידות המצהרים והמחסנים הרשויים בבתי המכס מנהלות מעקב ממוחשב אחר כל מטען מרגע קליטתו בארץ, ו”מלוות” אותו לאורך כל התהליכים שהוא עובר עד לשחרורו מפיקוח המכס. משום כך קיים בכל אחת מהיחידות מידע לגבי כל מזהה מטען (כגון שטר מטען, תעודת עיכוב, תפיסה, רשימון אחסנה וכיו”ב) המאוחסן בכל אחד מאתרי האחסון בשלבים שלפני הפיכתו לסב”ן. מידע זה מועבר למכס ע”י אתרי האחסון עצמם. 

ברגע שמטען משנה סטטוס באתר האחסון (למשל, משטר מטען לתעודת עיכוב), אתר האחסון אחראי לדווח על כך ליחידת המצהרים/מחסנים המפקחת עליו. כאשר מטען משנה סטטוס לסב”ן ומועבר לידי ספק האחסנה, אחריות הדיווח עוברת לגורם האחסנה. עליו לעדכן את בית המכס האחראי על אתר האחסון המקורי בנתוני הקליטה של הסב”ן וצורות הטיפול השונות בו. בחלק מן התהליכים מחויב אתר המכירה לפנות למכס לצורך קבלת אישור.

העיגון החוקי

סעיף 63(א) לפקודת המכס קובע כדלקמן  “הצהרת ייבוא תוגש לאחר הגשת המצהר, למעט בסוגי מקרים שקבע המנהל בכללים, אך לא יאוחר משלושה חודשים ממועד הייבוא, ולעניין טובין שיובאו דרך האוויר – לא יאוחר מ-45 ימים ממועד הייבוא ” 

סעיף 63 (ב) לפקודת המכס קובע כדלקמן ” לא הוגשה הצהרת ייבוא במועד כאמור בסעיף קטן (א), רשאי גובה המכס למכור את הטובין או להשמידם ” 

סעיף 81 לפקודת המכס קובע כדלקמן :

“טובין חבי מכס המוחסנים במחסן רשוי, המכס עליהם ישולם תוך שנה אחת מיום שהוחסנו לראשונה, אם לא הרשה המנהל להחסינם תקופה ארוכה יותר; לא שולם המכס תוך הזמן האמור, מותר למכור את הטובין ויש לעשות בדמי המכר כפי שנקבע; היו הטובין דבר האבד, לדעת המנהל, רשאי המנהל למכרם גם לפני תום התקופה האמורה “

  • לצורך נייר זה, טובין יוגדר כסב”ן = סחורה בלתי נתבעת, בכל אחד מהמקרים הבאים : 
  • שהייה במסופי המטען האויריים ללא שחרור בתום 45 יום מיום הכניסה (כולל טובין מעוכבים) בנמל אווירי.
  • שהייה במסופים עורפיים ללא שחרור בתום התקופה המוגדרת בחוק ( כיום שנה )  מיום הכניסה (כולל טובין מעוכבים).
  • שהייה במחסנים רשויים מעבר לתקופת האחסנה המאושרת ע”י המכס.
  • נטישת הטובין על ידי בעליהם.
  • תפיסת הטובין בעבירה על פקודת המכס ופקודת היבוא והיצוא (נוסח חדש ) תשל”ט – 1979 , חוק מס קניה  ( טובין ושירותים )- תשי”ב –1952 , חוק מע”מ התשל”ו , תקנות ההגנה ( כספים ) 1961 . 
  • אבדות ומציאות בלתי נתבעות ,טובים מחולטים ,טובי יצוא בלתי נתבעים וכד’.

עוד בנושא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/מקב-מטענים.png
אסטרטגיות מעקב אחר מטענים

בתעשיית הלוגיסטיקה המהירה של ימינו, טכנולוגיות מעקב בזמן אמת הפכו למשנה משחק עבור מעקב אחר מטענים. טכנולוגיות מתקדמות אלו מספקות נראות בזמן אמת לגבי המיקום והסטטוס של המשלוחים, ומאפשרות לחברות לוגיסטיקה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/ניהול-שרשרת-אספקה.png
ניהול שרשרת אספקה

ניהול שרשרת אספקה הוא עמוד השדרה של כל עסק מצליח. זה כרוך בתיאום ושילוב של פעילויות שונות, החל מרכישת חומרי גלם ועד אספקת מוצרים מוגמרים ללקוחות. בבסיסו, ניהול שרשרת האספקה שואף לייעל את היעילות, להפחית...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/עולם-שלם-של-סחר-לוגיסטיקה-ושרשרת-אספקה.png
סחר, לוגיסטיקה ושרשרת אספקה

סחר, לוגיסטיקה ומורכבות שרשרת אספקה מכתיבים את ההצלחה או הכישלון של עסקים בקנה מידה עולמי. מהמיצוב האסטרטגי של מרכזי הפצה ועד ההתקדמות הטכנולוגית שחולל מהפכה בניהול המלאי. היסודות של לוגיסטיקת סחר וניהול...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שילוח-אווירי.png
שילוח אווירי

בעולם הניזון ממהירות ויעילות, תעשיית הלוגיסטיקה עומדת בחזית החדשנות, ומתפתחת כל הזמן כדי לעמוד בדרישות של שוק גלובלי. דמיינו עתיד שבו השמיים הם כבר לא רק מרחב עצום מעלינו אלא כביש מהיר סואן של משלוחים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שילוח-ימי.png
שילוח ימי

בעולם שבו הגבולות מיטשטשים ונראה שהיבשות מתכווצות, פעימות הלב של הסחר העולמי פועמות במרחב העצום של האוקיינוסים שלנו. ברוכים הבאים לסיפון כשאנחנו מפליגים לתוך הרשת הסבוכה של הספנות הימית, ממלכה שבה כלי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/Rubymar.png
החות'ים מעלים הילוך. ידרשו אישור מעבר במים הטריטוריאליים

הביטחון העצמי של המורדים החות׳ים רק גובר עם שקיעתה במצולות של אניית הצובר Rubymar ומתעקשים כעת שכל האניות הנכנסות למים הטריטוריאליים שלהם ידרשו לקבל אישור. אניות ידרשו לקבל אישור מעבר מהרשות הימית שבשליטת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/תימן.png
שלושה ימאים נהרגו ממתקפת חות׳ים

אתמול ירו החות’ים טיל לעבר אניית הצובר True Confidence, שפגע ליד ירכתי הספינה. שלושה אנשי צוות – וייטנאמי ושני פיליפינים – מתו בהתקפת הטרור, ושניים נוספים נפצעו באורח קשה והם מאושפזים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שינוע-מטענים.png
שינוע מטענים - העתיד כבר כאן

בעולם שבו המהירות והיעילות שולטות, תחום הובלת המטען המסחרי נמצא על סף מהפכה פורצת דרך. דמיינו עתיד שבו הלוגיסטיקה משתלבת בצורה חלקה עם טכנולוגיה חדשנית, ומעצבת מחדש את האופן שבו סחורות מועברות למרחקים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שוויץ.png
שוויץ סקירה כלכלית ספטמבר 2023

שוויץ היא מהכלכלות היציבות בעולם. חוזקותיה העיקריות הן מדיניות מוניטרית ארוכת טווח, סודיות בנקאית משכך נהפכה למדינה מועדפת בתחום זה ובעלת זרם השקעות זרות קבוע, שיעורי אבטלה נמוכים, גרעון תקציבי נמוך ויציבות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/האיום-החותי.png
זה היה אחד האיומים של החות'ים, אמש הוא כנראה התממש לראשונה - פורסם בגלובס

לפי דיווח, ארבעה כבלי תקשורת תת-ימיים נפגעו ככל הנראה בים שבין ג’דה בסעודיה לבין ג’יבוטי במזרח אפריקה • מדובר בשיבוש חמור של התקשורת בין אירופה לבין אסיה, כאשר את עיקר הפגיעה יספגו בעיקר מפעילות...

1 2 3 61