נמלי ישראל: ירידה קלה בתנועת המטענים ברבעון הראשון

נמלי ישראל: ירידה קלה בתנועת המטענים ברבעון הראשון

ברבעון הראשון תנועת המטענים בכל הנמלים עמדה על 14.32 מיליון טון לעומת 14.49 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד. מהנתונים עולה כי בנמל אשדוד נטענים פחות מכולות יצוא כאשר בחיפה המצב הפוך.

רספ״ן פרסמה את נתוני תנועת המטענים בנמלי ישראל עבור הרבעון הראשון של 2021. ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, העביר למערכת  PORT2PORT מספר הערות סטטיסטיות בעקבות הנתונים:

מהנתונים עולה כי סך הכל בהשוואת הרבעונים הראשונים של 2019, 2020 ו-2021, אין הבדל גדול בסך כל הכמויות שעברו בנמלים – יש קיטון קל לאורך הזמן, כאשר חיפה יורדת ואשדוד ומספנות ישראל עולות. נציין כי ברבעון הראשון תנועת המטענים בכל הנמלים עמדה על 14.32 מיליון טון לעומת 14.49 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד. באשדוד טופלו 6 מיליון טון לעומת 5.6 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד ובחיפה טופלו הרבעון 6.7 מיליון טון לעומת 7.4 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד.

בתחום כלי רכב ניתן להבחין כי לאחר שבע שנים שבהם מספר כלי הרכב שנמסרו ללקוחות היה תמיד בין 80% ל-90% ממספר כלי הרכב שנפרקו בנמלים, המגמה התהפכה, ולאחר הרבעון הראשון השנה היחס היה 166%. מסיבות הכרוכות בגידול הצריכה, פחות נסיעה ברכב ציבורי והרגלי הישראליים, יש כנראה לצפות לגידול במספר כלי הרכב שייפרקו בנמלים העמוסים שלנו. נציין כי ברבעון הראשון נפרקו בנמלי ישראל 60,453 רכבים לעומת 64,618 רכבים ברבעון המקביל אשתקד.

בתחום המכולות – בהשוואת הרבעונים הראשונים כנ״ל קיים גידול במספר המכולות, הן בחיפה (קצת) והן באשדוד (הרבה). הגידול התבטא רק ביבוא כאשר בשניהם היה קיטון ביצוא. בולטת התופעה שאשדוד טוענת פחות מכולות יצוא (מלא וריק) כאשר בחיפה המצב הפוך.

בתחום המתכות – אין גידול משמעותי בייבוא. עלייה קלה לעומת 2019, אבל כמו 2020. המספנות נוטלות 66% מכמות יבוא המתכות. אשדוד נוטלת חלק קטן בלבד של היבוא.

בתחום הגרעינים: קיימת ירידה קלה לעומת שנים קודמות. ברבעון הראשון נפרקו 1,073 אלפי טון בנמלים לעומת 1,206 אלפי טון גרעינים. התנודות בכמויות התבואות נובעות לאו דווקא מביקוש בלבד. חיפה, בגלל דגון, אחראית ל-85% מיבוא הגרעינים לישראל. יש לזכור שמלאי החירום למוצרים אלו קטן: חיטה וסויה למאכל אדם – 4 שבועות, מספוא ומאכל לחיות – שלושה שבועות. איגוד יבואני התבואה מדווח כי הנושא בבחינה.

בתחום המלט: עלייה עקבית במשך השנים מאז 2016 שבה נשר הפסידה את הבלעדיות והותר יבוא מתחרה, שהגיע כבר לכ-4 מיליון טון לשנה.

בתחום המטען הכללי: ירידה מסוימת מאז 2018. בגלל המתכות, נמל המספנות אחראי למחצית היבוא – ייבא ברבעון הראשון 515 אלף טון לעומת 1,161 אלף טון מכלל היבוא.

צובר חופנים: עליה לעומת שנים קודמות. אשדוד אחראית ל-60% מיבוא סקטור זה עם ייבוא של 831 אלף טון לעומת 1,361 אלף טון יבוא בכלל הנמלים סה״כ.

מכולות שטעון: קיימת ירידה לעומת שנים קודמות. כאשר הוחלט ב-2013 על בניית נמלי המכולות החדשים, נוספה הנחה שלפיה הם ישמשו לפיתוח נמלי שטעון לנמלים הסמוכים. ההנחה הזו בהחלט סבירה לאור התפעול החצי-אוטומטי שלהם.

עצים: כמות יבוא העצים באניות קונבנציונליות ירדה דרמטית לאורך השנים. בדומה למטעני קירור, הם עברו ברובם למכולות. כיום, עברו ברבעון הראשון של 2021 47,000 טון בלבד.

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

בלוג
עורך ראשי

סיווגי מכס – מדע מדויק?

בעולם וגם בארץ מגיעות לא מעט מחלוקות סיווג לבתי המשפט. עליכם לזכור כי סוכן מכס מקצועי המכבד את עצמו לא יסווג מוצר בפרט מכס כל

קרא עוד »

עוד בנושא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/עמילות-מכס.png
עמילות מכס

שחרור ממכס הוא שלב מכריע בתהליך היבוא והיצוא. זה כרוך בעמידה בחוקים, תקנות ודרישות תיעוד שונות שנקבעו על ידי סוכנויות ממשלתיות כדי להבטיח זרימה חלקה של סחורות מעבר לגבולות בינלאומיים. הבנת החשיבות של שחרור...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/יבוא-יצוא.png
ייצוא יבוא בינלאומי: מדריך מקיף

לפני שצוללים לתוך עולם היבוא והיצוא הבינלאומיים, חשוב שתהיה הבנה מוצקה של היסודות. סחר בינלאומי כרוך בחילופי סחורות ושירותים בין מדינות, המאפשר לעסקים להרחיב את טווח ההגעה שלהם מעבר לשווקים המקומיים. יבוא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/0a0941ba4b2b12d21b7d611feca72044.webp
חברת Poste Air Cargo חוזרת לפעילות בישראל

חברת התעופה האיטלקית למטענים הודיעה כי תפעיל החל מה-4 בפברואר טיסת מטען שבועית אחת בקו מילאנו – ת״א – מילאנו במטוס מטען בואינג 737 ותספק טיסות המשך ליעדים באיטליה ובמזרח אירופה. חברת התעופה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/איום-החותים.png
הערכה: הסיכון הביטחוני בים האדום גובר

חברת אמברי הידועה כחברת אבטחה ימית מובילה ציינה בדו״ח האחרון שלה כי האיומים בים האדום, במפרץ עדן, בים הערבי, במפרץ עומאן ובאוקיינוס ההודי הולכים וגדלים בצורה משמעותית. החברה ממליצה לשקול נקודות מעבר בהן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/תמצית-תהליך-הסחר-הימי.png
נמל אשדוד - תמצית תהליך הסחר הימי

תהליך היבוא למדינת ישראל יבואן בארץ יוצר קשר עם יצואן מחו”ל ממנו הוא מעוניין לרכוש סחורה, ונכרת ביניהם חוזה הכולל את פרטי הסחורה, תנאי המכר ותנאי התשלום. היצואן בחו”ל או היבואן בארץ (תלוי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/מחשבונים-נמל-חיפה.png
נמל חיפה - כל המחשבונים – תעריפי 2023

לשירותכם מגוון מחשבונים   מחשבון מכולות מחשבון מטעני יבוא במסירה ישירה מחשבון מטעני יצוא במסירה ישירה מחשבון מטען במעבר מחשבון אגרות כלי שייט מחשבון מטעני יבוא במסירה עקיפה מחשבון מטעני יצוא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/e42ae12da10c7d4eeaf7c547282cefa2.webp
מועצת המובילים: הבנות עם משטרת התנועה בנושא שינוע מטען חורג

המשטרה ביטלה את הנוהל שהוציאה לשינוע מטען חורג ופרסמה נוהל חדש התואם את תקנות התעבורה. גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים: ״מודה למשטרת התנועה על ההבנה. כולי תקווה כי יימשך שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הרלוונטיים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/03ca9e03e898b6cf331e5cad616ccf23.webp
דיווח: עלות שינוע דלק דרך אפריקה - תוספת של 1 מיליון דולר לחשבון

דוח שנערך לאחרונה על ידי LSEG Shipping Research חשף כי ניתוב מחדש של מכלית מסוג Aframax מאסיה לצפון מערב אירופה, דרך כף התקווה הטובה, גורם לעלות מצטברת של כ-932,905 דולר למסע ותוספת של בין 16 ל-32 ימים. ניתוב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/02/522af4f8ae9d3b1feb886c5007634e07.webp
אניות בים האדום משדרות דרך ה-AIS: ״אין קשר לישראל״

אניות סוחר משדרות דרך מערכת ה-AIS שהן אינן קשורות לישראל במאמץ להימנע מתקיפות חות׳ים עליהן כשהן במעבר באזור ים סוף דוגמאות לשידורי אניות בעת מעברן בים האדום אניות סוחר משדרות דרך מערכת ה-AIS...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/01/Blue-Modern-Gradient-Corporate-Business-Agency-Postcard-1.png
מיהם המורדים החות'ים ומה הם רוצים? כל מה שצריך לדעת - פורסם במקור ראשון

המצור שהטילו החות’ים בתימן על נתיבי השיט בים האדום – בין העמוסים ביותר בעולם – הובילו להכרזה על מבצע צבאי של ארה”ב ובעלות בריתה במערב שעד כה כלל שמונה מתקפות משולבות על בסיסי הארגון. מאז הכרזת...

1 2 3 4 5 62