לין לרה״מ: יש להעביר חוק ספציפי לנמלי ישראל

על פי יוזמת החוק מוצע לאסור שביתה בנמלי הים בחוק, כאשר הכרעה בסכסוכי עבודה תוכרע על ידי ועדת בוררים.

לין לרה״מ: יש להעביר חוק ספציפי לנמלי ישראל

לטענת נשיא איגוד לשכות המסחר ״אין די בהנהגת בוררות חובה בשירותים החיוניים. על מנת להבטיח תפקוד מלא של נמלי ישראל ופיתוחם״. על פי יוזמת החוק מוצע לאסור שביתה בנמלי הים בחוק, כאשר הכרעה בסכסוכי עבודה תוכרע על ידי ועדת בוררים

לאור הדיונים בימים אלה על הטמעת הליך בוררות חובה בשירותים החיוניים במגזר הציבורי, ועל רקע השיבושים והעיכובים התכופים מהם סובלים היבואנים בשחרור מכולות ומוצרים מנמלי הים, שיגר עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצעת חוק מיוחדת לנמלי הים בישראל.

לדברי לין, כיום מתפתחת יוזמה מחודשת, באיחור ניכר, להנהגת בוררות חובה בשירותים החיוניים שבבעלות המדינה. צעד זה, על אף חשיבותו, לא יפתור את מלוא הבעיות בתפקוד נמלי הים של ישראל. על מנת להבטיח תפקוד מלא של נמלי ישראל ופיתוחם, יש להעביר חוק ספציפי המתייחס לנמלי ישראל.

החוק, פרי יוזמת לשכת המסחר, נועד להבטיח את תפקודם היעיל והבלתי מופרע של נמלי ישראל בהיותם שירות מונופוליסטי, שפעילות המשק כולו תלויה בפעילותם התקינה ולעגן את מעמדם של נמלי הים של מדינת ישראל כשירות חיוני ומשאב לאומי.

החוק, שנכתב כאמור ביוזמת איגוד לשכות המסחר, אמור לפתור 3 בעיות יסוד: שביתות, עיצומים והאטות עבודה, שלא במסגרת סכסוכי עבודה מוצהרים, הפרעות מכוונות בביצוע העבודה הפוגעות קשה בתפקוד. בעיות מרכזיות בתחום התכנון והבנייה העלולות להציב מחסומים בפיתוח הנמלים בשלב קריטי לאחר קבלת ההחלטות ולאחר ביצוע ההשקעות, כמו שמתרחש לדוגמה עכשיו בפיתוח נמל הצפון בחיפה.

לדברי לין, ״הפתרון עובר גם באמצעות החוק הפלילי, שכן אין מנוס משימוש בחוק הפלילי במקרים של הפרעות מכוונות בכל הקשור באספקת מוצרים. אין בכך חידוש. גישה זו מוצאת ביטוייה בסעיף 160 לחוק העונשין של מדינת ישראל, שלשם הפעלתו יש צורך בהכרזת הממשלה על מצב חירום לעניין סעיף זה״.

לדברי עו״ד שלומי לויה, סמנכ״ל משפט בלשכת המסחר, שהכין את הצעת החוק: ״נמלי הים של ישראל הם עורק החמצן הכלכלי של המדינה. 99.5% מהסחר של מדינת ישראל עובר דרך נמלי הים. כתוצאה ממצב מיוחד זה של הנמל והחשיבות העצומה שלו לכלכלת ישראל, מוצע לעגן בחוק מיוחד את מעמדם של נמלי הים של מדינת ישראל כשירות חיוני וכמשאב לאומי ולקבע את עבודתם הסדירה, המלאה, והבלתי מופרעת. נמלי הים מהווים מונופול ועבודתם התקינה קרדינאלית לכלכלת ולמשק ישראל״.

מדברי ההסבר להצעת החוק עולה כי אמנם השביתה היא זכות מוכרת במשפט הישראלי, אבל היא אמצעי בלבד ולא מטרה, וכאשר מדובר בשירות חיוני כמו נמלי הים, שביתה בנמל גורמת לנזקים עצומים למשק, למוניטין של מדינת ישראל ולפגיעה חמורה בסדרי החיים במדינה. על כן, מוצע לאסור שביתה בנמלי הים בחוק, כאשר הכרעה בסכסוכי עבודה תוכרע על ידי ועדת בוררים, שתוקם לפי חוק זה. יינתן מענה לסכסוך מבלי לגרור את המשק כולו לשביתות שחלקן יכול שיתברר שהם מיותרות לחלוטין. 

בנוסף, מוצע לקבוע, כי שביתה או עיצומים, או הנמכת תפוקות, או כל פעולה אחרת שיש בה כדי לשבש את פעילותם התקינה של נמלי הים היא שביתה בלתי מוגנת (פעילות אסורה), המהווה עוולה אזרחית וגוררת בעקבותיה גם סנקציה עונשית. כמו כן, על מנת למנוע אסקלציה של היחסים בנמלי הים, מוצע לתמרץ עובדים וכן נציגי ארגוני עובדים שלא לשדל עובדים אחרים לשבות באופן שעל עובדים שינקטו פעולות כאלו תוטל אחריות ישירה לנזקים הנגרמים לצדדים שלישיים כתוצאה מהשביתה. בנוסף, ההצעה מבקשת לעגן את האחריות של נציגי ארגון עובדים לשמירה על הוראות החוק ולחייב אותם, כארגון אחראי המבקש לציית לחוק ולשמור על יחסי עבודה תקינים, לפעול בשקידה ראויה על מנת להפסיק שביתה בלתי חוקית. לטעמנו, זהו תפקיד מתחייב של ארגון עובדים. הוא נושא גם בחובות מכוח מעמדו כאחד הקודקודים של מערך יחסי העבודה הקיבוציים בישראל. 

כמו כן, במקרה ונוצר צורך לאומי בפיתוח/שינוי של נמל ים, מוצע להעניק סמכות למליאת ממשלה לקבל החלטה לקידום מהלך על אף האמור בחוקי התכנון והבנייה. המטרה,  לאפשר לממשלה, משיקולים לאומיים, לקצר הליכים ולמנוע סרבול ואיבוד זמן כנגד הגשת עררים והתנגדויות אחרות מצד גורמים שונים, שיש בהם כדי לעכב פרויקט לאומי זה.

עוד מאמרים

חרבות ברזל

כל מה שצריך לדעת על האיום החות’י – עדכונים שוטפים

החוּתִ’ים (בערבית: الحوثيون, תעתיק מדויק: אלחוּתִ’יוּן) הם ארגון טרור שיעי-זיידי הפועל בצפון-תימן ובחצי האי ערב. הארגון מכונה גם “הצעירים המאמינים” (בערבית: الشباب المؤمن, אַ-שבַּאב אל-מוּאמִן). ארגון הטרור צמח מתוך שבט החות’ים שהוא פלג

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/חרבות-ברזל.png
ארה״ב ובריטניה: שחררו את האנייה שנתפסה על ידי איראן

ארה״ב ובריטניה קראו אתמול לאיראן לשחרר את ספינת המכולות MSC Aries שנתפסה על ידי כוחות איראניים ליד מצרי הורמוז. הספינה מופעלת על ידי חברת Zodiac Maritime, חברת ספנות בינלאומית בשליטתו החלקית של המיליארדר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2023/12/אחריות-מקצועית-2-1.png
כל מה שצריך לדעת על האיום החות'י - עדכונים שוטפים

החוּתִ’ים (בערבית: الحوثيون, תעתיק מדויק: אלחוּתִ’יוּן) הם ארגון טרור שיעי-זיידי הפועל בצפון-תימן ובחצי האי ערב. הארגון מכונה גם “הצעירים המאמינים” (בערבית: الشباب المؤمن, אַ-שבַּאב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/MSC-Aries.png
האניה MSC Aries: כ-3 מיליון דולר סחורה ישראלית נחטפה לאיראן

האניה MSC Aries נחטפה בשבת האחרונה ע״י כוחות איראניים ליד מיצר הורמוז, כשעליה מטען בשווי כולל של כ-93 מיליון דולר שנועד ליעדים ב-7 מדינות לרבות ישראל. האירוע מעלה דאגות לגבי ביטחון נתיבי הסחר העולמיים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/Chic-and-Elegant-New-Arrivals-Website-Homepage-Banner-1.png
הודעת טורקיה על הגבלת הייצוא לישראל

טורקיה מפרה באופן חד צדדי את הסכמי הסחר עם ישראל, וישראל תנקוט נגדה בכל הצעדים המתבקשים. בעקבות הצעד החד צדדי של טורקיה לעצור יצוא מוצרים לישראל, שר החוץ כ”ץ הודיע: “ארדואן שוב מקריב את האינטרסים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/Chic-and-Elegant-New-Arrivals-Website-Homepage-Banner.png
משרד הסחר הטורקי: הגבלות על היצוא לישראל

זאת בתגובה לסירוב של ישראל להצעה הטורקית להצניח סיוע לרצועת עזה מן האוויר. הרשימה כוללת 54 פריטים, ביניהם חומרי בנייה כמו מלט, פלדה ומוצרי אלומיניום, והאיסור נכנס לתוקף באופן מיידי. התעשיינים בתגובה: יש...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/2.png
צים עלתה למקום ה-9 בדירוג חברות הספנות העולמי

עד סוף השנה ייכנסו לשירות 19 אוניות חדישות נוספות. בסך הכל יתווספו לצי החברה 46 אוניות, מהן 28 מונעות בגז טבעי. מאז 2020 צמח כושר ההובלה של הצי בתפעול צים ב-155%. צים עקפה את חברת הספנות הטייוואנית Yang...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/רפורת-היבוא.png
רפורמת היבוא - שאלות & תשובות

רפורמת היבוא היא אחת מהרפורמות המשמעותיות שהושקו במשק הישראלי. היא מתמקדת בשינוי שיטות הפיקוח על חוקיות היבוא עבור מאות מוצרים. הרפורמה מובילה משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף משרד האוצר, ובהשתתפות משרד הבריאות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/אחריות-חברת-עמילות-מכס.png
אחריות חברת עמילות מכס

בעולם הסבוך של הסחר הבינלאומי, שבו סחורות חוצות גבולות בדייקנות בירוקרטית, תפקידן של חברות שחרור ממכס עומד בבסיס ההבטחה לפעילות חלקה. תפקידן של חברות שחרור ממכס בסחר בינלאומי לחברות שחרור ממכס תפקיד מכריע...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/סין.png
שילוח ימי ויבוא מוצרים מסין

בנוף העצום של הסחר העולמי, מדינה אחת בולטת כמעצמה בכל הנוגע לייצור וייצוא סחורות – סין. הפיתוי של רכישת מוצרים מהמפעל העולמי כבש יזמים ועסקים כאחד, ומציע שפע של הזדמנויות למי שמוכן לנווט ברשת הסבוכה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/יבוא-יצוא-וסחר-בינלאומי.png
מגמות יבוא, ייצוא וסחר בינלאומי

ליבוא, לייצוא ולמסחר הבינלאומי יש היסטוריה עשירה שראשיתה מאות שנים. מדרך המשי העתיקה ועד לרשתות האספקה העולמיות המודרניות, העולם חווה התפתחות יוצאת דופן באופן שבו סחורות ושירותים מוחלפים בין מדינות. חלק...

1 2 3 63