מאמרים חדשים
ארכיון
אפריל 2024
א ב ג ד ה ו ש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

כיצד מתמודדים עם אתגרי שרשרת האספקה לנוכח התפרצות נגיף הקורונה?

נגיף הקורונה מעורר לא מעט בהלה ובמצב הנוכחי מעורר חששות בכל הנוגע ליבוא ויצוא סחורות מסין ואליה. כיצד ניתן למזער נזקים ולהבטיח המשך פעילות שוטפת של ייצור ושילוח? על כך בסקירה זו

היקף היבוא מסין לישראל הציג בעשור האחרון גידול דרמטי. במהלך שנת 2018 בלבד חל גידול בשיעור של כ-20% והגיע להיקף של 11 מיליארד דולר. ולכן, כאשר פורץ משבר גלובלי בסין, בדומה למשבר שאנו חווים בימים אלו עם התפרצות נגיף הקורונה, ההשלכות הן דרמטיות ואיתם באים החששות.

כידוע, מרבית היבוא מסין הוא של מכונות וציוד חשמלי, ומכשירים מכניים, ולאחריהן פריטי לבוש, ברזל ופלדה, וייבוא כימיקלים אורגניים. כלומר מרבית הייבוא כולל חומרי גלם עבור תעשיות במשק – מה שמייצר אימפקט כלכלי שלילי בהיקפים גדולים.

בהודעה דרמטית שהוציאה לאחרונה חברת הרכב ניסאן היא דיווחה על השבתתו של מפעל ייצור רכב ביפן עקב מחסור משמעותי בחלקי חילוף שמגיעים מסין ועל פי הערכות של S&P Global Ratings יצרני רכבים שנשענים על חלקים מסין יצטרכו לחתוך ברבעון הראשון של 2020 בכ-15% מכמות הייצור.

אין ספק כי הדוגמה של חברת ענק כמו ניסאן והירידה שנרשמה בשוקי ההון ברחבי העולם מייצרות חוסר וודאות וחשש אמיתי בקרב חברות יבוא/יצוא ויצרנים. אליהם מצטרפות גם תחושות כאוס וחוסר אונים. מתי והאם בכלל סחורות יגיעו? כמה זמן ימשך המצב? והאם יש בכלל מה לעשות? הרי גם אם, באופן היפותטי, המשבר יחלוף בשבוע הבא, בנמלים ובשדות התעופה כבר נוצרו צווארי בקבוק וברור כי לחברות הסיניות ייקח זמן להתאושש מהמכה ולהשלים פערים. ולמרות כל זה, כל חברה מסחרית יודעת כי לשבת בחיבוק ידיים ולחכות שהמצב יסתיים זו לא אופציה. לנוכח האילוצים צריך לנהל את הסיטואציה, לזהות מוקשים, לשאול את השאלות הנכונות ובעיקר למצוא פתרונות חלופיים ויצירתיים כדי למזער נזקים.

על מנת לעשות זאת, חשוב להגדיר מטרות מיידיות וברות ביצוע, לנהל ולתקן תוך כדי תנועה וכדי לעשות זאת, יש לקחת בחשבון שלוש נקודות מפתח:

  1. הגדלת רשת הנטוורקינג העסקית וחיפוש הזדמנויות לשיתופי פעולה: החל מיבוא דרך מדינות אחרות וספקים שונים ועד לנסות למצוא חברות שאפשר לעשות איתן החלפת סחורות. הרי יתכן שמה שחסר אצל חברה אחת במלאי קיים אצל אחרת וההיפך. 
  2. ביצוע אופטימיזציה למלאי ולהגיע לרמת אמינות מלאי של כמעט 100%: מה חסר, מה יש בעודף, מהו תיעדוף הייצור – ייתכן שישנם מוצרים שכרגע אין צורך ממשי לייצר ועדיף להתמקד במוצרים שיש להם ביקוש גדול יותר. 
  3. שקיפות לכל אורך שרשרת האספקה: איפה נמצא כל פריט שכרגע בהליכי שילוח, מה נמצא על פס הייצור, מה במלאי וכו. רק לאחר שמתקבלת תמונה מלאה יהיה ניתן להפיק תובנות עסקיות אמיתיות לגבי ניהול המשבר.

כדי לתת מענה לאתגרים אלה, חברות ניהול בשרשרת האספקה כבר מייצרות ומתאימות פתרונות אלטרנטיביים ששמים דגש על גמישות ומהירות תגובה.

כך למשל, בחברת FRITZ, שמספקת פתרונות ניהול בכל הסגמנטים של שרשרת האספקה, החל מאחסנה, שילוח, הובלה ועד רכש ומימון, כבר מוצעים פתרונות ששמים דגש על קיצור ה-time to market של החברות הנעזרות בשירותיה. החברה מציעה בין השאר פתרונות רכש חלופי מספקים מארצות הברית ואירופה, ע”י חברת הבת LK. בזכות הניסיון של LK באיתור מקורות, מאגר הספקים עומד כיום על 3,000 – מה שמקנה יתרון לגודל בכוח הקנייה ואפשרות לקבל פתרון כמעט בכל סקטור, למשל מכניקה, אופטיקה, מתכת, קוסמטיקה ועוד. מלבד הרכש עצמו, הפתרון כולל גם יבוא ושילוח עד לשער המפעל.

יתרה מכך, עבור משלוחים קריטיים, הקימו ב-FRITZ מרכז הפצה ייעודי בהונג קונג לטובת טיסות והובלות יבשתיות ברחבי סין. המרכז יפעל 24/7 והמשלוחים יהיו בשיטת NFO עם העדיפות גבוהה ביותר בהעמסת המשלוח למטוס. השירות משמש למשלוחים לסין, בתוך סין ומסין לרחבי העולם. סביר להניח כי ברגע שהקורונה תחלוף יהיה צורך לייצר מלאי גיבוי או ולרכוש בהיקפים גדולים, לעתים בסכומים שאינם זמינים ברגע זה. לכן ב-FRITZ מציעים מימון יבוא בהלוואה חוץ בנקאית שאינה יושבת על תזרים המזומנים. כלומר, הרכישה ורישום המלאי נעשה דרך FRITZ והתשלום לשחרור הסחורה נעשה רק כאשר יש לחברת הייצור צורך ממשי ברכיב. גם פתרון זה כולל פתרונות אחסנה ושילוח מלאי.

קשה לדעת מתי הכל יסתיים, אך גם בנקודת הזמן הזו חשוב להיות אקטיביים ולמצוא פתרונות כאן ועכשיו.

פורסם באתר www.port2port.co.il

עוד בנושא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/סוגי-שילוח-בינלאומי-וההבדל-בניהם.png
סוגי שילוח בינלאומי וההבדל בניהם

האבולוציה של שיטות משלוח בינלאומיות בעולם המקושר של ימינו, הלוגיסטיקה מאחורי השילוח הגלובלי התפתחה לרשת מורכבת ומרתקת של מתודולוגיות וטכנולוגיות. ככל שעסקים מרחיבים את טווח ההגעה שלהם מעבר לגבולות, הצורך...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/עמיל-מכס.png
עמיל מכס - דגשים

כשמדובר בסחר בינלאומי, אחד ההיבטים המכריעים ביותר הוא שחרור מהמכס. תהליך זה כולל הבטחה שמוצרים יכולים להיכנס או לצאת באופן חוקי ממדינה תוך עמידה בכל התקנות והדרישות הרלוונטיות. הליכי שירות פינוי סחורה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/חרבות-ברזל.png
ארה״ב ובריטניה: שחררו את האנייה שנתפסה על ידי איראן

ארה״ב ובריטניה קראו אתמול לאיראן לשחרר את ספינת המכולות MSC Aries שנתפסה על ידי כוחות איראניים ליד מצרי הורמוז. הספינה מופעלת על ידי חברת Zodiac Maritime, חברת ספנות בינלאומית בשליטתו החלקית של המיליארדר...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2023/12/אחריות-מקצועית-2-1.png
כל מה שצריך לדעת על האיום החות'י - עדכונים שוטפים

החוּתִ’ים (בערבית: الحوثيون, תעתיק מדויק: אלחוּתִ’יוּן) הם ארגון טרור שיעי-זיידי הפועל בצפון-תימן ובחצי האי ערב. הארגון מכונה גם “הצעירים המאמינים” (בערבית: الشباب المؤمن, אַ-שבַּאב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/MSC-Aries.png
האניה MSC Aries: כ-3 מיליון דולר סחורה ישראלית נחטפה לאיראן

האניה MSC Aries נחטפה בשבת האחרונה ע״י כוחות איראניים ליד מיצר הורמוז, כשעליה מטען בשווי כולל של כ-93 מיליון דולר שנועד ליעדים ב-7 מדינות לרבות ישראל. האירוע מעלה דאגות לגבי ביטחון נתיבי הסחר העולמיים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/Chic-and-Elegant-New-Arrivals-Website-Homepage-Banner-1.png
הודעת טורקיה על הגבלת הייצוא לישראל

טורקיה מפרה באופן חד צדדי את הסכמי הסחר עם ישראל, וישראל תנקוט נגדה בכל הצעדים המתבקשים. בעקבות הצעד החד צדדי של טורקיה לעצור יצוא מוצרים לישראל, שר החוץ כ”ץ הודיע: “ארדואן שוב מקריב את האינטרסים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/Chic-and-Elegant-New-Arrivals-Website-Homepage-Banner.png
משרד הסחר הטורקי: הגבלות על היצוא לישראל

זאת בתגובה לסירוב של ישראל להצעה הטורקית להצניח סיוע לרצועת עזה מן האוויר. הרשימה כוללת 54 פריטים, ביניהם חומרי בנייה כמו מלט, פלדה ומוצרי אלומיניום, והאיסור נכנס לתוקף באופן מיידי. התעשיינים בתגובה: יש...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/2.png
צים עלתה למקום ה-9 בדירוג חברות הספנות העולמי

עד סוף השנה ייכנסו לשירות 19 אוניות חדישות נוספות. בסך הכל יתווספו לצי החברה 46 אוניות, מהן 28 מונעות בגז טבעי. מאז 2020 צמח כושר ההובלה של הצי בתפעול צים ב-155%. צים עקפה את חברת הספנות הטייוואנית Yang...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/רפורת-היבוא.png
רפורמת היבוא - שאלות & תשובות

רפורמת היבוא היא אחת מהרפורמות המשמעותיות שהושקו במשק הישראלי. היא מתמקדת בשינוי שיטות הפיקוח על חוקיות היבוא עבור מאות מוצרים. הרפורמה מובילה משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף משרד האוצר, ובהשתתפות משרד הבריאות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/04/אחריות-חברת-עמילות-מכס.png
אחריות חברת עמילות מכס

בעולם הסבוך של הסחר הבינלאומי, שבו סחורות חוצות גבולות בדייקנות בירוקרטית, תפקידן של חברות שחרור ממכס עומד בבסיס ההבטחה לפעילות חלקה. תפקידן של חברות שחרור ממכס בסחר בינלאומי לחברות שחרור ממכס תפקיד מכריע...

1 2 3 63