יצוא ״דו שימושי״: פיקוח, סיווג ושאלות נוספות

יצוא ״דו שימושי״: פיקוח, סיווג ושאלות נוספות

של מי האחריות לסיווג? מי מעדכן את רשימות הפיקוח? מה עושים במקרה של יצוא לצורך הדגמה בתערוכה? האם יש למדינת ישראל ״רשימה שחורה״ של אנשים או ארגונים ספציפיים שאסור לייצא אליהם? עמירם הלוי עונה על שאלות נפוצות של יצואנים

בהרצאות שאני נותן לעיתים קרובות ליצואנים ועמילי מכס, אני נתקל שוב ושוב באותן שאלות הנוגעות לנושא אחריות הפיקוח והסיווג. להלן הנה מספר שאלות עיקריות – והתשובות להן – על מנת להקל על קהילת היצואנים.

של מי האחריות לקביעת הסיווג? של היצואן או הרגולטור?

ההחלטה אם חלה חובת השגת רישיון יצוא הינה על היצואן. היצואן מכיר את מוצריו יותר טוב מכל מומחה חיצוני.

מה קורה אם מוצר שלי מופיע בשתי הרשימות?

שאלה לדוגמה: אני יצואן כטב״מים. להפתעתי מצאתי שהמוצר שלי מופיע גם ברשימה הדו״ש – קטגוריה 9, וגם ברשימת החימוש – סעיף 22. מה עלי לעשות?

תשובה: למרבה הצער, במדינת ישראל מדובר במצב אפשרי. בשאר העולם אין זה כך. הסיבה לכך היא שאפ״י תרגם, עוד בשנת 2008, את רשימת החימוש לעברית והוסיף לה פריטים רבים נוספים שאינן נמצאים ברשימה המקורית באנגלית. ובישראל הנוסח העברי קובע. כך נוצר מצב שפריטים כמו: כטב״מים (כלי תחבורה בלתי מאוישים בים באוויר וביבשה), לוויינים וטכנולוגיית חלל, ועוד רבים אחרים נכללים בשתי רשימות פיקוח. ובישראל חוק היצוא הביטחוני גובר על צו הפיקוח הדו שימושי. לכן במקרה של כפילות עליך לפנות לאפ״י לקבלת רישיון.

פיקוח על ״מוצרי מדף״

שאלה: המוצר המיוצא על ידי הינו למעשה ״מוצר מדף״. הוא נמכר בצורה חופשית בחנויות וניתן להשיגו בקלות באינטרנט (כמובן ללא צורך ברישוי). מדוע הוא נמצא ברשימת הפיקוח?

תשובה: לעיתים משטר הפיקוח נמצא בפיגור אחר התפתחות הטכנולוגיה. כך יכול להיות שמוצר שנמצא בפיקוח הופך להיות מוצר מדף. רשימת המוצרים נקבעת על ידי מומחים בווינה ביוני של כל שנה ונכונה למשך 18 חודשים מיום הקביעה. ראשית, אני מציע לבדוק היטב האם אין ״סעיף מילוט״ כלשהו, אשר יכול לפטור אותך מפיקוח (וקיימים הרבה סעיפי מילוט כאלו). במידה ולא, המלצתי היא לפנות ל״מומחה״ הישראלי – הלא הוא מנהל תחום פיקוח יצוא דו שימושי במשרד הכלכלה – ולבקש ממנו להעלות הצעה לעדכון רשימות הפיקוח בכנס המומחים הקרוב.

עדכון רשימות הפיקוח

שאלה: המוצר המיוצא על ידי הינו מפוקח, איך אדע אם יצא מפיקוח?

תשובה: רשימות הפיקוח של משטר ואסנאר, המשמשות בסיס לפיקוח, מתעדכנות כל שנה בתחילת ינואר. מומלץ לבדוק בלינק להלן האם חל שינוי או הקלה בפיקוח של המוצר שלך.

החזרה ליצרן

שאלה: האם נדרש להגיש הצהרת משתמש סופי במקרה שמבקשים רישיון יצוא כדי לייצא מכשיר מפוקח תקול לצורך החזרתו ליצרן בארה״ב לתיקון?

תשובה: במקרה של החזרה ליצרן, כדאי לצרף במקום ״אישור משתמש סופי״ מכתב הצהרה ממך או מהיצרן המצהיר שהיצוא הינו החזרה ליצרן.

יצוא לטובת תערוכות או הדגמות

שאלה: כאשר אני או נציג מטעמי יוצא עם הציוד המפוקח לטובת הדגמות או תערוכות וחוזר אתו לארץ לאחר מכן – האם עדיין יש צורך ברישיונות?

תשובה: בהחלט כן, אולם התהליך יהיה מהיר יותר במקרה כזה. שימו לב: על המוצר להישאר ברשותך כל תקופת ההדגמה, ולחזור ארצה יחד עם המדגים. שימו לב- במקרה כזה , עדיין נדרש להפיק רשימון יצוא למוצר.

האם ״שטעון״ מפוקח?

שאלה: האם חלה חובת הוצאת רישיון על מוצר מפוקח העובר שטעון בישראל?

תשובה. לא, אין חובת רישוי במקרה של שטעון.

יצוא באמצעות בלדר/חברת שילוח

על פי נוהל המכס: יצואן המייצא בתהליך בלדרים יהיה פטור מחובת מילוי תצהיר יצואן. זאת מאחר ועצם היצוא באמצעות תהליך בלדרים הינו הצהרה של היצואן כי הטובין הכלולים במשלוח זה אינם מפוקחים ואינם דורשים רישיון יצוא. אין לייצא בתהליך בלדרים טובין הנתונים לפיקוח מכוח כל צו שהוא.

״רשימה שחורה״

שאלה: האם יש למדינת ישראל ״רשימה שחורה״ של אנשים או ארגונים ספציפיים שאסור לסחור איתם?

תשובה: בניגוד למה שקורה בשאר העולם המפוקח ישראל אינה מפרסמת את רשימת החברות/ גופים הנכללים ב״רשימה שחורה״ מבחינתה.

טיפ: כלי עזר ראשוני מומלץ בתחום הינה רשימת ה- Sanction Partiesשמפרסם משרד הסחר האמריקאי בלינק להלן.

מדינות מוגבלות/ רגישות

שאלה: האם קיימת רשימה או טבלה בה רשומות כלל המדינות שיש עליהם אמברגו סחר של ישראל, סנקציות וחרם?

תשובה: אין בנמצא רשימה / טבלה מסודרת הכוללת שמות מדינות אסורות בסחר. לשם כל עליכם לפנות למשרד הכלכלה בבירור ספציפי לגבי מדינה שיש ספק לגביה. יעזור לבדוק גם באתר האו״ם בקישור שלהלן.

סחר עם מדינות אויב

שאלה: אנו מעוניינים למכור מוצר לחברה זרה שתעשה בו שימוש בפרויקט של האו״ם בלבנון. המוצר מופיע ברשימות המוצרים המפוקחים, האם יצוא זה אפשרי?

תשובה: גם אם המוצר אינו ברשימות הפיקוח אזי הוא נופל רק בשל הגדרת סחר עם מדינות אויב. על הפיקוח בתחום הזה אחראי משרד האוצר. ייתכן וקיימות החרגות לגבי יצוא לכוחות האו״ם. יש לבדוק מולם ישירות.

טיפ: להלן פקודת איסור סחר עם האויב באתר משרד האוצר.        

אם יש לכם ספק – שאלו את עמיל המכס שלכם.

עוד בנושא...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שילוח-ימי-1.png
שילוח ימי

לפני שנצלול לתוך המורכבויות של אסטרטגיות שילוח ימי, חיוני שתהיה לך הבנה מוצקה של היסודות של לוגיסטיקת שילוח ימי. שילוח ימי הוא מרכיב חיוני בסחר העולמי, האחראי על הובלת מעל 80% מהסחורות בעולם. זה כרוך בהעברת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/תפקידו-של-עמיל-מכס.png
מדוע לבחור בסוכן מכס?

כשמדובר בסחר בינלאומי, אחד האתגרים הגדולים ביותר שעומדים בפני עסקים הוא ניווט במורכבות של עסקאות חוצות גבולות. מהבנת תקנות היבוא והיצוא ועד הבטחת עמידה בדרישות המכס, התהליך יכול להיות מכריע. כאן נכנס לתמונה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/בינה-מלאכותית.png
כיצד בינה מלאכותית תסייע לשילוח הבינלאומי

תארו לעצמכם עולם שבו ספינות מנווטות בדיוק של מכונה משומנת היטב, שבו כל החלטה מותאמת ליעילות וקיימות. זה לא רק חלום אלא מציאות מוחשית על סף הגשמה, הכל הודות לשילוב פורץ הדרך של בינה מלאכותית בתחום השילוח...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/מקב-מטענים.png
אסטרטגיות מעקב אחר מטענים

בתעשיית הלוגיסטיקה המהירה של ימינו, טכנולוגיות מעקב בזמן אמת הפכו למשנה משחק עבור מעקב אחר מטענים. טכנולוגיות מתקדמות אלו מספקות נראות בזמן אמת לגבי המיקום והסטטוס של המשלוחים, ומאפשרות לחברות לוגיסטיקה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/ניהול-שרשרת-אספקה.png
ניהול שרשרת אספקה

ניהול שרשרת אספקה הוא עמוד השדרה של כל עסק מצליח. זה כרוך בתיאום ושילוב של פעילויות שונות, החל מרכישת חומרי גלם ועד אספקת מוצרים מוגמרים ללקוחות. בבסיסו, ניהול שרשרת האספקה שואף לייעל את היעילות, להפחית...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/עולם-שלם-של-סחר-לוגיסטיקה-ושרשרת-אספקה.png
סחר, לוגיסטיקה ושרשרת אספקה

סחר, לוגיסטיקה ומורכבות שרשרת אספקה מכתיבים את ההצלחה או הכישלון של עסקים בקנה מידה עולמי. מהמיצוב האסטרטגי של מרכזי הפצה ועד ההתקדמות הטכנולוגית שחולל מהפכה בניהול המלאי. היסודות של לוגיסטיקת סחר וניהול...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שילוח-אווירי.png
שילוח אווירי

בעולם הניזון ממהירות ויעילות, תעשיית הלוגיסטיקה עומדת בחזית החדשנות, ומתפתחת כל הזמן כדי לעמוד בדרישות של שוק גלובלי. דמיינו עתיד שבו השמיים הם כבר לא רק מרחב עצום מעלינו אלא כביש מהיר סואן של משלוחים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/שילוח-ימי.png
שילוח ימי

בעולם שבו הגבולות מיטשטשים ונראה שהיבשות מתכווצות, פעימות הלב של הסחר העולמי פועמות במרחב העצום של האוקיינוסים שלנו. ברוכים הבאים לסיפון כשאנחנו מפליגים לתוך הרשת הסבוכה של הספנות הימית, ממלכה שבה כלי...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/Rubymar.png
החות'ים מעלים הילוך. ידרשו אישור מעבר במים הטריטוריאליים

הביטחון העצמי של המורדים החות׳ים רק גובר עם שקיעתה במצולות של אניית הצובר Rubymar ומתעקשים כעת שכל האניות הנכנסות למים הטריטוריאליים שלהם ידרשו לקבל אישור. אניות ידרשו לקבל אישור מעבר מהרשות הימית שבשליטת...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2024/03/תימן.png
שלושה ימאים נהרגו ממתקפת חות׳ים

אתמול ירו החות’ים טיל לעבר אניית הצובר True Confidence, שפגע ליד ירכתי הספינה. שלושה אנשי צוות – וייטנאמי ושני פיליפינים – מתו בהתקפת הטרור, ושניים נוספים נפצעו באורח קשה והם מאושפזים...

1 2 3 62