משרד האוצר: העיכובים בנמלים מפחיתים את הפריון במשק

משרד האוצר: העיכובים בנמלים מפחיתים את הפריון במשק

בסקירה כלכלית שפרסם אגף הכלכלנית הראשית נכתב כי הפגיעה המוערכת ביצוא כתוצאה מירידת התפוקה בנמלים ברבעון הראשון של השנה עומדת על כ-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר.

התעשיינים בתגובה: ישראל במצור ימי שבולם את צמיחת המשק. נמל חיפה: הנתונים שנויים במחלוקת

אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר פרסמה הבוקר סקירה כלכלית אשר מתמקדת באומדן השפעות הגודש בנמלי ישראל על הפעילות הכלכלית במשק.

על פי עיקרי הדברים בסקירתה הכלכלית של שירה גרינברג: בחודשים האחרונים נרשמו זמני המתנה ארוכים בנמלי ישראל, המהווים את השער העיקרי ליבוא ויצוא סחורות. עומסים אלו נובעים מעלייה בביקושים אל מול מגמה של שחיקה מתמשכת ביעילות בפעילות הנמלים.

כתוצאה מהגודש בנמלי הים נגרם נזק ממשי למשק הישראלי, כאשר יבואנים ויצואנים מדווחים על עיכובים משמעותיים בשילוח סחורות, הנושאים בצדם עלויות. לצד העלויות הישירות קיימת גם פגיעה במוניטין ובמדדי תחרותיות של ישראל, שתלך ותחמיר ככל שיתארך מצב זה. בצד היבוא הצריכה הפרטית עלולה להיפגע, והמשק ניזוק גם מהעיכוב בהגעת תשומות לתעשייה ולחקלאות, המפחית את התפוקה ויוצר לחצים אינפלציוניים. לבסוף, ככל שתחמיר הפגיעה בפעילות הכלכלית זו עלולה להתגלגל גם לשוק העבודה שעודו מתאושש ממשבר הקורונה.

מנתוני נמלי ישראל עולה כי השהייה הממוצעת של אנייה בנמלי חיפה ואשדוד בשנת 2021 עלתה בכ-46 שעות בהשוואה לנתוני 2019. התפוקה הממוצעת לשעת צוות בנמלי חיפה ואשדוד ירדה בכ-11% בממוצע ב-2021 לעומת 2019, ואילו התפוקה הממוצעת לשעת שהייה ירדה בכ-40%.

עוד כותבת הכלכלנית הראשית כי ״העיכובים בנמלים, המהווים צוואר בקבוק לפעילות הכלכלית, מפחיתים את הפריון במשק. הפגיעה המוערכת ביצוא כתוצאה מירידת התפוקה בנמלים ברבעון הראשון של השנה עומדת על כ-16 מיליון שקל ליום במונחי תוצר.

הפגיעה ברכיב היבוא למוצרי השקעה במונחי תוצר מוערכת בכ-10 מיליון שקל ליום. הפגיעה ביבוא למוצרי צריכה מוערכת בכ-13 מיליון שקל ביום. ככל שתתארך הפגיעה ביצוא וביבוא, היא עלולה להשפיע גם על התעסוקה בענפים שמושפעים באופן ישיר מיבוא תשומות (תעשיה, מסחר, בנייה וחקלאות). העומס החריג בנמלים עלול להשפיע גם על יוקר המחייה. אם המשבר יימשך ולא יחול שיפור משמעותי בעיכובים בנמלים עד סוף השנה, הדבר יתרום לעליית מחירים נוספת בשיעור של כ-0.1% בהתבסס על עלות עיכוב אנייה ממוצעת של 20,000 דולר

נמל חיפה: נתונים שנויים במחלוקת ולא מעודכנים

מנמל חיפה נמסר בתגובה כי ״מבלי להביע דעה על נתונים בינלאומיים שנויים מאוד במחלוקת המוצגים בדו״ח המדובר, הרי שהדו״ח של משרד האוצר המתבסס על נתוני חברת נמלי ישראל יצא באמצע ספטמבר אולם הנתונים בו נכונים רק עד לסוף רבעון ראשון של שנה זו, כלומר לפני כחצי שנה. אז מדובר היה בשיאה של עלייה בביקושים שאיש בעולם ובישראל לא צפה, וזו הסיבה היחידה בגינה נוצר העומס.

״מאז ועד היום עושה נמל חיפה מאמצים כבירים להיענות לעומס החריג, בכלל זה גיוס עובדים והגדלה משמעותית של קיבולת הנמל בזמן שיא והמצב כבר שונה בתכלית. 

לכן, מצאנו לנכון לתת את אותם נתונים שפרסמו האוצר וחברת נמלי ישראל כפי שהם נכונים להיום. אגב, לו פנתה חברת נמלי ישראל אלינו היינו נותנים להם את הנתונים בשמחה. יתרה מכך, הנתונים מועברים באופן שוטף לחברת נמלי ישראל שבחרה מסיבותיה לעצור את המידע במרץ 2021.

ולנתונים: תפוקות מכולות:

המתנה ממוצעת של אוניית מכולה בנמל חיפה – בחודשים אוגוסט וספטמבר חזר נמל חיפה לרמה שקדמה למשבר – זמן ההמתנה בחודשים הגיע ל- 7.8 שעות בממוצע, זאת אל מול הנתון המוצג בדו״ח ברבעון הראשון של 2021 (21.1 שעות). הנתון נמצא במגמת ירידה ועוד צפוי להשתפר.

שינוע מכולות לשעת צוות – התפוקות החל מחודש מאי עלו בהדרגה וחזרו לרמה שטרם המשבר, קרי, למעלה מ-25 פעולות לשעה, וזאת בשונה מהנתון שהוצג בדו״ח בשיאו של המשבר.

תפוקות מטען כללי – בניגוד לנטען בדו״ח תפוקות והיקפי השינוע בנמל חיפה עלו החל מחודש מאי באופן ניכר: נמל חיפה הקצה 217 צוותי עבודה למוצרי מטען כללי באוגוסט. מדובר בעלייה של 51% ביחס ל-144 צוותים שהוקצו ביולי, ו-28 אחוז יותר מהממוצע של הצוותים בחודש ינואר-יולי שעמד על 170 צוותים. 
נמל חיפה שינע סך הכל 146 אלף טון מטען כללי באוגוסט. מדובר בעלייה של 39% לעומת יולי אז שונעו 105 אלף טון בלבד, ועלייה זהה גם ביחס לממוצע לחודש בחודשים ינואר-יולי שעמד על 105 אלף טון.

מחברת נמל חיפה נמסר עוד כי ״במאמר מוסגר יש לומר שדווקא מי שאינם עומדים כיום בקצב הראוי והתור אליהם הולך ומתארך אלה נמל המספנות ורציף דגון שאינם שייכים לא לנמל חיפה ולא לנמל אשדוד ולמעשה אינם מוזכרים כלל בדו״ח. מחוץ לנמל חיפה לא ממתינות כעת אוניות מכולה וממתינות 3 אוניות מטען כללי, נתון נמוך גם ביחס לשנים האחרונות. לעומת זאת תור ארוך מאוד משתרך מחוץ לנמל מספנות ורציף דגון. בימים אלה בודקים יבואנים אפשרות לשנות נמל יעד ולהעביר עוד מטענים ממספנות ודגון לפריקה בנמל חיפה. בנוסף, יבוא מכולה מהמזרח הרחוק קפץ מ-1,800 דולר לפני הקורונה ב-2019 ל-19,000 דולר כיום, וזה ודאי לא קשור לנמל חיפה״. 

התעשיינים: על משרד התחבורה להפוך כל אבן על מנת להביא להקלה

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר, הגיב גם הוא לסקירת אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, ואמר: ״דוח הכלכלנית הראשית מאשר את מה שטענו במשך חצי השנה האחרונה – ישראל במצור ימי שבולם את התעשייה וצמיחת המשק. על משרד התחבורה להפוך כל אבן על מנת להביא להקלה שתמנע את המשך הפגיעה בשרשרת הלוגיסטית״.

פורסם באתר – www.port2port.co.il 

עוד מאמרים בנושא...

בלוג
עורך ראשי

סחר בינלאומי בישראל

הסחר הבינלאומי ממלא תפקיד מרכזי בכלכלת ישראל, ומאפשר למדינה להתגבר על משאבי הטבע המוגבלים שלה ולהשתלב בשוק העולמי. כמדינה קטנה עם כלכלה מפותחת מאוד, ישראל

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/שילוח-ימי.png
שילוח ימי: המדריך המלא לניווט באוקיינוס המסחרי

מבואשילוח ימי הוא אבן הפינה של המסחר הבינלאומי. בעוד ששיטות שילוח אחרות כמו אוויר ויבשה מספקות פתרונות מהירים או ממוקדים יותר, השילוח הימי הוא עדיין הדרך המועדפת להעברת כמויות עצומות של סחורה בין מדינות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/מערכת-WebFOCUS-לשינוע-מטענים.png
מערכת WebFOCUS לשינוע מטענים

מבואשירותי אחסנה ואריזה מהווים נדבך מרכזי במערך הלוגיסטי של כל עסק המנהל שינוע מטענים, בין אם מדובר ביבואנים, יצואנים או ספקי שירותי לוגיסטיקה. שילוב טכנולוגיות מתקדמות מאפשר שיפור ביעילות, הפחתת עלויות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2020/08/המדריך-ליבואן-scaled.jpg
המדריך ליבואן - ייבוא בינלאומי

מבואייבוא הוא אחד מעמודי התווך של כלכלות רבות בעולם, ומאפשר לעסקים קטנים וגדולים לגשת למגוון מוצרים, חומרי גלם וטכנולוגיות ממדינות שונות. למרות היתרונות הברורים של הייבוא, התהליך עצמו כרוך באתגרים מורכבים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2023/08/מכס.png
שירותי אחסנה ואריזה – הדרכים הטובות ביותר לשמור על הסחורה שלך

מבוא בין אם אתה מפעיל עסק קטן הזקוק לשירותי אחסנה לטווח קצר ובין אם אתה מחפש פתרון לוגיסטי מורכב יותר, שירותי אחסנה ואריזה הם חלק בלתי נפרד משרשרת האספקה המודרנית. בימינו, ישנה חשיבות גוברת לא רק לשמירה...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/כללי-מקור-ואימות-מקור-בהסכם-הסחר-החופשי-ישראל-–-ארהב-1.png
טראמפ מקפיא ל-90 יום את המכסים הגבוהים – ומקפיץ אותם לסין: ניתוח המהלכים וההשלכות

הכרזת המכסים הדרמטית ב-10 באפריל 2025 הודיע נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על מהלך מפתיע בזירת הסחר הבינלאומי: הקפאה זמנית של 90 יום למכס בגובה 35% שהוטל בחודשים האחרונים על יבוא מסחורות מ-86 מדינות, ביניהן...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/כללי-מקור-ואימות-מקור-בהסכם-הסחר-החופשי-ישראל-–-ארהב.png
מדריך בנושא כללי מקור ואימות מקור בהסכם הסחר החופשי ישראל – ארה"ב

ההסכם, שנחתם בשנת 1985, הינו הסכם האס”ח הראשון שעליו חתמה ארה”ב והשני שעליו חתמה ישראל,  ומהווה גם כיום את עיקר התשתית לסחר בין המדינות. מרכיב מרכזי בהסכם הוא האפשרות לייצא מוצרים מישראל לארה”ב...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/עיצוב-ללא-שם-8.png
המכסים החדשים של ארה”ב - מטה מינהל סחר חוץ

נשיא ארה”ב דונלד טראמפ הכריז ב-2.4.25 על הטלת מכסים גלובליים על ייבוא סחורות לארה”ב מכל המדינות. טראמפ הגדיר את המכסים כמכסים הדדיים (Reciprocal Tariffs), והסביר שמטרתם המרכזית היא לאזן את גרעון הסחר של...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/עיצוב-ללא-שם-7.png
מדיניות המכסים החדשה של ארה"ב - וובינר עם מומחי סחר חוץ בשיתוף מכון היצוא והתאחדות התעשיינים

תמצית הוובינר מבוסס על תלול בימים האחרונים הודיע ממשל טראמפ על הטלת מכס בגובה 17% על כלל היבוא מישראל לארה”ב. מדובר במשבר בעל השלכות משמעותיות על היצוא הישראלי, שנאמד בכ-10 מיליארד דולר בשנה. הצעד...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/נמל-חיפה.png
מהפכת האסדרה בנמלים יוצאת לדרך: פתיחת התחרות והפחתת יוקר המחיה

מבוא במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, שר האוצר בצלאל אל סמוטריץ׳, השר לשת״פ אזורי דודי אמסלם, נחתמה היום רפורמה משמעותית בנמלי הים של ישראל שתאפשר את שיפור השירות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/סין-ארצות-הברית.png
מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין עולה מדרגה

מבוא מלחמת הסחר בין ארה”ב לסין עולה מדרגה – והיא לא עוצרת בגבולות אסיה. בחודשים האחרונים, ממשלת ארצות־הברית החלה להטיל מכס אחיד של 17% על כלל היבוא, כחלק ממאמץ לחזק את התעשייה המקומית ולצמצם את התלות...

1 2 3 80