חברות MSC וחברת CMA CGM הולכות בעקבותיה של חברת מארסק ליין, והודיעו על כוונתן ליישם היטלי דלק וזאת על מנת להחזיר את עלויות הכרוכות בציות לתקנות ארגון הספנות העולמי IMO

חברות הספנות הגדולות: היטלי דלק עבור התקנת מסנני דלק

חברות MSC וחברת CMA CGM הולכות בעקבותיה של חברת מארסק ליין, והודיעו על כוונתן ליישם היטלי דלק וזאת על מנת להחזיר את עלויות הכרוכות בציות לתקנות ארגון הספנות העולמי IMO בנוגע להגבלת הגופרית בשימוש דלקי אניות עד ל-0.5% – תקנה שאמורה להיכנס לתוקף החל מה-1 בינואר 2020.

חברת הספנות הצרפתית CMA CGM ציינה בהודעתה כי למרות שהיא מעדיפה להשתמש באניותיה בדלק בעל אחוז גופרית נמוך מלכתחילה, בכוונתה להזמין מספר פילטרים לאניותיה שיהיו מסוגלים לסנן את הדלק הרגיל – והזול יותר – בתדלוק אניות.

חברת CMA CGM אישרה במקביל כי ההזמנה שביצעה עבור תשע אניות מכולה ענקיות בנפח של 22,000 TEU יופעלו על ידי גז טבעי נוזלי (LNG) אשר מתאים לאכיפה הדוקה אף יותר של תקנות סביבתיות, אך ציינה כי היה זה בלתי מעשי להתקין מערכות כאלו על אניותיה הקיימות. ״כל הצעדים הללו מייצגים עלות משמעותית נוספת״, ציינה החברה, והוסיפה כי בהתבסס על התנאים הנוכחיים מדובר בהוצאה ממוצעת של 160 דולר ל-TEU.

החברה ציינה כי בכוונתה ליישם היטלי דלק על לקוחותיה בהתאם למחירי הדלק ועל בסיס נתיבי הסחר השונים, אולם לא ציינה מתי ההיטלים ייכנסו לתוקף.

נציין כי חברת MSC הודיעה לאחרונה כי עלויות התפעול שלה צפויות ״לגדול באופן משמעותי ככל שאנחנו ממשיכים להתכונן למשטר הדלק הדל גופרית״. החברה הוסיפה כי ״עלות השינויים השונים שאנו מבצעים בצי האניות שלנו ולאספקת הדלק שלנו תגיע ללמעלה מ-2 מיליארד דולר בשנה״.

חברת הספנות השוויצרית הודיעה כי בכוונתה להציג ״היטל דלק גלובלי חדש״ החל מה-1 בינואר 2019 אשר יחליפו מנגנוני היטל הקיימים כיום.

נזכיר כי חברת מארסק ליין פרסמה בשבוע שעבר על כוונתה להטיל היטל דלק בהמשך להכנות לכניסת התקנות ב-1 בינואר 2020, וזאת החל מה-1 בינואר 2019. הודעה זו זכתה לביקורת מצד משלחים ובעלי מטענים אשר טענו כי חישובי היטל הדלק של מארסק ״חסרים שקיפות״, וכי תעשיית הספנות מנצלת את המצב כדי ליצור לעצמה רווחים.

נזכיר כי שלוש חברות הספנות הנ״ל, שהן גם חברות הספנות הגדולות בעולם, הן החברות היחידות שהודיעו עד כה על כוונתן לגייס כספים באמצעות היטלי דלק על מנת להיערך לתקנות של ארגון הספנות העולמי (IMO) – היערכות שעל פי מומחים בתחום עשויה לעלות לחברות הספנות כ-15 מיליארד דולר בשנה.

עוד מאמרים