הסכמות בנמל חיפה: פיילוט ״פול הגוררים״ יימשך במוצ״ש
בעקבות השיבושים בעבודת נמל חיפה שהחלו ביום שני בבוקר הגיעו הבוקר (ג׳) נציגי הנהלת נמל חיפה ונציגי ההסתדרות להסכמות, וזאת בעקבות דיון שהתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה. ההסכמות שהתקבלו בין מנכ״ל חברת נמל חיפה מנדי זלצמן ומר ויס, נציג ההסתדרות, קיבלו תוקף של פסק דין.
על פי הסיכום, מהיום עד יום ראשון, 28 ביוני, משמרת א׳ (לא כולל) לא יופעל הפול בנמל חיפה. הזמן יוקדש לחילופי תחשיבים והסברים הדדיים בניסיון להבין את הסוגיות שכביכול במחלוקת. מיום ראשון, 28 ביוני ועד מוצ״ש, 4 ביולי, יופעל הפול בכל הנמל, בכל הרציפים, כולל הרכבת, בעוצמה מלאה, קרי בין 6 ל-4 גוררים על פי הצורך.
עוד סוכם כי למהלך זה ייעשה בשיתוף הפעולה המלא של העובדים, נציגיהם וההסתדרות.
עוד סוכם כי מיום ראשון, 5 ביולי ועד יום שלישי, 7 ביולי, הנהלת הנמל תלמד את נושא מספר הגוררים האופטימלי להמשך הפיילוט. הפיילוט יתחדש ב-8 ביולי, משמרת א׳, כאשר שני הצדדים יפנו לפרופ׳ זמיר לבחינת אפשרות לקיום הבוררות בתקווה שהצדדים יגיעו להסכמות מבלי צורך בבוררות.
נזכיר כי אתמול פנתה חברת נמל חיפה בבקשה בהולה למתן סעדים אירעיים וזמניים במסגרת סכסוך קיבוצי. בבקשתה ציינה חברת נמל חיפה כי ועד עובדי טרנספורט פתח, ״מהרגע להרגע״, ללא הודעה מוקדמת ומבלי שהוכרז סכסוך עבודה כדין, בצעדים ארגוניים בלתי חוקיים וחריפים הכוללים השבתה מוחלטת של כל הגוררים ששובצו לעבודה במסגרת פיילוט ״פול גוררים״ – כ-12 גוררים (שתי ״ידיים). לטענת חברת הנמל בבקשה, ״העיצומים נועדו הן לחבל בביצוע הפיילוט והן לפגוע בעבודה השוטפת בנמל״ והסיבה היא התנגדותם בשל נציגות העובדים לקיים את הפיילוט בניגוד מוחלט להוראות הסכם ההתייעלות, ובפרט סעיף 6.2 להסכם זה, אשר נחתם ואושרר סופית כחלק מהסכם הרפורמה הכולל ב-26 בינואר האחרון. כמו כן מציינת חברת הנמל כי במסגרת ההסכם הוסדר מנגנון בירור מחלוקות וכי הצדדים ניסו להסכים על זהותו של בורר שיכריע במחלוקת בין הצדדים בנוגע לאופן יישום פיילוט הגוררים אלא שנציגות העובדים ״גררה רגליים״ באופן מופגן במתן מענה להצעות הנמל בנדון.
מחברת נמל חיפה נמסר כי צעדים ארגוניים אלו גרמו נזק משמעותי לנמל ובפרט בטיפול באניית MSC Edith שלא נפרקה אתמול החל משעות הבוקר.
נציין כי מטרת הפיילוט ״פול גוררים״ הינה התייעלות העבודה והגדלת התפוקות ביחס למתכונת עבודה שאינה ״פול״. הכוונה ב״פול״ היא שבמקום שצוות הגוררים יוצמד רק למנוף אחד בךבד, כפי שקורה היום בפועל, הגוררים יצוותו לפי הצורך, כל פעם למנוף פנוי או למשימה אחרת בכדי לייעל את העבודה״.
עוד מאמרים

פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה
מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים. לפי נתוני חברות המעקב הלוגיסטי, כ-50% מהאניות המסחריות באזור ממתינות לעגינה, חלקן במשך ימים ארוכים. המחסור בכוח אדם, תקלות טכנולוגיות, תנאי מזג אוויר קשים, ובעיקר הצטברות מטענים – הובילו להשבתה כמעט מלאה של רציפים מרכזיים בגרמניה, הולנד ובלגיה. מה גורם לעומס? מחסור בעובדי נמל מוסמכים, במיוחד במנופים ובתחזוקה שיבושים מתמשכים

מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר
מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה – סחורות בשווי של 564 מיליון דולר. לפי ניתוח שפורסם בבלומברג, כ־40% מהמטענים צפויים להידרש למכס בגובה 145%. התוצאה: עלות מכס כוללת של כ־417 מיליון דולר על אנייה אחת בלבד – סמל למחיר האמיתי של מלחמות סחר. הנתונים שמבהילים את השוק לפי בלומברג, חלק ניכר מהמטען

ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו
מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי שצפוי להעצים את הקשרים הכלכליים והלוגיסטיים בין המדינות, ולאפשר פיתוח ערוצי מסחר חדשים באגן הים התיכון והאטלנטי. ההסכם מגיע בהמשך להתחממות היחסים הדיפלומטיים מאז 2020 ומסמן עידן חדש בשיתוף הפעולה האזורי. מה כולל ההסכם הימי? פתיחת קווים ישירים להובלת מטענים בין נמל חיפה ונמל קזבלנקה סנכרון

מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב
מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר הוא סיווג נכון של הטובין. כל מוצר שמיובא לישראל מחויב להיכלל תחת קוד סיווג ייחודי (HS Code), אשר קובע את גובה המכס, אישורים נדרשים, ולעיתים אף את האם ניתן לייבא אותו כלל. טעות אחת בסיווג – בין אם בשוגג או בגלל חוסר ידע – עלולה לעלות לעסק