הסדר העיצומים הכספיים לקראת כניסתו לתוקף

מינהל המכס פרסם טיוטות של נוהל מדיניות אכיפה, נוהל התראה מנהלית וטיוטה של תקנות המסדירות הפחתה של סכומי העיצום הכספי.

הסדר העיצומים הכספיים לקראת כניסתו לתוקף

ביום 5.3.18 ניתן תוקף לחוק לתיקון פקודת המכס (מס׳ 28), התשע״ח-2018 שתכליתו העיקרית היא הסדרת אמצעי אכיפה מינהליים, על יבואנים, סוכני מכס וגורמים נוספים הקשורים ביבוא ויצוא טובין לישראל.

עד  לכניסתו לתוקף של הסדר העיצומים הכספיים, מופעלות על סוכני המכס סנקציות פליליות, על פי סעיפים 211 עד 215 לפקודת המכס, כולל שימוש בסמכות להטלת כופר כתחליף לאישום הפלילי.  

על מנת להפעיל את הסדר העיצומים הכספיים, העביר לאחרונה מינהל המכס טיוטות של נוהל מדיניות אכיפה, נוהל התראה מנהלית וטיוטה של תקנות המסדירות הפחתה של סכומי העיצום הכספי.

נסקור בקצרה את עיקרי העיצומים הכספיים שניתן יהיה להטיל על סוכני המכס, על פי הוראות החוק בשילוב עם הנהלים המוצעים ותקנות ההפחתה. ההוראה העיקרית המאפשרת הטלת עיצום כספי על סוכן מכס היא בסעיף 223.ב. (ג) לפקודת המכס. על פיה סוכן מכס שהגיש הצהרת יבוא הכוללת פרטים לא נכונים (או לא צירף מסמך שהיה עליו לצרף להצהרת היבוא), בניגוד לסעיף  62 לפקודה, ניתן להטיל עליו עיצום כספי. לא יוטל עיצום כספי על סוכן המכס אם יוכח כי הפרט הלא נכון נמסר לו על ידי היבואן.

סכום העיצום הכספי שניתן להטיל על סוכן המכס בהתאם להוראה זו, בהנחה שהפרט הלא נכון לא נמסר לסוכן המכס על ידי היבואן, הוא 1% מהפרש מסי היבוא, אם נוצר הפרש, אך לא יותר מ-5,000 שקל ולא פחות מ-500 שקל. אם לא נוצר הפרש מסי יבוא, ניתן להטיל על סוכן המכס עיצום כספי בגובה של 500 שקל.

סייג נוסף לעניין גובה העיצום הכספי היא הוראת סעיף 223 ב. (ד) הקובעת כי אם טעויות מסוימות של סוכן המכס בהצהרת היבוא, כולל אי צירוף מסמכים מסוימים שיש לצרפם להצהרת היבוא, גרמו להפרש מסי יבוא שלא עולה על 500 שקל, העיצום הכספי יהיה בסך של 150 שקל. יש לשים לב שגם בהקשר זה, אם הטעות מקורה ביבואן, לא יוטל על סוכן המכס עיצום כספי כלשהו.

הגשת מצהרים היא כמעט תמיד בתחום אחריותם של סוכני אנייה, חברות ספנות ותעופה ומשלחים בינלאומיים. הסדר העיצומים קבע כי בהפרות בנושא המצהרים ניתן להטיל עליהם עיצום כספי של 25,000 שקל אך לגבי משלח בינלאומי ניתן להפחית את העיצום הכספי לסך של 1,000 שקל. 

שילוב הוראות החוק המסדירות את אמצעי האכיפה המנהליים עם הנהלים והתקנות, מקטין את חשיפת סוכני המכס לעיצומים כספיים.

נוהל התראה מנהלית קובע כי במקרים מסוימים לא יינקטו עיצומים כספיים כשהמקרים החשובים הם מקרי ״גילוי מרצון״. הנוהל קובע כי לא יוטל עיצום כספי ״בהפרות הנוגעות להצהרות יבוא, (אם) המפר הפסיק את ההפרה מיוזמתו, דיווח עליה למנהל, וככל שההפרה גרמה להפרש במיסי יבוא- ההפרש שולם במלואו, ובלבד שהדיווח למנהל בוצע לאחר שניתנה התרה לגבי הטובין הכלולים בהצהרת היבוא אליה מתייחסת ההפרה ולא נפתחה חקירה או ביקורת או בדיקה בנוגע להפרה האמורה לפני הדיווח עליה״. משמעות הוראת הנוהל היא שבמקרים בהם סוכן המכס מגלה ומדווח על ההפרה ביוזמתו ודואג להסרת תוצאות ההפרה, לא יוטל עליו עיצום כספי כלשהו.

נוהל מדיניות אכיפה מוסיף ומונה סייגים ומקרים נוספים בהם לא יוטל עיצום כספי על סוכן המכס על אף ביצועה של הפרה בקשר לייבוא טובין: העיצום הכספי יוטל על המפר העיקרי בלבד כך שבמקרים בהם ישנם מספר גורמים האחראים להפרה, לדוגמא, היבואן וסוכן המכס, העיצום הכספי יוטל על המפר העיקרי ועליו בלבד. משמעות הדברים היא שבאותם מקרים בהם היבואן הוא המפר העיקרי, יופטר סוכן המכס מעיצום כספי. בהמשך הנוהל מודגש כי במקרים של ציון פרט לא נכון בהצהרת היבוא או צירוף מסמך לא נכון, יוטל העיצום הכספי על מי שגרם להפרה, כלומר, אם היבואן הוא זה שמסר לסוכן המכס את הפרט הלא נכון, העיצום הכספי יוטל עליו ולא על סוכן המכס.

סייג חשוב נוסף קובע כי לא יוטל עיצום כספי בהתייחס לסיווג לא נכון או ערך עסקה לא נכון, ככל שמדובר בסיווג או קביעת ערך ללא סתירה לנהלים, הנחיות סיווג או החלטות מיסוי (״פרה רולינג״), כלומר מחלוקות סיווג אמיתיות על בסיס מקצועי ובתום לב, לא תהוונה בסיס לעיצומים כספיים.  

בהפרות הנתונות לעיצום כספי של 150 שקל לכל הפרה, לא יוטל על סוכן מכס כל עיצום כספי אם שיעור הצהרות היבוא לגביהן בוצעה הפרה אינו עולה על 1% מתוך סך הצהרות היבוא של סוכן המכס באותו רבעון. המשמעות היא שבהתייחס להפרות אלו, ניתן לכל סוכן מכס ״גרייס״ של 1% שבמסגרתו הוא פטור מעיצום כספי.

״שכבה״ נוספת של סייגים, פטורים והקלות מצויה בתקנות המכס אשר יסדירו הפחתה של סכומי עיצום כספי.

תקנות ההפחתה קובעות, בין היתר, הפחתת העיצום הכספי, בשיעורים הקבועים בתקנות, במקרים של ״עבר נקי״ של המפר, הפחתת העיצום הכספי ב-50% אם ההפרה נגרמה עקב נסיבות אישיות המצדיקות הפחתה של העיצום הכספי או שהתקיימו לגבי המפר נסיבות אישיות קשות המצדיקות שלא למצות את הדין אתו (ההפחתה היא מצטברת עד ל-75% מגובה העיצום הכספי בנסיבות המתאימות).

בנוסף, רשאי המנהל להפחית את העיצום הכספי ב-40% אם המפר נקט פעולות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, להנחת דעתו של המנהל.

ארגון סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים מכין כעת את התייחסותו לטיוטות הנהלים ותקנות ההפחתה.  

פורסם באתר www.port2port.co.il

 

עוד מאמרים

יבוא יצוא

פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים. לפי נתוני חברות המעקב הלוגיסטי, כ-50% מהאניות המסחריות באזור ממתינות לעגינה, חלקן במשך ימים ארוכים. המחסור בכוח אדם, תקלות טכנולוגיות, תנאי מזג אוויר קשים, ובעיקר הצטברות מטענים – הובילו להשבתה כמעט מלאה של רציפים מרכזיים בגרמניה, הולנד ובלגיה. מה גורם לעומס? מחסור בעובדי נמל מוסמכים, במיוחד במנופים ובתחזוקה שיבושים מתמשכים

קרא עוד »
הסכמי סחר

מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה – סחורות בשווי של 564 מיליון דולר. לפי ניתוח שפורסם בבלומברג, כ־40% מהמטענים צפויים להידרש למכס בגובה 145%. התוצאה: עלות מכס כוללת של כ־417 מיליון דולר על אנייה אחת בלבד – סמל למחיר האמיתי של מלחמות סחר. הנתונים שמבהילים את השוק לפי בלומברג, חלק ניכר מהמטען

קרא עוד »
הסכמי סחר

ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי שצפוי להעצים את הקשרים הכלכליים והלוגיסטיים בין המדינות, ולאפשר פיתוח ערוצי מסחר חדשים באגן הים התיכון והאטלנטי. ההסכם מגיע בהמשך להתחממות היחסים הדיפלומטיים מאז 2020 ומסמן עידן חדש בשיתוף הפעולה האזורי. מה כולל ההסכם הימי? פתיחת קווים ישירים להובלת מטענים בין נמל חיפה ונמל קזבלנקה סנכרון

קרא עוד »
יחדיו עמילות מכס

מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר הוא סיווג נכון של הטובין. כל מוצר שמיובא לישראל מחויב להיכלל תחת קוד סיווג ייחודי (HS Code), אשר קובע את גובה המכס, אישורים נדרשים, ולעיתים אף את האם ניתן לייבא אותו כלל. טעות אחת בסיווג – בין אם בשוגג או בגלל חוסר ידע – עלולה לעלות לעסק

קרא עוד »

אולי יעניין אותך גם...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/פקקי-ענק-בנמלי-אירופה.png
פקקי ענק בנמלי צפון אירופה: חצי מהאניות ממתינות לעגינה

מבוא במה שמכונה “משבר הסתימות הימיות” של 2025, נמלי צפון אירופה חווים עומסים חסרי תקדים. לפי נתוני חברות המעקב הלוגיסטי, כ-50% מהאניות המסחריות באזור ממתינות לעגינה, חלקן במשך ימים ארוכים....

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/מחיר-מלחמת-הסחר-אנייה-אחת-–-מכס-של-417-מיליון-דולר.png
מחיר מלחמת הסחר: אנייה אחת – מכס של 417 מיליון דולר

מבוא משבר סחר עולמי מקבל המחשה חדה ומוחשית במיוחד עם הגעתה של האנייה OOCL Violet לנמל קליפורניה. על סיפונה – סחורות בשווי של 564 מיליון דולר. לפי ניתוח שפורסם בבלומברג, כ־40% מהמטענים צפויים להידרש למכס...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/ממשלת-ישראל-אישרה-את-הסכם-ההובלה-הימית-עם-ממלכת-מרוקו.png
ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו

מבוא ב־2025 התקבלה החלטה היסטורית: ממשלת ישראל אישרה את הסכם ההובלה הימית עם ממלכת מרוקו. מדובר בשיתוף פעולה אסטרטגי שצפוי להעצים את הקשרים הכלכליים והלוגיסטיים בין המדינות, ולאפשר פיתוח ערוצי מסחר חדשים...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/סיווג-משלוחים.png
מדריך סיווג טובין – איך בוחרים קוד נכון ולמה זה חשוב

מבוא: מה זה סיווג טובין ומדוע זה קריטי לכל יבואן? בכל הליך יבוא, אחד הצעדים הראשונים והקריטיים ביותר הוא סיווג נכון של הטובין. כל מוצר שמיובא לישראל מחויב להיכלל תחת קוד סיווג ייחודי (HS Code), אשר קובע...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/05/קישורים-שימושיים.png
קישורים שימושיים

מינהל סחר חוץ אתר משרד הכלכלה והתעשייה אתר מינהל סחר חוץ איגוד לשכות המסחר אשרא – החברה הישראלית לביטוח סיכוני סחר חוץ בע”מ התאחדות התעשיינים בישראל מכון היצוא הישראלי ארגון הגג של לשכות המסחר הדו לאומיות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/בקרת-שכר-2.png
התפתחויות בבקרות הסחר העולמיות: מרץ 2025

מבוא הרבעון הראשון של שנת 2025 התאפיין בעדכונים רגולטוריים חוצי גבולות, מהדקות אכיפה ושינויים בתעריפי סחר המשפיעים על כל שחקני השוק. מדיניות חדשה הושקה בארה”ב ובאירופה, סנקציות הורחבו כלפי רוסיה,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/האיחוד-האירופי-מחייב-אניות-החולפות-במימיו-להציג-הוכחת-ביטוח.png
האיחוד האירופי מחייב אניות החולפות במימיו להציג הוכחת ביטוח

מבוא האיחוד האירופי (EU) פרסם לאחרונה רגולציה חדשה ומהפכנית: החל מ-2025, כל ספינה העוברת בתחומי הים הטריטוריאליים של האיחוד האירופי להציע הוכחת ביטוח בתוקף. ההחלטה, שזכתה לשם ה-EU Maritime Insurance Directive,...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/שילוח-ימי.png
שילוח ימי: המדריך המלא לניווט באוקיינוס המסחרי

מבואשילוח ימי הוא אבן הפינה של המסחר הבינלאומי. בעוד ששיטות שילוח אחרות כמו אוויר ויבשה מספקות פתרונות מהירים או ממוקדים יותר, השילוח הימי הוא עדיין הדרך המועדפת להעברת כמויות עצומות של סחורה בין מדינות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2025/04/מערכת-WebFOCUS-לשינוע-מטענים.png
מערכת WebFOCUS לשינוע מטענים

מבואשירותי אחסנה ואריזה מהווים נדבך מרכזי במערך הלוגיסטי של כל עסק המנהל שינוע מטענים, בין אם מדובר ביבואנים, יצואנים או ספקי שירותי לוגיסטיקה. שילוב טכנולוגיות מתקדמות מאפשר שיפור ביעילות, הפחתת עלויות...

https://www.unitedxp.co.il/wp-content/uploads/2020/08/המדריך-ליבואן-scaled.jpg
המדריך ליבואן - ייבוא בינלאומי

מבואייבוא הוא אחד מעמודי התווך של כלכלות רבות בעולם, ומאפשר לעסקים קטנים וגדולים לגשת למגוון מוצרים, חומרי גלם וטכנולוגיות ממדינות שונות. למרות היתרונות הברורים של הייבוא, התהליך עצמו כרוך באתגרים מורכבים...

1 2 3 80